El contracte s'ha de fer per escrit i ha d'estar registrat i segellat a l'INCASÒL.
Si no ho està, no és oficial, però també és vàlid.
Necessites llogar un habitatge? T'interessa comprar-lo? T'expliquem com fer-ho!
El contracte de lloguer és un acord privat entre dues persones: l'arrendador (propietari) i l'arrendatari, també anomenat llogater o inquilí.
Inclou la renda a pagar, la durada de contracte ...
El contracte s'ha de fer per escrit i ha d'estar registrat i segellat a l'INCASÒL.
Si no ho està, no és oficial, però també és vàlid.
Fiança. El propietari tornarà la fiança quan finalitzi el contracte, sempre que no s'hagin produït desperfectes a l'habitatge atribuïbles a l'arrendatari. Per evitar malentesos, és aconsellable fer un inventari del mobiliari i de l'estat del pis en entrar-hi.
Claus. Una vegada heu signat el contracte de lloguer, teniu dret a disposar de les claus de l'habitatge. També teniu l'obligació de tornar el pis llogat al propietari en el mateix estat en el qual el vareu llogar i les claus, en el moment que finalitza el contracte.
Neteja o impostos. Altres despeses a càrrec del llogater, sempre que s’estipuli així al contracte, són les despeses generals o les despeses de la comunitat, és a dir, totes aquelles que generen de manera comuna tots els habitatges i locals de l'edifici: neteja de l'escala, manteniment del portal, electricitat de l'escala, tributs municipals per la recollida d'escombraries, l'impost de béns immobles (IBI), etc.
A l'hora de comprar un habitatge i abans de prendre la decisió de fer-ho cal conèixer aquests conceptes
Hipoteca. L'adquisició d'un habitatge en propietat representa una despesa molt elevada. Amb els estalvis personals sovint no n'hi ha prou i cal demanar una hipoteca en alguna entitat financera. Gairebé cap entitat bancària concedeix el 100% del preu d'un pis. Normalment s'aconsegueix el 80% del valor de taxació i el 20% restant l'ha d'aportar el comprador. És el que s’entén per l'entrada d'un pis.
També heu de tenir en compte que la compra d'un pis, i encara més si es fa mitjançant una hipoteca, genera unes despeses que es poden situar al voltant del 10% del cost de compra del pis (taxació, notari, comissió del banc, impost de transmissions patrimonials...)
Taxació. Un tècnic elabora un informe que reflecteix el preu de mercat de l'habitatge, la situació i l'estat de conservació. A partir d'aquest informe el banc decidirà quants diners concedeix per l'hipoteca.
Habitatge de Protecció Oficial (HPO). Són habitatges que es construeixen finançats pel Ministeri de Foment , les comunitats autònomes o determinades entitats privades. Per accedir a un habitatge amb protecció oficial, és un requisit imprescindible estar inscrit en el Registre de Sol·licitants d’Habitatge amb Protecció Oficial de Catalunya que dóna l’opció de participar en els procediments d’adjudicacions d’habitatges de protecció oficial (HPO) del municipi que correspongui.
Els sol·licitants estrangers han de disposar de la targeta d’identificació d’estranger (TIE), a més de complir uns requisits d’edat, de necessitat d’habitatge, de límit d’ingressos i altres circumstàncies previstes en la normativa.
Quan finalment us hàgiu decidit per un habitatge i tingueu acordat el preu amb l'intermediari o el propietari haureu de fer els tràmits següents
El Consell Comarcal o el mateix ajuntament pot tenir una Oficina d’Habitatge (OMH). Entre els seus serveis destaca facilitar la informació i gestió sobre diversos ajuts públics al lloguer d’habitatges, sobre programes de suport per a la rehabilitació d’habitatges o altres programes de suport als propietaris d’habitatges o la gestió de borses de lloguer. Els tràmits concrets que gestiona cada OMH depenen de cada municipi.
Quan el nou propietari s’instal·la en el seu habitatge, un dels primers tràmits que ha de fer són l’empadronament, les altes dels subministraments i la contractació d’una assegurança.
El manteniment dels edificis és una responsabilitat compartida de totes les persones que hi viuen, siguin propietaris o llogaters.
Utilitza les fletxes per canviar d'escena
Reagrupament familiar. L’habitatge adequat és una de les condicions indispensables per poder sol·licitar el reagrupament familiar. La persona estrangera que vulgui fer venir la seva família des dels països d’origen ha de demostrar que disposa d’un habitatge amb les condicions necessàries per allotjar els seus familiars mitjançant un informe d’adequació de l’habitatge. La Direcció General per a la Immigració del Departament de Benestar Social i Família, en col·laboració amb el municipi de residència, elabora i notifica aquest informe.
Ajuts públics. La llei d’estrangeria només reconeix el dret als ajuts públics en matèria d’habitatge als estrangers residents.
Dins dels municipis catalans és possible rebre ajuts socials per a l’accés a l’habitatge en el cas de persones estrangeres empadronades al municipi que es trobin en situació d’emergència social.
Hem de tenir una cura especial en les activitats quotidianes que puguin ocasionar molèsties als veïns, com ara:
Eviteu estendre la roba sense escórrer o espolsar catifes durant el dia. |
Eviteu que els animals domèstics molestin i embrutin els espais comuns de l'edifici. |
No regueu les plantes a partir de les 22 h. |
Vigileu el nivell de soroll i eviteu aquells que puguin pertorbar el descans dels veïns. Per exemple: el volum de les converses, de la música o la televisió, eviteu connectar electrodomèstics com la rentadora o l'aspiradora, no canvieu mobles de lloc, no feu reparacions domèstiques i no deixeu animals de companyia en patis, terrasses, galeries o balcons a la nit. |
||
I sobretot heu de tenir cura del soroll quan organitzeu una trobada familiar o una festa. |
Quan sorgeix un problema o manca de comprensió entre veïns cal tractar-se amb respecte i amb flexibilitat per totes dues bandes.
Quines situacions creus que poden provocar conflictes amb els teus veïns i veïnes? T'hi has trobat alguna vegada?
Quan sorgeix un problema cal resoldre'l, però potser el millor que podem fer és evitar-lo! La desinformació i la manca de comunicació són, sovint, l'origen de discussions i conflictes entre veïns. Per això, conèixer els nostres veïns i parlar-hi és fonamental.
Algunes idees que us proposem!
Ara bé, si considereu que les actituds d’algun veí o veïna són molestes, es produeixen repetidament i aquesta persona no fa cas de les demandes de la comunitat de veïns, podeu denunciar aquests comportaments i actituds i, en casos puntuals, avisar la Policia Municipal.
Pel que fa als espais comuns, només si teniu una necessitat puntual podeu fer ús d’aquests espais, com per exemple, obres al domicili, mudances. En aquests casos és recomanable que aviseu la resta de veïns el dia i l’hora de l’activitat. Igualment, quan feu aquestes activitats cal que sigueu molt curosos a no fer desperfectes a les parets (pintures, esquerdes, etc.) i el mobiliari i respectar el descans dels veïns.