Tornar a la portada

La Finestra

El Centre Obert Germina

Mario Cuixart
Director del Centre Obert Germina

El Centre Obert Germina de Santa Coloma de Gramenet va obrir les seves portes el maig de 2007 per atendre 3 infants. Gairebé 4 anys després, són 50 els infants i adolescents que s'atenen diàriament a través de dos programes diferenciats segons l'etapa infantil o adolescent. Ha estat un temps en què els mateixos infants han anat creixent amb el projecte i conjuntament amb ells s'ha anat redissenyant, avaluant i consolidant un model i una manera de fer propis. Durant aquest temps s'han provat idees noves i s'ha anat ampliant any rere any la franja d'atenció a adolescents oferint continuïtat als nois i noies atesos.

Què és i on està?

El Centre Obert Germina és un servei diürn per a infants procedents de famílies en situació de vulnerabilitat social que fa una tasca socioeducativa amb caràcter preventiu fora de l'horari escolar. L'acció educativa pretén donar suport a l'estructuració i el desenvolupament de la personalitat, la socialització, l'adquisició d'aprenentatges bàsics, estimular-les i potenciar-les i compensar les deficiències socioeducatives dels infants atesos, comptant amb les seves famílies com a part del procés educatiu.

Es troba al barri Llatí de Santa Coloma de Gramenet, on atén en aquests moments 51 infants i adolescents d'entre 6 i 15 anys. Tots ells viuen a Santa Coloma de Gramenet, la majoria als barris propers (Llatí, Fondo i Raval) o a la part més propera de Badalona, i gairebé tots ells han estat derivats des dels serveis socials de les dues ciutats.

Es tracta d'un centre d'iniciativa social l'entitat titular del qual és la Fundació Germina.

La Fundació Germina

La Fundació Germina és una entitat sense ànim de lucre creada el 2004 que té per missió oferir oportunitats per millorar la qualitat de vida d'infants, joves i les seves famílies, especialment les que estan en situació de vulnerabilitat, acompanyant-los i promovent que siguin protagonistes d'aquest procés dins del seu territori. Des del 2007 està present a Santa Coloma de Gramenet a través del Centre Obert Germina.

Els trets característics de la intervenció educativa parteixen dels principis o valors essencials propis de la Fundació Germina. Aquests són:

  • Acompanyament. Estar situat al costat dels infants i adolescents en el seu procés vital, acompanyant-los, escoltant-los i oferint-los suport i orientació, tot comptant amb la seva família.
  • Construcció comuna. Un model basat en la construcció conjunta en la qual cada persona, des de la seva individualitat, pugui desenvolupar les seves capacitats i habilitats, i des d'aquestes pugui participar activament en el projecte.
  • Coneixement. La formació intel·lectual com un dels eixos bàsics de desenvolupament de la persona. A més del factor integrador en societat, facilita oportunitats i evita que apareguin, es repeteixin o es perpetuïn situacions de risc d'exclusió social.
  • Desenvolupament integral de la persona. Més enllà de la formació intel·lectual, entenent la persona en totes les seves dimensions i com a membre actiu de la societat.

Trajectòria

El Centre Obert Germina va néixer inicialment amb la idea d'oferir un espai de lleure socioeducatiu amb un marcat caràcter preventiu que donés resposta a la franja d'edat adolescent en situació de vulnerabilitat, especialment a les àrees amb més necessitat i alhora escassetat de recursos d'aquest tipus. Es va detectar Santa Coloma de Gramenet, i en especial els barris de Fondo i Llatí com a llocs idonis per ubicar l'activitat.

De totes maneres, i mirant de donar una resposta tant a curt com a llarg termini, es va decidir començar cobrint únicament la franja d'edat de l'educació primària (de 6 a 12 anys). D'aquesta manera, durant els anys següents es pretenia oferir continuïtat a aquells infants (com a mínim fins als 16 anys) esdevenint un referent sa per a ells, partint de la vinculació ja feta i construint conjuntament el projecte dia a dia.

Així, el maig de 2007 es van obrir les portes amb 3 infants, ja des del primer moment de la mà dels plans de treball conjunts amb Serveis Socials.

La capacitat en nombre de places ha anat augmentant des de llavors, i també les franges d'edat ateses. Així, s'han anat incorporant nous infants tant a les edats per a les quals s'alliberaven places com a les noves que s'obrien, segons els cursos escolars. Aquest creixement en atenció ha anat acompanyat, òbviament, d'un creixement de recursos dedicats al projecte.

Taula 1

El Centre Obert Germina: objectius i metodologia

Des del primer moment, en el disseny i l'aplicació del projecte, el punt de partida ha estat el model de centre obert proposat per la FEDAIA (Federació d'Entitats d'Atenció i d'Educació a la Infància i l'Adolescència), adaptant-lo a la realitat del context on està present i a la mateixa entitat.

Així, els objectius del servei són:

  • Prevenir i detectar situacions de risc social de ruptura amb la família i l'escola.
  • Afavorir la socialització i la integració social dels infants, adolescents i la seva família.
  • Donar suport, estimular i potenciar l'estructuració i el desenvolupament de la personalitat dels infants/adolescents.
  • Potenciar l'adquisició d'aprenentatges i competències.
  • Acompanyar i orientar les famílies en els processos educatius que afecten els seus fills.

El centre té un caràcter integrador-normalitzador, ja que prioritza l'actuació sobre la infància i l'adolescència en situació de risc. És un servei preventiu, ja que té una perspectiva socioeducativa centrada en la realitat individual, grupal, familiar i comunitària dels infants i adolescents atesos. És bàsic el rol de detecció que assumeix, ja que permet accedir a situacions quotidianes que en altres serveis és difícil accedir-hi. Es tracta d'un servei arrelat al territori i que treballa per a la millora i el benestar de la comunitat on està ubicat, que és la mateixa de l'infant. Es treballa intervenint a partir de la quotidianitat de l'infant, dels seus hàbits i conductes.

Quant a la metodologia, s'articula des de dos àmbits:

Àmbit intern:

  • El seguiment individual de cada infant/adolescent amb un pla de treball fruit de la derivació dels serveis socials corresponents. S'elabora un pla de treball individualitzat per a cada infant, que comprèn àrees com la salut, les competències socials, l'entorn, la família o l'àrea acadèmica.
  • El treball en grup, com a espai de socialització i aprenentatge per compartir amb l'altre.
  • El quotidià, on cadascú assumeix responsabilitats adequades a l'edat.
  • Els programes socioeducatius, que organitzen i articulen totes les activitats.
  • La relació educativa, que s'estableix amb l'equip educatiu, tant per part de l'infant com de la família.
  • El treball amb les famílies, com a element bàsic per intervenir i reforçar el vincle amb l'entitat per afavorir conductes i pautes ja fora del centre.
  • El treball en equip, per unificar criteris, donar coherència, planificar i avaluar...
  • Planificació, implementació, avaluació i propostes de millora, són elements clau com a sistema per avaluar i donar comptes de l'activitat.

Àmbit extern:

  • Treball en xarxa, partint de la coordinació amb tots els agents socials i educatius (serveis socials, EAIA, escola/institut, CSMIJ...) que intervenen en els infants i la família, garantint una atenció integral i en una mateixa línia. Es treballa en xarxa tant en el seguiment individual dels infants com en les coordinacions amb altres entitats del territori sobre temes comuns (infància, centres oberts, prevenció, voluntariat...).
  • Acció comunitària, partint del fet que el procés educatiu s'integra en el medi i la comunitat a la qual pertany l'infant i també el centre, proposant millores i actuacions en què l'infant n'és el protagonista.

El centre obert infantil i l'espai jove: centre obert per a adolescents

Pel que fa al funcionament, a partir del setembre de 2009, el Centre Obert Germina es va desdoblar en dos programes: el centre obert infantil i l'espai jove (adolescents). El centre obert infantil cobreix l'etapa infantil (6-12 anys, corresponent a l'educació primària) i l'espai jove, l'adolescent (12-15 anys).

Es va observar que per garantir una millor qualitat en l'atenció als adolescents, el servei de centre obert s'havia de diferenciar de la franja infantil. Així, durant el 2009 es va treballar amb els mateixos infants que estaven cursant 5è i 6è de primària sobre com voldrien que fos aquest nou programa dels quals ells serien els participants l'any següent. Així va néixer l'espai jove, partint ja d'un fort component de vinculació als mateixos adolescents.

A mesura que els adolescents han anat avançant en l'educació secundària, s'han anat ampliant les places d'atenció, que han quedat avui en dia de la manera següent:

Taula 2

De fet, el setembre de 1022 es preveu l'ampliació fins a 4t d'ESO, que garanteixi l'atenció des dels 6 fins als 16 anys.

L'estructura de funcionament diari a l'espai jove també s'ha anat adaptant i diferenciant de la del centre obert infantil, i ha estat enfocada a promoure l'autonomia dels mateixos adolescents, així com orientar-los per a l'adequada presa de decisions. També cal considerar que l'activitat del centre obert infantil i l'espai jove es porta a terme en espais diferenciats.

Quant al funcionament i les activitats, els dos programes es diferencien de la manera següent:

Taula 3

Aprenentatges

Els aprenentatges que es desprenen de l'experiència del Centre Obert Germina són diversos i fa tres anys i mig que funciona. A tall de resum:

  • Sovint les situacions familiars que atenem són tan complexes que és impossible abordar-les sols, per tant, és clau la coordinació amb els diferents agents, i en especial amb els serveis socials i els EAIA, per garantir una intervenció sobre els infants i les famílies amb criteris clars i comuns.
  • El centre obert es confirma moltes vegades com el servei de referència per a les famílies, ja que té un marcat caràcter de proximitat i s'articula una vinculació estreta amb les famílies que afavoreix la intervenció. L'atenció diària durant 3 hores per professionals de l'atenció social és garantia no sols d'una observació i detecció rigoroses de situacions de risc, sinó d'un espai de treball privilegiat amb l'infant, l'adolescent o la família.
  • Tenir present la veu dels infants, adolescents i famílies en la pròpia definició i avaluació del projecte en el dia a dia afavoreix els processos educatius dels infants (per la responsabilitat que prenen), la vinculació amb el centre i l'apropiació del projecte, i, alhora, es constitueix en una veu crítica constructiva des de dins de l'entitat.
  • La Fundació Germina és una entitat petita i amb poc recorregut. Tot i això, part del seu èxit no s'explica sense tenir en compte el suport que ha anat sumant durant aquest temps: tant des de les institucions, del mateix sector –i, en concret, d'altres centres oberts que han obert les seves portes–, també s'hi ha implicat els voluntaris, l'equip educatiu i, en general, amics del projecte que hi han afegit el seu granet de sorra.
  • Per una atenció de qualitat és necessari, d'una banda, fer esforços per mesurar l'impacte de l'activitat de manera objectiva (amb indicadors quan és possible), i de l'altra, sotmetre el projecte en si a revisió i propostes de millora.
  • La col·laboració intersectorial, i concretament entre els centres oberts, és bàsica i essencial per afrontar els reptes de futur que es plantegen, sobretot en un escenari on la crisi econòmica presenta prou elements per convertir-se en crisi social. El paper de les entitats arrelades al territori és fonamental per donar veu i garantir la igualtat d'oportunitats de la infància en situació de vulnerabilitat.

El Centre Obert Germina en xifres

Taula 4