Textos de relació amb l'Administració pública


La petició

La petició és una sol·licitud que fa l'administrat a l'Administració sobre una matèria no reglada de la seva competència.

Els límits legals de la petició són recollits en la Llei 92/1960, de 22 de desembre, que regula el dret de petició i que assenyala com a dades obligatòries les següents: el nom i el domicili de la persona peticionària, el contingut de la petició i la signatura. Malgrat això, podem dir que la majoria de les vegades es manté l'estructura i els elements ja esmentats a l'apartat relatiu a la sol·licitud.

Identificació de la persona que signa la petició

Cal escriure el nom i els cognoms de la persona que signa la petició segons la forma que apareix al DNI i indicar-hi l'adreça i els mitjans de comunicació que es considerin més adequats a efectes de la notificació.

Pel que fa a l'adreça cal tenir en compte que, com en el cas dels noms de les poblacions o de les comarques, cal usar sempre les formes oficials dels carrers, que podeu trobar als nomenclàtors oficials.

Atès que no hi ha una única manera d'escriure les adreces cal ser prudent i tenir en compte les regles següents:

a/ el nom dels carrers: Podem escriure el nom de la via de forma sencera o abreujada, però sempre tenint en compte que cal intentar no dificultar-ne la comprensió. Per evitar això podeu guiar-vos per la llista d'abreviatures de la Direcció General de Política Lingüística que trobareu al final d'aquest llibre o bé consultar la bibliografia especialitzada.

Recordeu que, si opteu per la forma sencera, aquesta s'ha d'escriure en minúscula. Per exemple:

avinguda de Lluís Companys
carrer d'Entença

Igualment, us recomanem consultar la llista d'abreviatures recollides al final d'aquest llibre quan hagueu d'escriure les referències de pisos i plantes.

b/ la referència al municipi, la comarca i el codi postal: Cal recordar que el nom dels municipis ha de ser sempre transcrit en la forma oficial que es troba recollida a l'Ordre de 20 de desembre de 1988 (DOGC núm. 1101, de 02-02-1989), per la qual es fa pública la llista dels noms oficials dels municipis de Catalunya.

Com podreu constatar, algunes presenten peculiaritats pel que fa a l'ús de l'article i cal tenir-les en compte.

Així mateix, us recordem també que, eliminada la divisió provincial per la Llei 6/1987, de 4 d'abril (DOGC núm. 827, de 10-04-1987), sobre l'organització comarcal de Catalunya, cal indicar a continuació del municipi i entre parèntesis la comarca en què es troba, sense article. Tot seguit hi indicarem el codi postal.

És molt recomanable esmentar si la persona que signa és major d'edat, ja que, si no ho és, requerirà un representant legal.

La petició

Cal introduir-la amb la fórmula SOL·LICITO o DEMANO, escrita en majúscules i en primera persona; a continuació s'especifica la petició. En el cas que en fem més d'una és recomanable ordenar els motius amb números o lletres correlatius i tenir present que si escrivim les frases amb infinitiu no usarem cap nexe, però que si ho fem amb temps verbals actius caldrà introduir-les amb Que.

Pel que fa a la redacció del text de la petició us fem les recomanacions següents:

1. Feu prevaler la claredat i la concisió per damunt de l'expressivitat i l'emotivitat.

2. Estigueu alerta amb la longitud i la claredat dels paràgrafs.

3. Eviteu les fórmules expressives recargolades quan siguin innecessàries i busqueu-hi solucions més simples i senzilles. Una expressió breu, clara i concisa evita sovint els malentesos i les confusions.

4. Useu el gerundi només quan es refereixin accions simultànies i doneu preferència a les formes actives i personals dels verbs enfront de les substantivacions o de la utilització de formes verbals adjectivals. D'aquesta manera evitarem la despersonalització i l'ambigüitat pròpia de les frases passives.

5. Pel que fa a l'ús de les majúscules i minúscules, tingueu present que una presència excessiva de majúscules pot dificultar la lectura i la comprensió del text.

Per evitar això, us recomanem que tingueu en compte les regles de Majúscules i minúscules, de les quals extraiem les següents indicacions:

Escriurem en majúscula:

1. A principi de text.

2. Després de punts suspensius.

3. Els noms de càrrecs oficials i no oficials i títols nobiliaris quan vagin introduïts per una forma protocol·lària: Honorable Senyor President.

4. Les formes protocol·làries de tractament.

5. Els noms d'entitats formalment constituïdes com, per exemple, el nom propi d'institucions, organismes, empreses, i entitats juridicopúbliques i religioses: Govern Civil de Barcelona, Ateneu Barcelonès, Escola Pitet.

6. Els noms dels òrgans de gestió d'organismes oficials i no oficials: Servei de Gestió Econòmica.

Escriurem en minúscula:

1. Els noms de càrrecs oficials i no oficials i títols nobiliaris: director general, conseller, president.

2. Els noms d'entitats formalment constituïdes com, per exemple, el nom propi d'institucions, organismes, empreses, establiments i entitats juridicopúbliques i religioses quan s'esmenten en plural o en elles mateixes: els governs civils de Catalunya, les escoles de Barcelona.

3. Totes les referències a divisions temporals: febrer, dilluns.

4. Noms de places, carrers i altres vies urbanes i interurbanes: la plaça de Sants, la ronda del Litoral, el carrer Major.

5. Les abreviatures dels noms de places, carrers i altres vies urbanes i interurbanes: la pl. de Sants, la rda. del Litoral, el c. Major.

El peu de pàgina

El peu de pàgina d'una petició ha de contenir els elements següents: la datació, la signatura i la destinació.

Les peticions no duen fórmula de comiat ja que es tracta d'un document oficial.

1. La datació

De forma general, l'estructura d'aquest element és la següent:

<MUNICIPI>, <DIA> de <MES> de <ANY>

A més, cal tenir sempre en compte les regles següents:

a. Escriurem sempre el nom dels mesos en minúscula.

b. Escriurem el número de l'any sense punt entremig.

c. No escriurem mai la preposició a davant de la referència de la data.

INCORRECTE
CORRECTE
Sabadell, a 4 de Juny del 1.995
Sabadell, 4 de juny de 1995

2. La signatura

En les peticions no cal escriure el nom i els cognoms ja que els hem indicat al principi de la identificació.

3. La destinació

Cal adreçar la petició a l'òrgan administratiu que té competències en la matèria objecte de la petició. Com a criteri general, recomanem eliminar els tractaments de subordinació jeràrquica o de servilisme en qualsevol mena de document i intentar ser fidels a la realitat objectiva.

Cal evitar fer un ús sexista del llenguatge i no suposar que la persona a qui ens adrecem és sempre un home i que, per tant, requereix el tractament senyor; si desconeixem el sexe de la persona a qui es destina el text, usarem el tractament senyor/a, tenint en compte que aquesta opció exigeix la concordança de tots els elements que complementin aquest mot.

Existeix també l'opció de prescindir de formes concretes i usar mots abstractes per referir-se als càrrecs i dir, així, Direcció General en lloc de director general.

Tractaments personals

Com a norma general, el tractament de l'emissor en les peticions ha de ser la primera persona del singular i, quan els sol·licitants siguin un col·lectiu, la primera del plural, tot i que en la identificació de la persona han d'aparèixer les dades d'una persona només.

Tot i que no hi ha cap regla específica per al tractament referent a la persona que rep el text, la tradició de llenguatge administratiu català ha tendit a usar la forma vós, forma que elimina la possibilitat de discriminar el lector per raó del seu sexe.



ESTRUCTURA DE LA PETICIÓ

1. Identificació de la persona que signa la petició

    1.1. Noms i cognoms
    1.2. La referència a la majoria d'edat, si escau
    1.3. DNI (o NIF si es tracta d'una empresa)
    1.4. Domicili, telèfon i adreça electrònica a efectes de notificacions

2. Petició

    2.1. Fórmula introductòria: DEMANO
    2.2.
    Petició/ons dels fets introduïda/des per Que

3. Datació

4. Signatura

5. Destinació



MODEL DE PETICIÓ

<NOM i COGNOMS>, major d'edat, que visc a <MUNICIPI> (comarca de <COMARCA>), <ADREÇA>, CP <CODI POSTAL>, tel. <TEL>, adreça electrònica <A/E> i que tinc el DNI núm. <DNI>,

DEMANO

    <PETICIÓ>

<MUNICIPI>, <DIA> de <MES> de <ANY>

(signatura)

<DESTINACIÓ>



EXEMPLE DE PETICIÓ

Ernest Riba i González, major d'edat, que visc a Sant Jaume dels Domenys (comarca del Baix Penedès), carrer de la Ribera, núm. 2, 5è pis 2a porta, CP 43713, tel. 25 09 09, adreça electrònica eriba@xtg.com i que tinc el DNI núm. 45 890 173,

DEMANO

    Que assistiu com a president honorífic als actes de celebració de la cooperativa vinícola, de la qual detinc la gerència, que tindran lloc al restaurant Can Tomeu el dia 4 d'abril de 1995.

Sant Jaume dels Domenys, 1 de gener de 1995

(signatura)

PRESIDENT DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA