Textos de relació amb l'Administració pública


La queixa

L'aprovació de la nova llei de procediment administratiu ha comportat l'eliminació del dret que l'anterior llei reconeixia a l'administrat de presentar queixes pels defectes de tramitació i, d'una manera especial, pels que comporten paralització, infracció dels terminis o omissió d'algun dels tràmits necessaris. En lloc d'aquest fet, la nova llei li concedeix el dret d'exigir que el funcionari encarregat de tramitar el seu expedient s'identifiqui per tal de fer-lo responsable de qualsevol defecte de tramitació.

Malgrat això, la Llei 3/1993, bàsica de les cambres oficials de comerç, indústria i navegació, de 22 de març, publicada al BOE del 23 de març de 1993, en l'article 24.3 i en referència a les relacions entre persones naturals o jurídiques, nacionals o estrangeres, que realitzin activitats econòmiques en el territori nacional i les cambres esmentades estableix

«En tot cas, els electors [de les cambres] podran formular queixes davant l'Administració que en tingui la tutela en referència a l'actuació de les cambres i, singularment, en relació amb l'establiment i el desenvolupament dels serveis mínims obligatoris.»

El contingut de la queixa així entesa insta l'autoritat competent a prendre part en la relació entre l'elector i la cambra; per la seva forma, s'ajusta perfectament a l'estructura de les sol·licituds.

La Llei 3/1993 estableix, en l'article 24.3, que cal la identificació de la persona interessada, la datació, la signatura i el càrrec al qual es destina la queixa.

La referència al fonament legal és una dada optativa.

Identificació de la persona que signa el document

Cal escriure el nom i els cognoms de la persona que signa la queixa segons la forma que apareix al DNI i indicar-hi l'adreça i els mitjans de comunicació que es considerin més adequats a efectes de la notificació.

Pel que fa a l'adreça cal tenir en compte que, com en el cas dels noms de les poblacions o de les comarques, cal usar sempre les formes oficials dels carrers, que podeu trobar als nomenclàtors oficials.

Atès que no hi ha una única manera d'escriure les adreces cal ser prudent i tenir en compte les regles següents:

a/ el nom dels carrers: Podem escriure el nom de la via de forma sencera o abreujada, però sempre tenint en compte que cal intentar no dificultar-ne la comprensió. Per evitar això podeu guiar-vos per la llista d'abreviatures de la Direcció General de Política Lingüística que trobareu al final d'aquest llibre o bé consultar la bibliografia especialitzada.

Recordeu que, si opteu per la forma sencera, aquesta s'ha d'escriure en minúscula. Per exemple:

avinguda de Lluís Companys
carrer d'Entença

Igualment, us recomanem consultar la llista d'abreviatures recollides al final d'aquest llibre quan hàgiu d'escriure les referències de pisos i plantes.

b/ la referència al municipi, la comarca i el codi postal: Cal recordar que el nom dels municipis ha de ser sempre transcrit en la forma oficial que es troba recollida a l'Ordre de 20 de desembre de 1988 (DOGC núm. 1101, de 02-02-1989), per la qual es fa pública la llista dels noms oficials dels municipis de Catalunya.

Com podreu constatar, algunes presenten peculiaritats pel que fa a l'ús de l'article i cal tenir-les en compte.

Així mateix, us recordem també que, eliminada la divisió provincial per la Llei 6/1987, de 4 d'abril (DOGC núm. 827, de 10-04-1987), sobre l'organització comarcal de Catalunya, cal indicar a continuació del municipi i entre parèntesis la comarca en què es troba, sense article. Tot seguit hi indicarem el codi postal.

És molt recomanable esmentar si la persona que signa és major d'edat ja que, si no ho és, requerirà un representant legal.

La sol·licitud

Cal introduir-la amb una fórmula que permeti fer referència al fonament legal en què es basa la queixa com, per exemple, en la següent:

SOL·LICITO, d'acord amb l'article 24.3 de la Llei 3/1995, bàsica de les cambres oficials de comerç, indústria i navegació, que es tingui per presentada i que produeixi efectes aquesta QUEIXA per les raons següents:

Per donar al text una major claredat és recomanable escriure les paraules SOL·LICITO i QUEIXA en majúscules.

Tot seguit explicarem la queixa. En el cas que n'hi hagi més d'una, és recomanable ordenar-les amb números o lletres correlatius i tenir present que si escrivim les frases amb infinitiu no usarem cap nexe, però que si ho fem amb temps verbals actius caldrà introduir-los amb Que.

Pel que fa a la redacció del text de la denúncia us fem les recomanacions següents:

1. Feu prevaler la claredat i la concisió per damunt de l'expressivitat i l'emotivitat.

2. Estigueu alerta amb la longitud i la claredat dels paràgrafs.

3. Eviteu les fórmules expressives recargolades quan siguin innecessàries i busqueu-hi solucions més simples i senzilles. Una expressió breu, clara i concisa evita sovint els malentesos i les confusions.

4. Useu el gerundi només quan es refereixin accions simultànies i doneu preferència a les formes actives i personals dels verbs enfront de les substantivacions o de la utilització de formes verbals adjectivals. D'aquesta manera evitarem la despersonalització i l'ambigüitat pròpia de les frases passives.

5. Pel que fa a l'ús de les majúscules i minúscules, tingueu present que una presència excessiva de majúscules pot dificultar la lectura i la comprensió del text.

Per evitar això, us recomanem que tingueu en compte les regles de Majúscules i minúscules, de les quals extraiem les següents indicacions:

Escriurem en majúscula:

1. A principi de text.

2. Després de punts suspensius.

3. Els noms de càrrecs oficials i no oficials i títols nobiliaris quan vagin introduïts per una forma protocol·lària: Honorable Senyor President.

4. Les formes protocol·làries de tractament.

5. Els noms d'entitats formalment constituïdes com, per exemple, el nom propi d'institucions, organismes, empreses, i entitats juridicopúbliques i religioses: Govern Civil de Barcelona, Ateneu Barcelonès, Escola Pitet.

6. Els noms dels òrgans de gestió d'organismes oficials i no oficials: Servei de Gestió Econòmica.

Escriurem en minúscula:

1. Els noms de càrrecs oficials i no oficials i títols nobiliaris: director general, conseller, president.

2. Els noms d'entitats formalment constituïdes com, per exemple, el nom propi d'institucions, organismes, empreses, establiments i entitats juridicopúbliques i religioses quan s'esmenten en plural o com a genèric: els governs civils de Catalunya, les escoles de Barcelona.

3. Totes les referències a divisions temporals: febrer, dilluns.

4. Noms de places, carrers i altres vies urbanes i interurbanes: la plaça de Sants, la ronda del Litoral, el carrer Major.

5. Les abreviatures dels noms de places, carrers i altres vies urbanes i interurbanes: la pl. de Sants, la rda. del Litoral, el c. Major.

El peu de pàgina

El peu de pàgina d'una queixa ha de contenir els elements següents: la datació, la signatura i la destinació.

Les queixes no duen fórmula de comiat ja que es tracta d'un document oficial.

1. La datació

De forma general, l'estructura d'aquest element és la següent:

<MUNICIPI>, <DIA> de <MES> de <ANY>

A més, cal tenir sempre en compte les regles següents:

a. Escriurem sempre el nom dels mesos en minúscula.

b. Escriurem el número de l'any sense punt entremig.

c. No escriurem mai la preposició a davant de la referència de la data.

INCORRECTE
CORRECTE
Sabadell, a 4 de Juny del 1.995
Sabadell, 4 de juny de 1995

2. La signatura

En les queixes no cal escriure el nom i els cognoms ja que els hem indicat al principi de la identificació.

3. La destinació

Cal adreçar la queixa a l'òrgan que té competències en la matèria. Com a criteri general, recomanem eliminar els tractaments de subordinació jeràrquica o de servilisme en qualsevol mena de document i intentar ser fidels a la realitat objectiva.

Cal evitar fer un ús sexista del llenguatge i no suposar que la persona a qui ens adrecem és sempre un home i que, per tant, requereix el tractament senyor; si desconeixem el sexe de la persona a qui es destina el text, usarem el tractament senyor/a, tenint en compte que aquesta opció exigeix la concordança de tots els elements que complementin aquest mot.

Existeix també l'opció de prescindir de formes concretes i usar mots abstractes per referir-se als càrrecs i dir, així, Direcció General en lloc de director general.

Tractaments personals

Com a norma general, el tractament de l'emissor en les sol·licituds ha de ser la primera persona del singular i, quan els sol·licitants siguin un col·lectiu, la primera del plural, tot i que en la identificació de la persona han d'aparèixer les dades d'una persona només.

Tot i que no hi ha cap regla específica per al tractament referent a la persona que rep el text, la tradició de llenguatge administratiu català ha tendit a usar la forma vós, forma que elimina la possibilitat de discriminar el lector per raó del seu sexe.



ESTRUCTURA DE LA QUEIXA

1. Identificació de la persona que signa el document

    1.1. Nom i cognoms
    1.2. La referència a la majoria d'edat, si escau
    1.3. DNI (o NIF si es tracta d'una empresa)
    1.4. Domicili, telèfon i adreça electrònica a efectes de les notificacions

2. Sol·licitud

    2.1. Fórmula introductòria: SOL·LICITO
    2.2.
    Fonaments legals

3. Exposició dels motius

4. Datació

5. Signatura

6. Destinació



MODEL DE QUEIXA

<NOM i COGNOMS>, major d'edat, que visc a <MUNICIPI> (comarca de <COMARCA>), <ADREÇA>, CP <CODI POSTAL>, tel. <TEL>, adreça electrònica <A/E> i que tinc el DNI núm. <DNI>,

    SOL·LICITO que d'acord amb l'article 24.3 de la Llei 3/1993, bàsica de les cambres oficials de comerç, indústria i navegació, es tingui per presentada i que produeixi efectes aquesta QUEIXA, per les raons següents:

    <MOTIU 1>
    <MOTIU...>

<MUNICIPI>, <DIA> de <MES> de <ANY>

(signatura)

<DESTINACIÓ>



EXEMPLE DE QUEIXA

Elena Sator i Garcia, major d'edat, que visc a Pals (comarca del Baix Empordà), carrer de la Lila, s/n, CP 17256, tel. 972 629 421, adreça electrònica esator@bemporda.net i que tinc el DNI núm. 52 302 443,

    SOL·LICITO que d'acord amb l'article 24.3 de la Llei 3/1993, bàsica de les cambres oficials de comerç, indústria i navegació, es tingui per presentada i que produeixi efectes aquesta QUEIXA, per la raó següent:

    Que, segons demostra la meva sol·licitud registrada el dia 4 de febrer, fa dos mesos que us vaig demanar informació sobre el meu expedient 44/92-B i encara no n'he rebut resposta.

Pals, 29 d'abril de 1995

(signatura)

DEPARTAMENT D'INDÚSTRIA, COMERÇ I TURISME