Textos de l'empresa | |||
1. L'acta de reunió
Definició L'acta és un document formal que constata un fet, una convenció, una obligació, una deliberació, un acord o una manifestació de voluntat, a fi que n'hi hagi constància. Són elements sempre presents en una acta la identificació de la reunió, la consignació de les persones que hi assisteixen, un resum del desenvolupament de la sessió i del torn obert de paraules, dels acords i dels desacords a què s'arribà, i un resum de les votacions i la fórmula final. Hi poden aparèixer, a més, l'ordre del dia i la referència als temes pendents i als annexos en els quals trobarem la documentació. Els annexos han d'incloure el número de referència de l'acta. L'encapçalament 1. La referència al càrrec Entre les regles mínimes cal destacar l'obligatorietat d'escriure els càrrecs sempre en minúscula, llevat que apareguin encapçalats per algun tractament honorífic o siguin el primer mot de la línia. 2. Títols i protocol En general, i seguint el costum europeu, recomanem l'ús del tractament senyor o senyora; aquestes fórmules són obligades si no coneixem el tractament específic que cal usar. Tractaments personals Per a qui redacta el text usarem la tercera persona en la redacció de l'acta i la primera persona en la fórmula final. Per a qui rep el text és recomanable usar o bé la forma vós, que és més genuïna del llenguatge administratiu català i que, a més, elimina la possibilitat de discriminar el lector per raó del seu sexe, o bé vostè, més pròpia del castellà i que no ho permet. Majúscules i minúscules La majúscula té funció de remarcar i donar importància: un ús abusiu pot atenuar-ne el valor; per això, us recordem que els noms dels càrrecs no s'escriuen en majúscula llevat que siguin precedits per un tractament protocol·lari. Altrament, és obligat usar la majúscula en la inicial de paràgraf i en els noms de les unitats administratives; pel que fa a les abreviatures, cal dir que en general s'escriuen en minúscula llevat de determinats casos que trobareu recollits al final d'aquest llibre. El peu de pàgina Atès que les actes de reunió són documents de treball, en el peu de pàgina hi consignarem, només el càrrec del secretari o la secretària i el vistiplau del president o de la presidència; recordem que la referència al càrrec s'ha d'acompanyar amb un article. Estil 1. Cal usar el gerundi només per expressar la simultaneïtat de les accions i no excedir-se en l'ús de formes substantivades, ja que el llenguatge administratiu català prefereix l'ús de formes personals i actives dels verbs. 2. Com a norma general evitarem utilitzar frases en passiva, ja que sovint despersonalitzen l'expressió i dificulten la comprensió del text, i usarem frases en activa. 3. Cal evitar l'omissió de la conjunció que introductora d'una oració subordinada amb funció de complement directe, ja que resta coherència al text i atempta contra les regles de correcció sintàctica més simples. ESTRUCTURA DE L'ACTA DE REUNIÓ1. Identificació de la reunió 1.1. Nom de l'organisme 2. Assistència 2.1. Fórmula: Hi assisteixen: (*) 2.2. S'ha excusat d'assistir-hi: <NOM I COGNOMS> (càrrec) 3. Fórmula: Ordre del dia: 4. Desenvolupament de la sessió i resum del torn de paraules 4.1. Fórmula: Desenvolupament de la sessió: 5. Acords, desacords i resum de les votacions 5.1. Fórmula: Acords: 6. Fórmula final: El president aixeca la sessió, de la qual, com a secretari/secretària, estenc aquesta acta. 7. Fórmula: Annexos 8. Peu de l'acta 8.1. Càrrec i signatura
del secretari o la secretària (*) En aquest apartat cal assenyalar en la primera línia el nom de la persona que té la presidència i esmentar-hi el càrrec i, en l'última línia, el nom del secretari o la secretària i el càrrec. MODEL D'ACTA DE REUNIÓActa de la reunió de <NOM DE L'ORGANISME> Núm. de la sessió: <NÚM.> Data: <DIA/MES/ANY> Horari: <HORA> Lloc: <ADREÇA> Hi assisteixen: <NOM I COGNOMS> president/presidenta <NOM I COGNOMS> (càrrec) <NOM I COGNOMS> secretari/secretària S'han excusat d'assistir-hi: <NOM I COGNOMS> (càrrec) Ordre del dia 1. <PUNT 1> 2. <PUNT ...> Desenvolupament de la sessió <TEXT> Torn obert de paraules <TEXT> Acords 1. <ACORD 1> 2. <ACORD ...> <PRESIDÈNCIA DE LA REUNIÓ> aixeca la sessió, de la qual, com a <CÀRREC DE LA PERSONA QUE ESTÉN L'ACTA>, estenc aquesta acta. <CÀRREC DE LA PERSONA> Vist i plau QUE ESTÉN L'ACTA> <CÀRREC DE LA PERSONA QUE ACTUA DE PRESIDENT/A> (signatura) (signatura) EXEMPLE D'ACTA DE REUNIÓ
Núm. de la sessió: 5 Hi assisteixen: S'ha excusat d'assistir-hi: Ordre del dia Desenvolupament de la sessió Acords Joan Ramon Juneda i Ramis
aixeca la sessió, de la qual, com a secretària,
estenc aquesta acta.
|