Textos de l'empresa | |||||||||||
2. El certificat
Definició El certificat és un document mitjançant el qual donem fe d'un fet o d'unes declaracions. Cal tenir present que, atès que la persona que signa aquest document ho fa en funció del seu càrrec i no a títol personal, caldrà indicar-hi sempre la referència al càrrec. L'encapçalament 1. La referència al càrrec Entre les regles mínimes cal destacar l'obligatorietat d'escriure els càrrecs sempre en minúscula, llevat que apareguin encapçalats per algun tractament honorífic o siguin el primer mot de la línia. Per evitar fer un ús sexista de la llengua, quan no es coneix el sexe de la persona a qui destinem l'escrit, és recomanable usar alhora les dues formes corresponents a tots dos gèneres (senyor/senyora), tot i que cal recordar, llavors, que aquesta tria porta implícita la concordança de tots els elements que afectin el destinatari. També es pot optar per la utilització de mots abstractes. Finalment, podeu usar la forma «persona+adjectiu» o bé altres solucions que no impliquin una discriminació de les formes femenines. Quan la comunicació s'adreci a un organisme oficial o a un funcionari, caldrà indicar-hi sempre el càrrec i/o la dependència als quals s'adreça el document. Recordeu que el nom de les unitats s'ha d'escriure en majúscula. 2. Títols i protocol En general, i seguint el costum europeu, recomanem l'ús dels tractaments senyor o senyora; aquestes fórmules són obligades si no coneixem el tractament específic que cal usar. Tractaments personals En la redacció del certificat usarem la primera persona per a qui redacta el text. Majúscules i minúscules La majúscula té la funció de remarcar i donar importància: un ús abusiu pot atenuar-ne el valor; per això, us recordem que els noms dels càrrecs no s'escriuen en majúscula llevat que siguin precedits per un tractament protocol·lari. Altrament, és obligat usar la majúscula en la inicial de paràgraf i en els noms de les unitats administratives; pel que fa a les abreviatures cal dir que en general s'escriuen en minúscula, llevat de determinats casos que trobareu recollits al final d'aquest llibre. El peu de pàgina Atès que els certificats són documents de treball, en el peu de pàgina indicarem la signatura i la datació i ometrem la fórmula de comiat; tampoc no hi figurarà el càrrec ni el nom i cognoms perquè ja els hem escrit al principi del text. Així, doncs, l'ordre dels elements de la signatura serà el següent:
Aquest és l'únic text administratiu que conté la signatura després de la datació; atès que aquest document no passa pel registre, l'ús i el costum han col·locat la signatura en aquesta ubicació com a barrera de control de falsificacions. En la datació cal sempre: a/ escriure els noms dels mesos
en minúscula
Estil 1. Cal usar el gerundi només quan s'expressen accions simultànies i evitar fer un ús abusiu de formes substantives, ja que el llenguatge administratiu català prefereix l'ús de formes personals i actives dels verbs. 2. Us recomanem com a norma general d'usar frases en activa i evitar les frases en passiva, ja que aquestes sovint despersonalitzen l'expressió i dificulten la comprensió del text. 3. Així mateix, cal evitar l'omissió de la conjunció que introductora d'una oració subordinada amb funció de complement directe, ja que aquesta omissió resta coherència al text i atempta contra les regles de correcció sintàctica més simples. ESTRUCTURA DEL CERTIFICAT1. Identificació de qui certifica 1.1. Nom i cognoms 1.2. Qualitat segons la qual certifica 2. Certificació 2.1. Fórmula introductòria: CERTIFICO 2.2. Certificació pròpiament dita encapçalada per la conjunció Que 3. Peu 3.1. Fórmula (*) 3.2. Datació 3.3. Signatura (*) La fórmula pot ser de diverses menes, però aquestes dues són les més usuals: opció A I, per donar-ne fe, expedeixo aquest certificat a petició de la persona interessada. opció B I, perquè se'n prengui coneixement i tingui els efectes que correspongui, signo aquest certificat, amb el vistiplau de <CÀRREC> i el segell que ho acredita. MODEL DE CERTIFICAT<NOM I COGNOMS>, com a <CÀRREC>, CERTIFICOQue <CERTIFICACIÓ> I <FINALITAT DE LA CERTIFICACIÓ>, expedeixo a petició de la persona interessada aquest certificat. <LLOC I DATA> (signatura) EXEMPLE DE CERTIFICAT
CERTIFICO Que el senyor Joan Àngel
Giménez i Giménez ha prestat serveis en aquesta
empresa des del dia 10 d'octubre de 1992 fins al dia 13 de juny
de 1995 d'una manera satisfactòria. I, per donar-ne fe, expedeixo
a petició de la persona interessada aquest certificat. Barcelona, 14 de juny de
1995 (signatura)
EXEMPLE DE CERTIFICAT
CERTIFICO Que durant l'any 1993 aquesta
empresa va subministrar flors a 14 establiments de Tarragona capital
i a 17 establiments de diverses poblacions de la rodalia per un
total de 450.000 PTA, la qual cosa demostren els albarans i les
factures que s'annexen a aquest certificat. I, perquè se'n prengui
coneixement i tingui els efectes que correspongui, signo aquest
certificat, amb el vistiplau del director general de l'empresa
i el segell que ho acredita.
|