e-Escoles Verdes
Butlletí electrònic del programa Escoles Verdes
Núm 33, setembre de 2010

Us expliquem....
Les escoles parlen...
El racó de l'alumnat
Fem xarxa
Agenda
Un xic més

Us expliquem
Un nou curs escolar en marxa

Compostadors i planter

Formació permanent

Taller d'apicultura

Article sobre la XESC a Aula Verde

Carta de responsabilitats "Tinguem cura del planeta"

> Més informació

Les escoles parlen
Plantada d'una olivera en el CEE Santa Maria de l'Alba (Tàrrega)

El bloc de l'escola Falguera (Sant Feliu de Llobregat)

Algunes actuacions de l'escola Macià-Companys (Agramunt)

Campanya de prevenció de residus: embolcalls i rateta, a l'escola Rocafonda (Mataró)

> Més informació

El racó de l'alumnat
Participació de l'alumnat de la SES Germans Vila Riera (Camprodon) en el procés participatiu sobre la muntanya de Sant Miquel

Una alumna de l'IES Estatut (Rubí) ha estat premiada pel seu treball sobre contaminació lumínica

> Més informació

Fem Xarxa
L'herbari virtual de l'escola Lacustària (Llagostera)

> Més informació

Agenda
Activitats dels curs 2010-11

Oberta la inscripció als Tallers de l'Escola del Consum de Catalunya

Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura (del 22 al 29 de setembre)

Premi europeu per a la prevenció de residus

> Més informació

Un xic més
Butlletí de Medi Ambient

Amigos de la Tierra

Col·legis pel comerç just

Global Talent

Oceans

> Més informació


Us expliquem...
Un nou curs escolar en marxa

Com cada inici de curs, s’incorporen centres nous i molts comitès ambientals es renoven. Donem la benvinguda a tothom i us encoratgem a continuar treballant com fins ara per millorar l’escola. Aprofitem per animar-vos a compartir, mitjançant aquest butlletí, les vostres actuacions amb la resta de centres de la xarxa d’Escoles Verdes.

Als centres que ja heu finalitzat la formació, us informem que l’acte de lliurament dels nous distintius d’Escola Verda és previst al novembre. Tan aviat com puguem, us en concretarem la data.

Des d’aquí us volem animar a fer ús del servei d’assessorament, que ha de facilitar-vos la feina com a dinamitzadors del Programa en el centre i oferir-vos propostes d’activitats, recursos, materials, consells...

Us recordem les dades de contacte:

  • Centres de Lleida*: l’empresa CEDRICAT, amb la Judit Pardos i la Cristina Barbens com a referents per als centres.
    Tel. 973 484 320. A/e: escolesverdes@cedricat.cat
  • Centres de Girona: l’entitat Les Guilleries, amb la Teresa Saló i la Montserrat Moya també com a referents per als centres.
    Tel. 972 869 127. A/e: lesguilleries@gmail.com
  • Centres de Tarragona i les Terres de l’Ebre: l’entitat Cel Rogent, amb la Dèlia Batet i la Maria Oliver com a referents per als centres.
    Tel. 977 600 895. A/e: celrogent@celrogent.com
  • Centres de Barcelona Comarques I *(Anoia, Vallès Occidental, Alt Penedès, Garraf, Baix Llobregat i l’Hospitalet de Llobregat): l’entitat Associació Catalana de Cases de Colònies de la Fundació Catalana de l’Esplai amb en Natxo Mercader i Cristina Gaya com a referents per als centres.
    Tel. 93 474 74 74. A/e: nmercader@esplai.org
  • Centres de Barcelona Comarques II *(Berguedà, Osona, Bages, Vallès Oriental, Maresme i Barcelonès, excepte Barcelona ciutat i l’Hospitalet de Llobregat): la Societat Catalana d’Educació Ambiental mitjançant dues entitats:

    • Santa Marta CIEP per als centres de les comarques del Berguedà, Osona i el Bages, amb la Margarida Feliu i en Lluís Pagespetit també com a referents per als centres.
      Tel. 93 884 91 31. A/e: escolesverdes@viladraueducacio.com
    • L’Escola de Natura del Corredor per als centres de les comarques del Maresme, el Vallès Oriental i el Barcelonès, amb en Joan Manel Riera i en Roger Porta també com a referents per als centres.
      Tel. 93 795 54 05. A/e: enc@pangea.org

* Els centres de Barcelona ciutat, Lleida ciutat, Montmeló, Sabadell, Sant Feliu de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Sant Esteve Sesrovires i Vilanova i la Geltrú reben l’assessorament directament dels programes d’educació ambiental municipal o de l’Agenda 21 escolar.

Com ja sabeu, aquestes xarxes locals d’escoles i el Programa Escoles Verdes hem constituït la XESC (Xarxa d’Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya), formada per més de 850 centres educatius (www.xesc.cat).

Compostadors i planter

Un total de 183 centres educatius han sol·licitat planter per a les seves actuacions de millora del pati o de l’entorn proper. Us recordem que Forestal Catalana es posarà en contacte amb vosaltres per comunicar-vos la data de recollida del material sol·licitat en el punt de recollida que vau especificar.

Així mateix, 98 centres educatius han sol·licitat el projecte Compostem i aprenem, bé demanant compostadors i/o bé formació per dur a terme el compostatge al centre.

Formació permanent

Com ja us vam informar al Butlletí de juny i amb l’objectiu de donar suport formatiu als centres i consolidar grups de treball, seminaris i/o actuacions dels centres educatius, aquest curs escolar us proposem un seguit de cursos i sessions de formació.

Si esteu interessats en alguna d’aquestes propostes i no vau poder fer la vostra demanda, escriviu un correu electrònic a ambiental@xtec.cat, i, en cas que quedin places lliures, intentarem donar-vos resposta.

> Més informació

Taller d’apicultura

Us recordem que ja podeu sol·licitar aquesta activitat. Només cal que ens ho feu saber a través de l’adreça electrònica del Programa escolesverdes.dmah@gencat.cat.
Les sol·licituds s’atendran seguint l’ordre de demanda. Amb l’objectiu d’arribar al major nombre de centres possible, es prioritzaran les escoles que no van poder fer l’activitat el curs passat i es farà un màxim de 2 tallers per escola.
El taller s’adreça a cicle mitjà i superior de primària, secundària i cicles formatius i s’ha de desenvolupar en aquest primer trimestre del curs escolar.
La durada de l’activitat és d’unes 2 hores.

Programa

  • La biologia de l’abella i l’eixam. L’evolució de les espècies i l’organització de la societat. L’apicultor i les seves eines. Els productes que se n’extreuen. Les problemàtiques actuals de les abelles en el medi.
  • Coneixement del material. Simulació dels treballs de l’apicultor. Material que es fa servir: caixes, equip d’apicultor, eines, bresca de mel, cera, pol·len.
  • Les característiques de les mels. Per què són diferents? Què és una mel monofloral? Tast de mels de Catalunya.

Article sobre la XESC a Aula Verde

Aula Verde és una revista divulgativa d’educació ambiental editada per les consejerías de Medi Ambient i Educació de la Junta d’Andalusia. Hi trobem informació i articles de reflexió, anàlisi, experiències, recursos i materials, entre altres. En el passat número 36 corresponent al mes de maig, es fa ressò de l’acte de constitució de la XESC i defineix, breument, els seus objectius i també la importància de la vinculació de les xarxes en l’educació per a la sostenibiltat.

> Article (revista núm. 36)
> Aula Verde

Carta de responsabilitats "Tinguem cura del planeta"

Durant la primera quinzena de juny del curs passat, es va celebrar al Brasil la Conferència Internacional de Medi Ambient per a Infants i Joves, en què va participar una delegació catalana formada per una dotzena de joves d’entre 12 i 15 anys.

Tant els joves com els adults acompanyants, més de 400 delegats i delegades d’arreu del món, han valorat molt positivament aquesta trobada.
Una vegada als països d’origen, continua la voluntat de mantenir enllaços a escala nacional, europea i internacional que permetin articular xarxes i desenvolupar accions d’acord amb els compromisos i les responsabilitats. Us adjuntem la Carta internacional elaborada al Brasil i el Manifest europeu que va sorgir dels treballs participatius previs.

> Carta internacional
> Manifest europeu

Les escoles parlen
Plantada d’una olivera en el CEE Santa Maria de l’Alba (Tàrrega)

L’alumnat del Taller de jardineria de l’Escola Alba de Tàrrega va plantar una olivera “olesana” al pati de l’escola. Aquesta activitat, que s’emmarca dins del Dia Mundial del Medi Ambient, com que es va esdevenir en dissabte, es va realitzar en horari escolar el dijous dia 3 de juny. Hi va assistir tot l’alumnat de l’escola. Prèviament a la plantada, l’encarregada de dur a terme el taller de jardineria, Ma Àngels Solé, va explicar les característiques d’aquesta varietat, el conreu, les necessitats climàtiques, la recol·lecció, i els usos i les propietats medicinals de les fulles i el fruit.

El bloc de l’escola Falguera (Sant Feliu de Llobregat)

L’Escola Falguera de Sant Feliu de Llobregat ja fa dos cursos que som Escola Verda, i hem afegit un bloc al nostre web on es poden veure algunes de les coses que fem.

> Bloc de l’Escola Falguera

Algunes actuacions de l’escola Macià-Companys (Agramunt)

Ei! Sabíeu que al menjador de la nostra escola se serveixen aliments ecològics?
Doncs sí, des del curs passat na Maria, la nostra cuinera, utilitza en els seus menús la vedella ecològica de Cal Monegal de Solsona.

Ah! I l’alumnat de 6è, aquest curs, treballa en el seu projecte, un tema tan candent com és el canvi climàtic. Amb l’ajuda de l’agenda ecològica, la informació que cerquem a la Internet i les notícies del dia a dia, anem aprenent què podem fer tothom perquè la nostra espècie no enfili directament cap a un final fatal. Amb motiu del Dia Mundial del Medi Ambient, el 5 de juny, l’alumnat de 6è ha elaborat murals que ha distribuït per totes les aules i els espais de l’escola.


Alumnat de sisè curs en acabar el projecte sobre el canvi climàtic

> Podeu veure els murals fent clic aquí

Campanya de prevenció de residus: embolcalls i rateta, a l’escola Rocafonda (Mataró)

A l’escola Rocafonda, fa temps que treballem la prevenció i el reciclatge de residus. De mica en mica, els hem anat dotant de contingut tant a dins les aules com a fora en el context del centre.

Durant tres cursos, s’ha treballat en el marc del Projecte d’innovació sobre medi ambient, gràcies al qual s’inclou a la programació escolar la temàtica de la prevenció i el reciclatge de residus.

Primer, es doten totes les aules de contenidors per fer recollida selectiva sistemàtica i el buidatge de papereres als grans contenidors del pati. Segon, s’organitzen tallers per a l’alumnat i s’informa les famílies sobre la temàtica. Tercer, se celebra la Festa d’Escola que prioritza la prevenció de residus emprant vaixella compostable (plats i gots) i amb tallers específics de l’Escola de Natura del Corredor.

Finalment, hem anat més enllà com a escola i fem compost per al nostre hort a partir de les restes de fruita dels esmorzars i les verdures que ens proporciona la cuina de l’escola. L’escola disposa de tres compostadors que anem omplint tots els cursos quan hi passem un cop al mes. Fem observacions i ho anotem al diari del compostador, i al final del curs el deixarem que reposi tot l’estiu per obrir-lo en començar el nou curs el dia que fem la Festa de l’Hort amb els pares.

I, amb la col·laboració econòmica de la Regidoria de Medi Ambient, s’ha dut a terme la campanya de minimització d’embolcalls d’esmorzars mitjançant l’adquisició de carmanyoles.

Aquestes iniciatives es materialitzen al llarg de la Setmana Europea de Prevenció de Residus. La nostra activitat es basa en:

  • Millorar els embolcalls dels esmorzars: treball a classe sobre la necessitat de reduir l’ús del paper, plàstic i alumini; lliurament de carmanyoles als cursos de 1r d’Educació Infantil i 1r de Primària, i d’embolcalls de roba reutilitzables (Boc’n Rolls) a 4t de Primària per promoure la idea i el compromís de continuïtat.
  • Recollida col·lectiva de les restes d’esmorzar que pugui haver-hi al pati gràcies a la figura de la rateta per fer compost de l’hort escolar. Aquest anagrama de la rateta extret del conte popular va passant de curs a curs setmanalment per dur a terme aquesta tasca.
  • Creació d’eslògans publicitaris sobre la prevenció de residus i ús d’altres embolcalls pels alumnes més grans. Els cursos més petits de l’escola dibuixen i identifiquen el contingut de les carmanyoles d’esmorzar.
  • Disseny de la cartellera mediambiental: la Comissió Verda fa recordatoris i enquestes a les classes per parlar sobre el tema de la prevenció en les aules i en les famílies.
  • Exposició dels treballs de prevenció de residus dels tallers mediambientals duts a terme per tota l’escola de P3 fins a 6è. L’exposició era oberta a tota la comunitat escolar: alumnat, professorat i pares i mares.

La participació de tota l’escola a la Setmana Europea de Prevenció de Residus ha comptat amb 480 persones entre professorat i alumnat i amb l’ús continuat d’embolcalls reutilitzables per 150 alumnes, amb el repte de futur de generalitzar-lo en tots els cursos escolars.
En definitiva, l’escola persegueix amb aquestes activitats un doble objectiu: prendre consciència que cal cuidar i respectar el nostre espai escolar, i sensibilitzar sobre la nostra responsabilitat en la prevenció de residus.

El racó de l'alumnat
Participació de l’alumnat de la SES Germans Vila Riera (Camprodon) en el procés participatiu sobre la muntanya de Sant Miquel

La muntanya de Sant Miquel, propietat de la Generalitat de Catalunya, és un espai de prop de 4.000 hectàrees situat a la capçalera del riu Ter. D’alt valor paisatgístic i gran biodiversitat, aquest espai té diferents usos: el turisme, la caça, la recollida de bolets, les excursions... i, també, l’aprofitament de la fusta.

Amb l’objectiu d’apropar l’ordenació i la gestió del bosc a tota la ciutadania, la Generalitat de Catalunya va iniciar el mes de maig un procés participatiu al territori. Calia que totes les parts implicades poguessin arribar a un acord.

En aquest procés, també va ser convidat a participar el nostre institut. Així, l’alumnat de 4t d’ESO vam prendre part en aquest procés participatiu sobre la gestió de la muntanya de Sant Miquel a Setcases.

Es van dur a terme dues sessions: una d’informativa i una altra de participativa.
Durant la primera, ens van explicar a quines zones de la muntanya afectava la tala d’arbres i amb quin criteri es tallarien. També ens van explicar quin ús es feia del bosc i quines espècies (tant d’animals com de plantes) habiten el bosc i es poden veure afectades, o quins beneficis els podia comportar. Va ser una sessió teòrica plena d’informació des de tots els punts de vista.

Entre totes dues sessions, l’alumnat va continuar participant, des de casa, a través de la pàgina web de Facebook: escrivíem a la muntanya els nostres comentaris, i ella ens responia amablement...

Durant la segona sessió, ens vam distribuir en diferents grups i es va assignar un rol a cadascun (hi havia els caçadors, els ramaders, els ecologistes, els senderistes i els explotadors de la fusta). Cada grup va fer un debat a fi de poder-ne extreure unes conclusions. Un cop fet aquest procés laboriós, a la classe de Ciutadania vam elaborar un manifest que representa el resultat final de tota la nostra feina, on hi ha les frases escrites a partir del consens de totes les parts.

Han estat unes jornades molt interessants que ens han permès aprendre a escoltar opinions, a saber entendre els diferents punts de vista, a dialogar encara que partim de pensaments oposats per arribar a una conclusió comuna. Tot un procés d’iniciació a la democràcia participativa.

> Manifest de l’alumnat de 4t d’ESO
> Podeu trobar més informació sobre aquesta muntanya i el procés participatiu fent clic aquí

Una alumna de l’IES Estatut (Rubí) ha estat premiada pel seu treball sobre contaminació lumínica

L’any 2009, Sara Pinto, alumna de l’IES L’Estatut (Rubí), va rebre el primer guardó del Premi de Recerca Miquel Segura pel treball La contaminació lumínica. Un problema a resoldre. Aquest Premi té com a objectiu principal el foment dels treballs de recerca de batxillerat entre els instituts de secundària del municipi.

L’estudi examina les tipologies lumíniques del nucli de Rubí, els diversos medis, la dinàmica de la contaminació, fenòmens associats i les fonts d’enllumenat, entre altres aspectes conceptuals i teòrics. Enguany, ha sortit publicat dins la col·lecció de Joves Investigadors i representa una aportació original en una temàtica ambiental poc desenvolupada en les Escoles Verdes. La nostra sincera enhorabona per aquest reconeixement!

> Premi de Recerca Miquel Segura

Fem xarxa
L’herbari virtual de l’escola Lacustària (Llagostera)

A l’Escola Lacustària, estan treballant en un herbari virtual de les espècies vegetals arbòries, arbustives i herbàcies del centre. L’herbari consta de fitxes detallades de la vegetació amb llurs nomenclatures, hàbitats, característiques, usos, propietats i fotografies.

És una iniciativa atractiva que pot vincular entre si els currículums de ciències de la natura, geografia i informàtica i l’àmbit de llengües, alhora que actua en el pati, el medi natural, la comunicació i la difusió.

> Herbari virtual

Agenda
Activitats dels curs 2010-11

CosmoCaixa ofereix una promoció especial per a les escoles de la XESC en la proposta d'activitats d'aquest curs. Aquesta promoció inclou un taller sobre la petjada ecològica, un itinerari per la reproducció de bosc amazònic, un teatre per a educació infantil i primària i diverses conferències dirigides per a secundària.

CosmoCaixa ofereix per la proposta d'activitats d'aquest curs entrant, Ja podeu consultar la proposta d’activitats del CaixaFòrum i el CosmoCaixa. El curs vinent, l’oferta inclou tallers de sostenibilitat, ciències, exposicions, espectacles científics, etcètera. Consulteu el catàleg seguint l’enllaç.

> Promoció especial
> Activitats curs 2010-11

Oberta la inscripció als Tallers de l’Escola del Consum de Catalunya

Com ja sabeu, l’Escola del Consum de Catalunya duu a terme una sèrie de tallers educatius sobre consum adaptats als diferents col·lectius. El professorat pot escollir la temàtica dels tallers, segons les seves preferències, tenint en compte que es poden fer dos tipus de visita:

  • Visita basada en tallers globals: són tallers que, a partir d’un tema quotidià, tracten diferents temàtiques relacionades amb el consum d’una manera global i incideixen sobretot en continguts actitudinals.

  • Visita basada en tallers específics: són tallers en què es tracten temes específics relacionats amb el consum.

> Ja és oberta la inscripció i el calendari previst per al curs 2010-11, que podeu consultar al web
> Més informació sobre els tallers
> Altres serveis educatius
> Guia docent per a l’ESO, el Batxillerat i els Cicles Formatius

Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura (del 22 al 29 de setembre)

Podeu accedir a la informació sobre la Setmana i als materials editats mitjançant les webs http://www20.gencat.cat/portal/site/mobilitat i www.mobilitat.net.

Premi europeu per a la prevenció de residus

El Premi europeu per a la prevenció de residus 2010 distingeix les iniciatives més innovadores i sensibilitzadores en la prevenció de residus realitzades en el marc de la Setmana Europea de la Prevenció de Residus que enguany se celebrarà del 20 al 28 de novembre.

El Premi es divideix en 5 categories segons la tipologia d’organitzador. Entre aquestes, hi ha la categoria d’Institucions Educatives, a la qual poden optar com a nominat català totes les escoles catalanes que participin a la Setmana.

Us encoratgem, doncs, a participar activament a la Setmana Europea de la Prevenció de Residus 2010 i a presentar-hi les activitats que ja dueu a terme a l’escola o bé que dissenyeu de nou.

Enguany, al portal de la Setmana posem a la vostra disposició un llistat d’idees d’activitats i fitxes temàtiques sobre prevenció de residus aplicables a l’àmbit escolar.

> Més informació

Un xic més
Butlletí de Medi Ambient

El Departament de Medi Ambient i Habitatge disposa d’un butlletí quinzenal propi sobre medi ambient que informa sobre temes d’actualitat de residus, aigua, gestió de boscos, espais naturals, incendis, platges, agenda d’activitats i un llarg etcètera. A les publicacions regulars, s’afegeix un número especial monogràfic trimestral de caire més estadístic.

> Número 288, d’1 de juliol. Dades estadístiques ambientals
> Més informació i subscripcions

Nou catàleg d’activitats de l’Associació Hàbitats-Projecte Rius

L’Associació Hàbitats ha dissenyat un nou catàleg d’activitats educatives per a infants i joves de cara al nou curs escolar. Les noves activitats s’adrecen a escoles i instituts, entre altres entitats, i tenen com a objectiu gaudir aprofundint en el coneixement sobre el medi natural i social, i també la presa de consciència per a la seva millora i conservació.

> Catàleg d’activitats

Més informació al telèfon 93 421 32 16 o al correu activitats@projecterius.org.

Amigos de la Tierra

A la pàgina web de la delegació espanyola de Friends of the Earth, organització ambiental que lluita contra el canvi climàtic i per a la cooperació i el desenvolupament dels pobles, hi ha una sèrie de vídeos, entrevistes i enllaços relacionats amb l’educació ambiental i la sostenibilitat. El vídeo de la portada és explícit i pot ser útil per iniciar reunions, xerrades, debats o d’altres activitats en el centre.

> Més informació

Col·legis pel comerç just

Voleu ser un centre educatiu pel comerç just? IDEAS, cooperativa sense ànim de lucre, proposa a tots els centres que vulguin reforçar els valors ètics del comerç just afegir-se al programa Col·legis pel comerç just.

> Més informació

Un joc perillós

Joc virtual de Mans Unides i Justícia i Pau sobre els objectius de desenvolupament del mil·lenni. S’hi pot jugar de manera individual o en grup i disposa de material de suport (còmics i guies), i s’ofereixen tallers i xerrades sobre aquests grans objectius.

> Més informació

Global Talent

Diari científic digital, de caire divulgatiu, de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI). Global Talent té la vocació d’esdevenir l’element vertebrador del coneixement social de la ciència a Catalunya. Incorpora tecnologies web 2.0 d’última generació i un equip de professionals de la comunicació científica. S’adreça a un públic molt divers i els continguts s’adapten a múltiples formats (text, hipervincles, multimèdia). Molt interessant per al professorat i l’alumnat de batxillerat.

> Més informació
> FCRI

Oceans

Us recomanem aquesta pel·lícula documental que explora la cara més desconeguda de la Terra. Amb un tractament visual formidable, una sòlida eloqüència didàctica i una bellesa emocionant es tracta la vida salvatge dels ecosistemes marins i les seves relacions amb l’ésser humà. Està dirigida pels reconeguts directors Jacques Perrin i Jacques Cluzaud (Nòmades del Vent 2004, Microcosmos 1996). En l’enllaç adjunt hi ha més informació i continguts educatius.

> Més informació

© 2010 Generalitat de Catalunya