e-Escoles Verdes
Butlletí electrònic del programa Escoles Verdes
Núm 36, desembre de 2010

Us expliquem....
Les escoles parlen...
Fem xarxa
Agenda
Un xic més

Us expliquem
IX Trobada d’Escoles Verdes

Premi Internacional per al Programa de l’Agenda 21 escolar de Barcelona

Premis del Concurs de la Setmana de la Ciència

Projecte per al coneixement i la cura del bosc: pi, pinya, pinyó

> Més informació

Les escoles parlen
L’Escola Isabel Besora (Reus) celebra el Distintiu amb un lip dub

Els tallers d’apicultura a l’Escola Pau Claris (la Seu d’Urgell)

Enrotlla’t a l’Escola Mas i Perera (Vilafranca del Penedès)

L’AMPA de l’Escola Ramon Muntaner (Peralada)

L’Escola Santa Creu (Anglesola) és verda

> Més informació

Fem Xarxa
Fruits de tardor a l’Institut Antoni Pous i Argila (Manlleu)

Oferta pedagògica de l’entorn natural de l’Empordà

Els joves protectors de llavors

> Més informació

Agenda
Primer Certamen sobre Vídeo Científic de Secundària

Drap-Art’10. Festival Internacional de Reciclatge Artístic de Catalunya

Dia Mundial de les Muntanyes

Curs sobre els ocells de les zones humides

> Més informació

Un xic més
Universitat dels Nens i les Nenes de Catalunya

Material didàctic sobre el canvi climàtic

El Cobrador del Sud

Manual d’inspecció de rius

Hogares Verdes

Joc del llop

De què va això del canvi climàtic?

El viatge de l’aufrany. Un viatge a la supervivència

> Més informació


Us expliquem...
IX Trobada d’Escoles Verdes

Durant el mes de novembre de 2010, ha tingut lloc la IX Trobada d’Escoles Verdes, un acte en què els centres educatius confirmen o renoven el seu compromís amb el programa Escoles Verdes.

Enguany, atès el volum d’escoles que han rebut el Distintiu d’escola verda, s’han fet quatre trobades territorials: Girona (9 de novembre), Barcelona (10 de novembre), Tarragona (12 de novembre) i Manresa (16 de novembre). En total, hi han participat 161 centres educatius, dels quals 5 han renovat el Distintiu i 156 l’han rebut per primer cop. En conjunt, la IX Trobada ha reunit més de 600 persones entre alumnat, professorat, famílies i representants d’institucions!

Com ja sabeu, el programa Escoles Verdes s’emmarca en una xarxa més àmplia, la Xarxa d’Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya (XESC), formada per les xarxes locals que promouen programes d’educació per a la sostenibilitat i la Xarxa d’Escoles Verdes de la Generalitat. En total, el curs 2010-2011 conformem la XESC 917 centres de tota Catalunya, dels quals 485 són Escola Verda. Així doncs, a partir d’ara, el Distintiu d’escola verda inclourà també el logotip de la XESC.

Els qui estigueu interessats a veure les fotografies de les trobades, podeu clicar en l’enllaç de més a baix. Fins al dia 14 de desembre, estaran disponibles les de Tarragona i Girona, i, a partir del 15 fins al 31 de desembre, ho estaran les de Barcelona i Manresa. Moltes felicitats a tothom!!

> Fotografies

Premi Internacional per al Programa de l’Agenda 21 escolar de Barcelona

Ens plau informar-vos que el Programa de l’Agenda 21 escolar de Barcelona ha estat guardonat amb el Premi Internacional de Dubai sobre Bones Pràctiques per a millorar les condicions de vida. Aquest premi, liderat pel Govern de Dubai i administrat conjuntament amb el Programa HÀBITAT de les Nacions Unides, té com a objectiu promoure l’avenç vers al desenvolupament sostenible dels assentaments humans sobre la base de la cooperació internacional mútua. Enhorabona!!

> Més informació
> Notícia de premsa (anglès)

Premis del Concurs de la Setmana de la Ciència

El 2n Concurs de treballs científics és una de les activitats previstes en el marc de la Setmana de la Ciència d’enguany. El seu objectiu és despertar i fomentar l’interès dels joves envers la ciència i la tecnologia. D’entre els premiats, trobem el treball sobre La biodiversitat en els centres educatius elaborat per l’alumnat de secundària de l’Institut Baix Penedès (Vendrell), que ha merescut el primer premi de la seva categoria.

Altres treballs premiats són Una gramínia que atempta contra la biodiversitat? de l’Escola Mestral (Sant Feliu de Llobregat), premi únic de Batxillerat; l’Escola Marinada de Palau (Palau-solità i Plegamans) que, amb dues categories, també ha estat reconeguda, i, finalment, l’Escola Arjau (Vilanova i la Geltrú) amb un treball sobre ous de tortuga fet per l’alumnat de cicle inicial. Una vegada més, moltes felicitats a tothom!!

> Més informació

Projecte per al coneixement i la cura del bosc: pi, pinya, pinyó

Pi, pinya, pinyó és una acció educativa conjunta dels CRAE (Centres Residencials d’Acció Educativa), les escoles de la Fundació Privada per a l’Acció Social (Tarragona i les Terres de l’Ebre) i les escoles bressol i serveis familiars de la Fundació Privada per a l’Acció Educativa del Grup SAGESSA (Grup d’Assistència Sanitària i Social). També es treballa en xarxa amb l’aula d’acollida de l’Institut Ernest Lluch i Martín (Cunit) com a centre que intervé en la creació de les rutes virtuals, i el cos d’Agents Rurals (Àrea Bàsica del Baix Camp), encarregats de la iniciació (informació/formació) i acompanyament d’infants i adolescents al bosc.

Aquest projecte té com a objectiu principal el coneixement i la cura del bosc. Respon a la idea que el bosc, per la seva proximitat i accessibilitat, pot esdevenir un element d’aprenentatge, ja que és alhora una bona eina per treballar l’educació ambiental i un bon recurs per al desenvolupament personal i social a través d’experiències vivencials.

Les principals activitats del projecte són:

  1. Organització de rutes i la realització de sortides amb infants i adolescents dels CRAE acompanyats d’un agent rural.
  2. Elaboració, els adolescents, d’una guia d’excursions adreçada als infants i a les famílies de les escoles bressol.
  3. Cerca de materials (p. ex. escorça d’arbres, fulles) per treballar a les escoles bressol. Materials per al desenvolupament sensorial.
  4. Confecció d’una motxilla amb tot el material necessari per fer sortides en família.
  5. Organització de diades de recollida de brossa, de plantada d’arbres, etcètera, on intervindran famílies dels menors de les escoles bressol i de la ciutat.
  6. Recuperació i alliberament d’animals al bosc.
  7. Utilització de les TIC mitjançant la creació d’un blog per al projecte i la recreació de les excursions en itineraris virtuals amb avatars.

Aquesta acció ha merescut el reconeixement del Premi Nafent 2010 convocat pel GREC (Grup de Recerca i Estudi dels Conflictes) i la Secretaria de Joventut. També ha rebut el suport del Centre Promotor d’APS en la seva 4a convocatòria d’ajuts per a la realització de projectes d’Aprenentatge Servei.

> Més informació sobre el projecte
> CRAE
> Cos d’Agents Rurals
> Premi Nafent 2010
> Centre Promotor d’APS

Les escoles parlen
L’Escola Isabel Besora (Reus) celebra el Distintiu amb un lip dub

A l’escola Isabel Besora de Reus celebrem que ja som Escola Verda amb un original i divertidíssim lip dub. Us recomanem que no us el perdeu!!!! Per veure’l, podeu anar a la pàgina web del centre o bé al portal de Youtube. 

> Web del centre
> Lip dub

Els tallers d’apicultura a l’Escola Pau Claris (la Seu d’Urgell)

El dimecres 3 de novembre, vam rebre la visita d’un apicultor al nostre centre educatiu. L’Ernest va explicar moltes coses relacionades amb la seva feina, entre d’altres com les abelles elaboren la mel. Les abelles surten al camp i xuclen un líquid molt dolç que troben a les flors anomenat nèctar. Després, duen el nèctar al rusc, que és casa seva. A dins hi ha les bresques, en cel·les hexagonals. Allà, les abelles transformen el nèctar en mel, l’aboquen a les cel·les de la bresca i després les tanquen amb cera.

L’apicultor és qui recull la mel. Es protegeix amb roba gruixuda blanca o groga, ja que les abelles es posen nervioses amb els colors foscos. L’apicultor fa servir una sèrie d’estris com, per exemple, el fumador, per desorientar les abelles; les pinces, per agafar les bresques; el raspall, per treure les abelles de les bresques, i un ganivet per obrir les cel·les de la bresca i així recollir la mel.

Després de les explicacions, molt interessants, vam poder tastar diferents tipus de mel: de castanyer, de mil flors, de til·ler... amb gustos i colors diferents.

Va ser un taller on vam gaudir molt i alhora vam aprendre coses molt emocionants sobre les abelles.

Enrotlla’t a l’Escola Mas i Perera (Vilafranca del Penedès)

Enrotlla’t va ser un dels tallers que vàrem realitzar per celebrar la festa de la castanyada a Cicle Superior. Hi passava tot l’alumnat de les quatre classes del cicle. Consistia a confeccionar un embolcall de plàstic amb velcro per enrotllar l’entrepà de l’esmorzar. La idea ha estat treta dels que es venen als comerços, és molt senzilla i es pot reutilitzar moltes vegades, si es va en compte.

Què cal?

  • Una peça de tela plastificada de 30 cm x 50 cm (es compra a metres i es prepara prèviament).
  • Uns 15 cm de velcro adhesiu de la banda suau i uns 7 cm de la banda rugosa (es compra a metres i es prepara prèviament).
  • Plantilles model fetes amb cartolina.
  • Moltes ganes de REUTILITZAR!

Com es fa?

  1. Es retallen les puntes segons la plantilla model amb les tisores de tal manera que quedin 35 cm de llarg i 15 cm d’amplada.
  2. S’enganxen els velcros adhesius a la meitat de cada costat estret, segons la mostra, tenint en compte que han d’unir-se (un per una banda de la tela i l’altre per la banda inversa).
  3. Cal tapar els trossos de velcro que sobresurten amb les restes de tela plastificada que ens han sobrat, ja que, si no, s’enganxen.
  4. S’hi posa el nom amb retolador permanent i... a enrotllar-lo.

Apa, sigues ben ENROTLLAT i no utilitzis mai més paper d’alumini o d’altres materials que no es poden reutilitzar!!!!

L’AMPA de l’Escola Ramon Muntaner (Peralada)

La nostra AMPA pertany a una escola ubicada a l’Alt Empordà, en un entorn meravellós, envoltada de parcs naturals com l’Albera, el Cap de Creus o els Aiguamolls de l’Empordà, i també de zones d’interès cultural.

Ja fa temps que l’Escola Ramon Muntaner de Peralada s’interessa pel medi que ens envolta i la repercussió d’afavorir bons hàbits entre l’alumnat i les famílies. Enguany, la concessió del Distintiu d’escola verda reconeix l’esforç que ha realitzat un col·lectiu que inclou direcció, professorat, monitoratge, alumnat i famílies.

Hi ha un alt grau de cohesió entre el Centre Educatiu i la Junta de l’AMPA amb la voluntat d’implicar-nos en els projectes que desenvolupa i en especial d’afavorir que l’alumnat observi en tot moment una coherència entre allò que aprèn a l’escola i les accions que tenen lloc al seu voltant. En aquest sentit, som conscients i conseqüents amb el fet de pertànyer a una Escola Verda, i per aquest motiu en els darrers anys hem anat incorporant gradualment algunes modificacions per millorar en aquest sentit.

Una de les primeres accions de l’AMPA va ser la creació d’un banc de llibres on les famílies deixaven en dipòsit tots aquells llibres que ja no feien servir perquè els utilitzessin altres alumnes, cosa que va resultar molt positiva per poder sol·licitar la incorporació al projecte de reutilització que es duu a terme actualment.

Enviem notes als pares mitjançant el correu electrònic a totes aquelles famílies que en tenen, i col·loquem cartells únics per evitar la utilització massiva de paper i tinta.

A les festes, mirem d’evitar al màxim la generació de residus. Per aquest motiu, en el sopar que organitzem cada final de curs, tenim ja per costum usar gots reutilitzables que els pares adquireixen en comprar la primera consumició, comprar envasos de refrescos grans per anar emplenant els gots, i sol·licitar que els pares duguin els plats i coberts de casa. En concret, la festa de l’escuma, la contractem a una empresa que utilitza un producte ecològic.

La cuina empra safates per servir el menjar a l’alumnat, cosa que redueix considerablement la quantitat d’estris a rentar.

Molt important és la conscienciació del personal contractat per l’AMPA; les monitores, les cuineres i el professorat d’activitats extraescolars han de ser conseqüents amb el fet de pertànyer a una Escola Verda.

Voldríem destacar el gran paper que desenvolupen les monitores del menjador, ja que són la part executiva de totes les nostres teories i qui finalment fa realitat els projectes. Aquesta és una oportunitat per agrair totes aquelles petites accions que a diari duen a terme amb constància i predisposició, com és fer la recollida orgànica classe per classe i del menjador i portar-ho tot al compostador. També potencien activitats diverses amb material reutilitzable (tubs de paper de vàter, ampolles, etc.) per fer disfresses i d’altres.  

Amb la nostra experiència i des de la convicció que la suma de petites accions produeix grans resultats, us animem a participar activament en els projectes de les vostres escoles.

AMPA de l’Escola Ramon Muntaner de Peralada.

L’Escola Santa Creu (Anglesola) és verda

Algunes de les iniciatives que duem a terme a la nostra escola són les següents:

L’hort. Hem posat en marxa un hort escolar ecològic, amb una finalitat doble: conèixer diferents varietats de cultius i el seu creixement i prendre consciència sobre la necessitat de respectar l’entorn. Es faran dues plantades, una a la tardor i l’altra a la primavera amb cultius propis de cada estació. L’alumnat s’encarrega de regar-lo periòdicament i hi observa el creixement de les plantes.


Esperem que a final de curs puguem fer una bona amanida!!

L’agent Verd. Una iniciativa del Punt Verd és la creació de la figura de l’agent Verd. Cada divendres, una classe es col·loca unes armilles reflectants i són els encarregats de vetllar que l’alumnat faci bon ús de les papereres i no hi hagi papers a terra.

La pregunta del mes. Dins del Racó Verd, cada mes es penja una pregunta relacionada amb la natura. Durant les tres primeres setmanes del mes, l’alumnat diposita les respostes en una urna. La darrera setmana es penja la solució i es fa un buidatge de les respostes. Els resultats es reflecteixen en una graella on consta l’alumnat que hi ha participat i les respostes encertades o no.


Fem xarxa
Fruits de tardor a l’Institut Antoni Pous i Argila (Manlleu)

Com cada curs, a mitjan octubre, muntem l’exposició Fruits de tardor (bolets). L’objectiu és mostrar a la comunitat educativa els bolets més comuns del nostre entorn. Però, d’aquesta exposició, en podem treure molts fruits, i mai més ben dit...!
L’exposició explica a l’alumnat de 1r d’ESO què són els fongs, les seves característiques i com ser respectuosos envers els bolets i el bosc. Per acabar-ho d’adobar, elaborem una fitxa d’algun d’aquests bolets.

L’alumnat del crèdit variable d’Escola Verda prepara uns plafons informatius per enriquir el contingut de la mostra.

De cara a l’any vinent, ens agradaria compartir l’experiència. Si alguna escola del municipi hi està interessada, podeu venir a veure l’exposició: hi trobareu uns guies excel·lents que us ensenyaran i explicaran tot el que saben d’aquest món!!

Oferta pedagògica de l’entorn natural de l’Empordà

Aquest curs s’ha constituït un grup de treball dinamitzat per en Càndid Miró, del Centre d’Aprenentatge d’Empúries, amb el Museu de la Mediterrània, SE l’Alt Empordà, el Consorci Salines-Bassegoda, el Parc Natural de Cap de Creus, el Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà i el Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter.

Tots s’han unit per elaborar i presentar una oferta pedagògica de l’entorn natural de l’Empordà per a la consecució de les competències bàsiques i del currículum específic de medi natural per a tots els centres de la comarca. D’aquesta manera, es vol garantir que tot l’alumnat el conegui i valori dins el tram de l’escolarització obligatòria, tant a primària com a secundària. És previst que el pròxim curs 2011-12 es pugui presentar a tots els centres escolars de l’Alt Empordà i que el puguin seguir i adaptar als seus cursos.

> Si voleu seguir l’evolució del treball, podeu consultar-ne el blog.

Els joves protectors de llavors

Ja ha començat el grup de treball sobre projectes interdisciplinaris, amb l’eix vertebrador dels horts protectors. Aquest eix pretén fer conèixer la nostra biodiversitat agrícola tradicional, protegir-ne la riquesa genètica i fomentar l’intercanvi de llavors entre centres compromesos.

El primer dia, els joves protectors de quart de primària de l’Escola del Torrent de Can Carabassa (Barcelona) vam fer lliurament de llavors de diferents varietats de mongeta, que vàrem protegir el curs passat, a mestres d’altres escoles que participen en el grup de treball i volen ser escoles protectores.

També vàrem rebre de mans de Pilar Solans, mestra de l’Escola Coves d’en Cimany (Barcelona), llavors de pèsol, de fava i de tomàquet. El seu germà, pagès de Lleida, va heretar-les de la família i les planta des de fa molts anys.

Ara també les protegirem entre les escoles que hi participem: Escola Valldaura, Escola Coves d’en Cimany, Escola del Mar, Escola Pia de Sarrià, Escola Calassanç, Institut Vall d’Hebron, Escola Lavínia i Escola del Torrent de Can Carabassa.

> Blog del quart curs de l’Escola del Torrent de Can Carabassa
> Més informació

Agenda
Concursos

Primer Certamen sobre Vídeo Científic de Secundària

El CRECIM (Centre de Recerca per a l’Educació Científica i Matemàtica) de la Universitat Autònoma de Barcelona, com a centre interessat en l’impuls de la ciència entre l’alumnat de Catalunya, convoca per primera vegada aquest certamen.

Poden participar-hi grups d’alumnes de secundària que elaborin vídeos amb una durada compresa entre 2 i 4 minuts. En aquesta edició, coincident amb la Setmana de la Ciència de 2010, es premiaran els millors vídeos de caràcter científic que mostrin, descriguin i/o expliquin fenòmens òptics i lluminosos observables a la natura o a través d’un experiment. La presentació dels treballs és fins al 15 de desembre.

> Més informació
> CRECIM

Exposicions

Drap-Art’10. Festival Internacional de Reciclatge Artístic de Catalunya

Drap-Art’10 cerca l’equilibri entre artistes nacionals i internacionals i entre artistes novells i consolidats per propiciar l’intercanvi entre països i generacions. Per aquesta raó, a més d’artistes, músics, talleristes, dissenyadors, conferenciants, realitzadors... seleccionats per a la convocatòria oberta, el festival comptarà amb la participació d’artistes convidats en col·laboració amb entitats, galeries i curadors independents especialitzats.

Igual que en l’edició anterior, Drap-Art’10 es desenvolupa en vuit modalitats que ens acosten al reciclatge creatiu: exposicions col·lectives d’obres d’art i objectes de disseny realitzats amb materials reciclables, intervencions a l’espai públic, l’espai de reflexió, el tradicional mercat d’art i disseny, tallers participatius, espectacles, audiovisuals i cinema sobre medi ambient. 

Les activitats es concentraran, com sempre, en el cap de setmana d’abans de Nadal. La novetat és que l’exposició romandrà oberta al públic fins al 9 de gener de 2011. 

Lloc: CCCB, plaça de Joan Coromines
Quan: del 17 de desembre de 2010 al 9 de gener de 2011

> Més informació

Agenda

Dia Mundial de les Muntanyes

El pròxim dissabte 11 de desembre, serà el Dia Mundial de les Muntanyes. Per celebrar-ho, el Parc Natural de l’Alt Pirineu projectarà la pel·lícula Himàlaia. Aquesta cinta narra l’epopeia d’un poble que transporta cada any la sal de les muntanyes a les planúries per intercanviar-la per gra per als seus ramats. Activitat gratuïta però amb inscripció prèvia al telèfon 973 622 335.

Data i lloc: 11 de desembre a Sort
Horari: 19 h a 21:30 h

> Parc Natural de l’Alt Pirineu

Curs sobre els ocells de les zones humides

Durant els dies 17, 18 i 19 de desembre, tindrà lloc a Lleida un curs tecnicopràctic d’identificació d’aus aquàtiques impartit per l’ornitòleg Steve West. Es visitaran els estanys d’Ivars i Vila-sana, l’embassament d’Utxesa i el bosc de ribera de la Mitjana.

Els horaris són de 17 h a 19 h el primer dia, de 9 h a 18 h el segon, i de 9 h a 14 h el darrer dia del curs. Cal inscripció prèvia al telèfon 973 700 455.

> Ecoactivitats de l’Ajuntament de Lleida

Un xic més
Universitat dels Nens i les Nenes de Catalunya

La Universitat dels Nens i les Nenes de Catalunya (UdN².cat) és un programa que pretén apropar la universitat, la ciència i la cultura als nens i les nenes de l’educació primària, i també a les escoles i les famílies. La iniciativa pretén que es pugui conèixer de primera mà què és la universitat i què fan els científics i acadèmics.
A més de la informació del portal, trobareu els programes d’activitats de les diferents universitats.

> Més informació

Material didàctic sobre el canvi climàtic

D’acord amb l’Informe sobre el desenvolupament humà 2007-2008. La lluita contra el canvi climàtic: la solidaritat humana en un món dividit del Programa de les Nacions Unides per al Desenvolupament, s’ha elaborat aquest material didàctic en relació amb el canvi climàtic.

El material es presenta en format electrònic i s’adreça a alumnat de segon cicle d’ESO i de batxillerat.

El contingut s’estructura en 6 temes, on cada tema és acompanyat d’una part teòrica i d’activitats.

> Més informació

El Cobrador del Sud

L’ONG InspirAction ha iniciat una campanya anomenada El cobrador del sud amb l’objectiu de cridar l’atenció a les multinacionals que defrauden els països pobres. El cobrador del sud és un superheroi justicier, que perseguirà les grans multinacionals que evadeixen els impostos fiscals als països pobles.

> Més informació

Manual d’inspecció de rius

Recentment, el Projecte Rius ha publicat un nou material d’inspecció de rius per facilitar l’apropament de la població a l’entorn fluvial, estimular el voluntarisme, apropar el mètode científic a la ciutadania i promoure la participació en les seves tasques de control i vigilància.

> Més informació sobre el Projecte Rius
> Manual d’inspecció de rius

Hogares Verdes

Hogares Verdes és un programa educatiu adreçat a les famílies preocupades amb l’impacte ambiental i social de les seves decisions i hàbits. Aquesta iniciativa els dóna suport en un procés de millora de gestió de la llar promovent l’estalvi d’aigua i d’energia i fent una compra més ètica i responsable.

La xarxa d’Hogares Verdes ja compta amb més de 1.000 llars participants i està coordinada pel Centro Nacional de Educación Ambiental (CENEAM).

> Més informació

Joc del llop

Material didàctic interactiu editat pel Parc Natural del Cadí-Moixeró per a infants d’entre 7 i 12 anys. Tot jugant, els infants coneixen el llop i aprenen a valorar-ne la importància en l’ecosistema. El joc està estructurat en diverses pantalles, relacionada cadascuna amb la seva biologia i el seu comportament i les interaccions amb els humans.

> Joc del llop

De què va això del canvi climàtic?

La Comissió Europea acaba d’editar una publicació, en català, sobre el canvi climàtic especialment adreçada als adolescents. Es tracta d’un llibret de 22 pàgines amb l’objectiu d’explicar, de manera clara i directa, quins són els fonaments científics del canvi climàtic, què estan fent els governs, la Unió Europea i els organismes internacionals i què podem fer individualment davant del fenomen de l’escalfament global.

> Més informació
> Guia De què va això del canvi climàtic. Una introducció per a joves

El viatge de l’aufrany. Un viatge a la supervivència

Mitjançant aquesta pàgina web, podem acompanyar 4 aufranys, la Vega, en Trigo, en Sahel i la Duna, en el seu llarg viatge cap a l’Àfrica subsahariana, on passaran l’hivern, fins a la tornada a la península Ibèrica la pròxima primavera. Amb un sistema de seguiment via satèl·lit, podem conèixer el dia a dia de cada au, la seva ubicació i els contratemps que troben.

> Més informació

Bones festes i Bon Any!

Amb el suport de:
© 2010 Generalitat de Catalunya