Article: De la
reparació dels danys a la gestió dels riscos ambientals
Una observació i una pregunta a
l'article del Sr. Ignasi Doñate "De la
reparació dels danys a la gestió
dels riscos ambientals".
Quan parla de l'avaluació d'impacte
ambiental, com molt bé diu, s'aplica
només a "certs projectes" i encara
amb dificultats (punt 9.2). Hauria
estat bé afegir que aquesta restricció
ha mostrat clarament les seves
limitacions, en termes d'eficàcia
i d'efectivitat ambiental, perquè els
plans i els programes fonamentals, és
dir aquells que defineixen el marc
dels projectes posteriors, no solen integrar
els valors ambientals ni
garantir, conseg³entment, un nivell
adequat de protecció al medi
ambient. Dit en altres termes, les alternatives
reals de menor impacte
ambiental es troben generalment a nivell
de plans i de programes. Quan
s'arriba a nivell dels projectes,
la majoria de les mesures correctores
possibles són cosmètiques.
Escau recordar que quan es va introduir
l'avaluació d'impacte ambiental
als EUA (NEPA, 1969) es va concebre
per ser aplicada a nivell de lleis,
polítiques, programes i plans,
i no sols a nivell de projectes.
L'experiència han mostrat que és
a nivell estratègic on aquest
instrument resulta més efectiu.
Per això, l'avaluació d'impacte
ambiental de plans i programes es va estendre
cap a molt altres paísos
desenvolupats i en vies de desenvolupament,
inclosos bastants de l'Est
d'Europa.
Dissortadament, quan setze anys més
tard la Comunitat Europea va
introduir l'avaluació d'impacte
ambiental, no va aprofitar la lliçó. El
compromís de 1985, en paraules
de Henk Brouwer, aleshores ministre de
medi ambient dels Pa´sos Baixos,
fou "més el resultat de la resistència
acumulativa dels promotors del desenvolupament
i de les burocràcies en
els estats membres que no pas una síntesi
de les millors idees per la
protecció del medi ambient". Per
això la directiva 85/337 va restringir
l'aplicació de l'avaluació
d'impacte ambiental a "certs projectes". I
tant Espanya com Catalunya van seguir
aquest error quan van legislar
sobre el tema a continuació.
Han hagut de passar quinze anys més
per rectificar. Després de vuit anys
de discussió (el primer esborrany
era de 1991), la proposta de Directiva
europea de 1997 (97/11/EC), introdueix
l'avaluació ambiental a certs
plans i programes, per exemple els urbanístics,
de transports, energia o
residus. Lamentablement no inclou l'avaluació
dels efectes ambiental de
les polítiques. El text íntegre
es pot trobar a
http://www.europa.eu.int/comm/dg11/eia/sea-legalcontext.htm.
Pel marþ de 1999
l'estat espanyol l'havia d'haver transposat
al seu ordenament jurídic.
Com que no ho va fer, es planteja ara
la pregunta de si la Directiva
europea esmentada és d'aplicació
de forma substitutiva.
|