Fòrum de debat Núm. 25 - gener 2000 

Actualitat
El clima no fa el cim

La darrera Cimera del Clima, celebrada a la ciutat alemanya de Bonn entre el 25 d’octubre i el 5 de novembre passats, va cloure, novament, amb pocs avenços. Els gairebé 200 estats que van assistir-hi no es van posar d’acord sobre la manera de reduir les emissions de diòxid de carboni a l’atmosfera ni es van comprometre efectivament a fer-ho.
Aquesta ha estat la Cinquena Conferència de les Parts del Conveni Marc de les Nacions Unides sobre Canvi Climàtic. El Conveni va ser signat el 1992 per 153 estats, entre els quals no hi eren els Estats Units d’Amèrica, durant la Cimera de la Terra de Rio de Janeiro i va ser considerat llavors com un dels documents més importants. Els governs dels estats signants reconeixien per primera vegada l’existència d’una alteració climàtica ocasionada per la contaminació atmosfèrica d’origen humà i expressaven la seva voluntat de reconduir aquesta situació. Des de llavors, les negociacions han estat molt lentes.
Al llarg dels set anys que han passat des de la signatura del Conveni, el fet més rellevant va ser la signatura del Protocol de Kioto el 1997, que detalla una sèrie de mesures que cal prendre per tal de reduir efectivament les emissions. El cert, però, és que s’ha fet ben poc a nivell d’endegar polítiques i actuacions específiques en aquest sentit perquè, entre d’altres coses, cap país l’ha ratificat. Amb la signatura del Protocol de Kioto, els països industrialitzats es comprometien a retallar les seves emissions de CO2 als nivells de 1990 per a la segona dècada del segle XXI (entre el 2008 i el 2012). De nou, els Estats Units s’hi van oposar a l’acord perquè no comprometia als països en vies de desenvolupament.
La postura nord-americana, forçada pel Senat, va continuar sent la mateixa a Bonn, tot i que resulta ben clar que l’actual problemàtica relacionada amb el clima no ha estat ocasionada pels països en vies de desenvolupament. L’anomenat Tercer Món no ha tingut l’oportunitat de contaminar gaire en comparació amb els països occidentals, que van iniciar els processos d’industrialització fa tres segles. Els països en vies de desenvolupament, al seu torn, reclamen el seu dret a industrialitzar-se i assolir els nivells de benestar dels països més rics del planeta.
La pregunta és: només hi ha un camí –el del desenvolupisme insostenible encetat pel Primer Món– per millorar les economies menys afavorides? Sembla que no, que la tecnologia actualment a l’abast, acompanyada de nous models econòmics, permet generar riquesa contaminant menys. Per aquesta raó, una de les demandes dels països en desenvolupament és que els acords sobre el canvi climàtic incloguin el compromís, per part dels països industrialitzats, de facilitar la transferència tecnològica, sobretot pel que fa a les energies netes o renovables i a les tecnologies i processos d’eficiència energètica.

El mercat internacional de CO2

Un altre punt calent de la discussió a Bonn van ser els anomenats mecanismes de flexibilitat o vies alternatives, entre els quals destaca la compra-venda de drets d’emissió. És a dir, un país que contamina molt –un país ric, per regla general– podria comprar a un país poc contaminant –no industrialitzat– la quota d’emissió de CO2 que no utilitza. Per exemple, les emissions per càpita dels Estats Units són 25 vegades superiors a les de Filipines, per tant, els nord-americans podrien continuar amb els mateixos nivells d’emissió comprant als filipins la seva quota, el seu dret a contaminar. Això sí, haurien de pagar i contaminar resultaria més car.
La mesura és polèmica i hi ha dubtes sobre la utilitat que tindrà si serveix per mantenir l’ status quo. Recordem que el canvi climàtic, i d’altres fenòmens de la crisi ambiental global, ha estat causat principalment per l’activitat productiva de només un 20% de la població mundial: els punts de contaminació poden ser locals, però els seus efectes són globals. En aquest sentit, i tal com argumenta la Unió Europea, l’existència d’un mercat de CO2 no eximeix de la responsabilitat de reduir les pròpies emissions. I aquí apareix un altre desacord amb els Estats Units, que no volen posar límits al comerç de les emissions mentre que la UE els fixa al 50%: la meitat dels esforços per retallar les emissions s’han de dur a terme dins les pròpies fronteres.
Finalment, perquè l’aplicació del Protocol de Kioto sigui realment efectiva cal que es ratifiqui per, almenys, 55 països que sumin el 55% de les emissions globals. Els EUA són responsables del 35-40% de les emissions mundials de CO2, i Rússia de més del 15%. Si aquests dos estats no el ratifiquen, el Protocol servirà de ben poc.
Aquests són, bàsicament, els principals obstacles que cal salvar per tal d’arribar a una acció efectiva envers el clima. El novembre del 2000 se celebrarà a Holanda la sisena Cimera, on s’espera que les qüestions tècniques quedin resoltes. Resta, doncs, menys d’un any perquè les diferents postures s’apropin.
• Per a més informació sobre el Conveni de les NNUU sobre el Clima i el document de conclusions de la Cimera de Bonn, podeu consultar http://cop5.unfccc.de
• L’associació catalana Grup de Científics i Tècnics per un Futur no Nuclear han inaugurat un lloc web amb un ampli ventall de recursos sobre producció energètica i iniciatives polítiques i socials relacionades amb el canvi climàtic. El podeu consultar a http://www.energiasostenible.org.

J. C.

Pirineu Viu

El Departament de Medi Ambient va signar el setembre passat un conveni de col·laboració amb l'Agrupació de Defensa Forestal (ADF) Mig Pallars per tirar endavant el Projecte Pirineu Viu, cofinançat pel Programa LIFE de la Unió Europea. Pirineu Viu  té com a finalitat assolir una gestió sostenible dels espais naturals dels set municipis d’alta  muntanya de la comarca del Pallars Sobirà, una gestió que, a més de conservar i potenciar el valor paisatgístic de la zona, contribueixi a dinamitzar l’economia local.

El projecte, impulsat per l’ADF Mig Pallars, es basa en la implicació de tots els agents socials i econòmics, especialment els locals, per definir i encetar fòrmules de gestió que permetin combinar l'ús didàctic i turístic amb la conservació d’aquest espai forestal singular. L'acció principal del Projecte consisteix en l'establiment d'una xarxa de reserves forestals i d'uns itineraris de demostració. També es crearà una Fundació per articular, d’una banda, un sistema d'apadrinament d'arbres monumentals i, de l’altra, l'esponsorització de boscos seminaturals per part d'empreses.

J. C.
 
 
Fòrum de debat


Medi Ambient. Tecnologia i Cultura no s'identifica necessàriament amb l'opinió que expressen els articles signats
© Departament de Medi Ambient de la Generalitat de Catalunya
DL: B-44071-91
ISSN:  1130-4022