Fòrum de debat Núm. 27 - novembre 2000

 
Normativa ambiental

La gestió dels espais naturals

Ignasi Doñate i Sanglas
Advocat expert en qüestions ambientals

1 Introducció

1.1. La degradació progressiva del medi ambient

La preocupació que es manifesta actualment al món per la degradació del medi ambient del planeta és, encara, un fenomen relativament recent. La Conferència sobre la Biosfera, una de les primeres reunions internacionals sobre aquest tema, va ser promoguda per la UNESCO l’any 1968.  En el marc d’aquesta conferència la comunitat científica internacional va advertir col·lectivament als governs del món que l’estat del medi ambient era preocupant i que la tendència marcava un clar procés d’empitjorament. 
El que llavors va semblar una crida catastrofista, avui en dia se’ns presenta com una observació tímida en un marc de degradació continuada. Els expedients incoats per la Comissió Europea per la infracció de la Directiva Hàbitats (1992) en el Parc Natural del delta de l’Ebre (2000) o l’emblema del desastre ecològic (1998) i del dèficit dels actuals sistemes de conservació de les àrees naturals, el  Parc Nacional de Doñana (també Reserva de la Biosfera), són només una confirmació que les tendències negatives, denunciades pels científics  fa més de 40 anys, persisteixen.
En aquests 40 anys s’han anat acumulant dades i experiències sobre les quals podem dir que —avui en dia— tenim  mitjans adequats per afrontar una millor gestió dels sistemes naturals, només falta voler-ho. En el marc d’un procés en el qual el "mite" de la preservació/conservació ha esdevingut una realitat contrastada per la progressiva degeneració dels ecosistemes, esdevé urgent la necessitat d’actuacions noves, concretes i efectives que permetin redreçar aquest procés.

1.2. Una tendència: del pensar global a l’actuar local

La denúncia de la comunitat científica va permetre un pensament global, que va donar lloc a conferències internacionals que han marcat un progrés: de la Conferència d’Estocolm (1972) a la Conferència de Kyoto (1997) sobre el canvi climàtic, passant per la Cimera de la Terra   (Rio de Janeiro, 1992).
Aquestes conferències han estat fòrums on s’han evidenciat els límits del pensament "conservacionista". Tot i així aquests límits s’estan trencant amb estratègies, compromisos i convenis internacionals o amb normatives regionals; estratègies innovades sota els criteris de la sostenibilitat. Cal citar com a referències obligades d’aquest nou període el Conveni sobre la Diversitat Biològica (Rio de Janeiro, 1992) o la Directiva del Consell relativa a la conservació dels Hàbitats Naturals i de la Flora i Fauna Silvestres, 92/43, CE. 21/05/92. 
Aquestes iniciatives globals o regionals, però, no han pogut frenar el procés de degradació ambiental del planeta, gestionat per un pensament únic ultralliberal, depredador  i economicista fins al punt de convertir el fenomen positiu  —en molts aspectes— de la "globalització" en una realitat negativa per a la seva instrumentalització al servei d’unes poques fortunes o d’uns capitals que, especulant en els mercats financers, tenen com a únic objectiu l’autoreproducció de beneficis. En aquest marc la "globalització" del sistema va associada a la  pèrdua accelerada de biodiversitat, el malbaratament de recursos, l’escalfament del planeta, la desertització... Les progressives contestacions de les ONG i dels dirigents polítics dels països marginats en el marc de la misèria (Seattle, Praga...) són la mostra de la necessitat de reacció local i regional, una acció coherent amb els criteris de sostenibilitat que trenqui les tendències de l’inèdit procés de "globalització" i postuli —coherentment i per definició— un canvi global.
Un procés que, basat en estratègies ambientals, no es limiti a l’àmbit de la definició estratègica per assumir coherentment les fases de "programació", "planificació", "realització" i "avaluació". Massa sovint els esforços  se situen encara en l’àmbit de la definició d’estratègies,  amb una greu incapacitat  d’actuació i  amb una nul·la capacitat d’avaluació.  En un marc on falta l’hàbit del seguiment i avaluació és encara impossible donar la volta al procés pel fet de no identificar-se les resistències socials i la inadequada comprensió d’un pensament sostenible. Cal generar models concrets de desenvolupament sostenible, a tots els nivells,  territorials i sectorials.

1.3. Un procés: de la "conservació d’àrees naturals tancades" a la "gestió integrada d’espais naturals en un marc territorial més ampli"

El procés de conservació dels recursos naturals va iniciar-se amb la delimitació d’"àrees territorials" caracteritzades per la riquesa de la seva flora o de la seva fauna. Aquestes àrees se sotmetien a sistemes estrictes de conservació, assimilant conservació a la prohibició d’utilització dels recursos. Aquests sistemes tancats, amb una gestió quasi inexistent, han esdevingut obsolets al constatar-se que ni han pogut evitar la pròpia degradació, ni han pogut influenciar en un canvi en els models de gestió del territori entès com un ecosistema.
La tendència actual és doncs definir sistemes de gestió de territoris més amplis, on les riqueses naturals estan integrades en un marc residencial i d’activitats. Tan sols així es poden estudiar els fluxos i processos que donen vida i condicionen les riqueses naturals. Amb altres paraules, la conservació sostenible ha de conformar la "planificació territorial" a fi que integri la "gestió urbanística" i la "gestió dels espais naturals" entesos d’una manera àmplia, com espais majoritàriament humanitzats i, per tant, sotmesos a les evolucions dels fluxos productius i culturals.

1.4. L’estratègia de l’ecologia del paisatge: tessel·les, corredors i matrius

Des de la perspectiva de l’ecologia del paisatge, la gestió del territori passa per la identificació dels elements estructurals del paisatge i per la seva funcionalitat en el marc de la consideració del territori com a ecosistema, territori que després es posarà en  relació amb els altres fluxos i paisatges a nivell regional.
Des d’aquesta perspectiva els elements del paisatge són les tessel·les, els corredors i la matriu subjacent. Les tessel·les són taques, superfícies territorials amb característiques homogènies diferents de les que l’envolten.  Els corredors són elements lineals del paisatge que poden tenir diferents funcions (hàbitats marginals, conducció de fluxos...), també anomenats tessel·les esfilagarsades. La matriu subjacent és el territori majoritari en el paisatge amb una certa homogeneïtat. Com ens indica Ferran Rodà ("Ecologia del paisatge: perspectives per a la conservació". Parcs Naturals: més enllà dels límits. Generalitat de Catalunya) les matrius subjacents són, per la seva extensió, les que tenen més repercussió en el funcionament ecològic del paisatge. 
En aquest sentit, una gestió sostenible del medi natural tindria com a objectiu prioritari la gestió ecològica de les "matrius subjacents", en quant territori majoritari on es desenvolupen i concentren les funcions sectorials bàsiques: productives, de serveis, hàbitats humans, transports... funcions, totes elles, que condicionaran absolutament els paisatges que l’envolten. En un segon ordre d’interès la política de conservació  es preocuparia dels "corredors", en quant espais d’una gran diversitat biològica que canalitzen fluxos cap a les "tessel·les" pròpiament dites. Finalment, a un tercer nivell de prioritats, tindríem la gestió de les tessel·les formades pels espais naturals d’interès especial.
D’acord amb aquesta pauta, una gestió sostenible del medi natural comportaria, en primer lloc una adequada planificació territorial integrada, que tingui en compte els factors ambientals tant per la naturalesa dels recursos com per les funcionalitats de cada territori en qüestió.  En sentit contrari, una política conservacionista fonamentada bàsicament en la gestió d’espais naturals tancats resulta clarament ineficient: la preservació dels espais, com "illes" en un mar  desconegut  més ample, es fa molt difícil  pel fet d’haver de lluitar contra fluxos externs que limiten o contradiuen la mateixa gestió conservacionista d’espais naturals delimitats.

1.5. Les àrees naturals de protecció especial i els diferents sistemes de gestió

La maduresa d’aquest procés cap a la gestió integrada no invalida, però, els processos més específics de gestió de les àrees caracteritzades per les seves riqueses naturals. La posada en evidència dels límits d’aquestes polítiques no ha de suposar en cap cas la declaració d’incapacitat de les actuals polítiques de gestió d’espais territorials concrets. Ans al contrari, la mateixa gestió d’aquests espais és la que ha evidenciat la necessitat de caminar cap a processos més complexos, els quals comencen a ser possibles de posar en pràctica per l’acumulació de dades —abans indisponibles—,  per l’aplicació de les noves teconologies i per una creixent consciència pública en favor de la preservació del medi. És en aquest sentit que s’exposen en aquest  treball diferents sistemes de gestió dels espais naturals.
 

2.  Les reserves de la biosfera

La xarxa de Reserves de la Biosfera va instaurar-se l’any 1976 sota la coordinació del Programa "Home i  Biosfera" (MAB) de la UNESCO. Actualment comprèn més de 300 reserves, repartides per tot el món en més de 82 països.

Les reserves de la biosfera, tot i que la seva denominació —"reserva"— correspon a una concepció "tancada" de la conservació dels espais naturals, varen ser concebudes per fer front al repte de conciliar la conservació de la biodiversitat i dels recursos biològics amb el seu ús sostenible. En aquest sentit una reserva de la biosfera implica teòricament que els científics en ciències naturals i socials, els grups conservacionistes i de desenvolupament, les autoritats  i les comunitats locals treballin tots junts per assolir un repte tan complex.

Les funcions de les reserves de la biosfera són quatre:
- Conservar la biodiversitat, tot integrant-les a la Xarxa Mundial de Reserves i integrant-les en les polítiques de conservació.
- L’explotació sostenible dels recursos naturals, aconseguint el suport de les comunitats locals, assegurant els fluxos i la compatibilitat entre les tres zones de la reserva i, finalment, integrant les reserves a la planificació regional.
- La investigació, l’educació, la formació i l’observació continuada.  En aquesta funció es promou l’estudi de les interaccions entre l’home i la biosfera, el millorament de la consciència pública i de l’educació, i la formació d’especialistes i gestors. 
- Aplicar el concepte de "reserva de biosfera" localment i global.

La gestió de les reserves s’estructura en tres categories de zones: zona nucli, zona d’atenuació i zona de transició. Amb aquest esquema de gestió, la zona nucli és la central on predomina la funció de "protecció" dels recursos. La "zona d’atenuació" és la que permet algunes activitats, en quant aquestes siguin compatibles amb la protecció de la" zona nucli". La "zona de transició" és la que està cridada a posar en pràctica models de desenvolupament sostenible.

Requadre 1. Esquema d’una Reserva de Biosfera en constel·lació
 

En aquest sentit l’evolució de la gestió d’una reserva parteix d’un interès primigeni per la "zona nucli", per caminar  cap al repte de desenvolupament sostenible que es planteja a les zones territorialment majoritàries: les "zones de transició". 

Les Reserves de la Biosfera a a l’Estat espanyol són les de: Sierra de Grazalema (Andalusia); Ordesa-Viñamala (Aragó); Montseny (Catalunya); Doñana (Andalusia); Mancha Húmeda (Castella-La Manxa); El Canal y los Tiles (Canàries); Sierra de Cazorla, Segura y Las Villas (Andalusia); Marismas del Odiel (Andalusia);  Urdaibai (País Basc); Sierra Nevada (Andalusia); Manzanares (Madrid); Lanzarote (Canàries); Menorca (Illes Balears).
 

3.  Els sistemes de gestió de la Unió Internacional 

Els criteris inicials de la UICN van ser estrictament "conservacionistes", si bé aquest enfocament ha anat matisant-se progressivament amb un enfocament que prioritza el tipus de gestió com a delimitació específica d’una àrea protegida.

Mitjançant la seva Comissió de Parcs Nacionals i d’Arees Protegides, la UICN ha guiat la categorització de les àrees protegides des de l’any 1969. L’any 1978, la UICN va publicar l’Informe de la Comissió de Parcs Categories, Objectius i Criteris per a les àrees protegides, en el qual es proposava un sistema de 10 categories de gestió de les àrees protegides. Aquest sistema va ser posteriorment incorporat a la legislació nacional de molts estats, i va ser utilitzat per gestors d’àrees protegides arreu del món. Aquest informe també va ser el fonament de l’estructuració de la Llista de Parcs Nacionals i Àrees Protegides de les Nacions Unides. 

Posteriorment la UICN va revisar l’any 1993 les categories inicials tot mantenint les cinc primeres i afegint-hi una sisena de nova, deixant la classificació d’àrees protegides en sis categories (Vegeu requadre núm. 2) . El resultat ha estat publicat a la Guia de les categories de gestió de les àrees protegides. Aquesta guia és un informe general sobre les categories de gestió de les àrees protegides, descriu les categories i dóna exemples explicatius de la seva aplicació.

Els objectius específics que motiven la protecció de cadascuna de les àrees, tot i mantenir un fort caràcter conservacionista, són qualitativament diferents pel fet d’incorporar-se els principis de la sostenibilitat. Els principals objectius de la gestió són: la investigació científica, la protecció dels espais silvestres, la preservació de les espècies i la diversitat genètica, el manteniment de les funcions dels ecosistemes, la protecció de les característiques naturals i culturals específiques, el turisme i el lleure, l’educació, l’ús sostenible dels recursos dels ecosistemes natural i el manteniment dels elements culturals i tradicionals. 
 
Requadre 2. Les categories de la UICN de gestió de les àrees naturals

Protecció estricta: són les àrees protegides gestionades amb finalitats científiques o per a la protecció dels espais salvatges (sovint s’anomenen estrictament "reserves naturals/àrees salvatges). Categoria I
La conservació de l’ecosistema i del turisme: són les àrees gestionades amb la finalitat de conservar l’ecosistema i dedicar-les al lleure (sovint anomenades parcs nacionals). Categoria II.
La conservació del patrimoni natural: són les àrees gestionades específicament per a la conservació d’elements naturals específics (sovint anomenats "monuments naturals". Categoria III.
La conservació mitjançant una intervenció en la gestió: són les àrees gestionades per a la seva conservació mitjançant una intervenció de la gestió (sovint anomenades àrees de gestió dels hàbitats/espècies).Categoria IV.
La conservació dels paisatges terrestres i marins i el lleure: són les àrees  gestionades principalment per a la conservació dels paisatges i per al lleure (sovint anomenades de paisatges protegits). Categoria V.
L’ús sostenible dels ecosistemes naturals: són les gestionades per a l’ús sostenible dels ecosistemes naturals (sovint anomenades àrees protegides per a la gestió dels recursos). Categoria VI

Les àrees protegides que formen part de xarxes internacionals, com són les reserves de la biosfera, o les reconegudes per convenis internacionals, com la Convenció per a la Protecció del Patrimoni Mundial (París 1972) o la Convenció de les Zones Humides (Ramsar, 1971), poden correspondre a una de les categories abans indicades i ser catalogades en el seu dret intern d’acord amb un altre sistema.
 

4. L’estratègia de conservació de la Unió Europea

El sistema iniciat l’any 1978 comportà una greu confusió, perquè els noms de les àrees podien variar a cada país. Per exemple, el terme  "parc nacional" té un significat diferent en funció de cada país. De fet es poden comptabilitzar fins a 140 noms diferents d’àrees protegides. En conseqüència, les categories de la UICN es defineixen pels seus objectius de gestió, no pel nom de l’àrea. Les àrees protegides s’instauren, d’acord amb la legislació del país, per assolir uns objectius coherents amb els objectius i les necessitats nacionals, locals o privades. Només poden ser etiquetades amb les categories de la UICN tenint en compte els objectius de gestió que persegueixen. Tot i així, les categories de gestió de la UICN no poden ser considerades obligatòries, ni un mecanisme de direcció per als governs o per a les organitzacions a l’hora de decidir els objectius de les potencials àrees protegides. 

En la comunicació El medi ambient a Europa: cap on encaminar el futur (novembre 1999), la Comissió Europea va fer un balanç del que ha estat el V Programa de medi ambient de la Unió Europea. 
En un marc d’avenços, pel fet de disposar de nous instruments de gestió ambiental,  la Comissió conclou que l’estat del medi ambient és preocupant. El V Programa no ha aconseguit modificar les tendències econòmiques i socials negatives per al medi ambient. Com exemple significatiu tenim el compromís de la Unió Europea, adoptat d’acord amb el Protocol de Kyoto,  de reduir un 8 % les emissions de CO2 entre els anys 1998 i el 2012. Aquest compromís sembla clarament inassolible i la tendència apunta a un augment de les emissions de CO2 en el futur, augment especialment derivat del sector del transport.

El problema resideix en el fet que, per un costat, els sectors econòmics no integren  adequadament les consideracions ambientals en els seus programes de gestió i producció, a fi d’atacar les arrels dels problemes ecològics. Per un altre, falta una participació i un compromís més clar dels ciutadans i de les parts implicades. En aquest context el desenvolupament europeu seguirà essent globalment insostenible encara que s’instaurin mesures estrictes de protecció. L’informe de la Comissió Europea recull que: «El futur de la política ambiental ha de ser entès en un context més ampli en el qual els objectius ambientals, socials i econòmics han d’assolir-se d’una manera coordinada i mútuament compatible.»

Segons l’Agència Europea del Medi Ambient, la qualitat de l’entorn natural europeu ha millorat en algunes àrees, especialment pel que fa referència a l’eliminació gradual de les substàncies que ataquen la capa d’ozó, que provoquen l’acidificació, la contaminació atmosfèrica transfronterera i la qualitat de l’aigua.

Tot i així, la naturalesa i la biodiversitat de la Comunitat segueixen amenaçades per la pèrdua de sòl provocada per l’expansió urbanística i la construcció de xarxes viàries, així com per la intensificació actual de l’agricultura. Altres amenaces són les derivades de la marginalització o abandonament de pràctiques agràries, la contaminació o la introducció d’espècies exòtiques.

Les mesures adoptades en el període del V Programa han estat la creació de la Xarxa Natura 2000, l’aplicació de la qual  va amb retard pel  fet de no haver-se identificat en el temps previst els espais que s’han d’incloure en aquesta xarxa. La protecció d’aquests espais exigeix l’adopció de sistemes de gestió adequats. L’aprovació de l’estratègia comunitària en favor de la diversitat biològica i la Política Agrària Comú definida a partir de l’any 1992 contribuiran a la protecció de la naturalesa, tant a les àrees de la xarxa Natura 2000 com en zones rurals més extenses.

La Xarxa Natura 2000 - integrarà les  "Zones d’Especial Protecció de les Aus" (ZEPA),  indicades d’acord amb la Directiva d’aus, i les "Zones Especials de Conservació" (ZEC) que es designaran d’acord amb els criteris de la Directiva d’hàbitats. A aquestes zones haurien d’afegir-s’hi els espais amb elements paisatgístics significatius, els quals haurien de jugar la funció de corredors biològics, tot i que la concreció d’aquests ha de fer-se en els àmbits regionals o locals, per tractar-se de planificacions que exigeixen una intervenció sobre el terreny més acurada i una més gran implicació de les comunitats locals.

Segons la Comissió Europea, en el futur caldrà donar prioritat a l’aplicació de les directives d’aus i d’hàbitats i a la integració real de les exigències de la biodiversitat en les altres polítiques. Un aspecte important serà la preparació de plans ambiciosos d’acord amb l’estratègia de la biodiversitat i l’aplicació de l’Agenda 21. 

En el marc de preservació dels sistemes naturals,  cada dia esdevé més important tenir en compte els mecanismes i processos derivats de la Política Agrària Comuna (PAC), progressivament  més implicada en una gestió sostenible del territori. Serà molt important que els estats membres explotin al màxim les oportunitats que dóna la PAC i els Fons Estructurals. La preservació de paisatges de gran valor natural pot veure's facilitada si es manté l’agricultura en zones en perill de marginalització i abandonament i augmenta l’interès per pràctiques agràries més compatibles amb la protecció i millora de l’ambient.
 
Requadre 3. Legislació comunitària  de  protecció dels espais naturals

Directiva del Consell 79/409/CEE, de 2 d’abril de 1979, relativa a la conservació de les aus silvestres (DOCE L 103, de 25/4/79).
Directiva del Consell  92/43 CEE, de 21 de maig, relativa a la conservació dels hàbitats naturals i de la fauna i flora silvestres. (DOCE L 206, de 22/7/92). Coneguda com "Directiva hàbitats". Ha estat modificada per la Directiva 97/63, de 27 d'octubre, (DOCE L 305, de 8/11/97).
Decisió de la Comissió 97/226/CEE, de 18 de desembre de 1996, relativa a un formulari d’informació sobre un espai  proposat per a la seva inclusió a la xarxa Natura 2000.
Decisió 1999/800/CE, de la Comissió, de 22 d’octubre de 1999 relativa a la conclusió del Protocol sobre les zones especialment protegides i la diversitat biològica en el Mediterrani, així com l’acceptació dels corresponents annexos (Conveni de Barcelona). (DOCE L 322, de 14 de desembre de 1999).

5.  La protecció del espais naturals a Catalunya

El sistema de protecció dels espais naturals a Catalunya segueix estratègicament les directrius europees: un sistema centrat en la protecció d’espais naturals concrets, tot i la voluntat formulada d’integrar aquesta conservació en el marc més ampli que suposa l’Agenda 21 i els processos de preservació de la biodiversitat.
Tot i les seves limitacions, l’estratègia europea està marcant la política catalana. La seva aplicació o millora depèn, no sols de la voluntat política de dotar de mitjans l’actual sistema de gestió dels espais naturals, sinó també de la integració de les polítiques conservacionistes en la planificació territorial de Catalunya i de la implicació del sector ambiental en els processos ambientals.

5.1. La normativa de conservació d’espais a l’Estat espanyol

A l’Estat espanyol la protecció dels espais naturals ve regulada per la Llei 4/1989, de 27 de març, de conservació dels espais naturals i de la flora i fauna silvestres. Aquesta Llei ha estat posteriorment reformada per la Llei 40/1997, de 5 de novembre (BOE de 6/11/97) i modificada per la Llei 41/1997, de 5 de novembre (BOE de 6/11/97).

Les categories de protecció d’espais naturals previstes a la Llei 4/1989 són: els parcs nacionals, els parcs, les reserves naturals, els monuments naturals i els paisatges protegits.  En relació amb els "parcs nacionals" es pot citar el Reial decret 940/1999, de 4 de juny, pel qual s'aprova el Reglament sobre la determinació i concessió de subvencions públiques estatals a les àrees d'influència socioeconòmica dels parcs nacionals (BOE de 18/6/99) i el Reial decret 1803/1999, de 26 de novembre, pel qual s'aprova el Pla director de la xarxa de Parcs Nacionals (BOE de 13/12/99). Tot i així, a Catalunya, amb competència exclusiva sobre espais naturals protegits i tractament especial de zones de muntanya —art. 9.10 de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya—, les figures de protecció són les que venen definides per la legislació catalana.
La normativa espanyola en l’àmbit específic de protecció de la biodiversitat està recollida en el Reial decret 1997/1995, de 7 de desembre, pel qual s'estableixen mesures per contribuir a garantir la biodiversitat mitjançant la protecció dels hàbitats naturals i de la fauna i la flora. Aquest decret ha estat modificat pel Reial decret 1193/1998, de 12 de juny (BOE de 25/6/98)

5.2. Els diferents nivells de protecció dels espais naturals

Seguint la classificació que fa el mateix Departament de Medi Ambient —DMA— de la Generalitat de Catalunya, el sistema de protecció dels espais naturals de Catalunya es concreta en tres nivells:
a) La protecció horitzontal, recollida a la normativa d’aplicació general a tot el territori català. 
b) La protecció territorial dels espais naturals, concretada en el Pla d’espais d’interès natural (PEIN).
c) La protecció específica dels espais naturals de protecció especial.

5.2.1. La protecció horitzontal

En aquest nivell trobem la legislació d’espècies protegides, de control de la contaminació i de l’impacte ambiental, d’aigües, de costes, territorial, urbanística... Aquestes normatives contenen —o haurien de contenir— disposicions amb contingut proteccionista, de compliment obligatori a qualsevol indret de Catalunya.

Tot i tractar-se d’una protecció genèrica, té una gran importància: els dèficits de protecció en aquest àmbit són els que més condicionen la conservació del patrimoni natural, ja que els mecanismes de protecció horitzontal són els que han de definir les línies estratègiques de protecció a cada sector. L’aplicació integrada d’aquestes línies estratègiques marca les possibilitats d’aplicar polítiques efectives de protecció del medi. El control de la contaminació, la regulació dels transports, la preservació de les espècies, la gestió de l’aigua... són elements bàsics en qualsevol política de conservació. La manca d’aplicació dels principis de conservació en tots i cadascun dels sectors fa impensable una política de preservació efectiva.

5.2.2. El procés de l’"Estratègia catalana per a la conservació i ús sostenible de la diversitat biològica"

En l’àmbit de la protecció horitzontal, seguint les pautes indicades en el Conveni sobre la diversitat biològica i d’acord amb una resolució del Parlament de Catalunya (1997), el DMA està treballant des de l’any 1996 en l’elaboració d’una estratègia de conservació.

Com a treball previ a la definició de l’estratègia, l’Institut d’Estudis Catalans ha fet una diagnosi sobre l’estat de la diversitat biològica a Catalunya, que s’ha estructurat en 55 estudis temàtics i s’ha resumit en un document final que conté les principals dades de cada estudi i la definició dels objectius que es proposen.

En el marc de definició de l’estratègia, el Sistema d’Informació sobre el Patrimoni Natural  de Catalunya, creat pel DMA, obre noves possibilitats de treball amb un ventall d’instruments. Actualment està en fase avançada d’elaboració el "Banc de dades de biodiversitat" — disponible a http://www.gencat.net/mediamb/pn.htm. Així mateix, la "Cartografia dels hàbitats de Catalunya" —també en procés d’elaboració i amb un acabament previst per a l’any 2003—  permetrà sistematitzar la protecció dels hàbitats mitjançant la planificació territorial i urbanística, una correcta aplicació de la Directiva d’hàbitats i un tractament més rigorós de les connexions biològiques. Igualment  s’està en la fase final d’elaboració de l’inventari de zones humides de Catalunya. Finalment, el "Banc de dades de figures i instruments per a la protecció del patrimoni natural a Catalunya" (PROTNAT) recull tota la informació de la normativa i instruments aplicables.

En el procés d’elaboració de l’estratègia hi convergeix la formulació de l’Agenda 21 a Catalunya, amb la qual s’haurà d’articular i coordinar un procés conjunt, si bé diferenciat. En aquest procés, el fet que el Departament de Medi Ambient hagi assumit progressivament més competències en matèries com les aigües, la protecció dels espais naturals, de la fauna i la flora, la gestió forestal i cinegètica fa que el DMA pugui jugar un paper clau en la formulació d’aquestes estratègies.

D’acord amb el document de base de l’estratègia, fet públic amb motiu del Dia Mundial de la Biodiversitat (1998), els objectius generals de l’estratègia haurien d’incloure almenys els elements següents:

"I.- Protegir la diversitat d’ecosistemes, espècies i dotacions genètiques que composen la diversitat biològica de Catalunya, i els processos ecològics dels quals depenen.
II.- Eliminar o reduir les amenaces que comprometen la conservació dels components de la biodiversitat.
III.- Garantir que els usos i aprofitaments que es fan dels components de la biodiversitat siguin sostenibles. "

Paral·lelament, el DMA està elaborant una proposta de cinquanta mesures prioritàries, tant en l’àmbit de gestió —creació de l’Agència Catalana de Protecció de la Natura i de l’Agència Catalana de Boscos que, conjuntament amb l’Agencia Catalana de l’Aigua projecten un sistema de gestió més àgil—, com en els àmbits de millora de la conservació     —declaració de nous parcs naturals, paratges i reserves— i de l’ús sostenible de la diversitat biològica.

5.2.3.  La protecció territorial

Un segon nivell de protecció territorial correspondria a la formulació i desenvolupament dels plans territorials parcials i del pla sectorial de protecció dels espais naturals.  Aquest nivell de protecció està definit estratègicament a l’art. 4.3. de la Llei 1/1995, de 16 de març, pel qual s’aprova el Pla territorial general de Catalunya:
"El desenvolupament del Pla territorial general mitjançant plans territorials parcials i sectorials s’ha de fer considerant els objectius de preservació del medi:
a) Fomentar el desenvolupament sostenible del país.
b) Respectar les terres d’ús agrícola o forestal d’especial interès, ja sigui per llur extensió, per llur ubicació o per llur fertilitat.
c) Incentivar l’ús eficient dels recursos energètics i hidràulics.
d) Salvaguardar els espais naturals d’especial interès.
e) Afavorir el mínim impacte ambiental de les actuacions amb incidència territorial."
El desenvolupament dels plans parcials, que haurien d’incorporar específicament els objectius del Pla territorial a cada una de les sis grans àrees de Catalunya, suposaria la culminació d’una política integrada del territori. A hores d’ara, però, la formulació dels plans territorials parcials està sotmesa a grans condicionants polítics que fa que actualment encara no se n’hagi formulat cap.

5.2.4. El Pla d’espais d’interès natural (PEIN)

El PEIN  —aprovat pel Decret 328/1992, de 14 de desembre— defineix i delimita una xarxa de 144 espais naturals representatius de l’àmplia varietat d’ambients i formacions que es troben a Catalunya, des de l’alta muntanya a les planes litorals, i dels boscos eurosiberians als erms semidesèrtics. La superfície global acumulada d’aquests espais equival aproximadament al 21 % del nostre territori. 

El PEIN representa una reserva del sòl de Catalunya amb valors naturals més remarcables.  A tots els espais delimitats és d’aplicació un règim preventiu bàsic, que essencialment inclou un règim urbanístic especialment rigorós, enfront de processos urbanitzadors i altres mesures  susceptibles de lesionar significativament els valors protegits. 

Tanmateix, el PEIN no és un simple instrument passiu de protecció. A partir d’una diagnosi individualitzada de la problemàtica de cada espai, el Pla determina també en cada cas els factors de risc, actuals o potencials, per a la preservació del conjunt dels seus valors naturals i les mesures de protecció addicionals que cal aplicar. Aquestes mesures poden adoptar la forma de les normes de caràcter particular o bé d’actuacions específiques que serien recollides en el Programa de desenvolupament del Pla. Aquest programa de desenvolupament no s’ha arribat a formular mai, fet indicador de la complexitat que suposa qualsevol definició territorial. Per aquest motiu el PEIN no ha tingut un desenvolupament programat i, tot just ara, s’estan acabant de formular els plans de delimitació territorial de cada un dels espais. Per aquest motiu, com que encara estan en aquesta primera fase de desenvolupament, la majoria dels espais no tenen un pla especial de protecció. 

Com recull Josep M. Mallarach en el seu treball "Els espais naturals protegits a Catalunya i els nous paradigmes de la conservació" (Parcs naturals, més enllà dels límits. Generalitat de Catalunya. 1999): «La manca de mitjans dels organismes responsables i l’absència de tradició avaluadora a Catalunya expliquen que no s’hagin portat a terme els seguiments previstos, la qual cosa no ens permet conèixer detalladament l’estat real dels espais naturals protegits ni caracteritzar detalladament l’estat real dels espais naturals protegits, ni caracteritzar adequadament les seves tendències. En una primera aproximació, entre el 20 i el 35 % dels espais naturals protegits catalans han sofert des de la seva protecció oficial, pèrdues en els seus hàbitats, paisatges, comunitats o espècies.»

El PEIN té caràcter de pla territorial sectorial i per aquest motiu les seves determinacions  són de compliment obligatori. Com a conseqüència, els plans territorials parcials que s’aprovin en el futur hauran d’assenyalar com a espais d’interès natural tots aquells delimitats al PEIN, i establir al mateix temps les previsions necessàries per a la seva preservació, adequació i millora. Així mateix, els nous instruments de planificació urbanística i la planificació específica de les zones i les comarques d’alta muntanya s’han d’adequar al contingut del PEIN. Igualment, els ajuntaments han d’adequar la seva planificació urbanística als corresponents plans especials dels espais del PEIN en un termini de dos anys des de l’aprovació d’aquests darrers. 

El PEIN suposa també una protecció especial de la flora i de la fauna,  pel fet d’ampliar la llista d’espècies de la flora i la fauna protegides en el marc territorial dels espais PEIN. Aquesta declaració implica l’aplicació a les espècies inventariades del règim legal de protecció estricte, amb les conseqüents prohibicions (d’arrencada, captura, comerç...) i la protecció dels seus habitants. Hi són incloses, en total, 213 espècies vegetals, protegides en 57 espais, i 115 espècies de la fauna, especialment invertebrada, a 37 espais.

La xarxa d’espais del PEIN s’inclourà a la xarxa europea Natura 2000, fet que li donarà una més gran transcendència per a l’aplicació dels programes comunitaris i atorgarà als espais PEIN una aplicació preferencial del Programa de desenvolupament rural de Catalunya.

Tot i així, s’està encara lluny d’un plantejament integrat de la conservació del patrimoni natural.  L’actual procés de concentració d’un seguit de competències ambientals en el DMA pot facilitar el desenvolupament d’un planejament integrat, que caldrà coordinar,  però, amb les polítiques sectorials dels altres departaments, a la vegada que aconseguir l’interès de la iniciativa privada en un procés de valorització del medi natural. 

5.2.5. La protecció dels espais naturals de protecció especial

Un tercer nivell de protecció és el constituït pels anomenats genèricament espais naturals de protecció especial. Segons la Llei 12/1985, de 13 de juny, d’espais naturals, aquests es classifiquen en "parcs nacionals", "paratges naturals d’interès nacional", "reserves naturals" i "parcs naturals". Es tracta d’espais que, tot i que formen part del PEIN, tenen una regulació específica i una gestió individualitzada. 
 
 
Requadre 4. Tipologia d’espais naturals de protecció especial d’acord amb la llei d’espais naturals de Catalunya (llei 12/58)

1. Els "parcs nacionals" són  espais naturals d’extensió relativament gran, no modificats essencialment per l’acció humana, declarats com a tals pel seu  interès científic, paisatgístic i educatiu. La finalitat de la declaració serà preservar-los de qualsevol intervenció que pugui alterar la seva fisonomia, integritat i l’evolució dels sistemes naturals. No es permet la caça, la captura o la pertorbació de les espècies animals, les activitats extractives i l’execució de qualsevol obra o instal·lació, llevat de les necessàries al parc o les que, per llur interès públic, són autoritzades, amb caràcter extraordinari i restringit pel Consell Executiu, previ informe del Consell de Protecció de la Natura. 
Parc Nacional a Catalunya: Aigüestortes i estany de Sant Maurici. 

2. Els "paratges naturals d’interès nacional" són els espais o els elements naturals d’àmbit mitjà o reduït que presenten característiques singulars atès llur interès científic, paisatgístic i educatiu. Les activitats s’han de limitar als usos tradicionals agrícoles, ramaders i silvícoles, compatibles amb els objectius de la protecció (garantir la protecció de l’espai i de l’entorn) i a les activitats pròpies de la gestió de l’indret protegit.
"Paratges nacionals d’interès natural" a Catalunya: el massís del Pedraforca, una part de la vall del monestir de Poblet, el vessant sud del massís de l’Albera, cap de Norfeu, serra de Rodes i cap gros i el cap de Creus. 

3. Les "reserves naturals"  són  espais naturals d’extensió reduïda i de considerable interès científic que són objecte d’aquesta declaració per aconseguir preservar íntegrament el conjunt d’ecosistemes naturals que contenen o d’alguna de les seves parts. Aquestes poden ser de tres tipus: 
 

3.1. Integrals, en les quals només hi són permeses les activitats d’investigació científica i la divulgació de llurs valors per tal de preservar de qualsevol intervenció humana tots els sistemes naturals i llur evolució. L’accessibilitat és rigorosament controlada. 
Els espais declarats "reserva natural integrada" a Catalunya són: les tres reserves del Parc natural dels Aiguamolls de l’Empordà (la de les Llaunes, la dels Estanys i la de l’Illa de Caramany) i els volcans del Parc natural de la zona volcànica de la Garrotxa.

3.2. Parcials, adreçades a protegir d’una manera absoluta les formacions geològiques i geomorfològiques, determinats biòtops, espècies, hàbitats i comunitats, així com a conservar o constituir escales en les vies migratòries de la fauna salvatge.
Els espais declarats "reserva natural parcial" són: Baish Aran,  Alt Àneu, Mas de Melons, Noguera Ribagorçana, Collegats, Noguera Pallaresa-Bonaigua, Prullans-Isòvol, la Llosa, riera de Merlès, riera d’Arbúcies, la Muga, Sant Quirze de Colera, la Punta de la Banya, l’illa de Sapinya, el delta del Llobregat (la Ricarda - Ca l’Arana i el Remolar - Filipines) i la Font Groga. 

3.3. De fauna salvatge en les quals es protegeixen únicament determinades espècies i/o poblacions de la fauna salvatge en perill d’extinció. 
Els espais declarats "reserva natural de fauna salvatge" són: Sant Llorenç de Montgai, Utxesa, el Canal Vell, l’illa de Fluvià, la Tancada i la part sud de l’illa de Buda.


4. Els parcs naturals són espais naturals que presenten valors naturals qualificats i que se sotmeten a un règim menys estricte, on la protecció de l’espai natural ha de ser compatible amb l’aprofitament de llurs recursos i amb l’activitat dels seus habitants. 
Els espais declarats "Parcs Naturals" són: Cadí-Moixeró, Zona volcànica de la Garrotxa, Aiguamolls de l’Empordà, delta de l’Ebre, Muntanya de Montserrat, Montseny, Sant Llorenç de Munt-l’Obac i el cap de Creus.


 
Requadre 4. Altres espais protegits

Espais protegits a Catalunya , d’acord amb la normativa urbanística: 
El Parc Comarcal de Montesquiu, d’acord amb la regulació continguda a l’Edicte, de 18 de setembre de 1986, sobre resolucions adoptades pel conseller de Política Territorial i Obres Públiques (DOGC de 20/10/86).
El Parc Metropolità de Collserola, creat per Acord del Consell Metropolità de Barcelona d’1/10/87, que aprova el Pla especial (BOPB de 13/11/87) i per l’Edicte, de 14/3/91, sobre un acord de la Comissió d’Urbanisme de Barcelona (DOGC de 13/5/91).
El Montnegre-Corredor, aprovat per Edicte, de 14/5/90 de la Diputació de Barcelona, aprovant el Pla especial de protecció del medi físic i del paisatge de les serres de Montnegre-Corredor, Serralada de Marina.
El Parc de Garraf, d’acord amb la regulació continguda a l’Edicte, de 6/2/87, sobre resolucions adoptades pel conseller de Política Territorial i Obres Públiques (DOGC de 18/2/87).
Olèrdola, creat per Edicte, d’11/11/92, sobre un acord de la Comissió d’Urbanisme de Barcelona i una Resolució del conseller de Política Territorial i Obres Públiques (DOGC 20/11/92).
Les illes Medes, creat per la Llei 19/90, de 10 de desembre, de conservació de la flora i la fauna del fons marí (DOGC de 17/12/90).


 

6. Epíleg 

El sistema legal de protecció d’espais naturals de Catalunya hauria de ser actualitzat amb una deguda revisió de la Llei 12/85 d’espais naturals, que introdueixi els criteris que es deriven de la implantació de la Xarxa Natura 2000, el Conveni sobre la Biodiversitat i els processos de sostenibilitat que es poden derivar de l’Agenda 21. Tot i així el més gran dèficit normatiu es troba, a nivell territorial, en la manca d’aprovació i desenvolupament amb criteris sostenibles, dels plans territorials parcials de cada una de les sis àrees en què es divideix el territori de Catalunya.

Però sobretot, el  repte que plana sobre tots i cadascun dels sistemes de protecció dels espais naturals, és el repte de la gestió. En aquest sentit les grans tendències  marquen un interès especial pels instruments de gestió i per una major implicació de les  pautes de conservació per part de la societat. 

La iniciativa pública, amb un dèficit de participació, ha marcat plans limitats, però coherents, de conservació. La manca d’implicació de la iniciativa privada ha tret capacitat de transformació al procés de planificació i així, la implicació del cos social esdevé un dels pols estratègics a revisar contínuament. La "civilització" de la gestió dels espais naturals; ni "publificar" ni "privatitzar". Una gestió "civilitzada" que es caracteritzi pel mutu reconeixement dels espais "públic" i "privat", amb els respectius objectius i funcions, en la consciència de la necessitat de trobar un espai de "concertació" democràtica i, sobretot, un espai de participació. 

Un repte que es formula en la tendència cap a una "gestió privada" amb criteris "públics". De l’estratègia pública participada a l’acció concertada. Del mite a la realitat. De la gestió d’espais naturals tancats a la gestió sostenible de les matrius subjacents, relligades amb corredors biològics que donin sentit a un sistema de protecció d’un espai natural cada cop més humanitzat però que no té, com a alternativa, un espai urbà cada cop més naturalitza.
 

Fòrum de debat

Medi Ambient. Tecnologia i Cultura no s'identifica necessàriament amb l'opinió que expressen els articles signats
© Departament de Medi Ambient de la Generalitat de Catalunya
DL: B-44071-91
ISSN:  1130-4022