La regualció
dels "residus"en l'àmbit local
Ignasi Doñate i Sanglas
Adovocat expert en qüestions
ambientals
1 L'increment general de la generació
de residus
Els residus cobreixen
Europa i la constant del seu augment s'associa a l'increment de l'activitat
econòmica, i no és cert. No és cap novetat que l'augment
de residus és un símptoma de la poca eficiència dels
actuals processos productius. L'associació tradicional entre augment
d'activitat i progrés es veu truncada quan s'analitza el fenomen
dels residus.
La problemàtica dels residus comporta, a grans trets: a) la malversació
de recursos; b) el malbaratament d'energia; c) la ineficiència
productiva; d) la curta durada dels productes, i e) un model de consum
insostenible.
2
El consum i la llibertat d'empresa
Tal com ens indica l'Agència Ambiental Europea -AAE- en el seu
darrer informe de l'any 2000 sobre els residus, la generació de
residus ha de ser considerada com un indicador del nivell d'eficiència
de la societat en la utilització de les matèries primeres.
En aquest sentit, un augment dels residus ha de ser entès com un
factor econòmic negatiu que frena el creixement o li dóna
un signe negatiu.
3 Els impactes ambientals dels residus
Aquest signe negatiu, exemplificat bàsicament en el malbaratament
dels recursos, provoca a més a més un seguit d'impactes
ambientals, que l'AAE resumeix en:
- l'ocupació
del terreny pels abocadors i la generació de lixiviats tòxics;
- la contaminació
atmosfèrica i els residus tòxics derivats dels processos
d'incineració;
- la contaminació
de les aigües i la generació de fluxos secundaris de residus
generats per les plantes de tractament de residus;
- l'augment del
transport per carretera.
4 Aturar l'increment i generar menys
residus
Així doncs, l'objectiu general dels països d'alt nivell econòmic
és minimitzar la generació de residus i millorar-ne la gestió
i el tractament amb el reciclatge, la reutilització i la recuperació.
En l'àmbit europeu, en els darrers anys i en relació amb
els residus municipals, Alemanya, Holanda i Islàndia han trencat
l'associació tot disminuint la generació de residus; altres
països, tot i les seves diferències, com Suècia, Portugal,
Dinamarca o Espanya, no han aconseguit trencar aquesta associació
i així han mantingut un increment en la generació de residus,
que actua com a indicador de la insostenibilitat del model econòmic.
5 Una concepció global del fenomen
dels residus
Un element clau en la lluita contra la generació de recursos és
la seva concepció global. Una concepció basada en el residu
com a recurs que veu trencat el seu cicle de vida per la seva configuració
industrial com a producte i per les pautes de consum dels països
rics. En segon lloc, la lluita per la minimització dels residus
comporta: un procés per millorar l'aprofitament del sòl;
evitar la contaminació del sòl, de l'aire i de les aigües;
minimitzar els riscs permanents dels residus perillosos i reduir l'impacte
negatiu originat amb l'increment del transport associat a la gestió
i al tractament dels residus.
Aquesta concepció global topa contra les concepcions unilaterals
i parcials de la problemàtica dels residus, com una problemàtica
territorialment tancada -"problema municipal"-, o com un mer
problema d'imatge, de neteja o de salut pública. El problema dels
residus no es pot tancar en un àmbit territorial concret, ni es
pot separar de la concepció del residu com a recurs.
6 La transformació del recurs
en residu i la seva definició legal
La transformació
del recurs en residu, quan es dóna? En quin moment? Alguns diran
que mai, que tot residu és un recurs al qual se li haurà
modificat el valor energètic, provocant un augment o disminució
de l'energia, recuperable o no, depenent de les tecnologies disponibles.
D'altres diran, des d'un punt de vista més fenomènic, que
el traspàs de recurs a residu és un fet real que per la
seva idiosincràsia i magnitud és obligat reconèixer-lo.
Aquest traspàs té molt a veure amb la definició de
residu. Limitant-nos a la consideració de les definicions legals
del concepte de residu, veurem que pròpiament no existeix una definició
conceptual. Segons la Directiva més recent de residus, la 2000/76/CE
del Consell, que regula la incineració, "residu" és
"qualsevol residu sòlid o líquid definit en la lletra
a) de l'article 1 de la Directiva 75/442/CEE" (art.3.1). Això,
amb la més sana lògica, no és una definició
ja que el concepte definit s'integra en la mateixa definició. Tot
i així, si seguim el fil de la definició i anem a la Directiva
75/442/CEE tal com va ser modificada per la Directiva 91/156/CEE, llegirem
que s'entén per residu "qualsevol substància o objecte
que correspongui a una de les categories que es recullen en l'Annex I
i del qual el seu posseïdor es desprengui o tingui la intenció
o l'obligació de desprendre-se'n".
La Llei catalana de residus recull en el seu article 3.1.a) una definició
parcialment semblant -"Qualsevol substància o objecte dels
quals el seu posseïdor es desprengui o tingui la intenció
o l'obligació de desprendre-se'n"-, que obvia la referència
a un llistat concret, el qual, tot i així, és d'aplicació
per imperatiu de la norma europea transposada en l'art. 3 a) de la Llei
espanyola 10/98, de residus: "Qualsevol substància o objecte
que correspongui a alguna de les categories que figuren en l'annex d'aquesta
Llei, del qual el posseïdor es desprengui o del qual tingui la intenció
o l'obligació de desprendre-se'n. En qualsevol cas, tindran aquesta
consideració els que figurin en el Catàleg Europeu de Residus
(CER), aprovat per les institucions comunitàries".
En resum, no hi ha un concepte clar de "residu". La seva aproximació
legal vindrà acotada per dues exigències: a) la inclusió
de la substància, matèria o producte en el Catàleg
Europeu de Residus (CER); b) l'actuació, voluntat o obligació
de despreniment del posseïdor.
La definició legal és, doncs, una definició mutant
en funció de la modificació progressiva del CER i és
una definició que podria dependre de la voluntat del posseïdor,
a manca d'una exigència legal específica. Aquesta dependència
de la voluntat del posseïdor és una font constant de conflictes
legals, tant entre Estats com entre particulars. El fet que un concepte
pugui arribar a dependre de la "intenció" del posseïdor
inhabilita pràcticament l'intent de definició. Tan sols
l'exigència d'una "intenció objectivada" pot donar
virtualitat a la definició. En aquest sentit l'objectivació
de la Llei 10/98 obvia aquesta dependència de la voluntat del posseïdor
en establir categòricament que, en qualsevol cas, tindran la consideració
de residus els que figurin en el CER.
A manca de definició conceptual hauria d'acceptar-se que és
impossible separar el concepte de residu del "concepte" de "recurs".
Així doncs, caldria garantir que la matèria, l'objecte o
el producte, sigui considerat bé com a recurs primer o secundari,
bé com a producte, bé com a subproducte, bé com a
residu, sigui sotmès a les mateixes exigències i consideracions
legals amb l'objectiu d'assegurar el tancament del seu cicle i la seva
total inertització.
7 La
classificació dels residus en funció del seu caràcter
perillós
A manca d'una definició
conceptual, la classificació dels residus es fa en tres grans grups:
1.- Els residus perillosos, també anomenats "especials"
en la normativa catalana, que són els inclosos en la Directiva
91/689/CE.
2.- Els residus no perillosos o no especials, que no són
ni perillosos ni inerts.
3.- Els residus inerts, que, d'acord amb la darrera definició
de la Directiva 1999/31/CE, són aquells "que no experimenten
transformacions físiques, químiques o biològiques
significatives. Aquests residus no són solubles ni combustibles,
ni reaccionen físicament ni química de cap altra manera,
ni són biodegradables, ni afecten negativament altres matèries
amb les quals entren en contacte de forma que puguin donar lloc a contaminació
del medi ambient o perjudicar la salut humana. La lixiviabilitat total,
el contingut dels contaminants dels residus i l'ecotoxicitat de la lixiviació
hauran de ser insignificants, i en particular no hauran de suposar cap
risc per a la qualitat de les aigües superficials i/o subterrànies".
8 Els residus municipals
En la darrera classificació,
els residus municipals o urbans tenen la consideració de residus
no perillosos i la seva definició pateix la mateixa manca de fonament
que el concepte general de residu, ja que els residus es caracteritzen
com a municipals no en funció del seu origen de producció
o generació, sinó pel lloc on el posseïdor últim
se'n desprèn. No són residus "municipals" en sentit
estricte, sinó productes o materials abandonats aleatòriament
en el territori municipal.
D'acord amb la Llei 10/98, de 21 d'abril, " residus urbans o municipals
són els generats per particulars, comerços, oficines i serveis,
així com tots aquells que no tinguin la qualificació de
perillosos i que per la seva naturalesa o composició puguin assimilar-se
als produïts en els llocs o activitats anteriors.- Tindran també
la consideració de residus urbans els següents: .- Residus
derivats de la neteja de les vies públiques, zones verdes, àrees
recreatives i platges.- Animals domèstics morts, així com
mobles, efectes i vehicles abandonats.- Residus i runes provinents d'obres
menors de construcció i reparació domiciliària".
La Directiva 1999/31/CE del Consell, així com la Llei catalana
de residus, mantenen una definició semblant, encara que no tan
precisa, atesa la dificultat d'enumerar diferents tipologies de residus
que han de ser assimilades als residus generats per particulars, comerços,
oficines o serveis en l'àmbit municipal.
En aquest sentit és interessant fer esment a l'art.3.3) de la Directiva
2000/76/CE, que, als efectes de la incineració de residus, introdueix
el terme "residus municipals barrejats", tot definint-los
com "els residus domèstics, així com els residus
comercials, industrials i institucionals que, per la seva naturalesa i
composició, són similars als residus domèstics, estant,
però, excloses les fraccions a què fa referència
la partida 2001 de l'annex de la Decisió 94/3/CE que es recullen
per separat en origen, quedant-ne exclosos la resta de residus a què
fa referència la partida 2002 d'aquest annex."
9 La
problemàtica específica dels residus municipals
La Junta de Residus
del Departament de Medi Ambient de la Generalitat de Catalunya feia públic
l'any 2000 que els residus urbans van representar per a l'any 1999 la
quantitat de 3,3 milions de tones, cosa que suposava un increment d'un
10,73% del volum dels residus urbans respecte de l'any 1998. En comparació
aquest augment va ser molt superior al dels industrials (5%).
Aquest fort increment dels residus municipals situa el seu nivell a 1,49
quilos per persona/dia. A Barcelona, l'augment dels residus municipals
va ser del 4,86% i les causes publicades varen ser de tres tipus: un creixement
econòmic del 4,1% l'any 1999, l'impacte del turisme i les residències
estacionals.
Com a element positiu d'aquest any, la Junta de Residus situava el tancament
quasi absolut dels abocadors incontrolats a Catalunya -es van clausurar
881 abocadors incontrolats-, cosa que permetrà avaluar l'impacte
de l'aplicació de les noves directives d'abocadors i d'incineradores.
Entre els aspectes més deficitaris se significava que la recollida
selectiva de la matèria orgànica, tot i ser legalment obligatòria
des de juliol de 1999, el mes de setembre d'aquell any tan sols es feia
en 27 dels 158 municipis obligats, dada que representa un 17% de compliment.
En aquest escenari de gran increment dels residus municipals i de la lenta
implantació de la recollida selectiva de la matèria orgànica,
que representa entre el 40 i el 50% de la bossa d'escombraries, és
lamentable però inevitable que la clausura de l'abocador del Garraf
s'hagi ajornat per a l'any 2006, quan inicialment es preveia per a l'any
1999.
La recollida i gestió dels residus municipals és responsabilitat
de les entitats locals. Actualment tots els ajuntaments de més
de 5.000 habitants -que són 158 a Catalunya- estan obligats a introduir
el contenidor de matèria orgànica, a instal·lar deixalleries
i a tractar els residus municipals. Actualment els residus que es recullen
es tracten en les diferents plantes de selecció, tractament o compostatge.
La resta, un 65%, encara s'envia a abocadors controlats o s'incinera.
El marc legal de la gestió i tractament dels residus municipals
vindrà greument afectat per la nova Directiva 1999/31/CE d'abocament
de residus, que entrarà en vigor el proper dia 16 de juliol de
2001. En aquest sentit encara no s'ha fet una adequada transposició
de la normativa europea.
En el mateix sentit, la Directiva 2000/76/CE d'incineració de residus
modificarà les pautes de la incineració, tal com han estat
recollides en la Llei 11/2000 d'incineració de residus, que, tot
i ser deguda a la iniciativa de 107.000 ciutadans que impulsaren la iniciativa
legislativa popular per evitar l'increment de la incineració, regula
les condicions d'incineració, tot establint que cal donar "prioritat
a la reducció en origen, la minimització i la valorització
en origen".
10 La competència/incapacitat
de les institucions locals
La gestió
dels residus municipals, amb la Llei 6/93 i la d'envasos i embalatges,
exigeix uns canvis radicals. Es constata un compromís creixent
dels ajuntaments amb el medi ambient i molt especialment en la problemàtica
dels residus, que té una fàcil apreciació ciutadana.
Els nous reptes demanden la participació social i, sobretot, l'acceptació
de tots els agents socials, que posen els productes al mercat i que els
municipis hauran de recollir en forma de "residus". En aquest
sentit s'ha marcat institucionalment la necessitat d'impulsar tres línies
de treball: a) informació, sensibilització i promoció
de la participació; b) informació i assessorament per a
la renovació de la gestió municipal, i c) l'administració
d'una línia específica de cooperació per a la implantació
de noves estructures.
Tot i així hi ha un cert consens que la responsabilitat atribuïda
als municipis sobre els residus no es correspon amb la limitació
dels seus recursos econòmics, la precarietat dels seus mitjans
i de les seves competències. És cert que l'àmbit
territorial local, com que comprèn la totalitat del territori,
és potser l'únic àmbit al qual es pugui atribuir
una funció tan bàsica com és la recollida de la brossa
municipal. També es cert, però, que els municipis s'han
de fer càrrec de les externalitats que productors, distribuïdors
i comerciants deriven dels seus processos, els quals estan fiscalment
molt poc representats en els ingressos municipals, ja que es transvasen
a través d'impost sobre el benefici a l'Estat.
Els serveis de recollida dels residus municipals es poden prestar bé
pels municipis aïllats o bé agrupats en entitats supramunicipals.
Així ho preveuen tant la Llei 6/1987, de 4 d'abril, sobre organització
comarcal de Catalunya, com la Llei 7/1987, de 4 d'abril, per la qual s'estableixen
les actuacions a la conurbació de Barcelona i es crea l'Entitat
Metropolitana de Serveis Hidràulics i del Tractament de Residus.
La problemàtica de l'augment creixent dels residus municipals només
pot ser assumida des de la perspectiva d'una corresponsabilitat de totes
les institucions per implantar unes pautes de producció i de consum
sostenibles, és a dir que potenciïn l'eficiència en
la utilització dels recursos naturals i la minimització
dels impactes. En aquest sentit hi ha una manca de definició legal
de les responsabilitats de les administracions supralocals.
En l'àmbit municipal, al marge de determinar equitativament i a
preu cada cop més real la taxa per la recollida de la brossa, es
poden dictar ordenances que regulin, directament o indirecta, qüestions
relacionades amb els residus. Així es poden regular actuacions
concretes dels comerços, de les petites activitats, de la publicitat
que es distribueix i exposa en el municipi, de les campanyes d'educació
ciutadana, premis i sancions, etc. Aquestes ordenances, tot i estar adreçades
a l'àmbit local, caldria que estiguessin redactades des d'una visió
global, amb la perspectiva no "d'endreçar" el territori
municipal, sinó de contribuir en la mesura del possible al canvi
vers un model de sostenibilitat.
11 La
insuficiència de recursos i les deficiències del sistema
d'envasos i residus d'envasos
En relació amb la manca de recursos es troba a faltar un augment
de participació de les entitats locals en els recursos públics,
tant directament com indirectament amb l'assumpció per les institucions
autonòmiques i estatals de la responsabilitat que els escau en
la definició, regulació i gestió dels residus "municipals".
Aquesta manca de recursos s'ha vist agreujada per la deficiència
de les contraprestacions de les empreses que es fan càrrec dels
sistemes de gestió dels envasos i residus d'envasos, sistemes que
haurien de subvenir al cost addicional de la implantació de la
recollida selectiva.
Com sosté el Sr. Joaquim Ochoa Herraiz, de l'Ajuntament de Barcelona,
"el que es recull amb el Punt Verd no és suficient per
eixugar les despeses que el sistema de recollida selectiva origina als
ajuntaments, ja que les gestores del Punt Verd tan sols paguen pels productes
recuperats que reuneixin les condicions i a un preu no contrastat en l'actualitat".
I conclou: "el SIG, tal com està configurat i en contra del
que exigeix la directiva europea, traspassa totes les responsabilitats
de la gestió dels residus als ajuntaments i deixa sense responsabilitats
aquells que amb les seves decisions diàries inunden els mercats
d'objectes publicitaris en forma d'envasos i embalatges que, en la majoria
dels casos, són superflus i produeixen contaminació. No
es pot acceptar que els resultats de la recuperació de residus
depengui únicament i exclusiva de la col·laboració
dels ciutadans, perquè allò que la Llei exigeix són
uns resultats concrets en la recuperació d'envasos i la disminució
en els mateixos percentatges de les aportacions de materials d'envasos
i embalatges en els dipòsits controlats o en la valorització
energètica."
La positiva i necessària implantació del sistema d'envasos
i residus d'envasos no ha de treure esforços a la necessitat de
revisar les prescripcions legals tenint en compte la seva aplicació
pràctica, especialment en dos punts: el que fa referència
a la poca implantació del sistema de "dipòsit, devolució
i retorn" i a la insuficiència de les contraprestacions que
reben els ajuntaments.
12 El Fons de Gestió de Residus
Mitjançant
el Decret 43/2000, de 26 de gener, es va regular el Fons de Gestió
de Residus, previst a la llei catalana. El Fons està adscrit a
la Junta de Residus i té com a finalitat cooperar econòmicament
en les obres i serveis de la competència dels ens locals en matèria
de gestió de residus, especialment pel que fa als residus municipals
i assimilables, així com a la gestió de residus d'envasos
que duen a terme les entitats locals. Les despeses finançades pel
Fons són d'inversió i d'explotació i les aportacions
dels beneficiaris no podrà ser inferiors al 50% de l'import dels
projectes.
L'ampliació de les capacitats econòmiques del Fons podria
ser un dels eixos estratègics per a l'assumpció supralocal
de la problemàtica de la incapacitat de les entitats locals per
fer front als residus municipals. En aquest sentit i amb l'objectiu de
desincentivar la incineració i l'abocament de residus, la Plataforma
Cívica per la Reducció de Residus proposava, a la "Declaració
de Cervera" (1/4/00), que es dotés el Fons amb un "cànon
de residus que gravés les tones incinerades o abocades. D'aquesta
manera la Junta de Residus podrà destinar aquests recursos a les
instal·lacions preventives de recuperació de residus, a
les campanyes de conscienciació ciutadanes i a costejar juntament
amb els municipis l'increment de les despeses de les recollides selectives"
.
ANNEX
Normativa general i específica de residus urbans
UNIÓ
EUROPEA
- Directiva
85/539/CEE del Consell, d'envasos per a aliments líquids
(DOCE núm. L 176, de 6/7/85)
- Directiva
91/156/CEE del Consell, de residus (DOCE L 78, de 26 de
març de 1991), amb la qual es modifica la Directiva 75/442/CEE
del Consell, de 15 de juliol de 1975 (DOCE L 194, de 25 de juliol
de 1975)
- Directiva
94/62/CEE del Parlament Europeu i del Consell, de 20 de desembre,
d'envasos i residus d'envasos (DOCE núm. L 365,
de 31/12/94)
- Directiva
99/31/CE del Consell, de 26 d'abril, de l'abocament de residus
(DOCE núm. L 182, de 16 de juliol de 1999)
- Decisió
2000/738/CE de la Comissió, de 17 de novembre de 2000,
sobre el qüestionari per als Estats membres sobre l'aplicació
de la Directiva d'abocament de residus (DOCE núm. L 298,
de 25/11/00)
- Directiva
2000/76/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 4 de desembre,
relativa a la incineració de residus (DOCE núm.
L 332/91, de 4/12/00)
- Decisió
de la Comissió de 16 de gener de 2001, que modifica la
Decisió 2000/532/CE i en la qual es recull la nova redacció
de la llista/catàleg de residus
ESTAT ESPANYOL
- Reial decret
1217/1997, de 18 de juliol, sobre incineració de residus
perillosos i de modificació del Reial decret 1088/1992,
d'11 de setembre, relatiu a les instal·lacions d'incineració
de residus municipals (BOE núm. 189, de 8.08.97)
- Llei 11/1997,
de 24 d'abril, d'envasos i residus d'envasos (BOE núm.99,
de 25.04.97)
- Disposició
addicional 34 de la Llei 66/1997, de 30 de desembre, de mesures
fiscals, administratives i d'ordre social (BOE 31/12/97), amb
la qual es modifica la Llei 11/1997 d'envasos i residus d'envasos
- Llei 10/98
de 21 d'abril, de residus (BOE núm. 96, de 22/04/98)
- Reial decret
782/1998, de 30 d'abril, pel qual s'aprova el Reglament per
al desenvolupament i execució de la Llei 11/1997, de 24
d'abril, d'envasos i residus d'envasos (BOE núm. 104,
de 1/5/98)
- Ordre, de
27 d'abril de 1998, del Ministeri de Medi Ambient, per la qual
s'estableixen les quantitats individualitzades a cobrar en
concepte de dipòsit i el símbol identificatiu
dels envasos que es posin en el mercat mitjançant el sistema
de dipòsit, devolució i retorn, regulat a la Llei
11/1997, d'Envasos i residus d'envasos (BOE núm. 104, de
1/5/98)
- Resolució,
de 17 de novembre de 1998, per la qual es publica el Catàleg
Europeu de Residus (CER), aprovat mitjançant la Decisió
94/3/CE de la Comissió, de 20 de desembre (BOE núm.
7, de 8/1/99)
- Llei 50/1998,
de 30 de desembre, de mesures fiscals, administratives i d'ordre
social, per la qual es modifica la disposició addicional
19a de la Llei 11/1997 d'envasos i residus d'envasos (BOE
núm. 313, de 31/12/98)
- Ordre, de
21 d'octubre de 1999, per la qual s'estableixen les condicions
per a la no aplicació dels nivells de concentració
de metalls pesants establerts a l'article 13 de la Llei 11/1997,
d'envasos i residus d'envasos a les caixes i paletes de plàstic
que s'utilitzin en una cadena tancada i controlada (BOE núm.
265, de 5/11/99)
- Resolució
de 13 de gener de 2000, de la Secretaria General de Medi Ambient,
que aprova el Pla nacional de residus urbans (BOE núm.
28, de 2/2/00)
- Llei 14/2000,
de 29 de desembre, de mesures fiscals, administratives i d'ordre
social (art. 82) per la qual es modifica la Llei 11/1997, d'envasos
i residus d'envasos (BOE 313, de 30/12/00)
GENERALITAT DE CATALUNYA
- Decret 64/1982,
de 9 de març, pel qual s'aprova la reglamentació
parcial del tractament de les deixalles i residus (DOGC
núm. 216, de 21/4/82)
- Llei 6/1993,
de 15 de juliol, reguladora dels residus (DOGC núm.
1.776, de
28/7/93)
- Decret 115/94,
de 6 d'abril, regulador del Registre general de gestors de
residus de Catalunya (DOGC núm. 1.904, de 3/6/94)
- Decret 323/
1994, de 4 de novembre, pel qual es regulen les instal·lacions
d'incineració de residus i els límits de les seves
emissions a l'atmosfera (DOGC núm. 1986, de 16/12/94)
- Resolució,
de 16 d'octubre de 1995, per la qual es fa públic l'Acord
de Govern d'aprovació del Programa general de residus
de Catalunya (DOGC núm. 2.124, de 6/11/95)
- Decret 34/1996,
de 9 de gener, pel qual s'aprova el Catàleg de residus
de Catalunya (DOGC núm. 2.166, de 9/2/96). Ha estat
modificat posteriorment pel Decret 92/1999, de 6 d'abril (DOGC
núm. 2.865, de 12/4/99) i per la Resolució, de 27
d'octubre de 1999 (DOGC núm. 3.017, de 17/11/99)
- Ordre, de
15 de febrer de 1996, sobre valorització d'escòries
(DOGC núm. 2.181, de 13.3.96).
- Decret 1/1997,
de 7 de gener, sobre la disposició del rebuig dels residus
en dipòsits controlats (DOGC núm. 2.307, de
13.01.97)
- Resolució,
de 13 de maig de 1998, per la qual es dóna publicitat a
l'aprovació del Programa de gestió dels residus
d'envasos de Catalunya, adoptat pel Consell de Direcció
de la Junta de Residus (DOGC núm. 2.672, de 02.07.98)
- Decret 43/2000,
de 26 de gener, del Fons de Gestió de Residus (DOGC
núm. 3071, de 4.02.00)
- Llei 11/2000,
de 13 de novembre, reguladora de la incineració de residus
(DOGC núm. 3.269, de 20.12.00)
|
|