|
Fòrum de debat |
Núm.
32 - setembre 2002
|
||
Normativa ambiental El Protocol de Kyoto: un instrument de futur Ignasi Doñate
i Sanglas 1. Introducció 1.1.- El repte del canvi climàtic El canvi climàtic
ha centrat les intervencions en el Dia Mundial del Medi Ambient de l'any
2002 com un toc d'atenció i una crida de les Nacions Unides a intensificar
els esforços per frenar la tendència progressiva de l'escalfament
del planeta. Tres mesos després de fer-se públiques les
fotografies del trencament de la plataforma gelada Larsen B, a l'Antàrtida,
una expedició finançada pel Programa de les Nacions Unides
per al Medi Ambient (PNUMA) ha presentat informes sobre la desaparició
de glaceres a l'Himàlaia i els greus riscos que està generant.
Coincidint amb el desè aniversari de la Cimera de Rio i, amb ella, de la signatura del Conveni marc de les Nacions Unides sobre el canvi climàtic, l'organització de les Nacions Unides ha demanat noves mesures per incrementar el desenvolupament sostenible i fomentar una nova ètica d'administració global en el marc de la desesperança manifestada pel director de la FAO en el que s'ha anomenat el «fracàs de la lluita contra la pobresa» -Cimera de Roma- davant l'èxit de la «lluita per la llibertat» que encapçala, dirigeix i realitza l'administració Bush. En aquest marc les Nacions Unides clamen per recuperar l'esperit generat a Rio 1992, ara exemplificadament malmès per les traves a l'entrada en vigor del Protocol de Kyoto. 1.2.- El procés cap a la signatura del Conveni marc de les Nacions Unides sobre el canvi climàtic La preocupació
pel progressiu escalfament del planeta es va manifestar amb la signatura
el dia 16 de setembre de 1987 del Protocol de Mont-real, que fa
referència a les polítiques necessàries per prohibir
l'ús de substàncies que redueixen la capa d'ozó.
Aquest protocol va ser aprovat el 16 de setembre de 1987 a Mont-real i,
posteriorment, modificat i esmenat. L'any següent, es va constituir el Grup Intergovernamental sobre el Canvi Climàtic (IPCC) conjuntament amb l'Organització Meteorològica Mundial i el Programa Mediambiental de les Nacions Unides (PNUMA).
El Conveni marc de
les Nacions Unides sobre el canvi climàtic -d'ara endavant, el
Conveni- va ser aprovat a Nova York el dia 9 de maig de 1992 i va ser
signat per 186 països, inclosos els EUA i la Comunitat Europea, durant
la Conferència de les Nacions Unides sobre Medi Ambient i Desenvolupament,
celebrada a Rio de Janeiro del dia 3 al 14 de juny de 1992. D'acord
amb el Conveni, les parts signants havien d'estabilitzar l'any 2000 al
nivell de l'any 1990 les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle no
controlats pel Protocol de Mont-real del Conveni per a la protecció
de la capa d'ozó. El Conveni s'adreça bàsicament
als països desenvolupats i als que estan en transició a una
economia de mercat, els quals són els responsables de la gran part
de les emissions de gasos que provoquen l'efecte hivernacle. El Conveni va acordar
instituir una Conferència de les Parts, com a òrgan
suprem del Conveni, amb l'objectiu d'examinar regularment l'aplicació
del Conveni i la posada en marxa dels seus instruments jurídics.
El Conveni va instituir
un mecanisme de finançament adreçat al subministrament
de recursos financers a títol de subvenció o en condicions
de favor per incentivar, entre d'altres, la transferència de tecnologia
cap als països en desenvolupament. En aquest sentit el Conveni va
establir l'obligació dels països desenvolupats de proporcionar
recursos nous i addicionals per cobrir la totalitat de les despeses convingudes
que efectuïn els països en desenvolupament per transmetre la
informació relacionada amb l'aplicació del Conveni. Aquest Conveni resultava, però, insuficient per assolir aquests objectius com ho ha demostrat clarament que el fet que els nivells de gasos amb efecte d'hivernacle de l'any 2000 no sols no s'han limitat als de l'any 1990 sinó que s'han incrementat. Per aquest motiu la Conferència de les Parts del Conveni va acordar iniciar un procés destinat a adoptar mesures més concretes i eficaces que determinessin les obligacions dels països desenvolupats per al període posterior a l'any 2000.
Aquest procés
va portar a l'aprovació el dia 11 de desembre de 1997 del Protocol
de Kyoto del Conveni marc de les Nacions Unides sobre el canvi climàtic
-d'ara endavant Protocol. Per aquest motiu, la lectura del Protocol
cal fer-la conjuntament amb la del Conveni, ateses les constants referències
d'un a l'altre. Tot i així, cal dir que la comprensió
real dels articles s'escapa a la majoria de mortals i que per avaluar-ne
els efectes caldrà no sols que un dia o altre entri en vigor, sinó
que les successives conferències de les Parts vagin concretant
el lent procés cap a la limitació de les emissions. A escala mundial, el Protocol exigeix als països industrialitzats reduir les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle corresponents a l'any 1990 en un 5 %, com a mitjana, en el període 2008-2012. 3.1.- Els gasos, els sectors emissors i les fonts L'objectiu de Kyoto
és limitar les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle no afectats
pel Protocol de Mont-real (gasos que afecten la capa d'ozó). En
aquest sentit, a l'annex A es concreten els sis gasos específics
amb efecte d'hivernacle afectats pel Protocol: diòxid de carboni
(CO2), metà (CH4), òxid nitrós (N2O), compostos hidrofluorocarbonats
(HFC), compostos perfluorocarbonats (PFC) i hexafluorur de sofre (SF6).
Els sectors i les
categories de fonts d'emissions són: a) El sector de l'energia
i com a categories de fonts: la crema de combustible (indústries
d'energia, indústria manufacturera i construcció, transport
i altres sectors) i les emissions fugitives de combustibles (sòlids,
petroli, gas natural i d'altres). b) El sector de processos
industrials i com a categories de fonts: els productes minerals, la indústria
química, la producció de metalls, la producció i
el comerç tant d'halocarbonis com d'hexafluorur de sofre. c) Utilització
de dissolvents. d) Agricultura i com
a categoria de fonts: la fermentació entèrica, l'aprofitament
dels fems, el cultiu de l'arròs, els sòls agrícoles,
la crema prescrita de sabanes, la crema en el camp de residus agrícoles
i d'altres. e) Residus i com a categoria de fonts: l'eliminació de residus sòlids del sòl, el tractament de les aigües residuals, la incineració de residus i d'altres. 3.2.- El desenvolupament sostenible com a objectiu La finalitat del Protocol
és promoure d'una manera concreta el desenvolupament sostenible,
cosa que implica reformar els paràmetres actuals dels països
industrials des d'un sector estratègic i transversal com és
el de l'energia, entesa en tot el seu cicle de generació-distribució-consum-reciclatge
i fent una referència molt especial a la necessitat d'optar per
les fonts renovables. Així, posar en qüestió l'actual
model energètic no comporta només reformar el sector energètic
com a tal, sinó que demana reformar tots els sectors productius
d'acord amb un procés accelerat d'innovació tecnològica
que permeti variar, però no baixar, les pautes de consum. El Protocol constitueix
un dels eixos estratègics més importants que condueixen
cap a nous models de sostenibilitat energètica. A la vegada,
però, les dificultats que troba per a la seva entrada en vigor
plantegen que els països rics no volen perdre la seva hegemonia dins
la perspectiva de la sostenibilitat, a la qual estan abocats -d'altra
banda- per tal de diversificar els riscos que es deriven del progressiu
descens dels recursos no renovables com són el petroli, el gas
o el carbó i de les dependències estratègiques que
el control d'aquests recursos genera en el context mundial. Així la
primera exigència de sostenibilitat del Protocol s'adreça
al sector energètic, per tal de promoure una millor eficiència
així com la utilització de fonts noves i renovables d'energia.
El segon sector més afectat és la indústria, especialment
la més relacionada amb la química. El tercer seria el del
transport i el quart, en ordre de més a menys generació
de gasos amb efecte d'hivernacle, seria l'agrícola, amb una referència
específica a la limitació de les emissions de metà. A la reforma d'aquests sectors productius, que afecten en gran manera els països rics, s'hi afegeix també la necessitat de protegir i millorar els embornals i els dipòsits dels gasos amb efecte d'hivernacle, fet que posa en qüestió les pràctiques de desforestació en els països pobres i la necessitat de reformular les pràctiques de gestió forestal, l'aforestació i la reforestació. 3.3.- La responsabilitat individual de cada una de les Parts Per assolir aquests
objectius el Protocol deixa en mans de cada país la responsabilitat
d'aplicar mesures fiscals i mercantils que limitin o redueixin les emissions
no controlades pel Protocol de Mont-real. A escala internacional, en canvi,
no s'imposa cap responsabilitat comuna i s'exhorta cada un dels països
que són Part en el Protocol a cooperar per a una millor aplicació
de les polítiques derivades del Protocol i, en especial, es recomana
intercanviar experiències i informació sobre les polítiques
que s'adoptin. Aquesta responsabilitat comuna, en cas que fos exigible pel Protocol, marcaria una tendència de canvi qualitatiu en l'ordre mundial cap a la sostenibilitat. La coherència d'aquest nou ordre global, però, està lluny encara de la voluntat dels països més implicats en la generació de gasos amb efecte d'hivernacle, els quals estan en procés d'acceptar, com a màxim, compromisos per a cada país -amb l'excepció de la Comunitat Europea- tot deixant la instauració d'un nou ordre mundial en la mera recomanació de cooperació i en la investigació de quines serien les formes més adequades de cooperació. 3.4.- La limitació amb referència a les emissions de l'any 1990 La reducció
o limitació de gasos amb efecte d'hivernacle que comportarà
l'aplicació del Protocol de Kyoto es concreta en el fet que, per
al període de l'any 2008 al 2012, les Parts no generin en percentatges
més emissions que les recollides a l'annex B del Protocol, en relació
amb les emissions de l'any 1990 de cada una de les Parts. ANNEX B DEL PROTOCOL Compromís
quantificat de limitació o reducció de les emissions
En qualsevol cas s'estipula que la reducció de les emissions globals ha de ser com a mínim un 5 % per sota dels nivells de 1990 i que cada una de les Parts ha de poder demostrar l'any 2005 un avançament concret en el compliment dels compromisos adquirits amb el Protocol. 3.5.- La peculiaritat dels països en transició a una economia de mercat Les Parts en transició a una economia de mercat tindran, però, llibertat per determinar si tenen la intenció d'utilitzar un any o període de base diferent a 1990 per complir els compromisos de reducció o limitació. En qualsevol cas, el Protocol recull que la Conferència de les Parts concedirà un cert grau de flexibilitat als països en transició a una economia de mercat. 3.6.- La difícil i complexa avaluació de l'acompliment dels compromisos Per a l'acompliment dels compromisos de reducció o limitació, el Protocol estableix que es tindran en compte les variacions netes en les fonts d'emissions i la variació de l'absorció pels embornals dels gasos amb efecte d'hivernacle que es deriven dels canvis en l'explotació del sòl provocats per l'home i les activitats forestals -des de 1990 restringides a la repoblació forestal, la reforestació i la desforestació- mesurades com a canvis verificables en les acumulacions de carboni en cadascun dels períodes de compliment obligatori. La dificultat per
mesurar l'absorció de gasos pels embornals i les quantitats de
carboni acumulades fa que es prevegi un procediment que estableixi que,
un cop entrat en vigor el Protocol, un Òrgan Subsidiari d'Assessorament
Científic examini les dades proporcionades per cada Part i determini
el nivell de carboni emmagatzemat l'any 1990 i faci una estimació
de les variacions per als anys vinents. 3.7.- La transferència entre Parts d'unitats de reducció El Protocol preveu a l'article 6 que qualsevol Part inclosa a l'annex I podrà transferir o adquirir a qualsevulla de les altres Parts les unitats de reducció d'emissions derivades de projectes encaminats a reduir les emissions antropogèniques o a incrementar l'absorció dels embornals. Aquests acords de transferència o d'adquisició hauran de ser aprovats per les Parts i estaran condicionats al fet que el projecte comporti una variació addicional a qualsevol altra reducció o increment i que tan sols podrà ser aprovada si cada Part ha aprovat el sistema nacional d'estimació de les emissions i ha aportat la informació suplementària que permeti assegurar que la Part està complint els compromisos adquirits amb la ratificació del Protocol. 3.8.- El finançament dels compromisos dels països en desenvolupament El Protocol reitera
l'obligació ja indicada en el Conveni que els països desenvolupats
i els que estan en transició a una economia de mercat proporcionin
recursos financers nous i addicionals per cobrir les necessitats que el
Protocol comporta per als països en desenvolupament. A la vegada
han de facilitar recursos per a la transferència de tecnologia
necessària per al compliment de les obligacions derivades del Protocol. La càrrega
del finançament cal que es distribueixi adequadament entre les
Parts que són països desenvolupats. Tot i així cal
remarcar que el mecanisme financer tindrà una representació
equitativa i equilibrada de totes les Parts però, definitivament,
el mecanisme financer ha d'actuar sota la direcció de la Conferència
de les Parts, en la qual cada Part té un vot. Que cada Part tingui un vot no deixa de ser un element molt significatiu en un sistema de les Nacions Unides hipotecat constantment pel mecanisme del vet. Aquesta igualtat de vot entre països fa que la majoria dels vots correspongui als països pobres (140, aproximadament) enfront dels 40 països desenvolupats, que són els que han d'assumir la principal obligació de limitar o reduir les emissions i, a la vegada, aportar els fons econòmics i la tecnologia a fi que els països pobres puguin tenir els mitjans necessaris per complir els compromisos del Conveni. Actualment, quan encara no ha entrat en vigor el Protocol, aquesta proporció entre països que l'han ratificat és de 22 (desenvolupats) i 52 (en desenvolupament). 3.9.- El mecanisme per a un desenvolupament net L'annex I del Protocol
inclou el llistat de països desenvolupats que assumeixen la responsabilitat
individual i global de les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle.
El mecanisme per a un desenvolupament net va adreçat a les Parts
no incloses en aquest annex I perquè puguin obtenir dels països
desenvolupats -annex I- ajudes per assolir un desenvolupament sostenible
mitjançant la realització de projectes que comportin reduccions
certificades de les emissions. A diferència de les obligacions derivades del mecanisme financer general del Conveni al qual és obligatori que col·laborin els països desenvolupats, el mecanisme per a un desenvolupament net és de caràcter voluntari per a les Parts. Per incentivar la implantació del mecanisme, s'ofereix com a incentiu als països desenvolupats que puguin utilitzar les reduccions certificades dels projectes que financiïn en països en desenvolupament per contribuir al compliment dels seus compromisos quantificats de limitació o reducció d'emissions. 3.10.- L'incompliment dels compromisos del Protocol «En el seu primer període de sessions la Conferència de les Parts aprovarà procediments i mecanismes adequats i eficaços per fer front als incompliments de les disposicions del Protocol, fins i tot amb la preparació d'un llistat de conseqüències d'acord amb la causa, el tipus, el grau i la freqüència de l'incompliment». Aquesta és la provisió literal de l'art. 18 del Protocol per a casos d'incompliment, de la qual es pot remarcar que no parla de sancions i del fet que, si les mesures que s'apliquessin en cas d'incompliment fossin vinculants, aquestes s'haurien d'aprovar com si es tractés d'una esmena al Protocol, fet que representa un blindatge del Protocol a possibles esmenes, sense que aquestes arribin a esdevenir impossibles. 3.11.- Les esmenes al Protocol Les esmenes al Protocol, en principi, han de ser aprovades per consens de les Parts. Només en cas que el consens sigui inassolible i com a últim recurs, l'esmena pot ser aprovada pel vot favorable del 75 % de les Parts presents i votants a la reunió convocada amb aquest motiu. Finalment, l'esmena aprovada només s'aplicarà a les Parts que l'hagin aprovat i quan s'hagin rebut els instruments d'acceptació de l'esmena d'un mínim del 75 % de les Parts del Protocol. L'esmena només serà aplicable a la resta de les Parts que la ratifiquin. En aquest sentit hi ha un cert blindatge del Protocol i les Parts mai no es veuran obligades a acceptar una esmena, la qual només els serà aplicable quan voluntàriament la ratifiquin. 4 - L'aplicació del Protocol a la Unió Europea Amb l'aplicació
del Protocol, la Unió Europea es compromet a reduir, en conjunt
i en el període 2008-2012, en un 8 % les seves emissions de gasos
amb efecte d'hivernacle de l'any 1990. Els objectius de limitació
de l'emissió dels gasos amb efecte d'hivernacle de la Unió
Europea i dels seus estats membres es van aprovar de manera legal i obligatòria
el dia 4 de març de 2002 en el Consell de ministres de Medi Ambient
de la Unió Europea. Els objectius de reducció de cada país
són els que es van acordar políticament el mes de juny de
l'any 1998, compromís que ha estat recollit legalment com annex
II de la Decisió 2002/358/CE del Consell. Els objectius de limitació/reducció dels gasos amb efecte d'hivernacle als estats de la Comunitat Europea són:
D'acord amb la seva darrera decisió, la Comunitat Europea i els seus estats membres han acordat també dipositar simultàniament els instruments de ratificació a les Nacions Unides abans de l'1 de juny d'aquest any 2002.
El dia 25 d'abril
de 2002 el Consell de la Unió Europea, en nom de la Comunitat Europea,
va adoptar la Decisió 2002/358/CE (DOCE L 130 de 15.5.2002) d'aprovar
el Protocol que prèviament havia signat a Nova York el dia 29 d'abril
de 1998. Posteriorment la Unió
Europea ha ratificat el Protocol de Kyoto el dia 31 de maig d'aquest any
2002. Aquest acte ha reafirmat el compromís de la Unió
Europea i dels seus estats membres de buscar solucions multilaterals per
donar sortida al problema general. Amb aquesta ratificació es pretén
fer realitat l'ambició de la Unió Europea que el Protocol
entri en vigor abans de la Cimera Mundial de Desenvolupament Sostenible
que s'ha de celebrar a Johannesburg els propers mesos d'agost-setembre.
En aquest sentit la Unió Europea ha invitat reiteradament les altres
Parts a ratificar el Protocol tan aviat com sigui possible i continua
instant els EUA a participar en el marc global per redreçar el
canvi climàtic. En decidir la Comunitat
Europea i els estats membres que s'acompleixin els compromisos de Kyoto
de manera conjunta es coresponsabilitzen individualment i col·lectivament
de prendre les mesures apropiades, generals o particulars, per assegurar
el compliment de les obligacions derivades de les actuacions de les institucions
de la Comunitat, inclòs el compromís quantificat de reducció
d'emissions. Amb aquesta ratificació
comunitària es podrà considerar que es compleixen els compromisos
de Kyoto si, en el seu conjunt, la Comunitat Europea redueix en un 8 %
les seves emissions, malgrat que un estat comunitari no hagi complert
el seu compromís específic. Per contra, si en el seu conjunt
la Comunitat Europea no compleix l'objectiu global de reducció,
cada una de les Parts serà responsable del nivell de les seves
emissions i del compliment dels seus objectius. D'aquesta manera s'ha
reforçat la voluntat europea de complir els compromisos del Protocol
i la mateixa Comunitat ha assumit un espai competencial de gran importància
que li permeti tenir un instrument per fer complir als estats membres
els compromisos en relació amb el Protocol. Aquesta assumpció
de competències per part de la Comunitat Europea farà que
la Comissió pugui acordar les mesures necessàries per executar
la Decisió 2002/358/CE. Aquesta assumpció de funcions queda
confirmada quan la Decisió deixa clar que serà la mateixa
Comissió, abans del dia 31 de desembre de 2006, la que determinarà
els nivells d'emissió atribuïts a la Comunitat Europea i a
cada un dels estats membres en tones equivalents de diòxid de carboni. De fet, però,
tal i com aclareix la Decisió 2002/358/CE, «les emissions
anuals de referència de la Comunitat i dels seus estats membres
no es determinaran definitivament fins que no entri en vigor el Protocol.
Un cop s'hagin fixat aquestes emissions anuals de referència i,
com a màxim, abans que comenci el període de compromís,
la Comunitat i els seus estats membres determinaran els nivells d'emissió
en tones equivalents de diòxid de carboni». Les limitacions o
reduccions dels nivells d'emissió recollits en l'annex II de la
Decisió són les que políticament ja es van acordar
el juny de l'any 1998. Amb aquesta Decisió comunitària i
les respectives ratificacions del Protocol dels estats membres, el compromís
de limitació deixa de ser un acord polític per convertir-se
en una obligació legal. La comissària europea de medi ambient, Margot Wallström, valorava aquesta ratificació europea del Protocol com un moment històric en el seguit d'esforços globals per combatre el canvi climàtic i afirmava: «L'evidència científica sobre el canvi climàtic és més forta que mai. Nosaltres sabem que, encara que els objectius de Kyoto són només un primer esglaó en el procés per evitar les greus conseqüències que el canvi climàtic ens pot comportar, tots els països han d'actuar, però els països industrials han de prendre la iniciativa. El canvi climàtic tan sols pot ser combatut en el marc d'un procés multilateral. El combat contra el canvi climàtic és vital per assolir el desenvolupament sostenible. Jo estic convençuda que millorant l'entorn mitjançant el progrés tecnològic pot millorar avui en dia la nostra competitivitat i el creixement econòmic. Això és el que significa el creixement sostenible: protegir el nostre ecosistema mentre assegurem la prosperitat econòmica».
6.1.- Les condicions El repte d'aconseguir
l'entrada en vigor del Protocol està avui més a prop que
mai. Tot i així per a l'entrada en vigor, tal com preceptua l'article
25 del Protocol, cal que aquest sigui ratificat per un mínim de
55 estats signants, els quals siguin a més a més responsables,
com a mínim, del 55 % de les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle
corresponents a l'any 1990. Les emissions totals de diòxid de carboni de l'any 1990 que cal tenir en compte per a l'aplicació de l'art. 25 són les que es reflecteixen en el quadre següent: PROTOCOL
KYOTO
6.2.- Les reticències a ratificar el Protocol L'objectiu de la Unió Europea i, en general, de l'entorn de les Nacions Unides fóra que el Protocol pogués entrar en vigor amb motiu de la Cimera de la Terra de Johannesburg, que se celebrarà els propers mesos d'agost i setembre. Però l'oposició dels EUA -principalment- i les reticències de Canadà i d'Austràlia -el més gran exportador de carbó- fan difícil que s'arribi a aquest objectiu. Els EUA són els més grans emissors de gasos amb efecte d'hivernacle amb un dels nivells més alts d'emissions per càpita i, amb la signatura del Protocol es van comprometre a reduir les seves emissions en un 7 % amb referència a les de l'any 1990. Tot i així, el president Bush ha dit que els EUA no ratificaran el Protocol de Kyoto i va anunciar, el passat dia 14 de febrer, una política interna que suposava un increment entre el 30 i el 40 % de les emissions de 1990 per a l'any 2010. La Unió Europea i moltes altres nacions han fet una crida repetidament per al retorn dels EUA al procés multilateral per redreçar el canvi climàtic. 7.
La lenta tendència cap a la ratificació Tot i així
el dia 4 de juny de 2002 l'administració de Bush ha reconegut per
primer cop que les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle als EUA
s'incrementaran significativament les properes dues dècades a causa
de les activitats humanes. Tot i així, però, un altre cop
ha refusat un tractat internacional per alentir l'escalfament global.
Un informe publicat sense gran soroll a principi de juny per l'EPA ha
donat un sorprenent suport al que els científics afirmen de fa
temps: que les refineries de petroli, les central elèctriques i
les emissions dels automòbils són causes importants de l'escalfament
global. L'increment gradual de les temperatures probablement està
amenaçant les illes costaneres i els prats alpins. La Casa Blanca
havia defensat prèviament que no hi havia suficients proves per
relacionar les emissions industrials amb l'escalfament global. L'informe
de l'EPA recull que els gasos amb efecte d'hivernacle s'estan acumulant
a l'atmosfera de la Terra a conseqüència de les activitats
humanes, cosa que provoca un augment de les temperatures mitjanes de la
superfície de la Terra i de la temperatura de les profunditats
dels oceans. Aquesta posició ha enfrontat l'administració
amb els partidaris dels EUA: automòbils, petroli i indústries
d'electricitat; sectors tots ells que defensaven que calia més
investigació per afirmar si els canvis es deuen a causes naturals
o, per contra, a la indústria. Davant la forta resistència
dels EUA, les expectatives estan posades en una possible ratificació
de la Federació Russa, la qual, amb el 17,4 % de les emissions,
faria pujar el termòmetre fins al 53,2 %, molt a prop del mínim
de 55 % exigible, i així faria possible que la posterior ratificació
de Suïssa (0,3 %) o de Bulgària (0,6 %), o dels països
de l'antiga República Txeca (1,2 %), o d'Estònia (0,3 %),
o de Letònia (0,2 %) o de Nova Zelanda (0,2 %) contribuïssin
a arribar al 55 % sense la ratificació dels EUA.
|
Fòrum de debat | ||