SI-Butlletí
Catalunya després de l’Efecte 2000
Miquel Puig i Raposo, 
Comissionat per a la Societat de la Informació (Generalitat de Catalunya)

Article per a Dossier Econòmic
(Jordi Duch, 18 de gener del 2000)
   

Gairebé tot el món va viure amb expectació les últimes setmanes de l’any passat, perquè l’Efecte 2000 amenaçava amb paralitzar els sistemes electrònics i informàtics de tota mena. Però d’on sorgeix l’Efecte 2000 i què és el que el feia potencialment perillós?

L’Efecte 2000 neix perquè, durant algun temps, els programadors informàtics van utilitzar només dos dígits per expressar l’any d’una data. Aquest format reduït dels anys permetia estalviar memòria però, a la pràctica, significa que els ordinadors interpreten l’any 1967 com 67, el 1980 com 80 i el 1999 com 99. El problema es presentava amb l’arribada de l’any 2000, ja que les aplicacions i els sistemes no preparats llegirien la data 00 com si fos l’any 1900. Lògicament, aquesta anomalia podia causar errors de càlcul i de funcionament en els sistemes i en el programari afectat.

Si aquests errors passen a un ordinador de les nostres llars, es tracta d’una mala passada. Però si els sistemes en perill s’ocupen de controlar coses més complicades, com ara la maquinària d’un hospital o la navegació d’un avió, ens adonem de fins on podien arribar les conseqüències negatives de l’Efecte 2000. Eliminar aquest efecte implicava corregir els programes informàtics i això feia molt més difícil substituir xips incorporats a mecanismes automàtics de tota mena. Per tant, el canvi d’any era, a priori, un problema difícil de resoldre en les àrees estratègiques com la indústria, les finances, la sanitat, l’energia i la resta dels serveis bàsics, els transports i les comunicacions, etc.

Davant d’aquest panorama, la Generalitat de Catalunya va començar a treballar per minimitzar l’Efecte 2000 a finals del 1996. Això implica més de tres anys de treball intens i rigorós, que es pot dividir en tres etapes diferents.

La primera etapa es correspon amb l’any 1997, quan es defineixen les línies mestres, es planifica l’adaptació i s’estimen les inversions necessàries per afrontar aquest problema informàtic: entre 2.900 i 4.000 milions de pessetes.

La segona etapa s’estén durant el 1998, l’any en què la Generalitat adapta realment la major part dels seus sistemes. En aquest període es readeqüen els elements corresponents, es proven amb eines de simulació de dates i es tornen a posar en marxa.

En la tercera i última etapa, la feina esdevé més complexa i intensa. A més de cloure l’adaptació dels sistemes propis, la Generalitat desenvolupa durant el 1999 noves accions: realitzar proves globals dins l’Administració catalana, examinar l’adaptació dels serveis bàsics del país i conscienciar tots els sectors de la societat davant les implicacions que pogués tenir el canvi d’any.

En resum, la Generalitat va acomplir les tasques de corregir-se internament, de supervisar els serveis públics i d’informar sobre la necessitat de preveure l’Efecte 2000.

Com a conseqüència d’aquest esforç, l’1 de gener del 2000 va començar i finalitzar sense incidències relacionades amb els serveis públics i la protecció civil. Els plans de prevenció i de correcció van aconseguir eliminar els possibles problemes derivats d’aquest error informàtic tant en les empreses subministradores, les comunicacions, les entitats sanitàries i les administracions públiques. Ni tan sols es van haver de posar en marxa els plans de contingència.

Gairebé el mateix es pot dir d’Espanya i de la resta del món. Tret d’algunes excepcions relativament poc importants, el 2000 es va quedar sense efecte i cap anomalia va aigualir l’entrada del nou any.

A la vista de tanta normalitat, no han faltat veus crítiques amb les inversions realitzades per controlar l’Efecte 2000. Aquestes veus argumenten que s’hi ha invertit massa diners per evitar uns efectes que la realitat ha mostrat com gairebé inexistents.

Davant d’aquesta crítica, cal dir que segurament s’han de rebaixar les xifres que s’han difós durant les últimes setmanes. Per exemple, s’ha arribat a publicar que Espanya ha fet una inversió que oscil·la entre els 600.000 milions i el bilió de pessetes. Resulta molt probable que aquestes xifres siguin força exagerades, almenys si s’extrapolen les dades que coneixem amb exactitud. La Generalitat ha gastat 2.900 milions de pessetes per prevenir l’Efecte 2000. Com que la Generalitat representa el 10 per cent del PIB català, resultaria que a tot Catalunya es podien haver destinat entre 30.000 i 40.000 milions de pessetes. I d’aquí podem fer una segona extrapolació: com que l’economia catalana representa el 20 per cent del PIB d’Espanya, la xifra total de despesa no podria superar els 200.000 milions de pessetes.

A més, és una crítica injusta, perquè cal insistir en què l’Efecte 2000 era difícil de resoldre. Sense les mesures preventives adequades, és molt probable que sí haguéssim assistit a un veritable problema en el nostre país i arreu del món. En definitiva, la Generalitat se sent satisfeta pel bon funcionament dels sistemes informàtics, perquè això significa que els esforços realitzats per evitar l’Efecte 2000 han donat fruit.

Inici de l'agenda

Departament d'Universitats, Recerca i Societat de la Informació
Secretaria per a la Societat de la Informació
Av. Diagonal 605, 5è 1a. 08028 Barcelona
Telf. +(34) 933 63 83 60 / Fax: +(34) 933 63 83 70
Correu-e: ssi@correu.gencat.es