SI-Butlletí
   

  
La iniciativa privada a la Societat de la Informació
Carme Ponte i Cerezo, Gerent del CSI
(2 d'octubre de 1998)
Projectar la Societat de la Informació a Catalunya exigeix un sever acte de reflexió. Des de l’administració s’està promovent aquesta transformació associada al valor digital, però dos dels factors decisius del canvi són a les mans de la iniciativa privada: com el sector empresarial català assumeix les noves tecnologies i com la societat les adapta a la seva vida diària. Encara més important que la manera com es duu a terme la modernització de les nostres infrastructures, és la rapidesa amb que aquesta és assimilada.

Internet donarà pas a una globalització de la societat i, per tant, també dels mercats. Al nostre país, el mercat electrònic es troba en una fase embrionària. El desenvolupament d’empreses amb una estratègia clara pel comerç a la xarxa és encara subjecte a les reticències causades per la por a la manca de seguretat, privacitat de les dades, o senzillament pel desconeixement dels beneficis que comporten les noves tecnologies. Tot i que si ens plantegem l’exemple de països com els Estats Units (amb una experiència avançada de dos o tres anys), veiem com allí creixen aquests mercats, apareixen nous productes i es reparteixen una quota cada vegada més reduïda (i el més preocupant és que aquest és un mercat global, que incidirà a l’economia de Catalunya i de tots aquells països que no facin front a la competència).

A Catalunya, el nivell de penetració dels ordinadors a la llar és el millor de tot l’Estat. Alhora, les infrastructures necessàries per a desenvolupar la Societat de la Informació s’estan construint a un ritme accelerat recolzades per l’Administració. Amb una societat llesta per a conduir-se en l’ús de les noves tecnologies i disposada a consumir, només faltaran unes empreses que responguin a les noves necessitats amb productes competitius i innovadors. Si el sector empresarial català no respon a la demanda, sens dubte hi hauran d’altres que ho facin i aconsegueixin la fidelitat d’una quota que encara és al nostre abast.

En aquest sentit, podem afirmar que el futur de totes les empreses passa pel mercat electrònic. Aquells que confien en que el seu target no fa servir l’ordinador, descobriran aviat que s’estan creant nous punts d’accés, per exemple, als Estats Units les mestresses confeccionen la llista de la compra i demanen que els la portin a la llar mitjançant el microones, que porta incorporat un petit navegador per a reconèixer els codis de barres dels productes. La tecnologia s’està adaptant a la mida del seu usuari i aquest no dubtarà d’acceptar-la si millora la seva qualitat de vida.

   

  
  Comunicats SI-Butlletí Agenda
   


Departament d'Universitats, Recerca i Societat de la Informació
Secretaria per a la Societat de la Informació
Av. Diagonal 605, 5è 1a. 08028 Barcelona
Telf. +(34) 933 63 83 60 / Fax: +(34) 933 63 83 70
Correu-e: ssi@correu.gencat.es