SI-Butlletí
   

  
Presència del català i dels continguts catalans a la xarxa
Xavier Cubeles, Professor d’economia de l’audiovisual (UPF)
(9 d'octubre de 1998)
  
Hi ha moltes incerteses respecte com s’estructurarà definitivament l’oferta de continguts a través de la xarxa. Tanmateix, la posició de Catalunya en relació a aquest procés presenta, entre altres, les següents fortaleses/febleses més destacables:

- Notable grau de desenvolupament de l’enginyeria lingüística: el cas de l’edició simultània en català i en castellà del diari El Periódico és un cas singular al món. Cal aprofundir en el disseny de polítiques per a dinamitzar aquest sector, no només amb l’objectiu de normalitzar el català, sinó per tal de consolidar un sector industrial proveïdor de software en els mercats internacionals.

- Fortalesa de la indústria editorial (fins ara només de llibres) a Catalunya, que ostenta la capitalitat de l’edició en castellà. Aquesta situació contribueix decisivament en el relatiu grau de "normalitat" que hi ha en l’oferta editorial en llengua catalana. Tot indica que aquest sector té un paper decisiu a jugar per tal que la llengua catalana i els continguts catalans tinguin una presència a la xarxa.

- Feblesa de les indústries audiovisual i fonogràfica a Catalunya, tant a nivell de producció com de distribució. El disseny de polítiques de foment d’aquests sectors ha de tenir en compte les possibilitats de desenvolupament dels principals agents audiovisuals i fonogràfics que operen actualment a Catalunya. D’una banda, TVC com a plataforma amb continguts "generalistes"; d’altra banda, certes petites i mitjanes empreses especialitzades en determinades línies de producció (dibuixos animats, entreteniment, documentals, etc.) que compten amb un cert grau de reconeixement a l’exterior.

- Vitalitat de l’activitat creativa de nous productes multimèdia a Catalunya. Hi ha petits centres de producció multimèdia (fonamentalment petites empreses privades i alguns centres d’ensenyament), que han assolit un cert reconeixement internacional (Premi Millia de Cannes, Premi Moebius de la UNESCO, etc.). Aquesta realitat reflecteix l’existència de recursos humans amb "talent" per a la producció multimèdia, un "actiu" empresarial decisiu per a la producció de continguts en suport digital. Tanmateix, la consolidació d’aquest nou teixit empresarial emergent requereix del disseny de fórmules específiques de foment de la innovació i de finançament del risc que aquesta suposa.

   

  
  Comunicats SI-Butlletí Agenda
  


Departament d'Universitats, Recerca i Societat de la Informació
Secretaria per a la Societat de la Informació
Av. Diagonal 605, 5è 1a. 08028 Barcelona
Telf. +(34) 933 63 83 60 / Fax: +(34) 933 63 83 70
Correu-e: ssi@correu.gencat.es