SI-Butlletí | ||||
![]() |
||||
Presència del català i dels continguts catalans a la xarxa Xavier Cubeles, Professor deconomia de laudiovisual (UPF) (9 d'octubre de 1998) |
||||
Hi ha
moltes incerteses respecte com sestructurarà definitivament loferta de
continguts a través de la xarxa. Tanmateix, la posició de Catalunya en relació a aquest
procés presenta, entre altres, les següents fortaleses/febleses més destacables: - Notable grau de desenvolupament de lenginyeria lingüística: el cas de ledició simultània en català i en castellà del diari El Periódico és un cas singular al món. Cal aprofundir en el disseny de polítiques per a dinamitzar aquest sector, no només amb lobjectiu de normalitzar el català, sinó per tal de consolidar un sector industrial proveïdor de software en els mercats internacionals. - Fortalesa de la indústria editorial (fins ara només de llibres) a Catalunya, que ostenta la capitalitat de ledició en castellà. Aquesta situació contribueix decisivament en el relatiu grau de "normalitat" que hi ha en loferta editorial en llengua catalana. Tot indica que aquest sector té un paper decisiu a jugar per tal que la llengua catalana i els continguts catalans tinguin una presència a la xarxa. - Feblesa de les indústries audiovisual i fonogràfica a Catalunya, tant a nivell de producció com de distribució. El disseny de polítiques de foment daquests sectors ha de tenir en compte les possibilitats de desenvolupament dels principals agents audiovisuals i fonogràfics que operen actualment a Catalunya. Duna banda, TVC com a plataforma amb continguts "generalistes"; daltra banda, certes petites i mitjanes empreses especialitzades en determinades línies de producció (dibuixos animats, entreteniment, documentals, etc.) que compten amb un cert grau de reconeixement a lexterior. - Vitalitat de lactivitat creativa de nous productes multimèdia a Catalunya. Hi ha petits centres de producció multimèdia (fonamentalment petites empreses privades i alguns centres densenyament), que han assolit un cert reconeixement internacional (Premi Millia de Cannes, Premi Moebius de la UNESCO, etc.). Aquesta realitat reflecteix lexistència de recursos humans amb "talent" per a la producció multimèdia, un "actiu" empresarial decisiu per a la producció de continguts en suport digital. Tanmateix, la consolidació daquest nou teixit empresarial emergent requereix del disseny de fórmules específiques de foment de la innovació i de finançament del risc que aquesta suposa. |
||||
![]() |
||||
Comunicats | SI-Butlletí | Agenda | ||
![]() Departament d'Universitats, Recerca i Societat de la Informació Secretaria per a la Societat de la Informació Av. Diagonal 605, 5è 1a. 08028 Barcelona Telf. +(34) 933 63 83 60 / Fax: +(34) 933 63 83 70 Correu-e: ssi@correu.gencat.es |