Sou aquí: inici » Unitat 2. La prestació d'incapacitat temporal » 2.3. Gestió i dinàmica de la prestació

2.3. Gestió i dinàmica de la prestació


Un dels aspectes més complexos de la protecció per IT és la gestió d'aquesta prestació. El procediment que s'ha de seguir en aquests casos s'estableix al Reial decret 575/1997, de 18 d'abril, pel qual es regulen determinats aspectes de la gestió i control de la prestació econòmica de la Seguretat Social per IT, segons l'origen que pugui tenir la situació d'IT. Cal destacar que actualment hi ha la possibilitat que les empreses presentin les còpies dels documents mèdics de baixa, confirmació i alta per mitjans electrònics o telemàtics, a través del sistema de Remissió Electrònica de Documents (sistema RED).

A l'efecte de l'assistència sanitària del treballador i de la consegüent percepció del subsidi per IT, el metge de la Seguretat Social que l'assisteix ha d'estendre, segons el cas, i de conformitat amb el model oficial establert per a cadascun d'ells, l'informe mèdic de baixa, de confirmació de la incapacitat i d'alta mèdica.

En aquesta matèria cal tenir present que la reforma laboral de l'any 2012 (Reial decret llei 3/2012, de 10 de febrer, i Llei 3/2012, de 6 de juliol, de mesures urgents per a la reforma del mercat laboral) va establir que el Govern, amb la consulta prèvia als interlocutors socials, havia d'estudiar en un termini de tres mesos des de l'entrada en vigor de la Llei 3/2012 la modificació del règim jurídic de les mútues d'accidents de treball i malalties professionals per a una gestió més eficaç de la IT.

?

2.3.1. Comunicats de baixa

La declaració de baixa mèdica per una contingència comuna es formula en el comunicat mèdic de baixa expedit pel metge del servei públic de salut que hagi efectuat el reconeixement del treballador afectat. Cal tenir en compte que l'expedició del comunicat mèdic de baixa no correspon en aquests casos als serveis mèdics de les mútues d'accidents de treball i malalties professionals de la Seguretat Social, ni tan sols en el cas que l'empresa tingui concertada amb una d'aquestes mútues la protecció de la situació d'IT derivada de contingències comunes. Si es tracta d'una IT per accident de treball o malaltia professional i l'empresa té concertada amb una mútua aquesta protecció, són els serveis mèdics de les mútues els que expedeixen el comunicat mèdic de baixa.

L'original del comunicat de baixa i la còpia a remetre a l'entitat gestora o, si escau, a la mútua d'accidents de treball i malalties professionals de la Seguretat Social, han de contenir el diagnòstic i la descripció de les limitacions en la capacitat funcional del treballador, així com una previsió de la durada del procés patològic.

?

2.3.2. Comunicats de confirmació

Els comunicats de confirmació de la baixa derivada d'una contingència comuna s'han d'estendre al quart dia de l'inici de la situació d'incapacitat i, successivament, mentre aquesta es mantingui, cada set dies comptats a partir del primer informe de confirmació.

En el cas que la incapacitat derivi d'un accident de treball o malaltia professional, el comunicat de confirmació de la baixa s'ha d'estendre als set dies naturals següents a l'inici de la incapacitat i, successivament, cada set dies, a partir del primer informe de confirmació.

El tercer comunicat de confirmació de la baixa ha d'anar acompanyat d'un informe mèdic complementari, expedit pel facultatiu que l'estén, en què es recullen les malalties patides pel treballador, el tractament mèdic prescrit, l'evolució de les malalties i la seva incidència sobre la capacitat funcional de la persona interessada, així com la durada probable del procés. L'esmentat informe mèdic complementari ha d'acompanyar, així mateix, el quart comunicat de confirmació que s'expedeix després de l'indicat anteriorment, així com els successius comunicats de confirmació, amb una periodicitat de quatre setmanes.

?

2.3.3. Comunicats d'alta

El comunicat mèdic d'alta en la situació d'IT és expedit pel facultatiu del servei públic de salut respectiu, després del reconeixement del treballador, i s'estén per exemplar quadruplicat del model oficial vigent. Així mateix, el comunicat mèdic d'alta pot ser estès també pel facultatiu adscrit a l'Institut Nacional de la Seguretat Social. Per això, el facultatiu, després del reconeixement del treballador, ha de comunicar, a través de l'òrgan corresponent de la direcció provincial de l'esmentada entitat gestora, i utilitzant el model de comunicació establert a l'efecte, a la Inspecció de Serveis Sanitaris de la Seguretat Social o òrgan equivalent del corresponent servei públic de salut, la intenció de formalitzar l'alta mèdica, i remetre'ls immediatament còpia del comunicat corresponent, a fi que els òrgans esmentats puguin, en el termini de tres dies hàbils següents al de la comunicació de la intenció assenyalada, manifestar expressament la seva disconformitat motivada. En cas de no rebre en el termini esmentat la disconformitat assenyalada, el comunicat mèdic d'alta expedit produeix efectes.

?

2.3.4. Obligacions formals i procediments

  • Els comunicats mèdics de baixa, de confirmació de la baixa o d'alta mèdica, els ha d'estendre el facultatiu immediatament després de fer el reconeixement del treballador.
  • El servei de salut ha de remetre directament a l'entitat gestora o la mútua, segons correspongui, una còpia del comunicat mèdic de baixa amb el contingut requerit en el termini de cinc dies comptats des del moment de la seva expedició.
  • Al seu torn, el facultatiu que expedeixi el comunicat mèdic de baixa ha de lliurar al treballador dues còpies d'aquest document, una per a la persona interessada i una altra per a l'empresa.
  • En el termini de tres dies comptats a partir del mateix dia de l'expedició del comunicat mèdic de baixa, el treballador ha de lliurar a l'empresa la còpia corresponent. L'empresa ha d'emplenar els apartats corresponents i remetre el document, degudament segellat i signat, a l'entitat gestora en el termini de cinc dies comptats a partir del mateix dia de la seva recepció, utilitzant a l'efecte qualsevol mitjà autoritzat que permeti deixar constància del fet de la comunicació.
  • En el cas que la baixa derivi de malaltia comuna o accident no laboral, i l'empresa hagi concertat la cobertura d'aquesta prestació amb una mútua d'accidents de treball i malalties professionals, l'empresa ha de remetre la còpia corresponent a la mútua.
  • No és obligatori que l'empresa remeti a l'entitat gestora còpia del comunicat mèdic de baixa, quan aquesta ha assumit el pagament d'aquesta prestació en règim de col·laboració voluntària, en els termes establerts a l'Ordre de 25 de novembre de 1966.
  • Els comunicats de confirmació de baixa i d'alta s'han de remetre a l'entitat gestora o a la mútua, segons correspongui, de la mateixa manera establerta a l'apartat anterior, i s'apliquen a aquest efecte les obligacions que s'imposen als serveis públics de salut, als treballadors i a les empreses sobre lliurament, confecció i remissió dels informes de baixa, així com els terminis de compliment.
  • Si durant el període de baixa mèdica es produeix la finalització del contracte de treball, el treballador ha de presentar davant l'entitat gestora o la mútua, segons correspongui, en el mateix termini fixat per a l'empresa, les còpies dels comunicats de confirmació, de baixa i d'alta.
  • Quan el comunicat mèdic d'alta sigui expedit pel facultatiu adscrit a l'INSS, se n'ha de fer arribar una còpia al servei públic de salut corresponent. De la mateixa manera, se'n lliuren al treballador dues còpies, una per a ell mateix i una altra per a l'empresa; no és necessari que l'empresa remeti a l'esmentada entitat gestora la còpia del comunicat mèdic d'alta.
  • En els supòsits en què el comunicat mèdic d'alta expedit pel facultatiu adscrit a l'INSS s'hagi formulat a iniciativa d'una mútua d'accidents de treball i malalties professionals de la Seguretat Social, s'ha de fer arribar a la mútua, en el termini de cinc dies a partir de l'expedició del comunicat d'alta destinat al servei públic de salut, perquè l'entitat col·laboradora el remeti a l'esmentat servei públic. De la mateixa manera, se n'han de lliurar al treballador dues còpies, una per a ell mateix i una altra per a l'empresa, i no és necessari que l'empresa en remeti una còpia a la mútua.

?

2.3.5. Obligacions relacionades amb els accidents de treball

Quan la IT sigui conseqüència d'un accident de treball, hi ha un procediment específic per a la declaració d'accident de treball regulat a l'Ordre de 16 de desembre de 1987, tenint en compte que l'Ordre TAS/2926/2002, de 19 de novembre, estableix nous models per a la notificació dels accidents de treball i possibilita que es transmetin per procediment electrònic. En aquests casos, l'empresari (o treballador per compte propi), dins el termini màxim de cinc dies hàbils, comptats des de la data en què es va produir l'accident o des de la data de la baixa mèdica, ha de cursar el comunicat corresponent a l'entitat gestora o col·laboradora que tingui al seu càrrec la protecció per accident de treball. El comunicat d'accident de treball s'ha d'emplenar en aquells accidents de treball o recaigudes que comportin l'absència de l'accidentat en el treball, almenys un dia, amb la baixa mèdica prèvia. La relació d'accidents de treball ocorreguts sense baixa mèdica s'ha d'emplenar mensualment en aquells accidents de treball que no hagin causat baixa mèdica.

Finalment, i també amb periodicitat mensual, s'ha d'emplenar el document que conté la relació d'altes o defuncions de treballadors accidentats.

CONTINGUT DEL COMUNICAT D'ACCIDENT
Dades del treballador: nom, CIF o DNI, domicili, número d'inscripció a la Seguretat Social, plantilla
Dades de l'empresa: nom, CIF o DNI, domicili, número d'inscripció a la Seguretat Social, plantilla
Dades del centre de treball: domicili, activitat econòmica principal, número d'inscripció a la Seguretat Social
Dades de l'accident: data, lloc, hora, dia, treball habitual, hora de treball de l'accident, descripció de l'accident, agent causant i data de la baixa mèdica
Dades assistencials: descripció de la lesió, establiment sanitari, part del cos lesionada i metge que efectua l'assistència immediata
Dades econòmiques: base de cotització mensual, anual i subsidi
CONTINGUT DE LA RELACIÓ D'ALTES O DEFUNCIONS D'ACCIDENTATS
IPF (identificador de persona física)
Número de referència Delt@
Codi de compte de cotització on se situa el treballador
Grau real de la lesió
Causa de l'alta
Diagnòstic
CONTINGUT DE LA RELACIÓ D'ACCIDENTS DE TREBALL OCORREGUTS SENSE BAIXA MÈDICA
Dades de l'empresa en què el treballador està donat d'alta a la Seguretat Social
Dades del centre de treball
RELACIÓ D'ACCIDENTATS:

(1) Núm. d'afiliació a la Seguretat Social (NAF).
(2) IPF (identificador de persona física)
(4) Forma (contacte-modalitat de la lesió): és el que descriu la manera en què la víctima ha resultat lesionada (la lesió pot ser tant física com psicològica) per l'agent material que ha provocat l'esmentada lesió. Si hi ha diverses formes o contactes, s'ha de registrar el que produeixi la lesió més greu
(5) i (6) Descripció de la lesió i part del cos lesionada: a més d'una breu descripció literal, es consigna el codi que correspongui

Pel que fa a les comunicacions d'aquests accidents, a tot l'Estat s'ha implantat el sistema de declaració electrònica d'accidents de treball (sistema Delta), que té el seu equivalent en algunes comunitats autònomes que tenen competència en aquesta matèria. Aquest sistema és operatiu des del gener del 2004, a través de l'Ordre TAS/2926/2002, de 19 de novembre, per la qual s'estableixen els nous models per a la notificació dels accidents de treball i se'n possibilita la transmissió per procediment electrònic, desenvolupada per la Resolució de 26 de novembre de 2002. Les malalties professionals es comuniquen en l'àmbit estatal mitjançant l'aplicació CEPROSS.

En el cas de Catalunya, aquestes comunicacions es fan mitjançant el portal de comunicació i notificació de treballadors accidentats (CoNTA).

?


<< Inici Unitat 2 | << Anterior | Unitat 3 >>