Desenvolupament de la votació
Els electors han d’acostar-se a la mesa un per un, després d’haver passat, si ho volen, per la cabina electoral.
Cada elector/a ha de dir el seu nom i cognoms al president/a. La identificació de l’elector davant la mesa es fa mitjançant un dels següents documents:
- DNI: no serveix el resguard del DNI en tràmit, atès que no hi apareix la fotografia
- carnet de conduir (amb fotografia)
- passaport (amb fotografia).
S’accepta la presentació d’aquests documents encara que estiguin caducats, però han de ser els originals. No s’admeten fotocòpies.
Els vocals i els interventors han de comprovar que l’elector/a figura en la llista del cens per a aquella mesa de votació. L’elector/a lliura de la seva pròpia mà al president/a el sobre o els sobres de votació tancats. El president/a, sense ocultar el sobre o els sobres en cap moment, ha de dir el nom de l’elector/a en veu alta, i, afegint “Vota”, ha de retornar el sobre o els sobres a l’elector/a per tal que l’introdueixi o els introdueixi a l’urna o les urnes corresponents. Un membre de la mesa, i els interventors que ho desitgin, ha d’anotar el nom i cognoms de l’elector/a en la llista numerada de votants
Els accessos al local han de romandre completament lliures i accessibles per a les persones que tenen dret a entrar-hi. Només tenen dret a entrar en el col·legi electoral, a més dels electors:
- els representants de les candidatures
- els candidats
- els apoderats i els interventors
- els notaris
- els agents de l’autoritat requerits pel president/a
- els membres de les juntes electorals, els jutges d’instrucció i els seus delegats
- els representants de l’Administració
- les persones que han de prestar assistència als electors si ho necessiten
Qualsevol elector/a que observi alguna irregularitat durant la votació pot manifestar-la a la mesa. La seva protesta o reclamació s’ha de fer constar en l’acta de la sessió.
Preparació de la documentació electoral
La documentació electoral es distribueix en tres sobres:
- Sobre núm. 1: ha d’incloure l’acta de constitució de la mesa, l’acta de sessió, la llista numerada de votants, certificacions censals aportades, talons de credencials dels interventors, llista del cens electoral i les paperetes nul·les o objecte de reclamació.
- Sobres núm. 2 i 3: cadascun ha d’incloure una còpia de l’acta de constitució de la mesa i una còpia de l’acta de sessió.
El president/a ha de lliurar els sobres número 1 i 2 en el Jutjat de Primera Instància o de Pau que correspongui a la circumscripció de la seva mesa.
Com a mínim un dels vocals ha de quedar-se en el local electoral fins que un empleat de Correus reculli el sobre número 3.
Preparació de la documentació electoral
La documentació electoral es distribueix en tres sobres:
- Sobre núm. 1: ha d’incloure l’acta de constitució de la mesa, l’acta de sessió, la llista numerada de votants, certificacions censals aportades, talons de credencials dels interventors, llista del cens electoral i les paperetes nul·les o objecte de reclamació.
- Sobres núm. 2 i 3: cadascun ha d’incloure una còpia de l’acta de constitució de la mesa i una còpia de l’acta de sessió.
El president o presidenta a ha de lliurar els sobres número 1 i 2 en el Jutjat de Primera Instància o de Pau que correspongui a la circumscripció de la seva mesa.
Com a mínim un o una dels vocals ha de quedar-se en el local electoral fins que un empleat o empleada de Correus reculli el sobre número 3.