Català / Castellano

PREGUNTES I RESPOSTES

COM VOTEN ELS MALALTS I PERSONES DISCAPACITADES?
En el cas de malaltia o incapacitat que impedeixi l’elector desplaçar-se personalment a una oficina de Correus i demanar la sol·licitud de vot per correu, s’ha d’actuar de la manera següent:

  • La sol·licitud d’inscripció en el cens pot efectuar-se en nom de l’elector per una altra persona, autoritzada notarialment o consolarment, mitjançant un document que s’estendrà individualment en relació amb cada elector; no s’hi poden incloure diferents electors, ni una persona pot representar més d’un elector.
  • El desplaçament dels notaris al domicili dels electors malalts o discapacitats, perquè aquests atorguin el poder notarial, és gratuït per a l’elector.
  • El termini per demanar el vot per correu és del 8 de setembre al 23 d’octubre
  • El termini per a la remissió del sobre amb el vot és del 12 d’octubre al 28 d’octubre

Més informació:
Art. 72 de la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general
Art. 8 del Reial decret 605/1999, de 16 d’abril, de regulació complementària dels processos electorals
Instruccions de la JEC de 14 de febrer de 1992, 28 d’abril de 1993 i 28 d’abril de 1993.

subir

COM VOTA EL PERSONAL EMBARCAT?

El personal dels vaixells de l’Armada, marina mercant o flota pesquera d’altura abanderats en Espanya que hagi de romandre embarcat des de la convocatòria de les eleccions fins a la seva celebració i que durant aquest període entri a ports, prèviament coneguts, en el territori nacional, podrà exercir el seu dret a sufragi electoral de la manera següent:
  • A través del servei de radiotelegrafia, es podrà sol·licitar entre el 8 de setembre al 23 d’octubre a la delegació provincial de l’Oficina del Cens Electoral on la persona interessada estigui inscrit, el certificat d’inscripció en el cens.
  • Els serveis de radiotelegrafia dels vaixells tindran la consideració de dependències delegades del servei de correus i els comandants i capitans o l’oficial en què expressament deleguen la de funcionaris encarregats de la recepció de la sol·licitud.
  • La delegació provincial de l’Oficina del Cens Electoral corresponent, una vegada comprovada la inscripció de la persona interessada, remetrà la documentació pertinent al port o, si s’escau, a l’armador, consignatari o vaixell que l’elector hagués designat entre el 12 i el 25 d’octubre.
  • Rebuda la documentació, l’elector procedirà a remetre per correu certificat i urgent, des de qualsevol dels ports en què el vaixell atraqui, la documentació electoral corresponent, a la mesa on li correspon votar, abans del 28 d’octubre.

Més informació:
Art. 74 de la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general
Art. 9 del Reial decret 605/1999, de 16 d’abril, de regulació complementària dels processos electorals

subir


COM VOTA EL PERSONAL EN MISSIONS INTERNACIONALS?
Per a l’exercici del dret de vot per correu del personal embarcat en vaixell de l’Armada o que, pertanyent a unitats militars, es trobi destacat fora del territori nacional, es situacions excepcionals, vinculades amb la defensa nacional i que participi o cooperi amb les forces dels països aliats i d’organitzacions internacionals, en missions d’assistència humanitària o manteniment de la pau internacional, se seguirà el procediment següent:

  • El comandant del vaixell o el cap d’unitat remetrà la relació de personal que desitja exercir el seu dret de sufragi al director general de Personal del Ministeri de Defensa, qui tramitarà les sol·licituds del certificat d’inscripció en el cens a les corresponents delegacions provincials de l’Oficina del Cens Electoral, a partir de la data de la convocatòria i fins al 23 d’octubre.
  • La delegació provincial de l’Oficina del Cens Electoral corresponent, una vegada comprovada la inscripció de la persona interessada, remetrà la documentació pertinent, entre el 12 i el 25 d’octubre, a la Direcció General de Personal del Ministeri de Defensa, perquè, pel procediment més urgent possible, la facin arribar al destinatari.
  • L’elector exercirà el seu dret a vot, una vegada rebuda la documentació. Dels vots emesos es farà càrrec el comandant del vaixell o el cap de la unitat, que els custodiarà i en garantirà la seguretat, la integritat i el secret, fins que siguin recollits per l’encarregat del seu transport al territori nacional.
  • La Direcció General de Personal del Ministeri de Defensa ha de fer arribar els vots rebuts a Correus abans del 28 d’octubre, i Correus els remetrà amb caràcter urgent a la mesa electoral corresponent.

Més informació:
· Art. 74 de la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general
· Art. 9 del Reial decret 605/1999, de 16 d’abril, de regulació complementària dels processos electorals
· Ordre 116/1999, de 30 d’abril, per la qual es regula l’exercici del dret a vot en els processos electorals del personal de les Forces Armades embarcat o en situacions excepcionals vinculades amb la defensa nacional

subir


COM VOTEN ELS INTERNS EN CENTRES PENITENCIARIS?
Els interns en centres penitenciaris que no estiguin privats del dret de sufragi voten per correu.
El procediment que s’ha de seguir és el següent:

  • El director de cada centre penitenciari, o la persona en qui delegui, ha de sol·licitar a Correus que un funcionari d’aquest servei es desplaci en una data determinada al centre amb els impresos de sol·licitud d’inscripció necessaris que han d’emplenar els interns que desitgin exercir el seu dret (entre el 8 de setembre i el 23 d’octubre).

Si algun dels interns no tingués el DNI, n’hi haurà prou amb el document d’identitat intern que tenen tots els interns, sempre que hi aparegui la fotografia del titular.

  • L’Oficina del Cens Electoral ha de remetre al centre penitenciari sobres i paperetes suficients, que el funcionari de Correus lliurarà personalment a l’elector (entre el 12 i el 25 d’octubre).
  • L’elector ha d’elegir la papereta corresponent, introduir-la en el sobre, i aquest en un altre sobre adreçat a la mesa electoral que correspongui (entre el 12 i el 28 d’octubre).
  • El funcionari de Correus farà arribar aquests sobres a les corresponents meses electorals de votació.

Més informació:
Art. 72 i 73 de la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general
Acords de la JEC de 5 de maig de 1993 i de 10 de febrer de 2000.

subir

(c) Departament de Governació
i Administracions Públiques
www.parlament2006.cat
parlament2006@gencat.net

Web optimitzada per a 1024x768 i les últimes versions dels navegadors
Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius del W3C-WAI