|
Fòrum de debat |
Núm.
30 - octubre 2001
|
||
Vandana
Shiva Joana Díaz Vandana
Shiva és directora de la Research Foundation for Science, Technology
and Natural Resource Policy, ubicada a l'Índia. Vandana Shiva és
una dona diferent. Ni feminista, ni ecologista clàssica. Activista
i investigadora, treballa en la connexió entre la dona i la sostenibilitat.
Proposa una forma alternativa d'entendre la vida, l'economia, la societat,
la fertilitat i la biodiversitat. Existeix una línia
de pensament a l'entorn de la sostenibilitat que l'associa irremeiablement
a la feminitat. Aquesta comprensió del desenvolupament segons la
mateixa natura femenina defuig la idea de la sostenibilitat com una estratègia,
amb un pla d'accions i mesures correctores a emprendre. En canvi, planteja
un model de desenvolupament que segueix el ritme i condicions de la vida
biològica, segons la qual gestionen les seves responsables naturals.
El desenvolupament
així entès és estalvi (en el sentit d'economia i
eficiència en l'administració dels recursos); és
durabilitat per assegurar la preservació de la família,
de l'espècie, i és, també, la defensa d'uns valors
determinats, en línia amb el procés d'educació dels
infants per a la seva correcta socialització i integració
en el seu context cultural. Els defensors (o defensores,
per no caure en rigideses de llenguatge, ja que són majoria femenina
les referències intel·lectuals sobre el tema) d'aquest model
es basen en dades antropològiques que confirmen el paper fonamental
de la dona en la preservació de l'espècie humana. L'estudi
de l'home primitiu ens diu que l'home caçador aportava una part
ben petita del sustentacle de la família. Era la dona qui conreava,
mantenia els aliments, adobava les pells, criava els infants i, en definitiva,
assegurava la perdurabilitat de la seva família. La caça
era una litúrgia masculina de demostració de poder i força,
amb un paper limitat sobre la gestió de l'espècie. La cacera tecnològica
actual continua sent cosa d'homes (principalment). Quan la dona escull
de participar-hi, com succeeix cada cop més en el món industrialitzat,
els efectes són prou visibles: malbaratament dels recursos, davallada
demogràfica, i pèrdua de valors o deficiències en
l'educació. Sense pretendre que tot això és responsabilitat
única dels canvis de rol de la dona, sí que serveix per
exemplificar la insostenibilitat del model masculí. El model femení
de sostenibilitat, per dir-ho d'alguna manera, implica una gestió
"diferent" de l'economia, de la biodiversitat, dels mercats
i de les relacions. Vandana Shiva pertany
a una generació de dones "diferents". El seu perfil no
encaixa amb els tòpics feministes, ni tampoc amb els de l'ecologisme
clàssic. Molta bibliografia el defineix com ecofeminisme, si bé
les que podrien ser-ne les principals protagonistes tampoc s'acaben de
trobar còmodes amb aquesta etiqueta. Probablement perquè
la seva condició de distintes no els permet portar-ne, d'etiquetes. Vandana Shiva és directora de la Research Foundation for Science, Technology, and Natural Resource Policy (Índia). La seva particular contribució al moviment ambientalista és justament la connexió entre la dona i la sostenibilitat. Això li va valer el 1993 el Right Livelihood Award, conegut com Premi Nobel Alternatiu. La seva visió, com la d'altres dones d'aquest grup singular, es basa en una forma alternativa d'entendre la vida, l'economia, la societat, la fertilitat i la biodiversitat. La defensa d'aquesta darrera s'ha convertit en el centre dels seus treballs d'investigació i d'activisme. La fertilitat i la defensa de la vida L'ecofeminisme estudia
l'economia i la societat des de diferents posicions, segons que sorgeixi
del Nord o del Sud. Hi ha, però, punts comuns en la seva reflexió
com ara els que fan referència a la vida i al fet que les dones
tenen una capacitat innegable per defensar-la en totes les seves formes,
fent prevaler els drets dels infants i assegurant també els drets
de les generacions futures. El discurs ecofeminista fa una crida a la
capacitat de les dones de trobar solucions concretes i immediates als
múltiples desafiaments actuals. En definitiva, lloa la capacitat
femenina de gestionar la complexitat, una habilitat imprescindible en
el repte de la sostenibilitat. Aquesta veu comuna
de l'ecofeminisme que entén la sosteniblitat com la gestió
de la vida mateixa s'ha enriquit amb elements socioeconòmics interessants.
Les dones, més que usuàries del medi, són consumidores
i administradores de recursos. Com diu la professora britànica
Mary Mellor, molts dels treballs tradicionalment femenins no estan pagats
i es contabilitzen només en l'economia de subsistència.
No estan presents en l'economia valorada, masculina, que aprecia la ciència
i la tecnologia i que valora la raó i l'intel·lecte per
sobre del sentiment i del cos. Una economia deslligada del cos està
desconnectada també de l'ecologia i és una economia que
no entén el seu propi cicle vital. L'economia valorada està
deslligada del territori, és una economia individualitzada i no
relacionada amb el medi ambient. L'altra economia, en canvi, està
connectada amb el territori i també amb les persones, evita el
dany i adopta una actitud protectora amb el medi.1 El lligam entre economia
i territori el fa també Agnès Bertrand, directora de l'Institut
pour la Relocalisation de l'Economie. La relocalització de l'economia
cerca el retorn de la societat a l'activitat local. Per Bertrand l'activitat
local, natural a la societat, encara és present a moltes comunitats
europees i a la resta del món, però està marginada
pel mercat global. Cal recuperar-la lluitant contra la globalització.
Per a les dones relocalitzar significa valorar la vida i, en aquest senti,
la globalització és estèril i condueix a la mort
del territori i, per tant, de la vida mateixa. La fertilitat és una condició natural de la dona. Les dones d'arreu del món han aplicat les habilitats que els atorga la seva condició biològica a l'activitat quotidiana. Per a les dones, la fertilitat és defensa de la vida i, alhora, sostenibilitat. L'aportació del Sud Quan les anteriors
interpretacions socioeconòmiques de l'ecofeminisme es defensen
des del Sud, ens trobem de cara amb Vandana Shiva. A través dels
seus treballs, aquesta pensadora i activista reconeguda mundialment exemplifica
la forma com dones d'arreu del món han liderat i encara donen forma
als principals moviments ambientals. Per Shiva, les dones al llarg del
temps han desenvolupat i madurat estratègies per conrear la sosteniblitat
i han defensat el respecte per la terra i els seus recursos. L'escriptora
índia fa una clara associació entre la fertilitat connatural
a la dona i la fertilitat de la terra. Els resultats d'aquesta associació
es projecten en l'agricultura i en la forma d'assegurar la diversitat
d'espècies. Per Shiva, l'agricultura
sostenible vol dir agricultura basada en la biodiversitat i la descentralització.
En el model d'agricultura que defensa es comparteix el coneixement, i
les plantes i espècies són part de la família -no
una propietat. La sostenibilitat es basa en la renovació de la
fertilitat de la terra i en la renovació de la biodiversitat. La
seva principal preocupació és la varietat de vida animal
i vegetal. Shiva denuncia els acords comercials internacionals que permeten
a les grans corporacions agrícoles patentar plantes, llavors i
altres recursos que abans no s'havien considerat propietat de ningú,
per obtenir-ne així l'accés exclusiu. Clama que els drets
de propietat intel·lectual sobre les llavors i l'enginyeria genètica
aplicada a l'agricultura destrueixen la biodiversitat i l'economia dels
petits agricultors del Tercer Món. Però la defensa
de la biodiversitat i la descentralització de l'agricultura no
són preocupació exclusiva del Sud. A Europa es manté
viu el debat sobre la necessitat d'establir relacions entre l'agricultura
i el medi ambient. Els principals impactes causats pel sector agrícola
europeu són l'ús del sòl, els fertilitzants, els
pesticides, el consum d'aigua i, de retruc, la utilització de complements
alimentaris per al bestiar. Per acabar-ho d'adobar
hem introduït en aquest debat la qüestió dels organismes
genèticament modificats. Els aliments transgènics generen
molta controvèrsia tant a nivell científic com social i
econòmic. D'una banda, la ciència no pot assegurar-ne ni
el risc ni la fiabilitat al 100%, fet que provoca molta confusió
entre el consumidor i l'opinió pública en general. De l'altra,
les multinacionals per un costat i els activistes per l'altre, defensen
arguments igualment confosos. Costa de creure el missatge de les corporacions
multinacionals de la biotecnologia (autoanomenades de les ciències
de la vida) que els transgènics són la solució a
la fam mundial i que sense enginyeria genètica no es podrà
assolir mai la productivitat necessària per alimentar el món.
En contra d'aquest missatge, moltes iniciatives agrícoles ecològiques
han demostrat que tenen una productivitat molt superior a les grans explotacions
agroindustrials basades en el monocultiu i l'ús intensiu d'agrotòxics.
Costa també justificar científicament els missatges dels
activistes en contra que són, sobretot, ideològics. El debat científic
i tecnològic sobre els riscos i avantatges dels transgènics
que té lloc sobretot al Nord, contrasta amb la batalla social i
econòmica que lliuren els petits agricultors dels països empobrits
del Sud. Aquests són els autèntics protagonistes de la lluita
que, abanderats per personatges com Vandana Shiva, defensen el coneixement
enriquit i acumulat durant generacions contra el monopoli de les multinacionals
estrangeres que desplacen les varietats de llavors tradicionals amb híbrids
patentats i registrats com a propietat intel·lectual, amb el consentiment
de les institucions internacionals. La qüestió
vista així, si més no, esgarrifa. No és difícil
imaginar que persones com Vandana Shiva abordin el problema de manera
apassionada. Davant d'aquests fets, Shiva parla de robatori i falta de
respecte mutu, i utilitza termes com biopirateria. A l'hora d'actuar,
centra la seva denúncia i els seus treballs en la defensa de la
biodiversitat, un tema fonamental per a ella, tal i com ho mostren les
seves pròpies paraules: «Em sento especialment
atreta per la biodiversitat com l'enfocament central del meu treball perquè
integra, d'una banda, els amplis aspectes filosòfics de la democràcia
de la vida (el valor intrínsec de les espècies) i, de l'altra,
activitats molt més pràctiques com ara la creació
de bancs vius de llavors. També introdueix qüestions importants
de drets de propietat individual. El tema de la biodiversitat pot connectar
tots aquests nivells d'una forma molt més òbvia que altres
assumptes com ara el canvi climàtic. També connecta directament
amb temes d'equitat relatius al dret de tothom a accedir a un mode de
subsistència, a un lloc a la Terra. Alguns ambientalistes creuen que per protegir la biodiversitat cal excloure la gent. Afirmen que es té producció o bé protecció, mai junts. He vist granges que eren tan boniques com una selva. Crec que és important introduir l'ecologia i la biodiversitat en el cor de la producció, en lloc de deixar-les-en al marge. L'autèntica qüestió, tant per a la gent com per a la natura, és fins a quin punt el control sobre les llavors i altre material genètic està quedant cada cop més concentrat en mans dels qui només busquen el benefici econòmic.» 2 Crisis locals, arrels globals: l'acció de Vandana Shiva L'important lideratge
de Shiva no rau únicament en les seves idees, sinó en el
fet que les defensa a través de l'acció. Les seves investigacions
es posen a la pràctica a l'institut de recerca que dirigeix i des
d'allà s'impulsen nombroses iniciatives locals en què participen
directament les persones afectades. Aquesta forma d'abordar
les crisis locals des de la seva arrel global és especialment característica
d'alguns moviments ambientals ben coneguts de l'Índia. És el cas del
moviment Chipko, creat fa uns 30 anys per un grup de dones als pobles
de l'estat d'Uttar Pradesh. La seva lluita, encara avui, es dirigeix contra
els projectes de desforestació que es realitzen al marge de les
comunitats locals i les arruïnen. El moviment Chipko organitza des
dels anys setanta camps d'ecodesenvolupament per formar la gent del camp
en el manteniment dels boscos. Aquesta iniciativa va donar naixement al
major programa de repoblament forestal del país, amb una implicació
directa del govern que subvenciona aquests camps i atorga fons a les organitzacions
no governamentals que hi participen. Més de deu
anys enrere va iniciar el programa Navdanya, un moviment per a la conservació
de la biodiversitat i els drets dels camperols que es dedica, sobretot,
a lluitar contra el monopoli de llavors. Navdanya significa "nou
llavors". Prové d'un ritual que practiquen els petits agricultors
per cap d'any. Cada família planta nou llavors en un test i al
cap de nou dies les dones les comparen al riu, i seleccionen i intercanvien
les que han donat millors resultats. Quan arriba l'hora de conrear, totes
les famílies planten les millors llavors disponibles, optimitzant
així el rendiment general del conreu. L'agricultura tradicional
índia disposa de nombrosos i sofisticats sistemes de selecció
i millora de llavors. Normalment se n'encarreguen les dones a través
de la cultura, i s'assegura la solidaritat entre grangers per evitar que
algunes famílies es quedin sense estocs si les seves llavors no
són prou bones. L'essència d'aquestes pràctiques
és justament la contrària de la que denuncia Shiva en relació
amb les multinacionals de l'agricultura industrial. El programa Navdanya
crea bancs de llavors amb una finalitat pràctica, no de museu.
Shiva va iniciar el moviment com un acte polític per proveir els
grangers de llavors gratuïtes amb les quals poguessin establir les
seves granges d'agricultura sostenible, lliures del sistema de control
monopolístic de les multinacionals. Fa gairebé una dècada,
les corporacions pioneres en engi-nyeria genètica van començar
a introduir programes per convertir els grangers a l'ús dels seus
híbrids modificats. El principal argument era una millora important
de la productivitat i més resistència a plagues. Per als
grangers participants, el programa suposava una dependència important
dels productes químics i pesticides proveïts per la mateixa
empresa i, allò que és més important, l'obligació
de comprar les llavors cada any. Aquest darrer punt
és probablement el més controvertit. Al marge de valoracions
científiques comprovades sobre la major o menor productivitat dels
híbrids modificats i el seu impacte en el medi i en la salut, l'agressiva
estratègia comercial de les grans corporacions conté elements
socioeconòmics d'important envergadura. Els grangers es veuen obligats
a comprar les llavors collita rera collita, amb independència que
aquesta hagi anat bé o no, o que els preus els hagin afavorit o
perjudicat. De vegades, no tenen més remei que acollir-se a crèdits
(que poden gestionar les mateixes corporacions) i van acumulant un risc
important que difícilment arribarà a recaure en les multinacionals.
Hi ha un transvasament clar de poder des de les comunitats de grangers
a les empreses. El temor dels activistes com Shiva és que, a llarg
termini, aquesta cadena de fets acabi amb la destrucció total de
la biodiversitat, pèrdua de les varietats de llavors natives, total
dependència dels grangers de les multinacionals, major ús
de pesticides i de crèdits. En el seu extrem, els deutes (derivats
també de les inversions per adaptar-se a la nova tecnologia) obligarien
els grangers a vendre les seves propietats als financers, que ho farien
a les multinacionals. El resultat: el control monopolístic del
sòl i la producció d'aliments, agreujat per l'ajut de subvencions
del govern proveïdes sota els règims de la globalització
econòmica. Un panorama desolador si ens atenim als discursos més
radicals. Per fortuna, sembla que l'estratègia de les multinacionals no és tan efectiva com es denuncia i sí que ho són els programes que volen contrarestar-ne els efectes. Els programes impulsats per Shiva inclouen des de la constitució de bancs de llavors, fins a la formació dels camperols en agricultura sostenible, passant per accions globals com l'oposició frontal -intel·lectual, activista, o fins i tot política- a la legislació per implementar les provisions del GATT sobre acords internacionals de propietat intel·lectual. Nou colonialisme i biopirateria. L'ètica a debat El focus d'atenció
de Shiva en el seu pensar globalment i actuar globalment són els
acords sobre drets de propietat intel·lectual. Un dels seus llibres
més venuts és Stolen Harvest. The Hijacking of the Global
Food Supply, que fa una crítica aguda sobre els acords comercials
internacionals i el seu impacte humà i ambiental, posant en evidència
els efectes devastadors de la indústria agrícola sobre els
petits agricultors, el medi i sobre la qualitat dels nostres aliments.
En aquest treball,
Shiva veu les clàusules sobre drets de propietat intel·lectual
del GATT (acollides ara a la OMC) com el lloc on la diversitat de la natura
i la innovació col·lectiva de milions de grangers d'arreu
del món passen a ser propietat intel·lectual d'una corporació.
Patentar (controlar) les llavors és controlar la cadena alimentària,
i aquest és l'objectiu comercial de les multinacionals contra el
que lluiten els activistes.4 El fet que es puguin
patentar les llavors converteix els camperols en criminals quan conserven
estocs per a la propera collita. Per Shiva, es tracta d'una estratègia
brillant de robatori de la biodiversitat que la natura ha proveït
i els grangers han evolucionat. És el fenomen de la biopirateria,
pel qual les empreses occidentals estan robant segles de coneixement col·lectiu
i innovador dut a terme sobretot per les dones del Tercer Món.
Shiva fa una interessant
analogia quan exposa que les patents són una rèplica de
la colonialització que tingué lloc fa 500 anys. Colom desembarcava
en terra estranya amb trossos de paper que anomenava "cartes patent",
i que li donaven dret a reclamar com a propietat el territori trobat a
qualsevol part del món no governat per prínceps cristians.5
Es podria dir que les patents actuals que s'estableixen sobre la vida
tenen una naturalesa similar, si s'entenen únicament com un furt
per part de les corporacions del coneixement de formes de vida no conegudes
abans. Naturalment, encara que la ideologia darrera d'aquesta argumentació
és legítima, és evident que la cosa no és
tan simple. Realment, un aspecte
interessant d'aquest moviment global contra les multinacionals agrícoles
i farmacèutiques és la seva forta dimensió ideològica,
ètica i filosòfica. La mateixa Shiva introdueix aquest aspecte
reiteradament en el seu activisme -forçosament, per la seva activitat
també com a filòsofa. Per exemple, en l'analogia amb el
colonialisme, tot just esmentada, fa una distinció ètica
important: l'antiga colonialització va sotmetre la terra, la nova
colonialització sotmet la vida. Hi ha moltes al·lusions
filosòfiques en el discurs de Shiva. Fa un lligam directe entre
l'agricultura sostenible i l'ètica del granger. Quan descriu les
feines de l'agricultor a l'Índia aclareix que una d'elles és
protegir la terra que conrea, mantenir la seva fertilitat i la de les
llavors. El granger s'ha de sentir vinculat a la terra i a les seves llavors
i assegurar-ne l'aprovisionament per a futures generacions. Veu les tecnologies
de l'enginyeria genètica com un acte de violència contra
l'ètica que un bon granger ha de tenir si vol considerar-se'n. Però hi ha
un aspecte filosòfic del seu pensament que m'atrau especialment,
i és el relatiu a la bioètica. Shiva s'oposa frontalment
als arguments de la biotecnologia que afirmen que el problema de la fam
al Tercer Món no es pot permetre les preocupacions ètiques.
Per a ella, la dicotomia entre l'ètica i les decisions econòmiques
i tecnològiques està importada del món occidental,
per exemple quan impulsa la transferència de tecnologia obsoleta.
En un dels seus articles defensava justament la necessitat d'un enfocament
ètic als problemes del Tercer Món: «La separació
entre ètica i ciència i tecnologia està basada en
la dicotomia cartesiana entre res extensa (matèria) i res cognitans
(ment), segons la qual la ment objectiva adquireix un coneixement neutre
i objectiu de la natura [
] Tanmateix, el coneixement
no és neutre -és el producte dels valors i de la cultura
del coneixedor. L'ètica i la ciència estan relacionades
perquè els valors són intrínsecs a la ciència.
L'ètica i la tecnologia estan relacionades perquè els valors
donen forma a la tecnologia, modelen les eleccions tecnològiques,
i determinen qui guanya i qui perd amb el seu impacte en la societat.
Hi ha un bon nombre
de raons per les quals la bioètica encara és més
important per al Tercer Món que per a Occident. En primer lloc, l'ètica
i els valors són elements distintius de la nostra identitat cultural
i la nostra civilització pluralística [
]. La compassió
i la preocupació per les altres espècies són indígenes
a la nostra cultura i la bioètica es construeix sobre aquesta tradició
indígena. En segon lloc, la
bioètica és especialment rellevant per a nosaltres perquè
la biodiversitat i la diversitat humana del Tercer Món són
les que estan sent piratejades per les corporacions del Nord [
] En tercer lloc, els
valors determinen el context del desenvolupament biotecnològic
a causa dels factors de seguretat [
] Afirmar que l'ètica
i els valors són irrellevants per al Tercer Món en el context
de la biotecnologia és una invitació a la colonització
intel·lectual. En el pitjor dels casos, és una invitació
al desastre.» 6 La invitació
de Shiva a una comprensió diferent de la tecnologia i de la ciència,
a banda d'inspiradora, és digna de reflexió, en especial
ara que el món ric comença a exercitar una mirada diferent,
amb els ulls dels valors. o 1 Mary Mellor, "Dona,
Treball i Medi Ambient" (del llibre Sostenibilitat en una Òptica
Global, ed. Beta, 2000) |
Fòrum de debat | ||