Fòrum de debat Número 30 - octubre de 2001

Onze referents del pensament ambiental


Opinions
Nom: Miquel Coll d'Alemany
E-mail - mcoll@gencat.net
Data: 01/03/2002
Entitat: Agència Catalana de l'aigua

Article: 

Editorial

En conjunt el número m'ha agradat, però la tria dels onze pensadors i els onze comentaristes em sembla millorable. Només dues anotacions:
Entre els pensadors trobo a faltar Edwuard Goldsmith i la seva obra "The way". Entre els comentaristes, crec que Lovelock es mereixia algú més gaià com Ricard Guerrero o Jorge Riechmann.

Nom: Joaquim Cognoms: Ball-llosera Castillo
E-mail - mobuttu@hotmail.com
Data: 6/11/2001
Professió:
Article: 

Ian L. McHarg 

Com a tècnic ambiental que sòc, Ian McHarg i els seus postulats i metodologia d'anàlisi ja em van marcar en el moment en què vaig saber d'ell durant la meva formació acadèmica, i posteriorment, en alguns dels anàlisis ambientals que he realitzat basant-me en la seva tècnica de les transparències (aplicant les noves tecnologies, és clar). Saber de la seva mort per aquest artícle m'ha produït una gran sensació de pèrdua,
tanmateix, crec que l'article li fa justícia i acosta a tots aquells que que volen saber d'ell a la gran figura en el cap ambiental que fou 


 
Nom: Alexandre Corniero 
E-mail - santapau@ddgi.es
Data: 6/11/2001
Professió: Secretari de l'Ajuntament Santa Pau
Article: 

Víctor Toledo

Per a la "ciència normal" l'ecologia és una mena d'article de luxe que queda bé convidar als fòrums. La "ciència postnormal" -seguint la terminologia de Víctor Toledo- efectivament haurà de demostrar la democratització del coneixement mitjançant la simptomatologia-clau de la superació dels dualismes, amb formes discursives no convencionals, és a dir, d'una  revolució conceptual la condició sine qua non de la qual és
el desarrelament dels principis racionalista i pragmàtic com a mecanismes que justifiquen a la ciència el seu sistema de dominació social.

La tensió derivada de la crisi ambiental solament tindrà un efecte positiu si pot servir per trencar amb el neoobscurantisme científic basat en aquests principis artificials i que formen un blindatge que ha utilitzat per aparèixer com a únic estil de coneixement; dogmatisme amb el que ha lograt una històrica "patent de cors" per a apropiar-se de la
natura, fent d'ella una cosa. No pas altra és la clau de la mecànica civilitzacionista de la producció i el consum.

Els principis antròpics, però, imposen límits naturals a aquest fenomen, si més no perquè l'atmosfera que una civilització crea és en realitat la forma en què viuen els éssers que la composen, la ment industrialista en el nostre cas. Crítica atmosfera de la que no cal afegir res, després del World Scientists Warning to Humanity de 1993, atès que les societats
humanes -recorda Toledo- es metabolitzen amb la natura.

Efectivament, el signe de la consciència global -o de la revolució conceptual- és el diàleg de sabers com a principi de coneixement que ha d'enfonsar la convenció racionalista-pragmàtica de que "el que no es pot mesurar no existeix", pròpia del regne de la quantitat civilitzacionista.

Conseqüència: cap democratització del coneixement serà real sense la consciència de que el temps no és cap vector hipotètic, sinó un element de natura cíclica: en comptes de despegar arrancant el passat -desiderata del laboratori evolucionista- s'aterrarà en el vell indret del qual no podem fugir: aquest 2001 fill de discurs cartesià del XIX.
 


Nom: Max Falque 
E-mail - max.falque@wanadoo.fr
Data: 2/11/2002
Article: 

Ian Mc Harg

Je suis très heureux de voir que la pensée de Ian McHarg connais un renouveau remarquable. Ancien éléve de McHarg à l'Université de Pennsylvanie (1970-71) j'ai publié "Composer avec la Nature" en 1980 sans réussir à modifier les procédures de planification physique. Cependant en 2003 je suis chargé d'explorer la possibilité de rajeunir la méthode. Toute expérience récent espagnole ou catalane m'interesse vivement.

 

 

Nom : Urgelli Benoit



E-mail - burgelli@ens-lyon.fr



Data: 15/08/2004
Professió:

Article: 

In France, I study the teaching of the greenhouse effect in secondary school, the story of this concept and educational implications. Your article is very helpful for me and your conclusion are similars to mine. I'm now looking for the Tyndall's article, in pdf version. If you have it, I'd be interested in getting a copy. Hope to exchange about our common interest for climatic change.

Sincerely your


 

 

 


 

Pàgina actualitzada: 16/08/2004