|
Fòrum de debat |
Núm.
30 - octubre 2001
|
||
Víctor
Toledo Martí
Boada Víctor
Toledo (1945), biòleg mexicà, ha combinat la seva formació
científica amb estudis socials sobre economia política,
cultures agràries i sociologia rurals. Toledo és un expert
en etnoecologia i els seus estudis i aportacions teòriques sobre
les relacions entre les cultures indígenes i la natura són
reconegudes internacionalment. Així mateix, ha contribuït
en una jove disciplina, l'ecologia política, on el seu pensament
connecta amb les aportacions de l'anomenada "ciència postnormal"
popularitzada per Funtowicz i Ravetz. Víctor Toledo
va néixer a la ciutat de Mèxic l'any 1945. Molt jove es
va incorporar a la Universitat Nacional Autònoma de Mèxic
(UNAM), primer com a estudiant de preparatòria, desprès
com a estudiant de biologia (1963-1966) de la Facultat de Ciències,
i des de 1970 com a investigador científic, primer a l'Institut
de Biologia i més endavant a l'Institut d'Ecologia. Les seves primeres
investigacions s'enfocaren a l'estudi de la diversitat d'espècies
d'arbres tropicals a partir de la teoria de la informació. Aquests
estudis, que foren pioners a Mèxic, el portaren a treballar en
la interpretació biogeogràfica i històrica dels patrons
de biodiversitat a les regions calidohumides de Mèxic. Fortament impactat
pels greus problemes de desforestació i de deteriorament ecològic,
no va tardar gaire a veure de forma molt pionera que calia explorar les
causes socials d'aquells impactes, i acceptar que els processos naturals
no poden ser estudiats sense els seus vincles amb la societat i viceversa.
L'any 1971 realitza una investigació col·lectiva sobre l'"ecología
del ejido", amb la qual enceta una nova manera d'abordar la problemàtica
ecològica, formulant una metodologia avançada, que tres
dècades mes tard esdevé un imperatiu a escala mundial: els
estudis i l'anàlisi interdisciplinària. A la sòlida
formació en biologia i en ecologia a partir dels anys setanta hi
anirà afegint una permanent formació social que inicia l'any
1976, amb una estada sabàtica a l'École des Hautes Études
en Sciences Sociales de París, de la qual arrenca una continuada
formació en els camps de l'economia política, les cultures
agràries i la sociologia rural, sempre obrint nous horitzons metodològics
i conceptuals. El plantejament interdisciplinari
li permetrà sengles estudis de dues regions indígenes: la
selva Lacandona, a Chiapas, i la conca del llac de Pátzcuaro, a
Michoacan. Aquesta darrera experiència, a la qual vam tenir la
fortuna de tenir accés, constitueix un model absolutament avançat
de participació innovadora, que la cultura sostenibilista de primer
món hauria de fer seva. Es tracta del que Toledo anomena "diálogo
de saberes", tot reconeixent altres formes de coneixement, mes enllà
de l'acadèmic, que, sense renunciar-hi però, té en
compte els coneixements empírics populars. Una metodologia que
aplicarà en diversos estudis de comunitats rurals a Veracruz, Oaxaca,
Tabasco i Michoacan. La seva darrera aportació
d'aquesta perspectiva és l'aplicació d'una metodologia socioecològica
per a interpretar la realitat rural de Mèxic. Són remarcables
les seves aportacions, sempre innovadores, en el camp de l'etnoecologia
(l'estudi de les relacions entre les cultures indígenes i la natura),
essent un dels líders acadèmics mundials en aquesta matèria.
Actualment l'etnoecologia és la seva preocupació acadèmica
central, que ja va ser el camp sobre el qual va realitzar la tesi doctoral.
Les seves valuoses aportacions teòriques sobre les relacions entre
les cultures indígenes i la natura, li han valgut un ampli reconeixement
internacional. És fundador-editor de la revista de circulació
internacional Etnoecológica. Les seves aportacions
també han incidit en la nova disciplina de l'ecologia política.
El darrer dels seus llibres, acabat de publicar, ofereix una alternativa
original per a l'assoliment de la pau a Chiapas, a partir de l'ecologia,
la saviesa acumulada pels pobles indígenes i la recerca d'una modernitat
alternativa. Amb els més
de trenta anys de treball acadèmic, ha desenvolupat una extraordinària
tasca d'investigació, en docència i formació, en
el camp del pensament ambiental, vinculant la ciència ecològica
amb la societat, i en la interpretació interdisciplinària
de les societats rurals i indígenes. La seva productivitat assoleix unes dues-centes publicacions, de les quals 130 són treballs de recerca científica i 65 de divulgació. Entre les publicacions destaquen deu llibres i més de 40 articles arbitrats en publicacions internacionals. Ha estat professor visitant en universitats dels EUA (1988), Veneçuela (1996), Cuba (1994), Brasil (1994), Equador (1997), Bolívia (1999) i Espanya (1997,1998 i 1999). Ha rebut un total de 12 distincions, entre les quals destaquen la beca J.S. Guggenheim (1992-1993), el premi al mèrit ecològic (1999) i el Luis Elizondo (2000) de l'Instituto Tecnológico de Monterrey. Ciència i compromís Vam conèixer
per primera vegada en persona Víctor Toledo l'any 1998 en el Foro
Internacional del Ajusco, organitzat pel Colegio de México, i ens
van impressionar les seves tesis, la seva força comunicativa i
sobretot el respecte i la incidència que té entre el seus
col·legues iberoamericans. Per a nosaltres fou
sorprenent sentir i veure aquell no tan jove ecòleg social del
qual ens havien parlat i n'havíem llegit articles. Era un verdader
jove acadèmic en l'actitud, compromesa i alhora innovadora. La
seva comunicació començava reconeixent que a l'indeturable
procés globalitzador, portador d'amenaces globals, s'hi havia d'oposar
resistències locals. Una de les forces de resistència eren
els grups culturals, particularment les aliances de les comunitats indígenes
amb la seva biodiversitat, que definirà com neozapatisme ecològic,
i que prendrà cos en el seu darrer llibre: La Paz en Chiapas:
ecología, luchas indígenas y modernidad alternativa.
En la presentació A. Bartra insisteix que Toledo en aquest treball
mostra una lògica implacable, a partir de consideracions filosòfiques
visionàries, que passa per un vertiginós cataclisme planetari
que qualifica d'imminent, però conclou amb una generosa aposta
civilitzatòria. Tot i no negar en
cap moment el mal moment de l'anomenada crisi planetària, resultat
de les creixents tensions societat-medi, el nostre autor coincideix amb
altres ecòlegs en considerar que es podria estar a punt d'entrar
en una fase terminal. Reconeixent el pervers metabolisme societat-naturalesa,
Toledo proposa per a revertir la crisi ecològica planetària
una nova identitat supranacional i supraclassista, metahistòrica
i metasocial, la de l'home com a espècie dotat d'una consciència
transgeneracional. Toledo crida l'atenció
sobre el fet que hi ha una afortunada, consistent i gens casual coincidència
entre biodiversitat i multiculturalitat, segons la qual la riquesa social
i l'abundància natural del planeta es troben en els mateixos llocs,
i en el fet que les comunitats rurals, i en particular els mal anomenats
indis, són guardians del més valuós dels nostres
reservoris naturals. De forma nuclear Toledo
defensa que si les relacions home-societat es basen en una mena de procés
de producció en sentit ampli, l'apropiació de la natura
correspon al món rural, on es concentren les activitats primàries,
mentre el consum, tant productiu-industrial com final, es focalitza en
els àmbits urbans, on tenen lloc les activitats secundàries
i terciàries. D'aquesta manera, segons Toledo, a l'amenaçar els indígenes i els camperols, el capitalisme salvatge amenaça també la natura, i la resistència de les comunitats indígenes i camperoles contra el desmantellament i l'exclusió per aquest principi són el germen de l'ofensiva civilitzatòria que haurà de conduir-nos a una modernitat alternativa. Si bé la tesi tolediana pot tenir dificultats de comprensió, des d'una perspectiva intel·lectual primermundista, al nostre entendre es tracta d'una formulació ambientalment progressista, i ara ja la considerem un element conceptual, que pot tenir un paper molt rellevant en la construcció de la cultura sostenibilista, una cultura en marxa, que pateix fortes detraccions en origen, que veu com el primer món formula plantejaments intel·lectuals escassament aplicats. Martínez Alier parla de sostenibilitat de baixa intensitat. Crisi ambiental i pensament social En ocasió d'un
treball de caràcter divulgatiu, realitzat conjuntament amb Toledo,
aquest insistia sobre la necessitat que tant l'educació com la
comunicació s'haurien d'emmarcar dins del fet que estem vivint
una crisi única en la història: la crisi de supervivència
de l'espècie humana, com una amenaça al procés d'evolució.
Per a la superació
de la crisi el punt clau seria la presa de consciència social.
Cal un canvi d'actitud, car quan l'individu pren consciència, aquesta
és irreversible, i a partir d'ella amb tota probabilitat, insisteix,
aquest individu es compromet en la defensa de l'evolució del cosmos,
de la vida i de la pròpia evolució de l'home com a espècie. Es tracta per a Toledo
que aquests processos es recarreguin a través de l'educació
ambiental i de la informació científica, ambdues als nivells
corresponents, dirigides a nodrir aquesta necessària conscienciació.
La situació actual no fa pensar que s'estigui avançant en
la direcció i sobretot intensitat que demana la situació. En l'àmbit
polític aquesta conscienciació genera processos diversos,
individus de diferents classes socials, nacionalitats, sexes, històries
de vida es fan còmplices i s'ajunten en defensa de la humanitat
i de l'entorn, i es produeixen uns processos socials que no tenen precedents
històrics coneguts, i que són, malgrat les dificultats,
esperançadors. Així sorgeixen
unes noves solidaritats que van més enllà dels interessos
de classe, i que parteixen conceptualment de diferents autors i pensadors.
En aquest sentit, cal reprendre l'autor de la Teoria GAIA, James Lovelock,
que representa un bon corpus científic, i que ens retorna en certa
manera a l'entorn filosòfic de Teilhard de Chardin, que va estar
de moda en el pensament progressista dels anys 60 i 70, i que actualment
retorna amb la idea lovelockiana d'un súper organisme, en el qual
els individus som unes cèl·lules, que ens integrem a partir
d'un tot. En la línia del pensament de Toledo, s'insisteix que la crisi ambiental ha de tenir una traducció en el llenguatge i l'acció política. Enfront de la crisi d'idees polítiques i ideològiques que està filtrant-se arreu del planeta, l'ambientalisme i la nova cultura de la sostenibilitat poden ser una proposta esperançadora, de caràcter fortament renovador, que amb molta probabilitat han de donar lloc a una filosofia política, tot i que aquest procés sens dubte si s'arriba a produir serà amb el temps. Cap a la formulació d'enfocaments híbrids La reconceptualització
de les relacions entre natura i societat, formulada per Toledo, té
un punt d'encontre amb la proposada des del camp de l'Actor-Network Theory,
que implica també un major compromís polític i pot
contribuir a dissenyar un futur socioambiental més just. En aquest
sentit, es poden trobar punts de coincidència amb altres enfocaments
que també pretenen la superació dels dualismes i la major
obertura de les ciències cap a formes discursives no convencionals.
La "ciència
postnormal", popularitzada per S. Funtowicz i J. R. Ravetz (2000),
amb qui Toledo reconeix grans coincidències, seria un d'aquests
enfocaments alternatius. Aquests autors qüestionen els fonaments
de la noció de la societat sostenible, organitzada entorn d'una
visió fantasmal de la naturalesa i argumenten que, com qualsevol
de les utopies anteriors, probablement estigui abocada al mateix destí.
El quasi paradigma de la sostenibilitat podria constituir una forma postmoderna
de confiança que es resistiria a reconèixer el caràcter
desequilibrat i turbulent de la natura, quan intuïm que cap fantasia
ideològica no pot impedir que la natura torni sempre al seu lloc. Per a Funtowicz i
Ravetz no és possible trobar una tradició cultural que pugui
aportar un coneixement suficient per al tipus de respostes predictives
que demanden els problemes ambientals globals. Algunes dificultats d'aquesta
complexitat rauen en el caràcter elitista de la ciència,
en la unívoca supremacia atorgada als científics, que conté
unes propostes que resulten insuficients per a donar sortida a la crisi
ambiental. L'ideal de racionalitat de la ciència normal seria no
només insuficient sinó en molts casos inapropiat. En part,
aquesta incapacitat rau precisament en el fet que la metodologia científica
imperant és la responsable de la crisi ambiental, un tema sobre
el qual també s'ha insistit força des de les ciències
socials. Per a aquests autors, el reconeixement dels riscos ambientals
globals revela que l'ideal de racionalitat científica ja no és
universalment apropiat. Des del nou postulat de la ciència postnormal,
o "ciència amb la gent", s'obre un estimulant camí
cap a la democratització del coneixement. Es convoca a la formulació
de nous participants en els nous diàlegs i es dóna cabuda
a diferents perspectives i formes de coneixement, posant èmfasi
a un revolucionari "diàleg de sabers", com indica Víctor
Toledo. En la mateixa línia, altres autors com Houstoun destaquen
que la tensió derivada de la crisi ambiental constitueix un escenari
positiu ja que desvetlla noves formes de participació/intervenció,
com l'anàlisi multicriterial, en la qual fins i tot l'antagonisme
esdevé un valor intel·lectualment motriu. La mateixa tensió
força el plantejament de noves formes de participació de
baix a dalt, tot obrint processos innovadors de desfronterització
sectorial, amb la qual cosa la interdisciplinarietat esdevé una
eina de treball indispensable. Per bé que cal donar-los la importància que es mereixen, les lleis de la natura difícilment poden explicar les dinàmiques socials, com l'ecologia per ella sola no pot tampoc abastar totes les modalitats de relació entre les societats humanes i el medi. Per això la necessària interdisciplinarietat, ja que els principis entròpics imposen límits materials als fenòmens socials, però no els governen. Pròxim a aquest darrer enfocament, Toledo parla amb to esperançador del que hauria sorgit a contracorrent de la tendència predominant en la ciència contemporània, la qual promou l'especialització excessiva i la parcel·lització del coneixement. Aquest nou enfocament pretén integrar les ciències de la naturalesa amb les ciències socials i humanes, i suposa una revolució conceptual alimentada per una nova visió geocèntrica i per una nova consciència global, que intentaria superar un "neoobscurantisme" sense precedents al qual condueix l'especialització científica en camps inconnexos. Disciplines híbrides, segons V. Toledo Toledo comparteix
el posicionament crític de Funtowicz i Ravetz en el sentit que
reconèixer la ciència com a únic model vàlid
de coneixement i la consegüent desqualificació de qualsevol
altra forma de conèixer el món no és sinó
part d'un mecanisme que intenta justificar un sistema de dominació.
El mateix Toledo,
en un treball de Valdivia, parla del sorgiment de "disciplines híbrides"
com a resposta a la necessitat de transcendir l'objectivitat fragmentària
mitjançant una explicació multidimensional o integrativa.
Una d'elles seria el principi de complexitat d'Edgar Morin. Amb el "principi
de complexitat", s'intenta superar el coneixement en móns
separats, propi de la ciència clàssica, en què les
ciències socials no tenen en compte el caràcter físic
i biològic dels fenòmens humans, i les ciències naturals
no tenen consciència de llur adscripció en una cultura,
una societat, una història, ni dels principis ocults que orienten
llurs elaboracions. No cal dir que aquest plantejament ha topat amb la
resistència per part dels ecòlegs, que s'esforcen a circumscriure
el seu enfocament al mer estudi dels fenòmens de la naturalesa,
concebuda com una entitat pura, prístina o intocada (Gómez-Pompa
i Kaus, Ehrlich, Wilson). En oposició
amb aquests posicionaments, s'han enderrocat les barreres d'impermeabilitat
i puresa disciplinària en almenys vuit àrees del coneixement,
amb la consegüent aparició de quasi una vintena de disciplines
híbrides, és a dir, de formes interdisciplinàries
per abordar la realitat ambiental. Tot i així,
Toledo adverteix de l'enorme dificultat teòrica i metodològica
d'un objecte d'estudi que és tan complex i que possiblement és
inabastable. L'element nuclear
del pensament toledià parteix de la formulació d'Schmidt,
en què les societats humanes produeixen i reprodueixen les seves
condicions materials d'existència a partir del seu "metabolisme"
amb la naturalesa, una condició que apareix de forma presocial,
natural i eterna. Per a Toledo, aquest metabolisme el realitzen els humans
a través del procés social del treball, un procés
que implica el conjunt d'accions a través de les quals els éssers
humans, independentment de llur situació en l'espai (formació
social) i en el temps (moment històric), s'apropien, produeixen,
circulen, transformen, consumeixen i excreten productes, materials, energia
i aigua provinents del medi natural. En realitzar aquestes activitats,
els éssers humans consumen dos actes: d'una banda "socialitzen"
fraccions de la natura i de l'altra "naturalitzen" la societat
en reproduir els seus vincles amb el medi. Arguments semblants han estat
desenvolupats per Joan Martínez Alier quan, per exemple, afirma
que la introducció d'elements ecològics en la història
humana no implica la naturalització de la història sinó
més aviat la "historització" de l'ecologia (Guha
i Martínez Alier, 1997). Del discurs del nostre
ecòleg social, volem destacar-ne el concepte "d'apropiació
de la natura" com el primer acte del procés metabòlic
que l'espècie humana erigida en societat estableix amb l'univers
natural. Aquesta apropiació constitueix l'acte a partir del qual
un subjecte social fa seva una "cosa". En aquest cas, aquest
concepte està aplicat a l'acció per la qual els éssers
humans extreuen elements o es beneficien d'algun servei de la natura per
a transformar-los en un element social. És a dir, es tracta de
l'acte a partir del qual els humans fem transitar un fragment de matèria
o energia des de l'espai natural "a l'espai social", moment
en el qual l'apropiació es metamorfosa en producció (en
sentit estricte, com a segon acte particular del procés productiu).
En aquest sentit, l'apropiació de la natura és un acte d'internalització
o assimilació d'elements o serveis naturals a l'organisme "social". Amb Toledo ens trobem amb una línia de mestratge, valent, una combinatòria de rigor i base metodològica solvent, en innovació constant, on les lleis de la natura i la societat es troben inseparats, interactuants, i una línia de pensament i de treball acadèmic que troba en la ciència el punt de partida d'un compromís social irrenunciable, ben lluny dels postulats gasius del cientisme elitista. o
|
Fòrum de debat | ||