|
Fòrum de debat |
Núm.
30 - octubre 2001
|
||
Ildefons
Cerdà Salvador Rueda Ildefons Cerdà (1815-1876), enginyer de camins de formació, era en realitat un home polifacètic, una mena d'esperit renaixentista situat en el segle XIX. Enginyer, urbanista, arquitecte, jurista, economista, polític, milicià, Cerdà és un dels referents de l'urbanisme modern i d'una aproximació sistèmica a la ciutat. En el seu temps sabíem moltes menys coses que en l'actualitat -no s'havia desenvolupat la teoria de sistemes, ni aspectes bàsics de la termodinàmica, ni de l'autoecologia-, però aquest fill de Centelles era un innovador que va plantejar un model d'urbanització sostenible d'acord amb la realitat social del moment.
En no tractar-se de
l'hereu de la família, la seva vida va ser orientada vers l'estudi;
primer es va traslladar a Barcelona, on va iniciar arquitectura, matemàtiques,
nàutica i dibuix a la Junta de Comerç, i més tard
a Madrid a l'Escola d'Enginyers de Camins, on va obtenir el títol
l'any 1841. El 1841 va començar
a desenvolupar la seva activitat professional, ocupant destinacions dintre
del cos d'enginyers de camins a les províncies de Múrcia,
Terol, Tarragona, València, Girona i Barcelona. Ja en la dècada
dels cinquanta, Cerdà entra en el món de la política
activa i resulta elegit diputat a Corts en la legislatura del 1851 pel
segon districte de Barcelona formant part d'una candidatura progressista
juntament amb Estanislau Figueres, Pascual Madoz i Jacint F. Domènech.
A partir d'aquesta fita no va deixar mai una certa activitat política
articulada en tres institucions: diputat al Congrés de Madrid,
regidor de l'Ajuntament de Barcelona (1854-1856 i 1863-1866) i diputat
provincial, i va esdevenir president interí de la Diputació
de Barcelona des del maig de 1873 fins al gener de 1874. Fou precisament en
aquesta dècada dels anys cinquanta quan l'urbanista fixà
les bases del futur Eixample de Barcelona, en veure com la ciutat no podia
créixer, ja que restava constreta i ofegada per les muralles que
l'envoltaven i impedien el seu creixement físic i higiènic.
Precisament una epidèmia de còlera va contribuir a fer efectiu
l'expedient d'enderroc de les muralles a càrrec del governador
Pascual Madoz. Malgrat les seves aportacions, la personalitat de Cerdà despertava recels. Destituït de l'Ajuntament barceloní pel capità general Zapatero el 1856, Cerdà fou empresonat dues vegades. No obstant això, el maig de 1860, el Govern va promulgar un reial decret aprovant -de forma irrevocable- el Pla Cerdà, que finalment va ser inaugurat per la reina Isabel II el dia 4 d'octubre de 1860 en un clima de fredor a causa de la controvèrsia que des del primer moment havia provocat el pla per l'afer del concurs o per qüestions com l'amplada dels carrers o la distribució de les càrregues de la tasca urbanitzadora, que crearen retards en el ritme constructiu de la nova Barcelona. Cerdà, a més
de projectar, va controlar la seva obra. La seva participació en
l'Eixample es pot resumir en xifres: del 1860 al 1865 va ser assessor
tècnic de l'Estat; de 1863 a 1866, regidor de l'Ajuntament, i de
1863 a 1865, des de la iniciativa privada, director facultatiu de la societat
Fomento del Ensanche de Barcelona. Més enllà de 1870 i fins
a la seva mort l'any 1876, Cerdà va desplegar la seva activitat
estudiant i reclamant tot un ventall d'obres d'infraestructura per l'Eixample.
Malgrat tot, el Pla Cerdà va ser objecte ben aviat de modificacions,
com per exemple la construcció de les quatre illes de cases, l'augment
de l'altura, la supressió dels jardins interiors de les illes i
la progressiva ampliació de la profunditat edificable. El 21 d'agost de 1876, mentre es trobava prenent uns banys de vapor a Caldas de Besaya (Santander), ignorant que patia una malaltia cardíaca, va sofrir una síncope mortal. El dia 23 d'agost el diari La Imprenta va publicar una nota necrològica amb les paraules següents: «El señor Cerdà era liberal y tenía talento, dos circunstancias que en España perjudican y suelen crear muchos enemigos... ». Cerdà, una figura polifacètica Tot seguit cal complementar aquest apunt biogràfic amb la figura polifacètica de Cerdà, que ens ajudarà a entendre la magnitud de la seva obra i, en part, la seva actualitat. Cerdà, enginyer de camins El setembre de 1835
Cerdà es desplaça a Madrid per iniciar els estudis d'enginyer
de camins, canals i ports, formació bàsica que finalitza
l'any 1841. Durant aquests anys Cerdà es forja un caràcter propi de l'escola, caracteritzat per l'esprit de la géometrie. Tal com exposa M. Angelón: «Creía que la conducta seguida debía ser producto de un cálculo y origen de una demostración. Cerdà era, permítaseme la frase, un hombre algebraico», i acaba caracteritzant la seva personalitat amb la següent expressió: «Cerdà pensó como un sabio, demostró como un matemático y sintió como un niño». Cerdà, urbanista De totes les facetes és la que millor li escau. En primer lloc, per haver fundat aquesta disciplina amb la Teoría General de la Urbanización. En segon lloc, per haver realitzat com a tasca principal l'Avantprojecte de l'Eixample de Barcelona de 1855, el Projecte de Reforma i Eixample de Barcelona de 1859, i la Reelaboració, de 1863, de l'esmentat projecte. En tercer lloc, dirigí durant 15 anys la construcció real de l'Eixample a través de les múltiples formes de gestió directa o indirecta, de coordinació, d'impulsor, de canalitzador, d'assessor tant de l'administració pública com dels particulars, etc. Cerdà, arquitecte A l'estudi de la casa dedica, amb el seu rigor característic, esforços analítics ingents en forma escrita i estadística, com de síntesis gràfiques a base de propostes d'habitatges per a diverses categories socials i diferents graus de complexitat, des de la casa aïllada fins a la col·lectiva. Cerdà, jurista Cerdà, en les
seves propostes per a les ciutats de Madrid i Barcelona, propicià
una nova legislació però mancat de precedents, tant pel
que fa a la legislació espanyola com a l'estrangera. Cuatro palabras sobre el Ensanche (1861) desenvolupa extensament el sistema de compensació i la tècnica de reparcel·lació com el mitjà per aconseguir una justa distribució dels beneficis i càrrecs del plantejament entre els propietaris i l'obtenció de terrenys regulars i edificables en proporció a la parcel·la aportada, sistema inclòs més tard en el Projecte de llei de Posada Herrera i incorporat un segle després en la Ley del Suelo de 1956. Cerdà, economista Cerdà va establir les normes de la infraestructura, les de la divisió de la propietat i les d'atribució de les parcel·les del terreny de la Barcelona nova. Cerdà, polític Cerdà considerava
la política «como una ciencia práctica, cuanto no
es práctico no era política para él». Conseqüent
amb aquesta idea, des del moment que decideix dedicar-se a la ciència
urbanitzadora exercirà l'activitat pública. En la seva primera
aparició política, Cerdà es presenta per a diputat
a les Corts de Madrid el 1851. Surt escollit per al Districte 2n de Barcelona,
en una candidatura progressista juntament amb Estanislau Figueres, Pascual
Madoz i Jacint F. Domènech. A partir d'aquest moment no deixarà
mai una certa activitat política que articula des de tres institucions:
com a diputat en el Congrés de Madrid, com a regidor de l'Ajuntament
de Barcelona en dos períodes (1854-1856 i 1863-1866) i com a diputat
provincial, concretament com a vicepresident de la Diputació de
Barcelona durant el període 1873-1874. Cerdà, milicià La pertinença
de Cerdà a la Milícia Nacional és una faceta essencial
en la seva trajectòria. La Milícia té l'origen a
les Corts de Cadis (1812). El 4 de juliol de 1855 va tenir lloc una vaga general que va commocionar Barcelona i la rodalia. Davant la difícil situació, les forces militars de Capitania General es van retirar als quarters, la qual cosa provocà que la Milícia es fes responsable de l'ordre públic. En aquest marc especial, l'actuació de Cerdà com a màxim responsable de la Milícia va permetre desactivar la vaga, esdeveniment que el condicionà en el futur. Per una vegada, va ser mal vist pels militars i els elements més reaccionaris, de tal manera que al final del règim fou empresonat. A partir d'aquell moment Cerdà va tenir un contacte estret amb el món obrer. L'origen de l'urbanisme i els seus instruments Va estar Ildefons
Cerdà qui va inventar a meitat del segle XIX el terme urbanisme
per abordar una realitat amb greus disfuncions i que requeria per a les
seves resolucions un sentit interdisciplinari i la imaginació suficient
per usar i crear els instruments tècnics, econòmics, legals
i socials que donessin suport al nou concepte. Així doncs,
Cerdà exposa en la seva obra magna (Cerdà I., 1867):
«colocado en la alternativa de inventar una palabra, o de dejar
de escribir sobre una materia que a medida que he ido profundizando en
su estudio, la he creído más útil a la humanidad,
he preferido inventar y escribir, que callarme, el uso de una palabra
nueva no puede ser censurable siempre y cuando la necesidad lo justifique,
y lo abone a un fin laudable». La nova paraula, però,
anava més enllà de les consideracions de veïnatge de
l'habitatge amb la resta d' habitatges i els seus avantatges i inconvenients,
el carrer en relació amb les cases, etc., i inclou a l'anàlisi
consideracions d'altres disciplines aplicades. «...Y observé
los muchos y complicados intereses que juegan y luchan y se combaten en
estos grandes palenques donde se concentran y bullen, todos los de una
comarca, a veces de una provincia y distrito, a veces de una Nación
entera; y me convencí de la parte muy principal, que no voluntaria,
si no forzadamente forman en esas luchas los intereses materiales, los
morales, los administrativos, los políticos y los sociales y los
de la salud pública y del bienestar del individuo, que son casi
siempre sacrificadas a la prepotencia de aquellos...» En la nova idea que
tracta de definir suporta el concepte de sistema de manera més
o menys clara: «lo primero que se me ocurrió fue la necesidad
de dar un nombre a ese mare-magnum de personas, de cosas, de intereses
de todo género; de mil elementos diversos, que sin embargo de funcionar,
al parecer, cada cual a su manera de un modo independiente, al observarlos
detenida y filosóficamente, se nota que están en relaciones
constantes unos con otros, ejerciendo unos sobre otros una acción
a veces muy directa, y que por consiguiente vienen a formar una unidad. El conjunto de todas
estas cosas, sobre todo en su parte material, se llama ciudad; mas como
mi objeto no era expresar esa materialidad, sino más bien la manera
y sistema que siguen esos grupos al formarse, y como están organizados
y funcionan después todos los elementos que los constituyen, es
decir, que además de la materialidad debía expresar el organismo,
la vida si así cabe decirlo, que anima a la parte material; es
claro y evidente, que aquella palabra no podía convenirme.» L'origen del terme
el busca en la paraula urbs romana i expressava tot allò que estigués
dins de l'espai circumscrit pel solc perimetral que els romans obrien
amb els bous sagrats «...con la apertura del surco urbanizaban el
recinto y todo cuanto en él se contuviese; es decir, que la apertura
de este surco, era una verdadera urbanización; esto es, el acto
de convertir en urbs un campo abierto o libre. He aquí las
razones filológicas que me indujeron y decidieron a adoptar la
palabra urbanización, no sólo para indicar cualquier acto
que tienda a agrupar la edificación y a regularizar su funcionamiento
en el grupo ya formado, sino también el conjunto de principios,
doctrinas y reglas que deben aplicarse, para que la edificación
y su agrupamiento, lejos de comprimir, desvirtuar y corromper las facultades
físicas, morales e intelectuales del hombre social, sirvan para
fomentar su desarrollo y vigor y para acrecentar el bienestar individual,
cuya suma forma la felicidad pública.» Aquest és l'origen
de l'urbanisme, un nou concepte interdisciplinari que relaciona els components
físics amb l'activitat humana que es desenvolupa en un espai teòricament
tancat. Aquesta visió de conjunt, no obstant això, no ha
estat fins als nostres dies la regla utilitzada per la majoria dels autors
de realitzacions urbanes. Les solucions que han estat donades han estat
mediatitzades per visions teleològiques i fragmentades, per intentar
resoldre problemes concrets i parcials sense atendre a la resolució
dels conflictes que els emmascaren i provocar, a voltes, disfuncions secundàries
d'una envergadura que difícilment justificaven la solució
donada. Una de les característiques
que fan actuals la teoria de la urbanització de Cerdà és
justament l'aportació d'una visió de conjunt de l'urbs per
tal de resoldre els conflictes més importants de la seva època
(la higiene, la mobilitat, la trituració del que s'ha construït,
la reducció de la injustícia, etc.), aportant, alhora, més
solucions de conjunt i de detall a problemes que es van arrossegant al
llarg de la història de la urbanització, com són
la dialèctica entre privat i públic, privacitat i sociabilitat,
camp i ciutat, etc. Instruments de caràcter legal i administratius Cerdà va captar
amb tota intensitat que la urbanització comportava un canvi social
de gran magnitud i que per ordenar aquest canvi calia una nova legislació.
Davant la llacuna existent, s'ofereix per omplir-la amb una important
reflexió que li permet aportar idees, conceptes i tècniques
jurídiques autènticament transformadores que toparien amb
la mentalitat de l'època i que encara sorprenen avui pel seu vigor,
capacitat imaginativa i estratègia operativa. Utilitzant l'analogia
com a criteri hermenèutic, construeix la teoria de la planificació
urbanística estructurant les seqüències procedimentals
de manera que, en els seus perfils bàsics, no ha estat superada
posteriorment (Bassols M., 1995). El plànol que serà la
síntesi gràfica; els mitjans econòmics, legals i
administratius que s'han d'utilitzar per desenvolupar-lo (pla o estatut
econòmic), i les ordenances de construcció i de policia
urbana constitueixen la síntesi de la planificació urbanística. En les ordenances
de construcció de l'Eixample és on centra la seva atenció,
considerant que les ordenances de policia existents estaven prou reglamentades
i que calia aplicar-les amb vigor. Cerdà creu
que «...la construcción urbana ha permanecido estacionaria
a causa de haberse amoldado a las contingencias de la industria y del
arte con menosprecio de los estudios de economía política,
higiene y de administración que deben considerarse como sus naturales
e inseparables auxiliares». Segons Bassols, les bases axiològiques de l'urbanisme de Cerdà es resumeixen en els següents punts:
Les ordenances de
la construcció són un compendi de fórmules operatives
i la creació de noves figures conceptuals que es constitueixen
en el primer exemple del nostre Dret urbanístic d'àmbit
supramunicipal. Així s'anticipa al concepte de zonificació
d'usos distingint les categories d'ús edificat: habitacions privades,
usos industrials i administratius, i usos del sòl sense edificació:
passeigs, parcs, jardins, places, etc. A la zonificació dels usos
industrials reserva unes zones de Barcelona, alhora que prohibeix se n'instal·lin
en les altres. Les unitats de referència seran el sistema viari
i les illes i, com en les ordenances tradicionals, el solar o l'edifici. A part de les obres
d'urbanització, regula també les obres subterrànies
en ordre a la seva programació, canalització i disposició
de galeries per a aigües i instal·lacions de gas. Això
representa una anticipació d'allò que avui s'anomena urbanisme
subterrani (Bassols, 1995). Disposava de mesures
específiques per a la determinació, disposició, separació
i superfície de les illes, així com la seva formació
dels solars i alçàries dels edificis per construir; tot
això de conformitat amb els imperatius d'higiene, salubritat i
comoditat que justificaven aquest intervencionisme tan detallat, i que
tenia la seva màxima expressió en l'exigència d'un
fons de jardí igual al de la construcció en les illes i
edificis. El que avui s'anomena disciplina urbanística Cerdà ho va anomenar "Policía de obras"; amb aquest títol regula un conjunt de solucions i previsions, des de la iniciació de les obres fins que aquestes finalitzessin. Així es regulen d'una manera racional qüestions tan actuals com: la caducitat de la llicència d'obres, la responsabilitat de la construcció, el règim d'enderrocs, la recepció de les obres, el certificat final de les obres, la demolició en cas de desajustaments. Al mateix temps, com a tancament del procés edificador, Cerdà, profundament preocupat per l'habitabilitat higiènica, estableix un control d'habitabilitat de la construcció, de manera que tot habitatge (per construcció viciosa, per defectes de ventilació, falta de neteja, insuficiència del cub atmosfèric, escala, falta de serveis higiènics, etc.) serà considerat inhabitable i desallotjat, i es col·locarà a la façana un rètol amb el missatge següent: "casa interdicha por causa de salubridad" (art. 321) (Bassols, op. cit.). Mesures de caràcter econòmic L'aspiració
d'Ildefons Cerdà en l'ordre econòmic s'orientava cap la
recerca d'una fórmula o dispositiu de finançament de l'acció
urbanitzadora. Ell considera que
la reforma i l'Eixample d'una ciutat és una obra d'utilitat pública,
i en l'esmentada obra inclou un inventari que considera tant les obres
de superfície com subterrànies. Estableix els mecanismes
per al finançament de les xarxes urbanes i el repartiment de càrregues
i beneficis. No considera de justícia
per al finançament de les obres ni el sistema d'expropiació
ni la imposició d'impostos extraordinaris, ni tampoc el sistema
d'emprèstits públics, la qual cosa implicaria «pagar
muy caro a un propietario el derecho de hacerle más rico». Seguint Bassols (1995),
la concreció d'aquests principis presenta el següent quadre
de situacions:
Introdueix també la tècnica de la reparcel·lació i els perfils del sistema de compensació, anticipant-se unes quantes dècades, més de quaranta anys, a la primera formulació d'aquest tipus que va tenir lloc a Alemanya amb l'aprovació l'any 1902 de la llei que es coneix en el dret urbanístic composat com a Llei Adickes. En efecte, proposa un sistema equitatiu de repartiment entre els propietaris dels beneficis i prejudicis. Així, els beneficis de l'Eixample, diu, «no deben repartirse entre los propietarios por el mero capricho del acoso o de la suerte como los premios de la lotería, se hace preciso que los propietarios mismos se apresuren, cada uno por su parte, a hacer que la distribución sea igual, y equitativa. Es decir que aquellos que por casualidad se encontrasen más favorecidos han de ser los primeros en ceder una parte de sus mayores ventajas, inmerecidas e injustas, a los que por esa misma casualidad se vieran menos beneficiados». Com diu Bassols, s'aprecia en aquestes paraules la formulació de dos principis que informen l'urbanisme modern i que han estat recollits en la legislació urbanística contemporània: «la interdicció de la loteria del planejament urbanístic i el repartiment entre els afectats dels beneficis i càrregues derivades del planejament. » Mesures de caràcter organitzatiu Per al desenvolupament
dels objectius tant tècnics com econòmics o jurídics,
va proposant noves fórmules organitzatives. Així, per tal
de donar sortida a la idea de la reparcel·lació, articula
la idea de construir una mancomunitat o comunitat transitòria entre
tots els propietaris de porcions de terreny compresos en una illa, la
qual s'integra per la superfície bruta total (limitada pels eixos
dels carrers que l'envolten), i la superfície, tant se val quin
sigui el nombre de propietaris partícips, ja que formen una única
entitat, tenen els mateixos drets i confosos (pro indiviso). (Bassols,
M., 1995). Proposa
també en les ordenances la creació del Consell de Salubritat
i Construcció per assessorar a tots els ajuntaments de l'Eixample
en l'aplicació de l'ordenança. Hi havien d'estar
representats tots els implicats: l'Administració i el Govern, el
dret, l'economia, la higiene, l'estadística i els facultatius de
la vialitat, l'edificació i la indústria. Cerdà considera que la gestió urbanitzadora no ha de ser consumida per l'Administració, i proposa que sigui una empresa privada, un concessionari, a qui s'adjudiqui l'obra en subhasta pública, en analogia a la legislació de ferrocarrils. Instruments de caràcter tècnic o facultatiu La ciutat que projecta
el fundador de l'urbanisme se'ns presenta avui dia, amb una gran actualitat,
tal com es traspua al llarg d'aquest article. Les propostes de caràcter
tècnic que va anar realitzant a partir de la segona meitat del
segle XIX són moltes i variades i sense pretendre fer una descripció
exhaustiva de la seva obra facultativa, és interessant destacar
algunes de les seves proposicions conceptuals, en part realitzades. Cerdà, qualificat
de socialista científic per F. Estapé (1994) i de cap manera
com a socialista utòpic, o qualificat de planificador liberal per
A. Soria (1995), cerca la resolució de diversos conflictes que
té la ciutat de principis del XIX. D'una banda, pretén construir
una societat tan igualitària com sigui possible (F. Estapé
a les I Jornades Internacionals Cerdà, urbs i territori, 1995)
i, com diu el mateix Estapé, si no hagués estat per interessos
mesquins, la Barcelona projectada per Cerdà hauria estat la primera
ciutat jardí del món (tot i que hauríem de matisar
aquesta expressió). Fruit d'aquesta recerca de la igualtat són
el seus estudis sobre el cost de l'habitatge per fer assequible un habitatge
digne per a la classe obrera, lluitant contra els especuladors del sòl,
o també els treballs sobre l'alimentació, el pressupost
familiar, les condicions de treball de les famílies obreres, la
densitat o la mortalitat, que quedaren recollits en la Monografia estadística
de la classe obrera. La resolució final ha estat una mixtió
de rendes en el mateix edifici construït, de manera que les plantes
properes al carrer eren ocupades per rendes més elevades que anaven
disminuint a mesura que es pujava en alçària. Aquí
rau, al meu parer, una de les explicacions de la vivacitat i estabilitat
en el temps de l'Eixample de Barcelona. D'altra banda, Cerdà
pretén resoldre els problemes de la manca de salubritat, fruit
de la congestió i l'absència de les infraestructures i normes
bàsiques d'higiene, tant en l'edificació com en la infraestructura
pública. Extraient alguns paràgrafs
de la recent trobada Teoría de la construcción de ciudades,
seleccionats per A. Cabré i F. Muñoz (1995), queda reflectida
de manera clara i explícita la seva voluntat de resolució
dels problemes de salut pública: «...observaremos
que en dichas casas no penetra la luz que todo lo vivifica, no se encuentra
espacio suficiente para moverse y lo que es más todavía
ni siquiera el aire para respirar, no puede esto llamarse vivir en casas
sometidas a las reglas que, especialmente en beneficio de la salud pública,
establece la civilización. Esto no es más que encaramar
colocados en estantes a los seres racionales unos sobre otros... El aire, la luz, el
espacio y el agua que la naturaleza ha echado alrededor de nosotros con
tanta profusión (...) abundan y abundarán siempre para todo
el mundo, y sin embargo en la habitación del rico lo mismo que
en la del pobre se dispersan con una avaricia verdaderamente criminal.» De tot plegat i en
ordre a definir algunes característiques de l'habitatge, Cerdà
imposa un pis de superfície generosa, aproximadament 200 m2, per
tal de resoldre la intimitat de l'individu a la llar i les condicions
adequades de salubritat i higiene (aire, llum, ventilació, etc.). Després de
considerar en una primera etapa l'habitatge com a peça elemental
de la ciutat, va entendre posteriorment que la cèl·lula
bàsica estructurada era l'illa o la intervia, que es convertia
en una peça del mosaic d'una xarxa de vialitat, on la continuïtat
del moviment obligava a ocupar-se de les vies en la seva totalitat i no
una a una. La importància
que pren per Cerdà la xarxa, l'obliga a estudiar amb deteniment
els nusos i els enllaços, atès que és en aquests
on perilla la continuïtat del moviment. Així la proposta
urbanística de Cerdà comença definint l'estructura
del conjunt, és a dir la xarxa, per després anar descendent
als altres elements. La seqüència que proposa, seguint A.
Soria (1995), és la següent:
És interessant
fer notar la reducció a l'absurd que fa Cerdà dels traçats
radioconcèntrics. Si la xarxa és radial, seria lògic
que els carrers s'anessin eixamplant a mesura que s'apropen als centres
generadors de trànsit, a la manera que «se ensancha el cauce
de un río o cada riachuelo que a él confluye» (Cerdà,
I., 1861) i a més a més, seria «indispensable que
haya en el centro suficiente holgura para el movimiento que allí
habrá de reinar, y no se halle cuajado de edificios» (Cerdà,
I. 1861). En suma, el sistema
radial o radiocèntric, per poder funcionar, exigeix un centre buit
i vies de secció creixent a mesura que s'aproximen a aquell. Però
si el centre és buit, quin centre és aquest? (Soria, A.,
1995). Aquesta és la raó de la quadrícula de l'Eixample
de Barcelona, recolzada en un gran eix longitudinal: la Gran Via de les
Corts Catalanes. Com dèiem anteriorment,
Cerdà proposa l'illa com a cèl·lula elemental del
disseny pròpiament urbà, en contraposició a l'edifici,
que es converteix en la unitat elemental del disseny arquitectònic.
La base del disseny de la ciutat és, per l'inventor del concepte
d'urbanisme, la xarxa viària en la seva totalitat, d'una banda,
i les illes de l'altra. És en les intervies on es dóna resposta
integrada a les necessitats de l'habitabilitat i la vialitat i n'ha de
ser el mòdul de creixement de la ciutat. Cerdà és
conscient que «la forma y magnitud del "intervías"
determina la forma y la magnitud del "solar", el cual, a la
vez, determina la forma y magnitud de los edificios» (Cerdà,
I., tww 1861). La famosa illa oberta,
amb xamfrans i envoltada d'amples vies, és l'intent de Cerdà
per trobar un nou equilibri entre vialitat i habitabilitat. Obrint l'illa
i millorant l'habitabilitat dels habitatges, dotant-los de dues façanes
-una al carrer i l'altra a l'ampli jardí interior (intent de ruralitzar
la ciutat)-, projectant una quadrícula d'amples avingudes, facilita
la circulació al distribuir-la uniformement, i aixamfranant les
cantonades augmenta la superfície de les interseccions amb la finalitat
d'evitar embussos (Adrià, A., 1995). Com ha estat explicitat,
la visió del concepte d'urbanisme creat per Cerdà era una
visió àmplia integradora, sistèmica diríem,
amb un afany d'aconseguir l'equilibri entre diversos parells de nocions
oposades i complementàries: camp-ciutat, soledat i sociabilitat,
quietud i moviment, regularitat i varietat (Soria, A., 1995). D'aquests complementaris,
en destaca un per la seva difusió: «Ruralizad lo
urbano: urbanizad lo rural». Però com diu l'autor abans citat,
aquesta frase no s'ha d'entendre exclusivament en termes espacials o físics.
Ruralitzar per exemple el que és urbà no consistia per Cerdà
tan sols a introduir trossos de natura en cada casa, illa o barri, sinó
a fer compatibles la quietud i l'aïllament propis del camp, amb el
moviment i la sociabilitat propis de la ciutat. Aquesta complementarietat,
la plasma també en la combinació entre els petits detalls
i les visions de conjunt. Com afirma A. Soria, Cerdà s'avança
a la noció que la teoria del caos avui ha posat en voga: «No
siempre los grandes efectos provienen de grandes causas, sobre todo cuando
se secundan y coadyuvan, llegan a producir efectos de la mayor trascendencia;
y esto lo mismo en el orden físico que en el orden moral. La dificultad
en tales casos consiste en encontrar y distinguir estas causas pequeñas
y en saber darles la importancia que se merecen, lo cual no se improvisa,
sino que es siempre obra del tiempo, de la observación y del estudio»
(Cerdà, I., 1861). Aquesta afirmació
la firmarien els teòrics dels sistemes dissipatius embrancats a
desxifrar la complexitat dels sistemes, als quals agradaria també
dissenyar teixits urbans prou flexibles per encabir-hi la màxima
quantitat d'informació organitzada. Cerdà, sense saber-ho,
va projectar un teixit urbà que avui aplega la major complexitat
urbana que es coneix en un radi de més de mil quilòmetres
al voltant de Barcelona. Aquesta és, potser, la gran força
de l'Eixample i també la seva projecció de futur, ja que
ha estat capaç d'anar incorporant al llarg de la seva història
les noves activitats econòmiques i les pròpies de la societat
civil. La diversitat de persones jurídiques que conté fa
que sigui l'espai central d'un territori molt ampli. Però la visió
sistèmica que Ildefons Cerdà va imprimir a la seva obra
va ésser subvertida ja en el seu temps per efectes de l'enveja,
l'especulació i les visions parcials i de curta llargada. Al llarg d'aquest
segle i mig des que Cerdà elaborà el seu pla, s'han anat
succeint ordenances especuladores que mossegaven part del disseny primer
i, amb ell, part de la teoria que el sustentava. Al començament
es van ocupar els interiors d'illa que havien de proveir de verd la "meitat"
de l'Eixample, que havien d'omplir de contingut la meitat de la vida ciutadana,
aquella que està relacionada amb la quietud, l'aïllament,
la relaxació, el poder llegir un llibre o prendre el sol al costat
de la remor de l'aigua d'una hipotètica font. El "robatori"
d'aquest verd explica, en part, el posterior desastre esdevingut al nostre
país: la proliferació de segones residències fins
a situar-nos al capdavant del món sencer, amb les consegüents
conseqüències ambientals. La pressió que va suposar
el desenvolupament només de l'altra meitat de la vida ciutadana,
la destinada a la relació, l'intercanvi i el contacte, va obligar
el ciutadà barceloní a haver de compensar, fora de la ciutat,
allò que mancava a dintre. Cal dir, però, que el destí
de les edificacions, la major part d'una planta, a l'interior de l'illa,
ha permès donar a l'Eixample una flexibilitat i capacitat d'adaptació
que altres teixits urbans no tenen. La proliferació de petits tallers,
magatzems i darrerament aparcaments, ha anat donant resposta als reptes
que els temps li han plantejat. Les següents
ordenances, fins a l'època de Porcioles, han estat destinades en
bona part a augmentar l'alçada dels edificis, projectant, a mesura
que anaven creixent, ombres sobre altres edificis. Un dels criteris de
disseny, avui de moltíssima actualitat, està relacionat
amb el comportament energètic dels edificis. L'orientació
al sol i l'existència de zones de sol i ombra en un edifici, creen
les millors condicions per generar corrents creuades, que són,
com se sap, la millor i primera solució per regular la temperatura
a l'interior. Les propostes recents, adreçades a dividir pisos
amb un afany en algun cas especulador i en uns altres per acomodar els
habitatges a les actuals estructures familiars, són nefastes amb
relació a l'eficiència energètica. Després de Cerdà no han estat gaires els urbanistes que han aportat visions integrals, potser perquè els encàrrecs no tenien la possibilitat de construir una nova ciutat. Ara bé, els planificadors d'aquest segle, sobretot després de l'aparició d'un nou mitjà de locomoció, l'automòbil, que ha determinat una nova forma d'urbanització, han tingut la possibilitat de crear no una, sinó moltes ciutats (si ens atenem a la superfície construïda) i els resultats no poden ser més desencisadors i més parcials. Escenaris generadors de conflictes: l'urbanisme com a instrument resultori El tifus, la tuberculosi,
el còlera, etc., epidèmies íntimament relacionades
amb la ciutat intramurs, densa, amb població amuntegada i edificis
triturats, sense la infraestructura de sanejament mínima, justifiquen
l'aparició d'una nova disciplina: l'urbanisme, que demoleix les
muralles i els barris insalubres, que crea el carrer corredor amb arbres
i infraestructures de sanejament, que construeix allotjaments populars,
parcs públics i places públiques. Les millores que proporciona
la nova ciutat en combinació amb la descoberta dels agents patògens
de la tuberculosi, el còlera, el tifus i la pesta, i altres millores
sanitàries i de salut pública, fa que augmenti l'esperança
de vida i es redueixi la mortalitat infantil. Ildefons
Cerdà va establir que els conflictes principals per resoldre en
la planificació i construcció de la ciutat eren els relatius
a la higiene i la salubritat, l'equitat i la reducció de la injustícia
social, i els que fan referència a la mobilitat. No es va tornar
a reprendre la necessitat de planificar noves ciutats atenent a la resolució
de nous conflictes fins a l'arribada de Le Corbusier i el moviment funcionalista. Potser cal destacar
mentrestant la figura d'E. Howard i el moviment de la ciutat jardí
que pretenien aclarir el conflicte camp-ciutat de resultes dels diferents
impactes de contaminació atmosfèrica, visual, per sorolls,
de salubritat de la ciutat industrial. Es tractava de proporcionar la
il·lusió de viure al camp, vivint a la ciutat. Després,
el Pla regional de Geddes amplia la planificació territorial i
regional i estén la ciutat jardí a perifèries extenses,
tot i que intenta sense aconseguir-ho preservar les àrees de sòl
fèrtil d'ús agrícola. L'equitat, la reducció
de la injustícia que els primers urbanistes i socialistes utòpics
incloïen en el disseny dels nous assentaments -cal recordar els esforços
realitzats per Cerdà a conèixer i quantificar les condicions
de vida i les disponibilitats econòmiques dels menys afavorits,
i que va recollir en la seva obra Monografia estadística de la
classe obrera- els portà a solucions formals i funcionals diverses,
algunes d'elles, com és el cas de l'Eixample, amb resultats palpables
i permanents. Avui la separació dels grups socials en l'espai per
diferències econòmiques, ètniques, religioses, etc.,
és causa de conflictes socials, d'inseguretat i d'incertitud en
el futur. La delinqüència, la droga, el treball submergit,
el control no democràtic de l'espai per grups que usen regles de
joc alienes a l'estat de dret, són, entre d'altres, els conflictes
emergents d'una societat dual que la ciutat segregadora ha anat fomentant
i fomenta encara ara. La resolució
de conflictes en l'era industrial ha estat presidida per una millora de
les condicions higièniques i de salubritat i també la millora
de les condicions de vida generals que tenen a veure amb les condicions
de treball, tant de l'elongació de la jornada laboral com les condicions
higienicosanitàries, o també en les millores de l'habitabilitat
de l'habitatge i de l'espai urbanitzat per a una part dels grups socials. En les ciutats occidentals, part dels conflictes han estat resolts a través d'un seguit de normes edificadores i urbanístiques de plans i projectes; no obstant això, les característiques i les dimensions d'alguns conflictes actuals fan que sense oblidar allò que, entre d'altres Cerdà, van resoldre, s'hagi de posar l'accent en unes noves bases teòriques de planificació. Unes bases que abordin el funcionament de la ciutat de manera integrada, de manera sistèmica. Quan Cerdà va fer la seva aproximació sistèmica de la ciutat no havien estat desenvolupades ni la teoria de sistemes, ni aspectes bàsics de la termodinàmica, ni de l'autoecologia, que permeten avui comprendre les relacions essencials dels sistemes oberts. No se li podia demanar, per tant, que comprengués la naturalesa dels nous conflictes i els plasmés en el disseny de la seva proposta. Estic convençut, malgrat això, veient la profunditat de les seves teories i el grau d'intuïció que incorporaven, que Cerdà introduiria, avui, els coneixements actuals per resoldre els nous conflictes i formularia, segurament, un nou marc teòric per fer-ho. Bibliografia
Referències 1 Les referències
biogràfiques de Cerdà han estat extretes dels textos recollits
en motiu de la Mostra Cerdà. |
Fòrum de debat | ||