|
Fòrum de debat |
Núm.
30 - octubre 2001
|
||
Gro
Harlem Brundtland
Divulgadora de la sostenibilitat Ignasi
Doñate
Gro Harlem Brundtland (1939) és una metgessa noruega especialitzada en salut pública. Primera ministra de Suècia durant deu anys, l'any 1983 va fer-se càrrec i presidir la Comissió Mundial de Medi Ambient i Desenvolupament. El treball més conegut d'aquesta comissió és l'anomenat "El nostre futur comú" o "Informe Brundtland" on es posen les bases del concepte de desenvolupament sostenible. Dona amb una gran vocació política i internacionalista, en l'actualitat és la directora general de l'Organització Mundial de la Salut (OMS). «Estem
vivint en un món en el qual la línia divisòria entre
els que tenen i els que no tenen continua fent-se més gran; un món
en el qual tan sols uns pocs privilegiats tenen accés als fruits
de la revolució tecnològica. El nostre repte és construir
un pont sobre aquesta línia divisòria. Nosaltres podem fer-ho
tot millorant els accessos: l'accés als recursos, l'accés
als productes, l'accés a la informació i a la tecnologia
i l'accés als sistemes de salut, si comptem amb la infraestructura
i amb les institucions que poden fer-ho possible».
Va ser l'any 1983 quan el llavors secretari general de les Nacions Unides va convidar la doctora Gro Harlem Brundtland a fer-se càrrec i presidir la Comissió Mundial de Medi Ambient i Desenvolupament. Aquesta comissió, que va ser més aviat coneguda pel fet de desenvolupar el concepte polític i ampli de desenvolupament sostenible, va fer públic els seus treballs el mes d'abril de l'any 1987 amb l'elaboració de l'informe "El nostre futur comú", mundialment conegut per "Informe Brundtland". La sostenibilitat: un concepte polisèmic La sostenibilitat és un concepte polisèmic, que correspon a una pluralitat de dimensions:
Gro Harlem Brundtland va néixer a Oslo, Noruega, el dia 20 d'abril de l'any 1939. Va estudiar i llicenciar-se en medicina, i es va especialitzar en salut pública. Treballant en l'àmbit de la investigació va dedicar els deu primers anys de la seva vida professional al sistema de salut pública del seu país. Ha estat ocupant llocs públics durant més de 20 anys, 10 dels quals com a primera ministra del seu país. Així doncs, la primera opció professional de Brundtland no va ser ni l'ambientalisme ni la política. Com a doctora la disciplina que va escollir va ser la rehabilitació, una especialitat amb una gran evolució després de la Segona Guerra Mundial, una especialitat la passió per la qual va heretar del seu pare. Quan Gro Harlem tenia 10 anys la seva família es va traslladar als Estats Units, on el seu pare havia guanyat una beca de la Fundació Rockefeller. Havent retornat a Noruega, el seu pare va tornar a treballar a l'estranger, aquesta vegada a Egipte, com a expert en rehabilitació de les Nacions Unides. Amb aquests desplaçaments se sembraven en ella i des de molt jove les llavors de l'internacionalisme. La doctora Brundtland
va heretar una altra passió del seu pare: l'activisme polític.
Als set anys es va inscriure a la secció infantil del Moviment Laborista
de Noruega, en el qual va seguir treballant des de llavors i fins a liderar
la victòria electoral del seu partit tres cops.
Havent retornat a Oslo i, en concret, al Ministeri de la Salut l'any 1965, va treballar al ministeri en temes de salut infantil i en el departament infantil de l'Hospital Nacional i de la Ciutat d'Oslo, on esdevingué directora dels Serveis de Salut Escolar d'Oslo, tasques que féu compatibles amb tirar endavant la seva família i representar Noruega en conferències internacionals. L'any 1974 es va oferir a la doctora Brundtland el càrrec de Ministra del Medi Ambient. En un primer moment, creient que no tenia prou experiència en temes ambientals, estava dubtosa d'acceptar el càrrec. Tot i així, la seva convicció del lligam existent entre salut i medi ambient la va fer canviar d'opinió. Així fou com, al llarg dels anys 70, va guanyar un reconeixement internacional en els cercles mediambientals i una reputació política al seu país. El càrrec l'ocupà fins a l'any 1979. En l'entretant, l'any 1977 esdevenia membre del Parlament de Noruega. L'any 1981, encara a l'edat de 41 anys i com a líder el Partit Laborista, va ser nomenada per primer cop primera ministra de Noruega. Gro Harlem Brundtland era llavors la persona més jove i la primera dona a ocupar aquest càrrec al seu país. Posteriorment seria primera ministra en dos altres períodes: del 1986 al 1989 i del 1990 al 1996. En total la doctora Brundtland ha estat cap de govern de Noruega durant més de 10 anys. En aquest període i atenent la preocupació creixent de la doctora Brundtland per temes de significació global, l'any 1983 el llavors secretari general de les Nacions Unides la va convidar a fer-se càrrec i a presidir la Comissió Mundial de Medi Ambient i Desenvolupament. Acceptat el càrrec, va nomenar els membres de la Comissió, que va ser més aviat coneguda pel fet de desenvolupar un concepte polític i ampli de desenvolupament sostenible, i que va fer públic el mes d'abril de l'any 1987 el seu informe:"El nostre futur comú". Tal com explica ella mateixa en el prefaci de la publicació de l'informe (edició castellana: "Nuestro Futuro Común". Comisión mundial del medio ambiente y del desarrollo. Alianza Editorial, S.A., Madrid, 1988), «les meves reflexions i visió de l'assumpte es fonamentaven també en altres fets de la meva experiència política: el treball precedent de la Comissió Brandt sobre qüestions Nord-Sud i de la Comissió Palme sobre qüestions de seguretat i desarmament, comissions de les quals vaig formar part». Dins el període de redacció de l'informe, l'any 1986, va ser nomenada vicepresidenta de la Internacional Socialista. Les recomanacions de la Comissió Mundial de Medi Ambient i Desenvolupament conduïren a la Cimera de la Terra-Conferència de les Nacions Unides sobre Medi Ambient i Desenvolupament, a Rio de Janeiro, l'any 1992. Un cop acabat el seu darrer període com a primera ministra, el mes d'octubre de 1996, va ser escollida com a directora general de l'OMS el dia 13 de maig de l'any 1998. En aquesta darrera elecció hi van contribuir les seves diferents facetes i capacitats com a doctora, política, activista i gestora. El naixement de la Comissió Mundial sobre el Medi Ambient i el Desenvolupament L'any 1983 el llavors secretari general de les Nacions Unides va demanar a Gro Harlem Brundtland que formés i presidís una comissió especial independent que acceptés el repte de redactar un informe que constituís "un programa global per al canvi". L'Assemblea General volia fer una crida urgent a tots els estats del món a fi de proposar estratègies ambientals a llarg termini, que permetessin assolir un desenvolupament sostenible per al segle XXI. Rere l'objectiu de la Comissió hi havia la preocupació per incentivar una més gran cooperació entre països amb diferents nivells de desenvolupament, tot millorant els mecanismes amb els quals la comunitat internacional hauria de tractar amb més eficiència els problemes ambientals, tot i ajudant a definir sensibilitats comunes que permetessin elaborar un programa d'acció a llarg termini. Com indica la mateixa doctora Brundtland com a presidenta de la Comissió: «Quan l'any 1982 es va començar a discutir sobre les atribucions de la Comissió, va haver-hi veus que volien limitar l'àmbit de treball a les 'qüestions mediambientals'. Per sort no es va caure en aquest fàcil error. El 'medi ambient' és l'entorn on vivim tots, i el desenvolupament és el que tots fem per tractar de millorar la nostra vida a l'entorn en què vivim. Moltes qüestions crítiques de supervivència estan relacionades amb un desenvolupament desigual, amb la pobresa i amb el creixement de la població. Per aquest motiu les vinculacions entre la pobresa, la desigualtat i la degradació ambiental constituïen un tema bàsic d'anàlisi». Així va ser com la Comissió Mundial sobre el Medi Ambient i el Desenvolupament fou creada en virtut de la Resolució 38/161 de l'Assemblea General de les Nacions Unides, la tardor de 1983. El secretari general nomenà com a presidenta Gro Harlem Brundtland, que llavors era cap del Partit Laborista noruec, i com a vicepresident el doctor Mansour Khalid. Foren ells dos qui, posteriorment, nomenaren la resta de comissaris que havien d'intervenir en l'elaboració i la redacció de l'informe. La sostenibilitat com a principi jurídic Un grup de juristes
experts internacionals va treballar per a la Comissió i va formular
una "Proposta de principis legals per a la protecció ambiental i
el desenvolupament sostenible", que va representar el punt de partida de
la sostenibilitat com a principi jurídic i que no sols va constituir
el fonament jurídic dels principals convenis aprovats a la Cimera
de la Terra de Rio de Janeiro, sinó també del V Programa
d'Acció de la Comunitat Europea i de moltes constitucions estatals
que van introduir posteriorment en els seus redactats el dret individual
a un medi ambient adequat i de qualitat.
La debilitat i grandesa de la sostenibilitat Ja la Conferència d'Estocolm de les Nacions Unides (1972) va fer una crida a incorporar la sostenibilitat com a principi jurídic: «També el marc jurídic internacional ha de ser notablement reforçat per donar suport al desenvolupament sostenible». Si bé el dret internacional relatiu al medi ambient ha evolucionat ràpidament des de la Conferència d'Estocolm, s'han de superar encara importants buits i deficiències en el procés de transició al desenvolupament sostenible. Com explica el professor Ramon Martín Mateo, el principal problema del principi és la seva poca efectivitat i la manca d'exigibilitat jurídica. Tot i així, després de Rio no pot dir-se que la sostenibilitat estigui mancada en dret de tota transcendència pràctica, atès que la sostenibilitat s'inscriu en l'òrbita dels grans principis que han de guiar l'ordenació de les conductes als diversos estats que integren les Nacions Unides. Però, més enllà d'això, els diferents corrents ideològics són causa de l'actual confusionisme terminològic ("desenvolupament durable", "creixement sostingut", "creixement sostenible"...) i els estats eviten una formulació legal que determini deures concrets que capaciti els particulars a exigir el seu compliment per la via judicial. És políticament correcte que la formulació jurídica del principi vagi més endarrerida que la formulació de la sostenibilitat com a principi ètic, com a principi econòmic o com a model d'anàlisi sociopolítica. No és, doncs, d'estranyar que no fos un jurista, sinó Gro Harlem Brundtland (doctora-política-activista), la que divulgués la sostenibilitat com a principi universal. I és així com en l'àmbit mundial es parla ja d'una tercera gran transició: la societat sostenible. |
Fòrum de debat | ||