|
Fòrum de debat |
Núm.
30 - octubre 2001
|
||
Ramon
Margalef Joandomènec
Ros Ramon
Margalef (1919), ecòleg, limnòleg, oceanògraf i planctòleg,
és possiblement el científic Si és cert,
com s'ha dit més d'un cop, que per protegir la natura se l'ha d'estimar,
i per estimar-la se l'ha de conèixer, difícilment trobaríem
a casa nostra un estudiós de la natura que hagi contribuït
més a aquest coneixement (i, per tant, a la protecció de
la natura) que el professor Ramon Margalef. Margalef acaba de complir
sis dècades de vida activa en la recerca científica en els
camps de la limnologia, l'oceanografia i l'ecologia, i en tots ells ha
creat escola, a casa nostra i a fora. És un dels ecòlegs
més respectats a tot el món, no només per la feina
ingent que ha fet en cada una d'aquestes disciplines, de les quals es
pot dir sense exageració que ell va ser el pioner i impulsor a
Espanya, sinó perquè aquesta tasca de recerca que el va
fer recórrer bona part de les aigües continentals de la península
Ibèrica i estudiar la Mediterrània, les ries gallegues,
el mar Carib i l'àrea d'aflorament de les costes del Sàhara,
entre d'altres, ha estat acompanyada de la publicació de treballs
i llibres seminals i trencadors en teoria ecològica i ecologia
general. Un resum en el marc
que permeten aquestes pàgines seria per força massa sintètic
i injust, i per això mateix em remeto a allò que jo mateix
(Ros, 1991) deia sobre la seva vida i la seva obra en el volum d'homenatge
que fa deu anys li vam dedicar els seus deixebles i col·legues
(Ros & Prat, 1991), a la biografia que en va publicar la Fundació
Catalana per a la Recerca (Bonnín, 1994) i a la panoràmica
històrica dels estudis ecològics als Països Catalans
(Camarasa, 1989), de la qual Margalef és el més conspicu
protagonista. Però no és exagerat afirmar que des de l'aparició
de les seves primeres publicacions de teoria ecològica, en les
dècades dels cinquanta i seixanta, fins al darrer dels seus llibres
(per ara), Our Biosphere (1997), l'aportació d'aquest naturalista
cum ecòleg a la comprensió del funcionament de la biosfera
ha estat immensa, i reconeguda internacionalment. (Allò que s'espera
d'un elogi és que faci quedar bé la persona tractada, però
les cartes de suport que vam recollir al departament en ocasió
de preparar la seva candidatura per al premi Ramón y Cajal d'investigació
científica, que li fou concedit el 1984, suposen un impressionant
i variadíssim ventall de testimonis de reconeixement a la seva
labor en els diversos camps de la ciència ecològica que
ha conreat, procedents de professionals de tot el món.) Les primeres d'aquestes
publicacions sobre teoria ecològica són els seus articles
"La teoría de la información en ecología"
(1957), en què proposava l'aplicació de mètodes de
la teoria de la informació a l'estudi de la diversitat d'espècies
d'un ecosistema, que va ser publicat l'any següent en anglès
a la revista General Systems, i "On certain unifying principles
in ecology" (1963), i el seu llibre Perspectives in ecological
theory (1968). Aquest darrer va tenir una gran influència a
tot el món (va ser traduït a diverses llengües, entre
elles al castellà el 1978), i va suposar la difusió de les
seves idees sobre l'organització i el funcionament de la biosfera,
de les quals Ecología (1974a), La biosfera, entre la termodinámica
y el juego (1980b), Limnología (1983a), Teoría
de los sistemas ecológicos (1991d), Oblik Biosfer (1992b)
i Our Biosphere (1997) han suposat contínues posades al
dia. Com he dit, en aquestes
pàgines no pretenc glossar el Margalef ecòleg, sinó
tot just fer una pinzellada d'una faceta menys coneguda, però que
corre paral·lela a les altres esmentades, del nostre gran naturalista:
el seu interès pel significat i el rol ecològic de la nostra
espècie dins de la biosfera. El seu missatge és que l'ésser
humà és una espècie animal més, molt nombrosa
(i molt poderosa, mercès a l'ús d'energia externa) però
sotmesa a les regles del joc que les lleis físiques i biològiques
imposen a tot ésser viu, i que el seu paper de modificador profund
de l'entorn, allò que hem convingut a denominar "impacte ecològic
o ambiental", és una altra de les moltes pertorbacions a les
quals els ecosistemes del planeta estan sotmesos, i a les quals l'evolució
(de la qual també som el resultat, no ho oblidem) els ha adaptat.
Aquesta visió, que contrasta sovint amb la panoràmica catastrofista
que ens en donen els ecologistes des de fa mig segle -i que si es vol
situar en el temps és contemporània de les de Rachel Carson
(1962), Garrett Hardin (1968) i els Ehrlich (dècada de 1970), per
esmentar tres fites importants en la difusió al gran públic
de les relacions entre l'home i el seu entorn-, té el mèrit
d'estar fonamentada en una teoria ecològica sòlida i de
base científica. Per aquesta contribució
a la comprensió del paper de l'home dins de la biosfera (fa temps
que Margalef diu que el programa MAB, Man and Biosphere, de la
UNESCO, dirigit a l'estudi de les relacions entre l'home i la natura i
a fomentar la conservació d'aquesta en un món transformat
pels éssers humans, s'hauria d'haver anomenat MIB, Man in Biosphere)
no dubto a afegir a les facetes ja universalment reconegudes de Margalef
(de naturalista, ecòleg, limnòleg, oceanògraf) la
de conservacionista o ecologista, en la seva varietat de teòric
de la conservació i/o de l'ecologisme. Potser aquesta etiqueta
no agradarà al col·lectiu que la fa servir, merescudament
o no (que poden no combregar amb algunes de les idees de Margalef que
els mitjans de comunicació han difós de tant en tant; vegeu,
però, què se'n diu, d'aquests, més endavant); però
des d'aquí m'agradaria dir-los que no opinin fins haver llegit
els principals textos del professor Margalef que s'esmenten en la bibliografia. Al professor Margalef
no li agrada, tampoc, que se'l defineixi com a ecologista, de manera que
li'n demano excuses i, si cal, ho matisaré: mestre d'ecologistes,
com ho ha estat d'ecòlegs. Com tampoc no li agrada que les preguntes
que sovint li fan els periodistes, que saben que tracten amb un "savi
de l'ecologia", tinguin a veure amb les deixalles urbanes, la contaminació
de la Mediterrània o la protecció de la biodiversitat, encara
que sobre tots aquests punts pot opinar i hi té idees molt clares.
És que creu que no són aquests els veritables problemes
ambientals; que els mitjans i els polítics (i també alguns
ecòlegs, per raons potser no del tot confessables) han contribuït
a donar una imatge esbiaixada de l'ecologia (el que ell anomena "l'ecologia
de pala i escombra", ocupada exclusivament de feines de neteja i
endreç de l'entorn), i, sobretot, que la natura és tan meravellosa
i el seu estudi tan interessant que ocupar-se d'aquestes foteses del medi
ambient és perdre un temps valuós, que podríem dedicar
millor a esbrinar-ne els mecanismes de funcionament. Per això els
periodistes no acaben d'entendre que "passi" d'aquests temes:
(1) «En les meves
diferents trobades amb els periodistes m'he vist repetidament implicat
en converses d'aquest gènere: "La Mediterrània és
morta?". "No, que jo sàpiga". "Llavors, hi
ha vida normal, en les seves aigües?". "En quaranta anys,
la composició química de les seves aigües lliures i
les diferents poblacions d'organismes que hi viuen gairebé no han
canviat". "Però, llavors, com és que la gent es
queixa de la contaminació creixent, els pescadors pesquen cada
cop menys peix i, de tant en tant, ens espanta l'abundància excessiva
de meduses, o les masses imponents de mucílag, i els residus d'hidrocarburs
a les platges, que cal afegir a la porqueria que sobre les mateixes platges
amunteguen els turistes i les poblacions costaneres?" I, llavors,
faig un llarg discurs que, naturalment, no és possible sintetitzar
o bé és sintetitzat malament; i és per això
que sembla que hom sigui un cínic o un ciutadà inconscient
i irresponsable.» (Margalef, 1990a) I el públic
en general tampoc no comprèn del tot aquest aparent desinterès
pels problemes ambientals, sobre els quals sovint ironitza: «... hace unas
semanas tuve que pronunciar otro "sermón" en relación
con el Mediterráneo, acerca de cuyo acontecer en el curso de los
40 últimos años me creo relativamente informado, dentro
de lo que cabe. Chocó que no fuera más catastrofista y caí
pronto en la cuenta de cómo hubiera debido ser un lenguaje más
correcto políticamente, que, para ser sincero, me hubiera dado
repelús: "Sí, en efecto, el Mediterráneo se
está muriendo, aunque quizá no podamos decir que está
totalmente muerto. Con nuestro esfuerzo, si movilizamos debidamente a
la gente, y con la ayuda de los gobiernos, aún hay esperanzas de
poder salvarlo". Y, motivada la gente, podría proseguir el
relato explicando las desgracias presentes y las que se avecinan si no
obramos adecuadamente.» (Margalef, 1996) «Actualmente,
la ecología goza de gran predicamento en los medios de comunicación
y en la propaganda política. Los resultados son mixtos: no vale
aquello de que, bien o mal, lo importante es salir en los periódicos.
Mucho esfuerzo y dinero se han invertido en estudios ambientales de calidad
muy dudosa y cuyos resultados, además -no sabemos si hay que añadir
afortunadamente- suelen permanecer archivados.» (Margalef, 1991d) Però ens equivocaríem
si, com el periodista o l'audiència (o els polítics) que
el mateix professor Margalef esmenta en aquestes citacions, creguéssim
que les coses terrenals (els problemes ambientals) no interessen el nostre
personatge. Ell mateix va definir ja fa molts anys la relació entre
la ciència de l'ecologia i el moviment conservacionista o ecologista:
«L'ecologia és a l'ecologisme allò que la sociologia
és al socialisme». Algú ha volgut veure en aquesta
frase un menyspreu alhora per una determinada forma de política
i pels moviments de defensa de la natura, però a mi m'agrada més
creure que el que volia dir el professor Margalef és que tant una
com els altres necessiten una base científica sòlida per
tal que els seus programes i accions per millorar la societat o per protegir
la natura tinguin sentit i puguin entusiasmar els ciutadans. I prefereixo aquesta
segona lectura perquè el professor Margalef és l'exemple
viu d'aquesta manera de fer. Quan tants indocumentats s'han afegit a les
reclamacions (molt sovint justes) dels ecologistes, que exigeixen protecció
per a espècies i hàbitats, sostenibilitat en l'ús
de recursos, energies i processos nets, etc., és bo recordar que
qui ha posat el dit a la nafra de les maltempsades ambientals han estat
generalment els científics que, com el nostre protagonista, coneixen
de primera mà els problemes, en copsen els efectes sobre la natura
i, molt important, s'han atrevit a fer-los públics. Deixem que,
de nou, sigui Margalef qui ens delimiti els camps d'acció respectius
d'ecòlegs i ecologistes: «El moviments
ecologistes, com bona part de les religions organitzades, promouen un
sincer sentiment de culpa, que de vegades porta a adoptar bones decisions
personals. Portar-les a la pràctica es fa, sovint, difícil.
Què pot fer el ciutadà normal davant les complicades estructures
econòmiques de les quals també sent el pes, sobre ell i
sobre el seu entorn? Tractar de millorar el planeta és important,
però no ens ha de distreure d'ocupar-nos del nostre entorn... Una
funció positiva dels moviments ecologistes és facilitar
la percepció comuna que existeix un límit superior a tot,
i estimular, discretament, les motivacions culturals per cercar el desitjable
redreçament. La funció de l'ecòleg és, a partir
de l'observació de la naturalesa, reconèixer els mecanismes
físics i biològics en els sistemes globals; mentre que l'ecologista,
intuint o recollint la percepció social dels possibles límits...,
ha d'ajudar a generar motivacions o reaccions "redreçadores".
També podríem parlar de la funció de relligar la
percepció dels límits amb una ètica d'actuació.»
(Margalef, 1990b) «Els ecòlegs
i els "paraecòlegs" (= ecoboigs) estan sensibilitzant
la gent i fent augmentar la seva responsabilitat. Si hom escolta els profetes,
si la gent se n'adona, les catàstrofes poden evitar-se. L'ecologia
pot fer aquesta tasca i falsificar, amb optimisme, les seves pròpies
prediccions. És millor que les prediccions resultin falses que
tenir la dubtosa satisfacció de dir: "Ja us ho vam advertir"».
(Margalef, 1973a) Ramon Margalef, el
naturalista de nomenada internacional com a ecòleg, limnòleg,
oceanògraf i planctòleg, i que ha integrat en un corpus
teòric coherent el funcionament de la biosfera, ha fet precisament
això: «a partir de l'observació de la naturalesa,
reconèixer els mecanismes físics i biològics en els
sistemes globals». I explicar de quina manera la nostra espècie
està alterant aquests mecanismes. Pot sorprendre que, entre els
quatre centenars d'articles científics i la dotzena llarga de llibres
que el professor Margalef ha publicat al llarg de la seva prolífica
carrera, hi figurin un bon grapat de textos dirigits a explicar, precisament,
el paper de l'home dins de la biosfera. (Sense pretendre ser exhaustiva,
la bibliografia al final de l'article aplega bona part del que ha publicat
en aquest camp). La raó és ben clara: Després d'un
quart de segle d'estudi de les comunitats aquàtiques de la Península
i les Illes, Margalef va publicar "El concepto de polución
y sus indicadores biológicos" (Margalef, 1969), que acota
el significat del terme i descriu les característiques fisicoquímiques
i les espècies que assenyalen que la situació ambiental
"normal" de rius i llacs està alterada per causes antropogèniques.
Posteriorment (Margalef, 1974a, 1977a, 1980a) situaria la contaminació
en un context ecològic general i la definiria en funció
d'aquest: «
polución
significa que algo se encuentra fuera de lugar, y, como consecuencia de
esto, las propiedades de cierto fluido son diferentes de lo habitual.
La polución resulta del desequilibrio entre entrada o producción
y salida o descomposición de ciertos materiales... y siempre existe
una relación muy directa entre la intensidad de polución
y la capacidad de transporte
La polución es la ausencia del
retorno, la obstrucción del ciclo natural.» (Margalef, 1974a)
La frase que segueix
a les anteriors («Por esto, el mejor remedio para combatir la polución
en los cursos de agua, consiste en obligar a tomar el agua por debajo
del nivel donde se hacen los propios vertidos. ») ha estat sovint
presa com una boutade, però, com tantes altres afirmacions de Margalef,
contenen un missatge de racionalitat i sentit comú que, en el nostre
tracte amb la natura, es troben a faltar sovint. I són, també
sovint, malinterpretades per un lector o oient casual que no copsa el
nucli del missatge. Això és el que va passar amb una magnífica
exposició pensada i creada pel professor Margalef, "L'Ecologia",
que va promoure la Diputació de Barcelona i de la qual el nostre
personatge va fer un llibret deliciós. (Margalef, 1985) Un estudi fet sobre
aquesta exposició va demostrar, entre d'altres coses, que encara
som lluny de saber què carai hi fem, com a espècie biològica,
en aquest món. Els visitants de l'exposició van ser enquestats
per tal d'esbrinar què n'havien entès, què els havia
agradat més, què menys i què els havia sorprès.
Els resultats són alhora xocants i alliçonadors (Prats &
Flos, 1991); per exemple, que, de tots els àmbits de l'exposició
(que parlaven del planeta blau, de l'energia i la producció, de
la diversitat, de la selecció natural, del llenguatge de la natura,
del ritme de la vida, del bosc, i de l'home), el que menys va agradar
i el que menys va entendre el públic va ser el referit a aquest
darrer. Perquè l'home hi era retratat com una espècie més
(molt més capaç de modificar l'entorn que les altres, però
al cap i a la fi, una peça més del gran trencaclosques que
és la biosfera) i aquest missatge no va plaure ni va ser comprès.
(Ros, 1999a) És cert que
alguns aspectes complexos del funcionament de la biosfera poden ser de
comprensió relativament difícil per al ciutadà mitjà
(els cicles biogeoquímics, el paper de l'oceà i de l'atmosfera
com a reguladors del clima, la interacció i regulació mútua
de les poblacions d'espècies que comparteixen un mateix hàbitat,
els mecanismes de l'evolució biològica, etc.), però
el professor Margalef ha maldat per posar aquests coneixements a l'abast
de tothom, i ho ha fet en un llenguatge ric i suggestiu i amb una narrativa
àgil i agradosa, característiques totes (coneixements profunds,
ploma fàcil i diversa) pròpies dels millors naturalistes-divulgadors,
de Buffon a Wilson passant per Brehm, de Huxley a Attenborough passant
per Gould. Prescindint dels seus textos més científics (que,
però, estan lluny de la grisor "acadèmica" que
sovint tenen els llibres de text), n'esmentaré només tres
dels dirigits al gran públic, així com dues seccions introductòries
per a enciclopèdies de gran difusió. Són aquests
un llibret encantador per la seva senzillesa i brevetat, que va servir
com a manual per a un curs de la UNED (Margalef, 1977b); un èxit
de vendes, que primer va formar part d'una enciclopèdia així
mateix de gran tirada (Margalef, 1981); una actualització molt
reeixida (Margalef, 1992a), i sengles aportacions a dues enciclopèdies
d'història natural (Margalef, 1989, 1993a). Dit d'una altra manera,
quan les beceroles de l'ecologia se'ns presenten tractades amb rigor i
en un llenguatge a l'abast de tothom, en llibres, articles de divulgació
i capítols d'enciclopèdies de gran tiratge, ben escrits
i formalment bells, el problema no deu raure en el missatge ni en el vehicle,
sinó en el receptor. Més endavant retornaré a aquest
aspecte; seguim, però, ara, amb l'ecòleg cum ecologista
que és el professor Margalef. Són notables
les contribucions de Margalef a una disciplina que fa un terç de
segle encara no estava ben definida, que tot just començava a relacionar
l'ecologia amb els problemes humans i que depassava els àmbits
relativament ben establerts de l'ecologia humana o de l'antropologia social.
Es tracta de l'aplicació de les idees i principis ecològics
als problemes humans, ja siguin aquests ambientals o no: demografia i
economia; ús, conservació i gestió de recursos; contaminació
i degradació ambiental, etc. El postulat bàsic de Margalef
és que cal considerar l'home com a part de la biosfera i dins d'un
context ecològic general. Sense arribar, sortosament, al rebombori
i al rebuig que en el seu moment va produir la inclusió de la nostra
espècie entre la resta d'espècies del regne animal, pel
que fa al comportament individual i social, en bona part inscrit en el
patrimoni genètic i modulat per l'ambient (que és el missatge
de Wilson a Sociobiology, 1975), el nostre urc com a espècie no
ens acaba de permetre acceptar aquesta dependència humana de l'entorn
(Ros, 2001). També hi té un paper el fet que, a casa nostra,
mai no s'ha paït del tot la realitat de l'evolució: «
la aportación
de la teoría de la evolución ha consistido en mostrar la
continuidad genética del hombre con el resto de la naturaleza viva.
Creo que la ecología nos está haciendo ver la unidad funcional
del hombre con el resto de la biosfera y del planeta. Pero la cultura
contiene muchos conflictos y las afirmaciones anteriores corresponden
a la opinión de ciertos grupos. En otros despiertan un rechazo
considerable
La norma tan antigua según la cual no se puede
gobernar a la naturaleza, si no es conociéndola y obedeciéndola,
despierta más irritación que entusiasmo entre las penúltimas
hornadas de intelectuales.» (Margalef, 1983b) «...la nostra
societat, espanyola i catalana, no ha assimilat les teories biològiques
de l'evolució. La intel·lectualitat no ha assimilat la inserció
molt fonda de l'home dins la natura. La nostra cultureta no ho admet.
La naturalesa i l'home es veuen molt diferents. Dir que l'home no està
relacionat amb la resta de la vida sembla que sigui una mena de defensa.»
(Margalef, 1999) Les primeres incursions
del professor Margalef en aquest camp, que podríem qualificar d'interacció
de l'home amb la resta de la biosfera, fent un manlleu del títol
d'un article fonamental seu (Margalef, 1973a), daten de fa més
de trenta anys: ja són evidents a Perspectives in ecological theory
(Margalef, 1968), però, segons les seves pròpies paraules,
«[en 1970] empecé a interesarme más seriamente por
las implicaciones humanas y sociales de la ecología, que hasta
entonces había consistido para mí en el estudio y la contemplación
de organismos acuáticos.» (Margalef, 1983b) Per aquella època
hi va dedicar, efectivament, alguns articles inicials (Margalef, 1970a,
1970b, 1971, 1972, 1973b); la formalització del missatge es troba
especialment desenvolupada en l'article esmentat (Margalef, 1973a), en
el capítol corresponent de la seva Ecología (Margalef, 1974a),
en la introducció (Margalef, 1976) de Natura, ús o abús?
(Folch, 1976 [1988]) i en un article escrit als deu anys de la famosa
Conferència de les Nacions Unides sobre el Medi Humà, d'Estocolm
(Margalef, 1983b). És important esmentar que, en la segona edició
de Natura, ús o abús? del 1988, amb força canvis
al llarg del text general del llibre, la introducció del professor
Margalef va romandre invariada, la qual cosa indica fins a quin punt el
plantejament era actual fa un quart de segle (i segueix sent-ho ara).
En els dos capítols
introductoris de les enciclopèdies esmentades (Margalef, 1989,
1993a) s'acaba d'arrodonir aquesta presentació, que ha estat així
mateix objecte d'ampliació i refinament en d'altres contribucions
posteriors, generals o centrades en la conservació, la explotació
i la gestió de la biosfera, l'economia de la natura, els lligams
entre economia i ecologia, el paisatge, la biodiversitat, la predicció
ecològica i diversos aspectes socials (Margalef, 1974b, 1979, 1980c,
1982b, 1984a, 1987, 1988a, 1988b, 1990b, 1990c, 1990d, 1990e, 1990f, 1991a,
1991b, 1993a, 1993b, 1994a, 1994b, 1995, 1996a, 1998, 2000a, 2000b). Algunes
d'aquestes contribucions haurien de ser de lectura obligada per a alguns
polítics i gestors del medi, com les que expliquen que el paper
ecològic dels rius no es limita a transportar aigua per a l'apropiació
per part de la nostra espècie (Margalef, 1982aa, 1996b), o les
que expliquen per què és tan difícil fer prediccions
en ecologia (Margalef, 1991c, 1994c). No sabria condensar
adientment en l'espai d'aquest article la diversitat i profunditat de
les contribucions del professor Margalef a la comprensió del nostre
paper dins de la biosfera, i tenint en compte l'abundància de fonts
fàcilment consultables tampoc no vull llevar als lectors que encara
no el coneguin el plaer de la descoberta del pensament ambiental d'aquest
naturalista i ecòleg, que és, alhora, un humanista: N'hi haurà
prou, pel que es dirà a continuació, amb unes pinzellades.
El missatge del professor Margalef parteix d'una obvietat per a un biòleg:
reconèixer que l'home és una espècie més dins
de la biosfera, amb les limitacions biològiques i ecològiques
que totes tenen; que usa, però, recursos no estrictament alimentaris
(matèries primeres, estris, espai per a construir camps de conreu,
carreteres, habitacles, etc.) i, especialment, recursos energètics,
en major mesura que cap altra espècie animal. És l'energia
exosomàtica que, a diferència de l'endosomàtica,
no passa per dins del cos. Al metabolisme intern o biològic, que
compartim amb la resta d'éssers vius, la nostra espècie
n'hi afegeix un d'extern o cultural, que hem portat a unes cotes inigualades
pels altres organismes. És l'acció conjunta del creixent
nombre d'individus de la nostra espècie i de la cada vegada més
gran capacitat d'usar energia externa per modificar l'entorn allò
que degrada la natura, malmet la biodiversitat i exhaureix els recursos,
i crea desigualtats socials, econòmiques i polítiques (el
Nord i el Sud), que paradoxalment tenen més incidència sobre
l'espècie humana que sobre la biosfera en el seu conjunt, avesada
a patir maltempsades força més grans. Aquesta degradació
ambiental antropogènica té unes característiques
i uns efectes sobre els ecosistemes que no la fan diferent, llevat de
la magnitud, de la que té lloc per pertorbacions naturals, i l'explotació
humana dels recursos es regeix per les mateixes normes que l'explotació
ecològica en general. El resultat és la banalització
dels ecosistemes, el rejoveniment de les comunitats, la pèrdua
de la diversitat original i la seva substitució per unes poques
"males herbes" (vegetals i animals) i espècies plaga
que afecten negativament els nostres recursos. Perquè l'home és
una espècie més, que actua sobre l'entorn segons pautes
ecològiques ja establertes, és fàcil veure que algunes
d'aquestes actuacions són insostenibles, per a la natura i/o per
a la nostra espècie, i això en molts aspectes que d'antuvi
podríem considerar fora dels circuits reguladors dels ecosistemes.
Tot això, i més, que és fàcil de veure i de
fer veure des d'un punt de vista ecològic, resulta difícil
de fer entenedor a ciutadans i governants: «Podemos imaginar
a la humanidad pulsando el acelerador del planeta: damos más gas
y nos comemos la diversidad; mientras que si conservamos una marcha lenta
la diversidad se podría mantener. Sin embargo, el hombre necesita
cada vez más recursos. ¿Qué vamos a hacer? Dentro
de lo inevitable quedan dos opciones. Si aceleramos por un igual los flujos
sobre todo el planeta, la pérdida total de diversidad seguirá
siendo imparable. Otra posibilidad sería distribuir la presión
de manera desigual: acelerar la explotación hasta el límite
que permita la tecnología disponible en unas áreas, y disminuir
en lo posible la explotación en el resto, con la esperanza de que
allí la diversidad no disminuya tanto. Es esto lo que se piensa
cuando, después de haber destruido totalmente los bosques primarios
de la zona templada, ponemos el grito en el cielo para que se respete
la Amazonia. Porque se ve como la única posibilidad de mantener
no demasiado baja la diversidad promedio de la biosfera, en la medida
que este promedio tenga significado.» (Margalef, 1990g) Aquests desiderata,
que són perfectament defensables en el camp de l'ecologia, coincideixen
de manera notable amb els suggeriments de paisatgistes i arquitectes,
però molt menys amb les activitats de polítics i economistes.
Els "tecnòcrates" són gent pràctica, i
per això poden entendre l'ecologia. Allò que és essencial
és afegir prioritat als objectius a llarg termini. Aquest és
un punt de partida molt modest. L'objectiu final és dominar i restringir
el flux d'energia. Un efecte secundari seria reduir el poder dels estats
i propiciar una cooperació més efectiva entre tots els grups
humans. I probablement aquí rau l'impediment més greu a
l'efectivitat de posar en pràctica àdhuc els més
modestos projectes d'aplicar punts de vista ecològics a problemes
pràctics en la mesura que aquests afecten el poder o el control.
Actualment, el nom del joc és competència, basada en l'expansió,
i és difícil imaginar que això pugui tenir un final.
Àdhuc si hom té en compte aquesta possibilitat, el més
natural és intentar per tots els mitjans arribar al moment decisiu
en les millors condicions de prosperitat i de capacitat de control. (Margalef,
1973a) Precisament per intentar
superar aquestes mancances, el professor Margalef va assenyalar en un
article important (Margalef, 1984b) aquells «fets senzills sobre
la vida i l'ambient que cal no oblidar a l'hora de preparar llibres de
text per als nostres néts». Són, resumits, els següents:
Aquests conceptes
bàsics que cal ensenyar a la mainada (i als més grans) per
tal que entenguin aquest món en què vivim i que se'ns està
fent petit, pobre i lleig perquè no el sabem amanyagar, són
el millor resum del missatge de Ramon Margalef, com a ecòleg i
com a ecologista. També hi ha espai per a altres actituds, però: «... no puc
deixar de pensar en el bombardeig seguit a què els infants estan
sotmesos, amb la visió fal·laç d'una naturalesa estrafeta
-televisió, dinosauremania. L'allunyament real de la natura de
molts infants de ciutat em sembla greu, així com la poca tendència
o el poc esforç que es posa a desvetllar el seu interès
per la natura... Em preocupa que l'interès per itineraris de natura,
museus, etc., estigui minvant... L'aquari de la Barceloneta desaparegué
sense fer-ne esment i el projecte de fer per a Barcelona un jardí
botànic mínimament digne es perd en els somnis de les grandeses
olímpiques. La presentació de la naturalesa als museus s'està
degradant... Potser els mestres no en sabem prou. Però... més
aviat és qüestió de sensibilitat... la informació
i el poder acumulats per la nostra civilització es pot permetre
amb arrogància cloure l'entrada a més informació
i... ens tanquem a l'adquisició de la saviesa.» (Margalef,
1991d) En la coberta d'un
dels seus llibres més coneguts (Margalef, 1992a), s'hi pot veure
el fragment d'un tapís del segle XVI, en el qual un ancià
immobilitzat per unes manyoteres sembla estar estudiant unes conquilles,
mentre al seu voltant té lloc una escena bèl·lica
impressionant. En l'explicació de la il·lustració,
l'autor comenta que «cal valor per estudiar la diversitat biòtica
entre tanta adversitat», segurament en referència als seus
propis i difícils inicis com a naturalista, en l'ambient gens propici,
ni al camp ni al laboratori, de la Catalunya i l'Espanya de la postguerra.
A mi m'agrada fer-ne una altra interpretació. Sovint als naturalistes
se'ls ha criticat aquest anar a la seva, impassibles als esdeveniments
d'aquest món, generalment turbulents, dels quals se solen aïllar
en les seves torres de vori. El Margalef mestre d'ecologistes no ho ha
fet pas, això d'aïllar-se de l'entorn social; ans al contrari:
ha aplicat al món que l'envolta, difícilment explicable
en la seva globalitat des de les diferents òptiques a l'ús,
parcials i per tant sectàries, els coneixements que l'estudi de
la natura li han desvetllat. Segons J. Gould (1991), hi ha dues menes de naturalistes: els galileans (de Galileu) es delecten en els enigmes intel·lectuals de la natura però, sense negar-ne la bellesa visceral, malden per trobar-hi explicació científica (el mateix Gould en seria un cas). Els naturalistes franciscans (de Francesc d'Assís), en canvi, simplement en gaudeixen i l'exalten amb paraules: són els poetes de la natura. Segons E. O. Wilson (1998), el món, en tota la seva multifacètica complexitat, és explicable a partir d'uns mateixos principis generals, bàsicament físics, que són d'aplicació alhora a les ciències i a les humanitats; això és la consiliència. Recentment he dedicat un recull d'articles i assaigs sobre ciència (Ros, 1999b): «A Ramon Margalef, naturalista galileà i científic consilient avant la lettre ». Bibliografia
|
Fòrum de debat | ||