Sou aquí: inici » Unitat 5. La jubilació » 5.1. Concepte i beneficiaris
L'article 50 de la Constitució espanyola (CE) estableix que els poders públics han de garantir, mitjançant pensions adequades i periòdicament actualitzades, la suficiència econòmica als ciutadans durant la tercera edat. Així mateix, i amb independència de les obligacions familiars, han de promoure el seu benestar mitjançant un sistema de serveis socials que atenguin els seus problemes específics de salut, habitatge, cultura i oci.
D'altra banda, l'article 41 de la CE exigeix que les prestacions i l'assistència cobreixin les situacions de necessitat de tots els ciutadans i ciutadanes.
Pel que fa a la jubilació contributiva, la normativa aplicable en aquesta matèria està constituïda bàsicament per l'article 49.6 del TRLET, els articles 160 a 170 del TRLGSS (amb les modificacions introduïdes, entre altres, per les lleis 35/2002, de 12 de juliol, 40/2007, de 4 de desembre, i 27/2011 , d'1 d'agost) i la normativa de desenvolupament. Recentment, s'ha publicat la Llei 23/2013, de 23 de desembre, reguladora del factor de sostenibilitat i de l'índex de revaloració de les pensions del sistema de la Seguretat Social.
La jubilació és, en principi, una causa d'extinció de la relació laboral, tal com estableix l'article 49.6 del TRLET; en contra del que preceptuava el primer paràgraf de la disposició addicional (DA) 5.a del TRLET, declarada inconstitucional, la Sentència de 2 de juliol de 1981 del Tribunal Constitucional estableix que no es pot imposar amb caràcter inexcusable una edat que condicioni directament l'extinció de la relació laboral. Així, l'edat de jubilació establerta actualment ?65 o 67 anys, com veurem més endavant? s'ha d'entendre no com la d'extinció obligatòria de la relació laboral per jubilació, sinó la mínima en què el treballador pot gaudir d'aquesta prestació (tret d'excepcions, com també veurem).
D'altra banda, cal tenir en compte que la DA 10.a del TRLET, al redactat donat per la Llei 3/2012 (reforma laboral 2012), determina que s'entenen nul·les i sense efecte les clàusules dels convenis col·lectius que possibiliten l'extinció del contracte de treball pel compliment per part del treballador de l'edat ordinària de jubilació fixada a la normativa de la Seguretat Social, sigui quin sigui l'extensió i l'abast de les esmentades clàusules.
Quant a la contingència coberta, aquesta consisteix en el cessament en el treball per compte d'altri a causa de l'edat; aquesta edat pot anticipar-se a través de la negociació col·lectiva, sense perjudici d'allò que s'ha establert en matèria de seguretat social a aquest efecte. També la iniciativa pròpia del treballador pot establir plans complementaris als del sistema de la Seguretat Social.
Tenir cobert un període de cotització (carència)
Aquesta carència és de dos tipus:
En el cas dels contractes a temps parcial, després de la recent entrada en vigor del Reial decret llei 11/2013, per acreditar els períodes de cotització necessaris per causar dret a les prestacions de jubilació, incapacitat permanent, mort i supervivència, incapacitat temporal, maternitat i paternitat, s'han d'aplicar les regles següents:
Complir 67 anys d'edat, o 65 anys si s'acredita una carrera completa de cotització, i cessar en l'activitat
El 2013, l'edat ordinària de jubilació es manté amb caràcter general en 65 anys quan s'acrediti un període de cotització de 35 anys i 3 mesos; en cas contrari, l'edat mínima de jubilació el 2013 és de 65 anys i un mes.
No es requereix estar en alta o en situació assimilada a l'alta
També en aquest cas, com amb la incapacitat permanent, trobem una prestació que apareix als dos nivells de protecció, és a dir, al nivell contributiu i al nivell no contributiu, amb idèntica denominació genèrica en tots dos casos: pensió de jubilació.
Sobre la jubilació no contributiva, cal assenyalar que el seu import i règim jurídic és idèntic al de la invalidesa no contributiva, i només varien els requisits dels beneficiaris, que són els següents: