Eleccions al Parlament de Catalunya 2012

Informació

L’Administració electoral és l’organisme que vetlla per la transparència i l’objectivitat del procés electoral, i per garantir el principi d’igualtat.

A la cúspide es troba la JUNTA ELECTORAL CENTRAL, òrgan permanent que actua com a àrbitre i moderador de tot el procés electoral, seguida per les juntes electorals provincials i de zona.

De les funcions específiques que desenvolupa la Junta Electoral Central en les eleccions al Parlament de Catalunya 2012, en destaquen les següents:

  • supervisa i aprova els models d’actes per a les meses electorals i les juntes electorals
  • supervisa i aprova el manual d’instruccions dels membres de les meses electorals
  • controla les dades i les informacions dels sondejos publicats
  • dirigeix i supervisa l’actuació de l’Oficina del Cens Electoral
  • resol amb caràcter vinculant les consultes de les juntes electorals provincials
  • és l’organisme davant el qual les formacions polítiques nomenen els representants generals, els representants de les candidatures i els administradors generals

Les JUNTES ELECTORALS PROVINCIALS són les que assumeixen competències més importants en les eleccions al Parlament de Catalunya 2012, ja que són:

  • l’organisme competent per dur a terme totes les operacions en relació amb la presentació i proclamació de candidatures
  • l’organisme davant el qual es presenten les reclamacions contra la delimitació de les seccions, locals i meses efectuada per la delegació provincial de l’Oficina del Cens Electoral
  • l’organisme davant el qual les formacions polítiques nomenen els administradors de les candidatures
  • l’organisme competent per distribuir els espais gratuïts de propaganda electoral que s’emeten en els mitjans de comunicació públics
  • l’organisme competent per designar els apoderats
  • l’organisme competent per realitzar l’escrutini general
  • l’organisme competent per resoldre de manera vinculant les consultes de les juntes electorals de zona

Les JUNTES ELECTORALS DE ZONA tenen com a missió:

  • garantir que en cada mesa electoral hi hagi els mitjans necessaris per a la votació
  • supervisar el nomenament dels membres de les meses electorals pels ajuntaments
  • distribuir els emplaçaments disponibles per a la col·locació de cartells, dels locals i els llocs públics gratuïts per a la realització d’actes de campanya electoral
  • formalitzar la designació d’apoderats i d’interventors
  • atendre les consultes dels electors

Les MESES ELECTORALS són òrgans formats per ciutadans elegits per sorteig, encarregats de rebre els vots dels ciutadans i de fer-ne el recompte. Els correspon presidir l’acte de votació, controlar el desenvolupament de la votació i realitzar el recompte i l’escrutini. La mesa forma part de l’Administració electoral.

Una mesa electoral està formada per tres ciutadans: 1 president o presidenta i 2 vocals.

Cada mesa electoral correspon, en principi, a una secció electoral. Si el nombre d'electors d'una secció ho fa aconsellable o la població és molt disseminada, una secció electoral es pot dividir en diverses meses electorals, sempre que el resultat no doni que el nombre d'electors adscrits a una mesa és inferior a 200. L'àmbit geogràfic que correspon a una mesa el proposa l'ajuntament i el fixa l'Oficina del Cens Electoral.