|
Per qué hem de treballar per a una mobilitat més segura amb infants i joves? Cal fer-ho? |
|
Independentment de l'edat, el sexe o la condició, totes les persones ens podem veure afectades pels accidents de trànsit. Els infants i joves també, peró, amb un grau de risc més elevat. A continuació us exposem algunes possibles explicacions d'aquest alt risc: |
|
En el cas dels infants hem de tenir en compte aspectes que els exposen al risc, com per exemple: |
|
Com a vianants: |
|
•
|
L'alçada: per la seva alçada, els infants queden amagats entre els cotxes. Aixó dificulta la visió de la calçada, com també que els conductors dels cotxes els vegin a ells. |
• |
L'experiéncia: els nens i nenes tenen menys experiéncia a l'hora de moure'si circular pels espais píblics i aixó els fa més indefensos. Se'ls fa més difícil calcular les distàncies, les velocitats, el temps de reacció... |
• |
Inconsciéncia: pel seu moment evolutiu, els infants tenen tendéncia a distreure's, a anar corrent o jugant pel carrer, a no vigilar abans de travessar... En definitiva, a tenir conductes de risc. No tenen por perqué no perceben el perill. |
|
|
Com a acompanyants dins del cotxe: |
|
•
|
Pel seu comportament, poden distreure el conductor. |
• |
Pel seu pes i alçada, els nens són més vulnerables en cas d'accident de trànsit. |
• |
Dependéncia de l'adult: els seus tutors/ores han de conéixer i prendre les mesures de seguretat adequades (cinturó, cadiretes, coixins elevadors, etc.) per prevenir les greus conseqüéncies d'un accident de trànsit. |
|
|
Respecte als joves, trobem com a possibles explicacions de l'exposició al risc: |
|
Per característiques del seu moment de desenvolupament psicosocial: |
|
•
|
Baixa percepció del risc: no es veu el perill o es relativitza (a mi no em passarà res). |
• |
Alta influéncia i pressió del grup: imitar la conducta dels altres, per por a ser diferents (si els meus amics ho fan, jo també ho faré). |
|
|
Per pressions culturals i socials cap a comportaments de risc en relació amb la conducció. (Més endavant citarem estudis que ens expliquen aquesta forta influéncia externa.) |
|
|
De fet, les dades i les estadístiques ens mostren que un dels principals factors que afecten la salut dels infants i joves són els accidents de trànsit. |
|
Segons l'Anuari estadístic d'accidents a Catalunya 2008, el nombre de víctimes distribuÍdes per grups d'edat és el següent (1): |
|
|
|
Com es pot comprovar, les víctimes de 0 a 29 anys representen un percentatge molt alt de les víctimes relacionades amb accidents de trànsit. |
|
Segons el mateix anuari, malauradament, la mortalitat també és molt elevada en la franja d'edat jove: (2) |
|
|
|
|
|
Globalment, és important que siguem conscients d'algunes contradiccions existents entre el món educatiu/preventiu i el món económic/empresarial. Així, per exemple, es fabriquen i es comercialitzen vehicles que superen amb escreix la velocitat permesa per la llei (cotxes que poden arribar als 250 km/h). Es tracta d'un negoci que mou molts interessos económics. La publicitat d'aquests productes és molt forta i moltes vegades s'adreça directament al píblic juvenil, tot incidint en aquesta relació fictícia entre velocitat i poder. És important tenir aquests aspectes en compte per no fer intervencions totalment descontextualitzades de la realitat. |