|
Què hem de tenir en compte les directores i els directors de lleure? |
|
CONÈIXER LA NORMATIVA |
|
És bàsic que els responsables de lleure coneguem la normativa que regula l’àmbit de l’educació en el lleure referent a la mobilitat, com també que la difonguem entre tots els membres de l’equip. |
|
Tot seguit esmentem i presentem breument els principals decrets: |
|
Decret 137/2003, de 10 de juny, de regulació de les activitats d’educació en el lleure en què participin menors de 18 anys |
|
És el decret bàsic en l’àmbit del lleure. S’aplica a les acampades juvenils,
els camps de treball, els casals de vacances, les colònies, les rutes i qualsevol altra activitat de les que habitualment realitzen les entitats educatives juvenils i també les que puguin ser assimilables, sigui quina sigui la seva denominació i les seves característiques. Per al Decret són activitats de vacances aquelles |
|
• |
en què participen persones menors d’edat en nombre superior a sis, |
• |
que no tinguin caràcter familiar ni escolar, |
• |
que es desenvolupin a Catalunya, |
• |
que tinguin una finalitat educativa, cultural, lúdica, recreativa, social o d’esbarjo, |
• |
amb una durada de 4 o més dies consecutius, o interrompudes pel cap de setmana en el cas dels casals. |
|
|
El podem trobar a: http://www.gencat.cat/joventut/decret137.htm |
|
Decret 333/2002, de 19 de novembre, de modificació d’altres decrets en matèria d’obligatorietat de contractació de determinades cobertures d’assegurances |
|
És el decret que modifica el Decret 337/2000, de 24 d’octubre, de regulació de les activitats en el temps lliure en les quals participen menors de 18 anys. |
|
Bàsicament, s’hi detallen les característiques que és obligatori que tinguin: |
|
• |
Les cobertures d’accidents personals i del capital mínim en concepte de despeses de curació, mort i invalidesa per accident dels usuaris de l’activitat, com també de
les persones voluntàries. |
• |
L’assegurança de responsabilitat civil per cobrir els riscos derivats de les activitats amb uns límits mínims de capital per víctima i per sinistre, tant dels usuaris de l’activitat com de les persones voluntàries. |
|
|
El podem trobar a: http://www.gencat.net/diari/3778/02324051.htm |
|
Decret 56/2003, de 4 de febrer, que regula les activitats fisicoesportives en el medi natural |
|
Aquest Decret regula les activitats fisicoesportives que es duen a terme en l’entorn natural amb una finalitat recreativa i de lleure. Queden excloses de complir-lo les activitats d’educació en
el lleure regulades per la Secretaria General de Joventut en les quals participen menors de 18 anys,
en què es realitzin activitats d’escalada, espeleologia, vies fèrries, alpinisme, esquí de muntanya, excursionisme, bicicleta tot terreny o de muntanya, cicloturisme, curses d’orientació, caiac de mar, esquí alpí, esquí de fons, raqueta de neu, surf de neu, que no requereixen de monitors especialitzats. |
|
No obstant això, si es realitza alguna activitat diferent de les indicades en el paràgraf anterior, cal complir amb el que determina aquest Decret. |
|
El podem trobar a: http://www.gencat.net/diari/3838/03027020.htm |
|
Reial decret 443/2001, de 27 d'abril, sobre condicions de seguretat en el transport escolar i de menors |
|
En el conjunt del transport de viatgers, el transport escolar i de menors té una rellevància especial. Per aquest motiu, és objecte d'un tractament normatiu que recull tot un conjunt de normes de seguretat i de qualitat. |
|
A més del Reial Decret 443/2001, altra normativa aplicable al transport escolar i de menors és: |
|
Reial decret 965/2006, d'1 de setembre, pel qual es modifica el Reglament general de circulació, aprovat pel Reial decret 1428/2003, de 21 de novembre |
|
Reial decret 894/2002, de 30 d'agost, pel qual es modifica el Reial decret 443/2001, de 27 d'abril, sobre condicions de seguretat en el transport escolar i de menors. Decret 161/1996, de 14 de maig, pel qual es regula el servei escolar de transport per tal de facilitar el desplaçament de l'alumnat en l'educació obligatòria. |
|
Podem trobar el decret 443/2001, de 27 d'abril a: http://www.boe.es/aeboe/consultas/bases_datos/doc.php?coleccion=iberlex&id=2001 |
|
ALTRES DECRETS I RESOLUCIONS |
|
Ordre de 3 de juliol de 1995, per la qual s’estableixen les etapes dels cursos de formació de monitors i de directors d’activitats de lleure infantil i juvenil. DOGC 2080 de 26 de juliol de 1995 |
|
La podem trobar a: http://www.gencat.cat/joventut/ordre3juliol95.htm |
|
Resolució de 3 de juliol de 1995, per la qual s’estableixen els programes dels cursos de formació de monitors i de directors d’activitats de lleure infantil i juvenil, i els criteris per a la seva avaluació. DOGC 2083 de 2 d’agost de 1995 |
|
La podem trobar a: http://www.gencat.cat/joventut/resolucio3juliol95.htm |
|
Decret 225/1996, de 12 de juny, pel qual es regula la formació en atenció sanitària immediata |
|
El podem trobar a: http://www.gencat.net/diari/2219.htm |
|
FITXA PER VALORAR LA DINÀMICA DE TREBALL PRÒPIA EN RELACIÓ AMB LA MOBILITAT SEGURA |
|
En el moment en què ens plantegem treballar la mobilitat segura a la nostra entitat, proposem partir d’una fitxa d’avaluació inicial interna. El resultat d’aquesta fitxa ens servirà per revisar com estem treballant
i per potenciar arribar a acords de procediments d’actuació en les diferents activitats de lleure que impliquin sortir de l’entitat. |
|
Fitxa d’autoavaluació proposada (8). |
|
|
|
G = Gens; P = Poc; Av = A vegades; F = Força; M = Molt |
|
També podem aplicar la fitxa durant el procés d’implementació dels acords i analitzar com els estem portant a terme. En finalitzar el procés, podem fer el mateix i tindrem consciència de tot el camí realitzat: com estàvem, què va passar a mig camí i com estem ara. |
|
IDEES PER TREBALLAR LA MOBILITAT MÉS SEGURA AMB L’EQUIP DE MONITORES I MONITORS |
|
En autoanalitzar el nostre nivell de seguretat en la mobilitat, cal que arribem a acords sobre les mesures a prendre en cadascuna de les diferents situacions de mobilitat que es poden donar segons el tipus d’activitat. Per fer-ho, proposem partir d’anàlisi de casos. |
|
Casos proposats basats en situacions reals: |
Cas 1. Juguem a la plaça |
El grup dels menuts de 5 anys som a la plaça com moltes tardes d’activitat. Avui hem triat diferents jocs amb pilota per no jugar sempre a futbol. Tota la tarda, la pilota que ens fuig de la plaça i hem d’anar amb molt de compte amb els cotxes i motos que circulen pel carrer. L’Ivan, un dels més trapelles, ha estat a punt de travessar el carrer darrere la pilota; per sort, l’hem enxampat per la samarreta. L’avi de la Júlia ens
ha cridat l’atenció quan li ha caigut la pilota a sobre per segona vegada. A més, l’Itziar ha ensopegat amb unes rajoles trencades i ha pres mal. Per tot plegat, hem decidit tornar al Cau. Què ens ha fallat?
Què podem fer d’ara en endavant? Què acordem?
En l’elaboració dels criteris per a la reflexió podem consultar aquí. |
|
Cas 2. Sortim a caminar pels volts del poble |
Avui sortim a la Font Freda, que és a 20 minuts del poble. Caminem per la vora de l’esquerra de
la carretera, com ha de ser, però en arribar a l’alçada de la font hem de travessar i no hi ha cap pas
ni semàfor. Passen força cotxes. Hem anat travessant en petits grups, però hem patit força quan un grup
de 5 infants s’ha quedat sol en una de les vores. Què podem fer les pròximes vegades?
En l’elaboració dels criteris per a la reflexió podem consultar aquí. |
|
Cas 3. Anem d’excursió amb transport públic |
Fem una sortida d’un sol dia, marxem i tornem amb tren. En arribar
a la destinació la Berta, un nena de 5 anys, ha rebutjat l’ajut del monitor que ajudava a baixar del tren, ha saltat i ha caigut a la via, entre el tren i l’andana. Hem avisat el conductor i el cap d’estació. Com que semblava que estava bé
i tots estàvem molt neguitosos, l’hem tret ràpidament. Una monitora ha pres la documentació de la Berta i han anat a un ambulatori. Tot ha quedat en
un gran ensurt i prou. Podíem haver fet alguna cosa per evitar-ho? A quins acords hem d’arribar per a les pròximes vegades?
En l’elaboració dels criteris per a la reflexió podem consultar aquí. |
|
Cas 4. Anem d’excursió amb autocar |
Fem una sortida d’un sol dia, marxem i tornem amb autocar. Hem hagut d’aturar-nos a una àrea de servei per esmorzar. En arribar a la destinació veiem que ens falta l’Òscar, un nen de 8 anys que fa poc que ve al grup. Hem trucat a l’entitat per donar l’avís. Ens han tornat la trucada de seguida: resulta que l’Oscar era a l’àrea de servei, ha trucat plorant a casa seva i la seva família ha trucat
a l’entitat. Hem tornat corrents a l’àrea de servei i hi hem trobat l’Òscar. En tornar, dos amics de l’Òscar s’havien aixecat per parlar amb ell i en una frenada han anat a parar al davant. Sort que només s’han donat un cop al braç. Què ens ha fallat? Què podíem haver fet per evitar-ho? A quins acords hem d’arribar per a les pròximes vegades?
En l’elaboració dels criteris per a la reflexió podem consultar aquí. |
|
Cas 5. Anem amb bicicleta per la carretera |
Tots els nois i noies van amb casc i genolleres, i també els educadors. Els monitors/ores que coneixem
la ruta anem davant i un altre a meitat de la filera. Després d’una rotonda ens adonem que hem perdutun noi de 10 anys. Un monitor ha desfet el camí ràpidament i l’ha trobat ben espantat. Com hem d’actuar? Quins aspectes no hem tingut en compte a l’hora de programar l’activitat?
En l’elaboració dels criteris per a la reflexió podem consultar aquí. |