|
Què hem de tenir en compte les monitores i els monitors de lleure? |
|
QUÈ HEM DE PORTAR A LES SORTIDES |
|
Documentació |
En les sortides de quatre o més dies, cal que tinguem en compte que hem de dur tota la documentació
que exigeix el Decret 137/2003. |
|
En les sortides curtes d’un dia, que no cal notificar a la Secretaria de Joventut (jugar a la plaça, gimcana pel barri, excursió d’un dia...), recomanem portar: |
• |
Autorització dels tutors legals dels menors per sortir de l’entitat. |
• |
Llista de participants i monitors/ores amb adreces i telèfons. |
• |
Fitxa de salut i fotocòpia o original de la tarja de la Seguretat Social o de la mútua dels participants i monitors/ores (per comprar receptes de la Seguretat Social cal tenir la tarja original). |
• |
Fitxa de programació de l’activitat. |
• |
Pòlissa vigent d’assegurança d’accidents i responsabilitat civil. |
|
Medicaments i farmaciola |
• |
La farmaciola ha de ser molt bàsica; és imprescindible que la revisem abans de cada sortida (caducitat dels productes, guants de làtex...), que l’adaptem a les particularitats de la sortida i que la mantinguem lluny de l’abast dels infants. |
• |
Per fer un ús correcte de la farmaciola recomanem que se n’atorgui la responsabilitat a la persona més capacitada de l’equip i que seguim les recomanacions d’ús estipulades per la normativa. |
• |
Farmaciola proposada per fer cures bàsiques: (9) |
|
|
Material instrumental: |
|
» |
Tisores rectes de punta rodona i pinces de punta rodona amb dents o sense. |
|
|
Material de cures: |
|
» |
Gases esterilitzades, benes de diferents mides, banda adhesiva (esparadrap) de diferents mides (de roba i hipoal.lèrgic) |
|
» |
apòsits preparats, de mides diferents |
|
» |
benes de cotó fluix, de mides diferents |
|
» |
frondes triangulars |
|
|
Material auxiliar: |
|
» |
guants d’un sol ús (de làtex) |
|
» |
termòmetre |
|
» |
sèrum fisiològic |
|
» |
gel sintètic (es fa servir per a les contusions) |
|
» |
crema protectora solar (útil si es va d’excursió) |
|
» |
imperdibles |
|
» |
flassada d’alumini (és l’equivalent a la manta i en cas d’excursions s’ha de portar per evitar hipotèrmies) |
|
|
Antisèptics |
|
» |
Povidona iodada: és un derivat del iode i un bon desinfectant per a la pell i les mucoses. És el desinfectant per excel·lència. |
|
IDEES PER REDUIR RISCOS JUGANT A PLACES I PARCS |
• |
Cal que coneguem prèviament la zona de jocs i revisem si són entorns adequatsa l’edat dels infants: fàcil orientació, fàcil de veure-hi tothom, accessibles, proximitat a cap carretera, il·luminació; a l’estiu hem de tenir en compte cercar llocs amb punts d’aigua i ombra. |
• |
Cal que portem la farmaciola i la documentació necessària. |
• |
Assegurem la ràtio. La normativa indica que ha de ser d’un monitor per cada deu infants. En cas d’infants petits caldria més monitors (1 per cada 5-6 infants). |
• |
Abans de sortir del nostre local, cal que treballem amb els infants tots els aspectes de la seguretat pròpia i la del grup, i que acordem normes i límits. |
• |
Segons l’edat, és important que senyalitzem els llocs perillosos, per evitar-ne l’accés als infants, i que ho treballem amb ells. |
• |
Acordem com i on ens situarem els monitors/ores durant els jocs i el temps lliure. |
• |
Proposem establir un lloc fix de trobada amb cada grup d’infants o joves; d’aquesta manera els facilitarem l’orientació. |
|
IDEES PER REDUIR RUSCOS CAMINANT PER LA CIUTAT |
• |
Cal que triem i revisem el grau de seguretat del recorregut: fàcil orientació, fàcil de veure-hi tothom, accessibilitat, semàfors i passos de vianants, proximitat a cap carretera, il·luminació; a l’estiu hem de tenir en compte cercar llocs amb punts d’aigua i ombra. |
• |
És molt important que totes les monitores i els monitors coneguem prèviament el recorregut que farem i que revisem la documentació i la farmaciola. |
• |
Cal que portem la farmaciola i la documentació necessària. |
• |
Abans de sortir del nostre local treballem amb els infants tots els aspectes de la seguretat pròpia i la del grup i acordem normes i límits, com també el recorregut i el punt d’arribada de la sortida (com es diu). |
• |
Assegurem la ràtio. La normativa indica que ha de ser d’un adult per cada deu infants. En cas d’infants petits caldria millorar la ràtio (5 o 6 infants per monitor). |
• |
Valorarem fer distintius d’identificació per a cadascun dels infants, tot indicant clarament què cal fer i on cal trucar en cas de pèrdua. |
• |
Assegurem una bona organització prèvia del grup i dels monitors/ores: |
|
» |
Cada monitor/a pot tenir assignat un petit equip d’infants del grup (5 a 10 segons l’edat), de manera que siguem el seu referent durant tota la sortida. |
|
» |
Cada monitor/a responsable d’un equip hauria de portar a mà una llista actualitzada amb el nom dels infants que ens acompanyen. |
|
» |
El més aconsellable és que organitzem els infants en fileres de parelles, amb monitores i monitors alternats dins la filera, segons l’equip assignat. |
|
» |
Si provem d’anar dos equips d’infants sempre junts, hi ha d’haver dos monitors/ores per donar-nos un cop de mà i evitar l’efecte “goma” que es produeix a les fileres. |
|
» |
També podem comptar amb l’opció de la corda per als més petits. |
|
» |
Cal que caminem per la vorera i pel cantó de la paret, allunyant-nos dels cotxes i deixant pas a la resta de vianants. |
• |
Travessem els carrers amb precaució: |
|
» |
És bàsic esperar-nos fins que arribi tot el grup abans de travessar. |
|
» |
Cal que travessem pels semàfors o passos de vianants i al més allunyats possible dels vehicles. |
|
» |
És important que un monitor/a ens posem, a tall de “guàrdia urbà”, davant els possibles vehicles i protegint la filera. |
|
» |
En cas que s’esgoti el temps del semàfor i haguem de trencar la filera, cal que cada equip d’infants resti amb la seva monitora o el seu monitor. |
• |
Recomptem els infants abans i després d’entrar i sortir dels llocs establerts. |
|
IDEES PER REDUIR RISCOS EN EL TRANSPORT PÚBLIC |
• |
Cal que triem i revisem el grau de seguretat del recorregut i del transport: fàcil orientació, fàcil de veure-hi tothom, accessibilitat, proximitat a cap carretera, il·luminació; a l’estiu hem de tenir en compte cercar llocs amb punts d’aigua i ombra. |
• |
Cal que portem la farmaciola i la documentació necessària |
• |
És molt important que tots els monitors i monitores coneguem prèviament el recorregut que farem i els transports que usarem (nom parada/es). |
• |
Abans de sortir del nostre local treballem amb els infants tots els aspectes de la seguretat pròpia i la del grup i acordem normes i límits, com també el recorregut,
el transport i el punt d’arribada de la sortida (com es diu). |
• |
Assegurem la ràtio. La normativa indica que ha de ser d’un adult per cada deu infants. En cas d’infants petits caldria que la reduíssim (5-6). |
• |
Valorarem fer distintius d’identificació per a cadascun dels infants, tot indicant clarament què cal fer i on cal trucar en cas de pèrdua. |
• |
Assegurem una bona organització prèvia del grup i dels monitors/ores: |
|
» |
Cada monitor/a pot tenir assignat un petit equip d’infants del grup (5-10 segons l’edat), de manera que siguem el seu referent durant tota la sortida. |
|
» |
Cada monitor/a responsable d’un equip hauria de portar a mà una llista actualitzada amb el nom dels infants que ens acompanyen. |
|
» |
El més aconsellable és que organitzem l’equip d’infants en parelles i que anem dos equips d’infants junts; així hi haurà sempre dos monitors/ores. |
• |
És preferible esperar el transport següent que anar corrent per agafar-lo. |
• |
Si som un grup nombrós i és possible, ho posarem en coneixement del cap d’estació i/o al conductor. |
• |
Recomanem esperar el mitjà de transport al costat de la paret i organitzats de la mateixa manera que hi pujarem (per equips i amb els monitors/ores corresponents). |
• |
Al metro o al tren, és preferible distribuir els equips per portes i vagons i que cada dos equips entrem per una porta diferent, sempre dos monitors/ores junts, controlant les portes o entrades. |
• |
Cal pensar molt bé l’organització durant les pujades i baixades dels transports: |
|
» |
Amb tranquil·litat, sense presses. No hem de patir perquè tanquin les portes, és competència del conductor. Si és possible, avisem-lo de la nostra parada. |
|
» |
Recomanem que un monitor/a es posi a la porta per ajudar a pujar o baixar els infants, controlant la porta i els infants que queden a l’andana o vorera. |
|
» |
L’altre monitor/a serà dins o fora del transport; pujarem els primers i baixarem amb els dos darrers infants. |
• |
Recomptem els infants abans i després de pujar i baixar. |
• |
Dalt dels transports públics cal que anem ben asseguts o ben agafats. |
• |
Malgrat tot, acordarem prèviament amb els monitors i els infants que en el cas de quedar-se a l’andana cal esperar-se, o bé, en el cas de quedar-se sol al vagó, baixar a la parada següent i esperar el grup. |
|
IDEES PER REDUIR RISCOS A L'AUTOCAR |
• |
Cal que portem a mà la farmaciola i la documentació necessària, a més de la còpia del contracte de l’autocar. |
• |
És molt important que una persona, com a mínim, conegui el camí i l’estació de servei, si està previst fer una aturada (per esmorzar...). Informació que haurem comunicat en el moment del contracte de l’autocar. |
• |
Abans de sortir del nostre local treballem amb els infants tots els aspectes de la seguretat pròpia i la del grup i acordem normes i límits, com també el temps del recorregut, el transport i punt d’arribada de la sortida (com es diu). |
• |
Assegurem la ràtio. La normativa indica que ha de ser d’un adult per cada deu infants. En cas d’infants petits caldria que la reduíssim (5-6). |
• |
Valorarem fer distintius d’identificació per a cadascun dels infants, tot indicant clarament què cal fer i on cal trucar en cas de pèrdua. |
• |
Assegurem una bona organització prèvia del grup i dels monitors/ores: |
|
» |
Cada monitor/a pot tenir assignat un petit equip d’infants del grup (5-10 segons l’edat), de manera que siguem el seu referent durant tota la sortida. |
|
» |
Cada monitor/a responsable d’un equip hauria de portar a mà una llista actualitzada amb el nom dels infants que ens acompanyen. |
|
» |
El més aconsellable és que organitzem l’equip d’infants en parelles i que anem dos equips d’infants junts; així hi haurà sempre dos monitors/ores.
· Pensem prèviament on preferim que aparqui l’autocar, tenint en compte l’espai i que pujarem i baixarem de l’autocar sempre pel costat de la vorera. Podem delimitar aquest espai. A l’estiu hem de tenir en compte cercar l’ombra. |
• |
Revisem l’estat de l’autocar abans de pujar: estat de les rodes, data de revisió segons l’adhesiu de la ITV, estat de l’interior, extintors, (10) martellets trencavidres, cartells de transport escolar... |
• |
Recomanem esperar l’autocar al costat de la paret i organitzats de la mateixa manera que hi pujarem (per equips i amb els monitors/ores corresponents...). |
• |
Pensem molt bé com ens organitzem els monitors/ores durant la càrrega i descàrrega de l’autocar: |
|
» |
Quin és el monitor/a que revisa l’autocar (abans i després). |
|
» |
Quins som els monitors/ores que carregarem i descarregarem les motxilles. |
|
» |
Quins som els monitors/ores que atendrem les famílies. |
|
» |
Quins som els monitors/ores que estarem amb els infants (els de les portes per ajudar a pujar o baixar, el que ajuda a seure i el primer
a entrar a l’autocar, els que anem seient amb els infants, els que anem controlant els que encara són a la vorera...). |
• |
Recomptem sempre els infants abans i després de pujar i baixar. |
• |
Dalt de l’autocar cal que: |
• |
Tots anem ben asseguts i amb el cinturó (si n’hi ha), un infant per seient i que els monitors/ores ens distribuÍm entre els infants segons l’organització dels equips. |
• |
Evitem que els infants ocupin els seients més perillosos: els del costat de la porta i el del mig del fons ocupem-los els monitors/ores. |
• |
Tinguem en compte algunes recomanacions en cas de mareigs: |
|
» |
Els autocars d’un sol pis maregen menys que els de dos. En el segon cas, és millor el pis de sota. |
|
» |
Les persones propenses als mareigs, poden evitar-los millor a les places de davant de l’autocar, que hauríem de reservar per a això. |
|
» |
Tinguem en compte la temperatura ambiental de l’autocar. |
|
» |
Recomanem als pares que l’esmorzar o l’àpat previ no sigui líquid (llet, sopes, greixos...). |
|
» |
Portem bosses de plàstic i mocadors de paper i colònia (la mala olor d’uns pot provocar més vòmits). |
|
IDEES PER REDUIR RISCOS A PEU PER CARRETERA |
|
• |
Cal que portem a mà la farmaciola i la documentació necessària. |
• |
És molt important que totes les monitores i monitors coneguem prèviament el recorregut que farem. |
• |
Abans de sortir del nostre local treballem amb els infants i joves tots els aspectes de la seguretat pròpia i la del grup i acordem normes i límits, com també el temps del recorregut i el punt d’arribada (com es diu). |
• |
Assegurem la ràtio. La normativa indica que ha de ser d’un adult per cada deu infants. En cas d’infants petits caldria que la reduíssim (5-6). |
• |
Valorarem fer distintius d’identificació per a cadascun dels infants, tot indicant clarament què cal fer i on cal trucar en cas de pèrdua. |
|
Assegurem una bona organització prèvia del grup i dels monitors/ores: |
|
» |
Cada monitor/a pot tenir assignat un petit equip d’infants o joves del grup (5-10 segons l’edat), de manera que siguem el seu referent durant tota la sortida. |
|
» |
Cada monitor/a responsable d’un equip hauria de portar a mà una llista actualitzada amb el nom dels infants o joves que ens acompanyen. |
|
» |
El més aconsellable és que organitzem l’equip d’infants en filera i que anem dos equips d’infants junts; així hi haurà sempre dos monitors/ores, l’un davant i l’altre darrere. |
• |
Cal que coneguem les principals normes per circular per carretera. |
|
Caminant per zones de vianants: |
• |
Transitem per la zona de vianants, excepte si no existeix o no és practicable; en aquest cas podem fer-ho per la voravia o, si no n’hi ha, per la calçada. |
|
Caminant per la calçada o voravia: |
• |
Caminarem per l’esquerra fora de població i en trams de població que no disposin d’espai reservat per a vianants. |
• |
Com a excepció, podrem caminar per la dreta per raons de més seguretat. |
• |
Quan existeixi refugi o zona de vianants, aquests no s’han de parar a la calçada ni a la voravia. |
|
Caminant de nit: |
• |
Haurem de dur els llums necessaris per indicar la situació del grup i les seves dimensions (color blanc o groc cap endavant, i vermell cap endarrere). Cada infant ha de portar un reflector en un lloc visible. |
|
Caminant en passos per a vianants i encreuament de calçades: |
• |
Cal que obeÍm els senyals i semàfors de trànsit. |
• |
En els passos sense senyals, tenim preferència els vianants, però només hem de travessar quan la distància i la velocitat dels vehicles que s’aproximen permetin fer-ho amb seguretat. |
• |
No podem travessar les places ni les glorietes, hem de rodejar-les. |
|
IDEES PER REDUIR RISCOS AMB BICICLETA |
• |
Cal que portem a mà la farmaciola i la documentació necessària. |
• |
És molt important que triem un recorregut segur i que totes les monitores i els monitors coneguem prèviament el recorregut què farem. |
• |
Abans de sortir a la via pública, els monitors i les monitores hem de conèixer i comprovar les habilitats i coneixements dels nois i noies per tenir les màximes garanties de seguretat a l’hora de circular amb bicicleta. A més, treballem amb els nois, noies i joves tots els aspectes de la seguretat pròpia i la del grup i acordem normes i límits del grup, normes de circulació amb bicicleta, com també el temps del recorregut i el punt d’arribada de la sortida (com es diu). |
• |
Abans de la sortida, és recomanable treballar la consciència de grup en la circulació amb bicicletes: “Si faig un moviment brusc, puc perjudicar els companys”. Recomanem fer petits assajos en parcs o zones pròximes amb poca circulació. |
• |
Assegurem la ràtio. La normativa indica que ha de ser d’un adult per cada deu infants, però pel risc de l’activitat i segons l’edat dels joves, hauríem de considerar de reduir-la (7-8 per adult). |
• |
Valorarem fer distintius d’identificació per a cadascun dels nois i noies, tot indicant clarament què cal fer i on cal trucar en cas de pèrdua. |
• |
Assegurem una bona organització prèvia del grup i dels monitors/ores: |
|
» |
Cada monitor/a pot tenir assignat un petit equip (7 o 8) de nois, noies o joves del grup, de manera que siguem el seu referent durant tota la sortida. |
|
» |
Cada monitor/a responsable d’un equip hauria de portar a mà una llista actualitzada amb el nom dels infants o joves que ens acompanyen. |
|
» |
El més aconsellable és que organitzem l’equip d’infants en filera. És recomanable que vagin junts dos equips d’infants; així serem sempre dos monitors/ores, l’un davant i l’altre darrere. |
• |
Abans de la sortida, revisem l’estat de la bicicleta i assegurem-nos que portem l’equipament necessari i que està en bon estat: |
|
» |
Personal: casc, guants, roba de colors clars i peça reflectora (imprescindible si circulem a la nit). |
|
» |
Bicicleta: frens, timbre, llum blanc davanter, llum i catadiòptric vermell darrere i reflectors. |
• |
En el moment de circular tinguem en compte que no estem sols a la carretera i que hem d’indicar clarament les nostres intencions, amb prou temps perquè la resta dels conductors ho puguin veure i actuar en conseqüència. |
• |
El Reglament de circulació considera el grup de ciclistes com a vehicle únic; per tant, som un grup compacte que no s’ha de dividir. Ara bé, tinguem en compte que hi ha pocs conductors que coneguin aquesta norma. Cal estar alerta! |
• |
Tinguem en compte que podem fer viatges combinant la bicicleta i el transport públic (bàsicament el tren). En aquest cas haurem de notificar per escrit a l’empresa de transport totes les dades de la sortida de grup, a més del nombre de bicicletes. Ens retornaran la confirmació i una proposta d’ubicació als vagons. |