L’estiu d’enguany ha segat la vida de 36 persones en accidents de trànsit i n’ha deixat ferides de gravetat 11 més, en un total de 33 accidents. En el global de l’any, l’estiu (juliol i agost) són mesos on la sinistralitat s’agreuja i això, any rere any, és una tendència que es manté. Amb tot, el 2012 ha estat l’any amb menys morts dels sis darrers, mentre que el més fatídic va ser el 2008 amb 64 morts.
Les dades del Servei Català de Trànsit (SCT) constaten que el període estiuenc manté una sèrie de característiques que es repeteixen: per ordre, els vehicles que més sinistres pateixen són els turismes, les motocicletes, les bicicletes i les furgonetes. I per darrere d’ells, els vianants.
L’única xifra que destaca en positiu és el nombre d’accidents de motoristes, que ha estat de set morts. Ens hem de remuntar al 2009 per trobar una xifra de sis: pràcticament la meitat que l’any passat, en què van morir 13 motoristes. Cal destacar també que el nombre de ciclistes morts és el mateix que l’any anterior, tres. Sigui com sigui, el turisme és el vehicle que participa en el major nombre d’accidents.
Tot i la reducció de 12 morts respecte a l’any anterior, els mesos de juliol i agost són els més fatídics de tot l’any. Els motius poden ser diversos. Segons les dades de l’SCT i els Mossos d’Esquadra les principals causes de l’accidentalitat enguany són: les conductes de risc al volant, la velocitat excessiva o inadequada, el manteniment deficient dels vehicles i l’envelliment del parc automobilístic com a conseqüència de la crisi econòmica, l’augment de la mobilitat relativa a les carreteres principals no desdoblades i gratuïtes, i la intervenció del factor humà en els accidents, sobretot pel que fa a les distraccions. Per això, aquest estiu l’SCT i els Mossos d’Esquadra van posar en marxa un pla d’acció per tal de canviar aquesta tendència negativa en la sinistralitat.
Text: Sílvia del Amo
Fotografies:
Arxiu SCT
Infografia:
Indica