"Prop del 2% dels quilòmetres conduïts a la Unió Europea cada any es recorren amb un nivell de concentració d’alcohol a la sang superior al límit legal”, afirma Antonio Avenoso, director executiu de l’organització European Transport Safety Council (ETSC). "La Comissió Europea estima que el 25% de les morts a la carretera a la UE estan relacionades amb el consum d’alcohol. L’ETSC calcula que, aproximadament, 6.500 morts per accidents de trànsit podrien haver-se evitat tan sols el 2010 si els conductors haguessin respectat els límits d’alcohol establerts als seus països. Aquesta és la raó per la qual hem de buscar totes les solucions possibles per reduir la conducció en estat d’ebrietat, un dels comportaments més perillosos que existeixen a la nostra carretera.”
Aquestes declaracions les va fer Avenoso el 31 de maig passat a Barcelona, al Seminari sobre els sistemes de bloqueig de la conducció en casos d’alcoholèmia, que va organitzar l’ETSC conjuntament amb el Servei Català de Trànsit. La sessió s’emmarca en la campanya "Safe and sober”, ("Segur i sobri”), que promou l’associació ETSC des del 2007 en diferents països europeus.
Cap a una legislació homogènia a Europa
Els experts que hi van intervenir van presentar el problema de la conducció sota els efectes de l’alcohol a l’Estat espanyol i a Catalunya. El director de l’SCT, Joan Aregio, va subratllar que al segle XXI "hem de ser capaços d’aprofitar i utilitzar avenços tècnics com l’alcoholock per tal de salvar vides”. I es va posar en relleu la necessitar d’anar cap a una legislació més homogènia a tot Europa en qüestió de seguretat viària. Així mateix es van intercanviar experiències en l’ús de dispositius de bloqueig: com a mètode de rehabilitació en el cas francès, com a mitjà preventiu utilitzat per reduir el risc en el transport públic finlandès, i en el transport privat, amb l’exemple dels taxis suecs. A més, la jornada va comptar amb una demostració pràctica al pati del Palauet del funcionament dels mecanismes de bloqueig de la conducció en camions, gràcies a la col·laboració de l’empresa Volvo.
Països amb aparells de bloqueig
Suècia va ser el primer país a introduir un programa pilot el 1998. El gener del 2012 va entrar en vigor una legislació més restrictiva per a infractors positius en alcoholèmia i per a reincidents. El govern té previst que a finals del 2012, més de 70.000 dispositius s’hagin instal·lat en vehicles comercials i que també en disposi tot el transport escolar.
A Finlàndia, des de l’agost del 2011, el seu ús és obligatori en el transport escolar i en el transport públic, amb dispositius instal·lats en més de 8.000 taxis i autobusos, i és voluntari en el transport comercial. Els aparells han de complir uns estàndards europeus (EN 50436-1 o EN 50436-2) i és obligatori el certificat de la instal·lació i el calibratge al taller.
França està treballant en una nova llei per a reincidents i per a nous infractors. Al setembre del 2015 tots els autobusos escolars hauran d’estar equipats amb un dispositiu de bloqueig d’alcohol.
Dinamarca, Bèlgica, Regne Unit i els Països Baixos han aprovat lleis per tal que sigui obligatori l’ús d’aquests sistemes en el transport escolar i en casos de reincidència, amb diferents graus d’execució. Àustria i Eslovènia tenen en marxa un projecte pilot.
França demana etilòmetres als vehicles
Des de l’1 de juliol tots els conductors que circulin per territori francès resten obligats a portar un etilòmetre homologat al vehicle. Amb aquest dispositiu, simplement bufant, es pot mesurar el nivell d’alcohol en aire expirat. L’esmentada mesura obliga tots els conductors, siguin francesos o estrangers, i afecta tots els vehicles excepte els ciclomotors de menys de 50 cc. Aquest aparell ha d’estar homologat, pot ser químic o electrònic, multiús o d’un sol ús, si no ha estat utilitzat anteriorment i amb la data de caducitat en regla. A partir de l’1 de novembre, si no portem etilòmetre i ens atura la policia, la sanció serà d’11 euros.