Trajectes llargs, cansament i excés d’equipatge i persones, són els principals problemes a combatre en aquesta operació per evitar accidents de trànsit a les carreteres, i així ho traslladen els Mossos d’Esquadra a un auditori que majoritàriament té intenció de passar el Ramadà al seu país d’origen. Amb aquestes xerrades divulgatives i amb l’altaveu del boca orella es vol aconseguir una conscienciació viària d’aquest col·lectiu que ajudi a eradicar la imatge de cotxes sobrecarregats que recorren l’AP-7, així com a evitar d’aquesta manera la sanció en els controls policials de l’operació Pas de l’Estret.
Aquesta és una de les sessions preventives que la policia catalana, a través de les ART i les Oficines de Relacions amb la Comunitat (ORC), va fer durant els mesos de juny i juliol al col·lectiu musulmà del Magreb que resideix a Catalunya amb l’objectiu d’apropar-s’hi "de forma amigable” i no només amb la denúncia a peu de carretera, com destaca el sotsinspector Garcia. La resposta del oients d’aquestes xerrades informatives en els centres de culte va ser "molt positiva” i es van mostrar "molt hospitalaris”, explica l’agent López. En total, els Mossos d’Esquadra van fer més de 180 sessions informatives i van arribar aproximadament a 2.000 persones d’aquesta comunitat. A més, convé destacar també que la Policia de la Generalitat, en aquesta fase prèvia i divulgativa de l’operació, es va posar en contacte amb els consolats del Marroc, Algèria, Txad, Níger, Mali, Tunísia i Mauritània per informar del desplegament d’aquest dispositiu a Catalunya en el període estiuenc.
Fase operativa a peu de carretera
La Jonquera. 1 de juliol. 12.00 h del migdia. Agents dels Mossos d’Esquadra amb motocicleta intercepten a l’AP-7 la furgoneta del Mohamed procedent de Bèlgica i la dirigeixen cap a l’àrea de servei Porta Catalana. Porta 400 quilos de pes al vehicle i supera amb escreix el límit permès. Aquest conductor s’enutja i explica que a la frontera francesa no ha tingut problemes i en canvi aquí ha hagut de pagar 100 euros de multa i deixar part de l’equipatge. En aquest sentit, l’inspector dels Mossos d’Esquadra, cap de l’ART de Girona, Pedro Castrejón assegura que "el fet d’haver de desfer-se de l’excés de pes és un aspecte que no agrada a molts conductors, que s’enfaden i clamen que és injust”.
Tot i això és imprescindible que es controli la sobrecàrrega en els vehicles, atès que és una infracció que suposa un elevat perill per a la circulació perquè "el vehicle no respon igual en cas de frenada sobtada i també perquè la càrrega, si no està ben fixada, pot posar en risc la vida de les persones que viatgen dins del vehicle”, assenyala Castrejón. Els objectes dels quals s’han de desprendre aquests conductors són custodiats durant un mes en uns contenidors disposats a les àrees de servei i en aquest termini ho poden passar a recollir.
Aquestes situacions s’han repetit al llarg de l’estiu en els controls a peu de carretera de l’operació Pas de l’Estret, amb vehicles que viatgen cap al nord d’Àfrica des de França, Itàlia, Alemanya i Bèlgica, però també des de Catalunya. Aquest any en el marc del dispositiu Pas de l’Estret s’han controlat un total de 217 vehicles, dels quals 151 han estat denunciats. Aquest pla dut a terme des de fa quatre anys pel Servei Català de Trànsit (SCT), els Mossos d’Esquadra, la Creu Roja, Abertis, Áreas i el Centre d’Atenció i Gestió de Trucades d’Urgència 112 ajuda a millorar la seguretat viària del corredor del Mediterrani.