La preocupació per les xifres d’accidentalitat ha motivat el Departament d’Empresa i Ocupació, en col·laboració amb el Servei Català de Trànsit (SCT), a organitzar unes jornades sobre seguretat en la conducció durant la jornada laboral els pròxims dies 2 i 30 d’octubre a Tarragona i Lleida respectivament. Amb això, es donarà continuïtat a les sessions que ja van tenir lloc el 15 de maig a Girona, amb un total de 34 assistents, i el 21 de maig a Barcelona, amb 48 participants. L’especialista en assistència tècnica de la Subdirecció General de Seguretat i Salut Laboral del Departament d’Empresa i Ocupació, Valentí Puy, valora positivament l’experiència assolida fins al moment "a l’hora de formar els tècnics de prevenció de riscos laborals i els responsables d’aquesta matèria a les empreses”.
Situació actual de la sinistralitat laboral de trànsit
Tenint en compte les xifres anuals, Puy destaca que, el primer semestre del 2012 hi ha hagut 5.478 accidents de treball amb baixa declarats com a accidents de trànsit. D’aquests, 1.280 han estat en jornada laboral i 4.198 in itinere, és a dir, en desplaçaments d’anada i tornada de la feina. A més, també cal tenir en compte que 15 d’aquests accidents han estat mortals (6 en jornada laboral i 9 in itinere).
Considerant un espai de temps més ampli, durant el període 2007-2011 es van registrar a Catalunya 68.657 accidents laborals de trànsit, el 10% del total d’accidents laborals registrats. Hi va haver 663 víctimes mortals per motius relacionats amb la feina, de les quals 278 van ser persones mortes en accident de treball de trànsit. D’aquestes, el 36% (101 persones) ho van ser per accident laboral de trànsit durant la jornada laboral mentre que el 64% (177 persones) ho van ser per accident laboral de trànsit in itinere.
Creences errònies sobre els accidents de trànsit i els factors de risc
En relació amb aquesta sinistralitat laboral, Valentí Puy explica que, "històricament, en la societat en general i en el món del treball en particular, hi ha hagut una sèrie de creences errònies sobre els accidents de trànsit”. Precisament, l’objectiu de les trobades sobre seguretat en la conducció durant la jornada laboral és fer-ho palès i també identificar i analitzar els diferents factors de risc que intervenen en un accident de treball de trànsit, tant els relacionats amb les condicions de treball com els que tenen a veure amb la conducció.
Puy assenyala com a falses creences "el fet de pensar que els accidents de trànsit escapen al nostre control, són imprevistos, no depenen de nosaltres, són inevitables i fortuïts, i són coses del destí o de l’atzar”. Però, ben al contrari, la realitat és que constitueixen un problema de salut, no són accidentals, són controlables i evitables, són una conseqüència i un procés i es poden prevenir. Afortunadament, però, i amb sessions de formació com aquestes, "cada dia hi ha més persones convençudes que amb mesures de prevenció i protecció es poden evitar molts accidents de trànsit o bé contribuir a disminuir les seves conseqüències”, afegeix.
Quant als principals factors de risc que intervenen en els accidents de trànsit, Valentí Puy explica que estan associats al factor humà, és a dir, al conductor i assenyala "la velocitat inadequada, la ingesta d’alcohol i el consum de drogues entre d’altres”. Puy també diu que "hi ha altres factors de risc, com ara les condicions deficients de les vies de circulació i les fallades dels vehicles. A més, pel que fa estrictament als accidents laborals de trànsit, s’han de tenir en compte els factors relacionats amb les condicions de la feina i la seva organització, com ara la distribució del temps de treball o la càrrega mental, per exemple”.
El Manual per a la identificació i avaluació de riscos laborals dels conductors del sector transport per carretera
Les sessions sobre seguretat en la conducció durant la jornada laboral també serveixen per recordar l’existència i utilitat del Manual per a la identificació i avaluació de riscos laborals dels conductors del sector transport per carretera. Puy detalla que, "d’aquest document, publicat el 2009, se n’han editat 3.000 exemplars en català i 1.000 en castellà, els quals s’han distribuït entre serveis de prevenció aliens, mútues d’accidents de treball i malalties professionals, patronals, sindicats, Servei Català de Trànsit, Inspecció de Treball, centres de Seguretat i Salut Laboral, instituts de prevenció de riscos laborals i autoritats laborals de les altres comunitats autònomes. A més, se’n lliura un exemplar als assistents a les jornades”.
Valentí Puy destaca que "l’objectiu d’aquest manual és ajudar l’empresari a prendre les decisions necessàries per eliminar els riscos dels treballadors o disminuir-los fins a límits acceptables amb la finalitat de combatre la sinistralitat laboral viària i, per extensió, augmentar la seguretat a les carreteres. Conté un mètode per avaluar específicament els riscos laborals dels conductors del transport per carretera i complementa el Manual per a la identificació i avaluació de riscos laborals publicat anteriorment”.
Accions per combatre els accidents laborals de trànsit
A banda de les quatre jornades sobre seguretat en la conducció durant la feina, aquest 2012 el Departament d’Empresa i Ocupació i el Centre d’Investigació en Salut Laboral (CISAL) de la Universitat Pompeu Fabra han elaborat l’informe Lesiones por accidentes de trabajo asociadas al tráfico en Cataluña (2004-2010), una prioridad en salud laboral y seguridad vial. També s’està redactant una nova publicació sobre la seguretat en la conducció durant els desplaçaments in itinere. A més, s’organitzen unes sessions de conducció segura per als mateixos treballadors del Departament d’Empresa i Ocupació.
Des de l’SCT, es fan jornades de quatre hores per a funcionaris i treballadors d’empreses que ho sol·liciten. Així mateix, hi ha monitors d’educació viària dels Mossos d’Esquadra que han treballat fent formació per a col·lectius professionals. També cal considerar que hi ha empreses que demanen xerrades a la Fundació Institut Guttmann per sensibilitzar els treballadors. Finalment, l’SCT també rep requeriments de material específic quan els empresaris detecten problemes en un col·lectiu determinat de treballadors, per exemple els que circulen amb vehicles de dues rodes.