La finalitat de la regulació dels temps de conducció i de descans són, d’una banda, vetllar per la justa competència entre les empreses del sector del transport per carretera i, de l’altra, garantir la seguretat viària, tant dels mateixos conductors com de la resta d’usuaris de la via.
Per què es manipulen els tacògrafs. Conseqüències
Aquests mecanismes de control són manipulats per poder allargar les jornades de treball, disminuir els descansos, circular a més velocitat de la permesa i recórrer majors distàncies. L’objectiu final és aconseguir beneficis econòmics per part de les empreses o els conductors i intentar eludir la funció inspectora de l’Administració.
L’incompliment de la normativa reguladora dels temps de conducció i de descans, i per tant dels instruments de control, està sancionada administrativament amb 500 € pel Servei Català de Trànsit, i fins a 4.601 € per la Direcció General de Transports i Mobilitat. Les manipulacions poden suposar alhora una falsificació de documents públics de caràcter oficial (segons memòria de la Fiscalia General de l’Estat), al generar disc o tiquets falsos.
Aquests comportaments signifiquen un greu risc per a la seguretat viària: són la causa de nombrosos accidents motivats per la fatiga dels conductors, implicada en un 20% dels accidents en vehicles pesants, i provoquen excés de velocitat, que causa el 30 % dels accidents d’aquests vehicles.
Conduir més hores de les permeses i no respectar els descansos provoca fatiga. Aquest cansament, a més, es veu incrementat si se circula a més velocitat de l’autoritzada, amb uns frens sense sistemes d’assistència i eludint la vigilància dels agents. Així la conducció encara és més cansada i estressant per al conductor. La suma de tots aquests factors fa que aquestes manipulacions suposin un increment notable del risc per a la seguretat viària.
Investigació
L’any 2011 la Divisió de Trànsit dels Mossos d’Esquadra va fer un estudi pioner per comprovar com afectaven diferents tipus de manipulacions dels tacògrafs els sistemes de seguretat activa dels vehicles pesants. Així, es van poder fer evidents els riscos que es generaven per a la seguretat viària amb aquestes conductes. Es van fer proves amb vehicles cedits per set dels principals fabricants de vehicles industrials en circuïts tancats i amb pilots experts.
L’estudi va ser presentat davant de fiscals especials de seguretat viària de Catalunya i així es va poder definir un presumpte delicte contra la seguretat viària per conducció temerària. Existiria quan, com a conseqüència de la manipulació dels aparells de control i de la desactivació dels sistemes de seguretat activa, es generi un perill concret per a la resta d’usuaris de la via (per exemple, un accident o una situació de risc evident).

Text: Sotsinspector Carles Gómez Cap de l’Àrea Central de Circulació i Normativa. Policia de la Generalitat-Mossos d’Esquadra
Fotografies:
Cedida per Carles Gómez