Les associacions de víctimes fa més de dos anys que treballen en l’actualització i adaptació dels barems. La redacció de la modificació del sistema per a la valoració dels danys i perjudicis causats a persones que han tingut un accident de trànsit, més conegut com "el barem”, va ser encarregada a una comissió d’experts on estan representats els principals sectors afectats, como les mateixes associacions de víctimes, Unespa i el Consorci de Compensació d’Assegurances, amb l’objectiu de recollir totes les perspectives d’una realitat molt polièdrica.
El futur barem pretén aclarir els conceptes indemnitzables perquè l’actual és confús, segons els experts. Aquest nou barem estableix bases de càlcul més racionals que facilitaran més transparència i seguretat jurídica. A més, incorpora un element tan important como conèixer quines són les necessitats de les víctimes i perjudicats i posar mitjans per atendre’ls.
Segons Maria Eugènia Domènech, presidenta de l’associació de víctimes P(A)T, "el sistema judicial actual té un efecte antiprevenció de la seguretat viària perquè no dóna la importància adequada a les víctimes d’accidents de trànsit”.
En relació amb el barem, Maria Eugènia Domènech assegura que a Espanya hi ha un barem vinculant, amb unes quantitats taxades molt per sota de la resta de països europeus tant en imports com en conceptes.
Des de P(A)T es demana que, amb la reforma del nou sistema de valoració, es considerin totes les víctimes que pateixen les conseqüències d’un accident de trànsit, tant les víctimes directes com les indirectes o secundàries, i, per tant, s’inclogui en el sistema les famílies, especialment quan es tracta de víctimes mortals o grans lesionats.
Detallem tot seguit alguns casos en què es poden observar aquestes diferències entre els països europeus.
Cas 1
Senyor de 55 anys, amb esposa, casat des de fa 30 anys, amb tres fills de 29, 15 i 10 anys, amb pare i mare que viuen en un altre domicili i dues germanes de 50 i 46 anys.
Perjudicat |
Quantia a Espanya |
Quantia a Itàlia |
Esposa víctima |
114.691 euros |
154.350 euros |
Filla 10 anys |
46.788 euros |
154.350 euros |
Filla 15 anys |
46.788 euros |
154.350 euros |
Fill 29 anys |
9.558 euros |
154.350 euros |
Pare víctima |
9.558 euros |
154.350 euros |
Mare víctima |
9.558 euros |
154.350 euros |
Germana 46 anys víctima |
0 euros |
22.340 euros |
Germana 50 anys víctima |
0 euros |
22.340 euros |
Indemnització bàsica total |
238.941 euros |
970.780 euros |
Cas 2
Víctima de 33 anys, solter, amb una greu seqüela de tetraplegia que requeria 6 mesos d’hospital, 2 anys de rehabilitació i atenció permanent de 15 hores diàries i que tenia un sou brut de 24.565 euros anuals i net de 15.339 euros.
|
Regne Unit (*) |
Alemanya |
Bèlgica |
Itàlia |
França |
Espanya |
|
Indemnització total |
4.303.966 euros
100% |
4.206.487 euros
98% |
3.909.316 euros
91% |
3.204.239 euros
75% |
2.502.773 euros
58% |
1.142.846 euros
27% |
|
(*) Situa’t al Regne Unit com la base quantitativa del 100% per poder veure les diferències.
Cas 3
A Alemanya: a un nadó greument lesionat en un accident de trànsit li quantifiquen la pèrdua d’ingressos entre els 18 i els 65 anys partint del càlcul d’una quantia de 2.000 euros/mes , resultant una indemnització de perjudici econòmic de 302.576,91 euros.
A Espanya, al nadó no li correspondria cap indemnització per perjudici econòmic en un cas similar per no "haver arribat encara a l’edat laboral” en el moment de l’accident.