Fins ara, la informació del trànsit s’ha recopilat bàsicament gràcies a dispositius de càmeres i amb el suport dels mitjans aeris de què disposa l’SCT, entre altres equipaments. Amb tot, aquests equipaments no permeten cobrir en tot moment i de forma immediata els dotze mil quilòmetres que té la xarxa viària catalana. En aquest context, la Generalitat de Catalunya ha signat, de forma pionera i seguint l’exemple d’altres ciutats com ara Nova York, Rio de Janeiro o Tel Aviv, un acord amb l’empresa nord-americana Google per tal d’integrar les dades de l’SCT a l’aplicació mòbil Waze, que informa de les incidències del trànsit en temps real a través d’un servei de navegació per a conductors basat en la informació de trànsit que els mateixos usuaris proporcionen. Aquest acord situa Catalunya a l'avantguarda en l'intercanvi d'informació real sobre les condicions de la xarxa viària, i per l’SCT suposa sumar un nou canal de disseminació de la informació pròpia de trànsit i una nova font d’informació que se suma a les existents. A més, d’altra banda, gràcies a aquest intercanvi l’SCT millora la qualitat de la informació que facilita l’aplicació mòbil a través de dades verificades oficialment.
I és que Waze, fundada l’any 2008 a Israel, és una aplicació mòbil de navegació en què els usuaris informen, en temps real, de la situació del trànsit. Així doncs, la informació viària que proporciona es basa en el proveïment participatiu o crowdsourcing, és a dir, la col·laboració de la comunitat, que en aquest cas respon a l’interès d’informar sobre què està passant a les carreteres en aquell moment i en aquell lloc determinat. En connectar els conductors entre si, l’aplicació crea comunitats de conductors locals que treballen junts per millorar la qualitat dels seus viatges diaris. En aquest sentit, Waze es defineix a si mateixa com "una de las aplicacions de trànsit i navegació basades en la comunitat més gran del món”, si bé a Catalunya encara no és una aplicació gaire estesa.
El programa promou la supervisió del trànsit mitjançant l’intercanvi d’informes d’incidents entre conductors, de manera que és un flux de dades bidireccional, ja que Waze rep les dades dels seus col·laboradors i dels sensors disponibles a les carreteres i hi afegeix els informes públics dels socis –entre ells, el Servei Català de Trànsit– per oferir l’estat del trànsit en temps real amb un màxim de fiabilitat.
Programa W10 Connected Citizens
L’acord de la Generalitat amb Google, que té un cost zero en tant que són els usuaris els que ofereixen la informació de manera altruista, s’insereix en el marc del programa W10 Connected Citizens, un pla pilot en què participen agències de trànsit de deu governs locals i regionals d’arreu del món i pel qual s’estableix un marc d’intercanvi d’informació viària entre Waze i els diferents ens amb l’objectiu d’enriquir la informació que ofereixen a través dels respectius canals d’informació.
Cal remarcar que la informació que ofereixin els usuaris es verificarà amb les fonts de l’SCT abans d’incorporar-la als canals de difusió i es farà seguiment de les incidències que es donin d’alta per tal de resoldre-les, cosa que els usuaris de l’aplicació no acostumen a fer, ja que només informen de la incidència però no de la seva resolució. Altres ciutats del món que participen en el projecte són Jakarta (Indonèsia), San José (Costa Rica), Tel Aviv (Israel), Johannesburg (Sud-àfrica) i Rio de Janeiro (Brasil), i als Estats Units ho fan el comtat de Los Angeles, Boston, el districte policial de Nova York i els estats de Utah i de Florida.