Característiques del nou bus-VAO
Des del 14 de setembre passat, el bus-VAO de la C-58 entre Barcelona i Ripollet està obert en els dos sentits de la marxa de manera permanent per a tots els vehicles que, actualment, estan autoritzats a utilitzar-lo. És a dir, vehicles destinats al transport de viatgers degudament autoritzats, els turismes o vehicles mixtos adaptats amb dos o més ocupants, les motocicletes, els vehicles per a persones amb mobilitat reduïda i els vehicles ecològics de baixa emissió autoritzats i amb etiqueta acreditativa al parabrisa. No obstant això, i en casos excepcionals com ara incidents greus o bé operacions especials de trànsit amb una mobilitat elevada, es pot obrir a tots els vehicles, excepte camions de 7,5 tones o més, per tal de garantir una mobilitat més fluida i minimitzar possibles retencions a la C-58.
El nou vial, amb una velocitat màxima limitada a 90 km/h, està estructurat en dos carrils de 3,2 metres d’amplada, un per cada sentit, i una franja central de 0,6 metres exclosa al trànsit i delimitada amb una doble línia contínua rugosa. A més, està equipat amb senyalització vertical i marques viàries per incrementar-ne la seguretat, i disposa d’un nou accés d’entrada en sentit Ripollet. L’ampliació de l’horari i de la seva disponibilitat té l’objectiu d’augmentar l’ocupació mitjana dels vehicles, que ara se situa en 1,4 persones/vehicle sobre un màxim de cinc.
Intensitat mitjana diària del nou vial
Entre el 14 de setembre i el 14 de desembre d’enguany, quan el bus-VAO ha estat obert al trànsit en tots dos sentits i de manera permanent, s’ha comptabilitzat una intensitat mitjana diària de 6.644 vehicles en els dos sentits. Això representa un increment d’ús en més de 2.000 vehicles. Deixant de banda el mes d’agost, quan la infraestructura estava tancada per obres, la mitjana de pas de vehicles durant els set primers mesos de l’any era de 4.615. Entre els mesos de gener i juliol de 2014, i de dilluns a dijous, el bus-VAO estava operatiu d’entrada a Barcelona entre dos quarts de set del matí i les deu de la nit i, pel que fa al divendres, estava obert d’entrada a Barcelona entre dos quarts de set del matí i la una del migdia i estava obert de sortida entre les quatre de la tarda i les deu de la nit.
Si ho desglossem per sentits de circulació, tenim una mitjana de 4.022 vehicles/dia en sentit Barcelona i de 2.622 vehicles/dia en sentit Ripollet. Si tenim en compte el tipus de vehicle i el sentit de la circulació, una mitjana de 214 autobusos han utilitzat el bus-VAO per entrar a Barcelona i una mitjana de 200 per sortir-ne.
De moment, i d’ençà del 14 de setembre d’enguany, la intensitat mitjana diària més elevada s’ha registrat durant el mes d’octubre: de l’1 al 31 s’ha registrat una intensitat mitjana de 6.928 vehicles/dia. Tenint en compte els sentits de la circulació, s’ha comptabilitzat una mitjana de 4.122 vehicles/dia en sentit Barcelona i una mitjana de 2.806 vehicles/dia en sentit Ripollet. D’aquests vehicles, hi ha hagut una mitjana de 238 autobusos d’entrada a Barcelona i una mitjana de 214 autobusos en sentit Ripollet.
Objectius del Departament d’Interior
El conseller d’Interior, Ramon Espadaler, afirma que "la nova modalitat de funcionament del bus-VAO suposa una aposta clara del Departament d’Interior i el Servei Català de Trànsit per modalitats de transport més segures i sostenibles”. En aquest sentit, "representa un increment de la seguretat viària en els desplaçaments laborals in mission i in itinere”. Per part seva, el director de l’SCT, Joan Josep Isern, afegeix que el nou vial també té l’objectiu de contribuir a la millora de la qualitat ambiental: "Seguim la tendència europea de foment de l’alta ocupació, que implica menys accidents de trànsit i menys contaminació.”