Atès l'encavalcament del termini de sol·licitud de vot per correu per a les eleccions generals de 28 d'abril i les eleccions municipals, europees i al Consell General d'Aran de 26 de maig, cal especificar a l'oficina de Correus on es recull el formulari per a quin dels processos electorals se sol·licita el vot: 28 d'abril o 26 de maig (per al 26 de maig, hi ha una única sol·licitud per als tres processos convocats: eleccions municipals, europees i al Consell General d'Aran).
A la part superior dreta del formulari de sol·licitud, consta el nom del procés electoral per al qual s'ha d'utilitzar.
Des de la convocatòria de les eleccions i fins el 16 de maig les persones que desitgin votar poden acudir a qualsevol oficina de Correus de l’Estat espanyol i sol·licitar l’imprès per votar per correu.
La sol·licitud de vot és única per a tots els processos electorals convocats el 26 de maig. L’Oficina del Cens Electoral enviarà la documentació per a tots aquells processos electorals que se celebren el 26 de maig en què el sol·licitant formi part del cens.
L’elector o electora ha d’emplenar l’imprès i entregar-lo personalment a qualsevol oficina de Correus. S’ha d’acreditar la identitat mitjançant:
- El document nacional d’identitat (DNI)
- El passaport (amb fotografia i signatura del titular)
- El carnet de conduir (amb fotografia i la signatura de la persona titular)
Han de ser documents originals, no s'accepten fotocòpies.
Només en cas de malaltia o incapacitat, acreditades mitjançant un certificat mèdic oficial, una persona que no sigui la interessada pot cursar la sol·licitud de vot per correu, per a la qual cosa ha d’estar autoritzada per un document notarial o consular estès individualment (en aquests casos, tant el certificat mèdic com l'escriptura notarial o consular són gratuïts).
Una vegada l’Oficina del Cens Electoral admet la sol·licitud de vot, ja no es pot votar de forma presencial a la mesa. El termini per sol·licitar el vot finalitza el 16 de maig.
L’Oficina del Cens Electoral envia per correu certificat un sobre amb la documentació per poder votar al domicili que s'ha indicat a la sol·licitud, no més tard del 19 de maig. A aquest termini cal afegir el temps que tardi el correu a arribar al domicili indicat en la sol·licitud.
El sobre conté la següent documentació:
- El certificat d’inscripció en el cens.
- Una papereta de votació de cadascuna de les candidatures que es presenten a les eleccions convocades.
- Els sobres de votació.
- Un sobre adreçat al president/a de la mesa en la qual us correspon votar.
- Un full explicatiu del procediment que s’ha de seguir
L’elector o electora ha de rebre personalment aquesta documentació, amb l’acreditació prèvia de la identitat. En cas que l’elector o electora no es trobi a l’adreça assenyalada en l’imprès de sol·licitud, haurà de presentar-se, personalment o a través de representació autoritzada notarialment o consularment (en cas de malaltia o incapacitat certificada mèdicament), a l’oficina de Correus corresponent.
Un cop s’hagi escollit la papereta de vot per a cadascun dels processos electorals per als quals es desitgi votar, s’introdueix en el sobre de votació corresponent (o sense incloure papereta, si es vol votar en blanc) i es tanca. S’inclou el sobre o sobres de votació i el certificat en el sobre dirigit a la mesa electoral i s’envia per correu certificat no més tard del 22 de maig.
Ampliació de termini: s'ha ampliat el termini fins el 24 de maig en l'horari habitual d'obertura de les oficines de Correus i, en tot cas, fins a les 14.00 hores.
No és necessari que el votant faci aquest darrer tràmit de forma personal.