Durant l’any 2011, els Mossos d’Esquadra van detectar 154 infraccions per manipulacions dels tacògrafs (un 0,19% dels vehicles controlats). De totes aquestes infraccions, 62 van comportar una imputació per falsificació documental. Aquestes dades es van fer públiques a la quarta i darrera Jornada de Policies de Trànsit, que va tractar sobre la seguretat en el transport de persones i mercaderies.
El tacògraf és l’element de control de l’Administració on queden registrades de manera automàtica les dades referents als quilòmetres recorreguts i a la velocitat dels vehicles, així com els temps de conducció i de descans dels seus conductors. La seva manipulació pot suposar greus conseqüències per a la seguretat viària.
Els tacògrafs són aparells d’instal·lació obligada en tots els vehicles i conjunts de vehicles de transport de mercaderies de més de 3.500 kg de MMA i de més de nou places per a viatgers. La manipulació dels tacògrafs i dels limitadors de velocitat es castiga majoritàriament amb una sanció administrativa. De vegades, aquestes faltes poden ser sancionades penalment si s’associen a un comportament de risc viari greu.
Els ponents que van participar en la IV Jornada de Policies de Trànsit van analitzar qüestions com les alteracions del funcionament dels tacògrafs en els vehicles industrials o les conseqüències en la seguretat viària derivades de la manipulació dels sistemes de control des de la perspectiva del dret penal. En la jornada van intervenir, a banda de representats dels Mossos d’Esquadra i de les policies locals, membres dels cossos policials autonòmics del País Basc i Navarra, que van aportar les seves experiències en l’àmbit de la seguretat viària en el transport.
La IV Jornada de Policies de Trànsit en tres frases:
"Els vehicles on més sovint es detecten manipulacions dels tacògrafs són els vehicles blancs sense cap logotip que els identifiqui, els de transport frigorífic, els de transport de bestiar i els vehicles personalitzats (tunejats).” Àlvar Llansó, de l’Àrea Regional de Trànsit Metropolitana Nord.
"La nostra legislació ofereix les eines suficients per lluitar contra la manipulació dels tacògrafs, un acte que pot tenir conseqüències nefastes per a la seguretat viària. Els cossos policials han d’intentar portar aquest tipus d’infracció per via penal.” En aquesta matèria hi ha un llarg camí per recórrer. Juan Carlos Padín, fiscal de seguretat viària de Barcelona.
"La manipulació dels tacògrafs en la seguretat viària pot comportar un increment de la fatiga, augment de l’estrès, excés de velocitat (determinant en els accidents mortals), anul·lació dels sistemes ABS (major risc de bolc i increment de la distància de frenada) i disminució de la percepció del risc”. Carles Gómez, sotsinspector dels Mossos d’Esquadra.

Text: Elena López
Fotografies:
Jaume Recoder
Infografia:
Àrea Central de Circulació i Normativa. Policia de la Generalitat-Mossos d’Esquadra