Durant els dos dies que va durar el congrés, professionals de prestigi
internacional van analitzar i debatre aspectes tan diversos com la
seguretat viària laboral; l’educació i la formació per a la mobilitat
segura; els col·lectius vulnerables (motoristes, vianants i ciclistes);
la salut i la seguretat viària, i la recerca i tecnologia aplicada a la
seguretat viària. Els experts van posar sobre la taula reflexions que
cal tenir presents en les polítiques preventives de trànsit; per
exemple, ens van explicar que per evitar sinistres viaris és fonamental
l’educació al llarg de tot el cicle vital de les persones; que cal
seguir fent esforços perquè el codi de circulació s’adapti a tots els
usuaris de la via i no només als vehicles; que el marc jurídic dóna
encara molt marge per trobar eines que permetin controlar les facultats
dels conductors, respectant la privacitat de les dades i sense que això
impliqui necessàriament la retirada del permís de conduir; que és
necessari insistir en una tolerància zero amb l’alcohol i establir un
nombre mínim de controls per detectar-ne el consum; que les noves
tecnologies són bàsiques per reduir accidents i víctimes, o que la
seguretat viària ha de ser una responsabilitat compartida de polítics i
administracions, responsables d’infraestructures, sectors implicats i
societat civil.
Congressos com aquest són un punt de trobada de
coneixements i d’intercanvi d’experiències que han d’ajudar a continuar
avançant en les polítiques de seguretat viària i en la gestió del
trànsit. A Catalunya, les xifres de sinistralitat dels darrers anys "són
tendencialment positives”, tal com va subratllar en la seva intervenció
el conseller d’Interior, Ramon Espadaler, que també va destacar que el
2013 hi va haver 36 morts a les carreteres catalanes per milió
d’habitants i ja se situa en el cinquè lloc en el rànquing europeu, per
darrere de Suècia, el Regne Unit, Dinamarca i els Països Baixos.
Cap a una política europea comuna i unitària en matèria de trànsit
El VI Congrés Internacional de Polítiques Europees de Trànsit ha estat un punt de trobada on compartir experiències, però també ha palesat la necessitat d’avançar cap a una política europea comuna i unitària en matèria de trànsit.
Seguretat viària laboral
Durant el simposi, es va posar de manifest la necessitat que el trànsit no sigui quelcom aliè a les condicions laborals i s’aposti per un canvi modal a favor dels desplaçaments segurs, col·lectius i sostenibles. Des del Departament de Mobilitat de Comissions Obreres de Catalunya, Manel Ferri, per exemple, va posar èmfasi en la importància d’aplicar plans de mobilitat laborals comptant amb el suport de l’Administració com a intermediària, incentivar polítiques fiscals favorables i crear un observatori de mobilitat laboral on es centralitzin i s’analitzin totes les dades relacionades amb l’accidentalitat de trànsit laboral. Per la seva part, el secretari de l’Institut Suec de Normalització, Peter Hartzell, va destacar que "la norma per a sistemes de gestió de seguretat viària, la ISO 39001, és una eina per poder afrontar la seguretat viària laboral de manera estructurada. A més, és una solució eficaç i eficient a llarg termini que poden aplicar empreses públiques i privades”.
Educació i formació en seguretat viària
Es va concloure que cal una aposta decidida per la inclusió de l’educació per a una mobilitat segura en tots els processos formatius obligatoris, tot i que no com a assignatura. Entre altres opinions, el consultor de formació i professor de la Universitat Ramon Llull Francesc Esteban va insistir en "la importància que hi hagi un contínuum educatiu en seguretat viària, centrat no tant en l’edat sinó en un progrés en l’adquisició de competències al llarg del cicle vital”. L’investigador principal de l’Institut Holandès de Recerca de la Seguretat Viària (SWOV), Henk Stipdonk, va recalcar que "es pot educar els nens i nenes, però si no s’educa els pares també, la feina no és gaire útil”. D’altra banda, Josep Montané, de la càtedra d’educació i formació viària (UAB), va centrar-se en els cursos del permís per punts i va concloure que "s’ha d’assolir una societat en la qual cap conductor tingui dues sancions per any”.
Col·lectius vulnerables
Es va coincidir en la necessitat d’adoptar propostes a favor de la pacificació i de la protecció d’aquests col·lectius. El responsable del Projecte de seguretat viària i desenvolupament del ciclisme del Ministeri de Transport de França, Thomas Jouannot, va insistir que "cal assolir un codi de circulació que s’adapti a tots els usuaris de la via i no només als vehicles”. Per part seva, el director d'Afers Públics de la Fédération Internationale de Motocyclisme de Suïssa, John Chatterton, va destacar que "tenim la tecnologia i els recursos necessaris per millorar la seguretat viària”, i va esmentar com a elements per evitar accidents de motocicleta la roba de protecció, la formació i les condicions de les infraestructures.
Salut i seguretat viària
Durant el congrés, es va confirmar que les drogues i l’alcohol en la conducció encara són una xacra. A més, cada cop hi ha una presència més elevada dels psicofàrmacs entre les persones mortes per accident de trànsit. En aquest sentit, el doctor en medicina i membre del Grup de Treball d’Activitats Preventives de SEMERGEN Antonio Gómez Peligros va alertar que "la majoria de pacients estan desinformats sobre els efectes dels fàrmacs”, i va insistir que "els metges han de poder recollir els hàbits de conducció en la història clínica, especificar si desaconsellen la conducció, prescriure medicaments segurs i fàrmacs que alterin el mínim possible els conductors i, sobretot, informar els pacients dels possibles efectes adversos”. D’altra banda, el responsable de projectes d’ETSC, Ilyas Daoud, va alertar que "la causa de l’11% dels morts per accident dels 28.000 finats a la Unió Europea és l’alcohol”, i que cal tenir una tolerància zero, promoure lleis que fixin un nombre mínim de controls d’alcoholèmia i implantar un programa de conducció controlada mitjançant l’Alcolock”.
Recerca i tecnologia aplicada a la seguretat viària
Es va coincidir en la necessitat de continuar investigant per trobar aquelles tecnologies més adequades que, aplicades en matèria de trànsit, comportin un augment de la seguretat viària. El director de l’Àrea de Fundació i Relacions Internacionals del RACC, Miquel Nadal, va subratllar "la importància que tenen les noves tecnologies a l’hora de reduir els accidents i les víctimes. En concret, un 1% anual”. A més, va advertir que "hi ha una acceleració dràstica de l’envelliment del parc mòbil que repercuteix dramàticament en l’accidentalitat, i, davant d’això, cal renovar el parc de vehicles”. Per part seva, el director d’afers públics de l’Associació de la Indústria de la Motocicleta Europea, ACEM, Antonio Perlot, va destacar que "els ITS –sistemes intel·ligents de transport– han de ser una part integral de la mobilitat del futur”.
Planificació estratègica de la seguretat viària
Durant el simposi es van donar a conèixer plans estratègics de seguretat viària com els d’Irlanda, Dinamarca, Espanya i Catalunya. Per exemple, la directora de la Direcció General de Trànsit del Ministeri de l'Interior, Maria Seguí, va explicar que "segons un informe de l’OMS del 2013, l’Estat espanyol se situa entre els vint millors països entre els 180 d'avaluats en matèria de seguretat viària. Amb tot, cal continuar treballant des del Pla estratègic 2011-2020, sobretot en un context en què la mitjana dels vehicles és de 12,3 anys, fet que pot triplicar la possibilitat d’accident”. D’altra banda, el director del Servei Català de Trànsit, Joan Josep Isern, va afirmar que "el Pla estratègic de seguretat viària 2014-2020 vol ser un referent al servei d’Europa a l’hora de treballar en matèria de seguretat viària”. A més, va recordar que, volent assolir la reducció del 50% de les víctimes mortals respecte del 2010 de cara al 2020, el Pla es fonamenta en quatre eixos bàsics: la implicació de les entitats públiques i privades; l’impuls d’un espai continu de seguretat viària que tingui en compte les zones urbanes i les interurbanes en relació amb els ajuntaments; la recerca, el desenvolupament i la innovació en benefici de la seguretat viària amb la col·laboració de les universitats, i la facilitació de l’educació i la formació de la mobilitat segura al llarg de tot el cicle vital dels usuaris.
Primers Premis a la Seguretat Viària
En el marc del VI Congrés, es van lliurar els primers Premis a la
Seguretat Viària. L’objectiu era reconèixer l’esforç i la implicació de
tots els agents partícips i estimular-los a continuar treballant per
garantir una mobilitat segura. En concret, es van concedir a entitats i
instituts de la societat civil vinculats al món del trànsit i la
seguretat viària; periodistes especialitzats en l’àmbit de la mobilitat;
fiscals de seguretat viària, així com als exdirectors de l’Institut de
Seguretat Viària i de l’SCT.
Enllaços a les notes de premsa del VI Congrés:
Nota sobre l’obertura del VI Congrés a càrrec de la presidenta del Parlament de Catalunya, Núria de Gispert:
http://premsa.gencat.cat/pres_fsvp/AppJava/notapremsavw/detall.do?id=267913&idioma=0&departament=38&canal=39
Nota sobre les taules del dijous 15 de maig al matí sobre la seguretat viària laboral i l’educació i la formació per a la mobilitat segura:
http://premsa.gencat.cat/pres_fsvp/AppJava/notapremsavw/detall.do?id=268051&idioma=0&departament=38&canal=39
Nota sobre la taula del dijous 15 de maig a la tarda sobre els col·lectius vulnerables:
http://premsa.gencat.cat/pres_fsvp/AppJava/notapremsavw/detall.do?id=268212&idioma=0
Nota sobre la cloenda del VI Congrés a càrrec del conseller d’Interior, Ramon Espadaler. La nota també inclou les conclusions del simposi així com un resum de totes les taules del divendres 16 de maig, centrades en la salut i la seguretat viària, la recerca i la tecnologia aplicada, i la planificació estratègica de la seguretat viària:
http://premsa.gencat.cat/pres_fsvp/AppJava/notapremsavw/detall.do?id=268554&idioma=0&departament=38&canal=39