GAME OVER es consolida i se supera any rere any com a programa de prevenció d’accidents de trànsit adreçat als més joves. Durant l’any 2013, se'n van fer 912 sessions en 399 centres públics i privats d’arreu de Catalunya, on van participar 46.706 alumnes d’ESO, batxillerat i cicles formatius. Aquestes són les millors xifres assolides des que va néixer el projecte en la dècada dels noranta sota el nom de "Stop al cop”. De moment, des de l'inici del 2014, ja s’han fet més de 600 sessions del total de 850 que s’han fixat com a repte enguany. A través de les xerrades que imparteixen més d’una vintena de monitors afectats per accident de trànsit d’un total de quaranta monitors formats, l’objectiu continua sent que els joves de 14 a 18 anys reflexionin sobre els factors de risc i les causes i conseqüències dels accidents i, a partir d’aquí, adoptin actituds responsables com a usuaris de la via pública.
El programa GAME OVER, impulsat per l’Institut Guttmann i el Servei Català de Trànsit (SCT), va néixer l’any 1991 sota el nom de "Stop al cop” amb la finalitat de reduir el nombre d’accidents de trànsit i les greus lesions medul·lars i cerebrals que se’n deriven. Tal com assenyala el director gerent de l’Institut Guttmann, el doctor Josep Maria Ramírez, en la dècada dels noranta els joves constituïen un grup de població molt castigat pels accidents de trànsit: "Hi havia moltes persones que morien o quedaven molt malmeses a la carretera. Per això va sorgir la necessitat de crear un programa que sensibilitzés els joves amb la finalitat que desenvolupessin comportaments responsables.” Per Ramírez, "això avui afortunadament ha canviat, però continua sent necessari crear hàbits de prudència”. Per aquest motiu, i a través de persones que han viscut l’experiència d’un accident i pateixen una lesió medul·lar, se sensibilitza i es consciencia els joves perquè no se la juguin a la carretera.
La responsable d’Educació i Formació Viària de l’SCT, Maria Farners de Cruz, explica que "durant aquestes sessions es treballen diferents factors de risc, a partir dels vídeos que s’hi projecten, com també a través de les experiències que comparteixen els monitors i els mateixos joves que hi participen”. De fet, la interacció entre el monitor i l’alumnat afavoreix una reflexió conjunta sobre les causes dels accidents i la manera de prevenir-los. De Cruz destaca que "el que interessa sobretot d’aquestes sessions és que cada participant es plantegi com valora el risc, com valora la seguretat, quina percepció té de tot allò que l’envolta i què pot ser perillós”.
Els monitors de GAME OVER també reflexionen sovint sobre el desenvolupament de les sessions i la resposta dels alumnes a qui fan les xerrades per tal de millorar-ne l’efectivitat i anar adaptant el programa. En el marc de l’última reunió de valoració feta a l’Institut Guttmann de Badalona a mitjan mes de maig, van posar sobre la taula la necessitat de continuar explicant amb claredat als joves què són les lesions medul·lars i cerebrals perquè comprenguin les conseqüències que pot tenir un accident de trànsit; d’inculcar-los l’hàbit de protegir la medul·la i el cervell utilitzant sempre els elements de seguretat passiva (casc i cinturó); i de reflexionar conjuntament amb ells tant sobre les conductes de risc que adopten a la via pública i que poden posar-los en perill a ells i a la resta d’usuaris com sobre les causes dels accidents de trànsit, com ara el consum d’alcohol, l’excés de velocitat, les distraccions o no respectar la normativa.
Text: Mireia Camats
Fotografies:
Marc Fàbregas
Vídeo: Marc Fàbregas