PRESENTACIÓ
JUSTIFICACIÓ
LÍNIES EDUCATIVES
COM TREBALLAR-HO?
BIBLIOGRAFIA
 
 
 
El gran joc de l’oca de la mobilitat segura
BREU DESCRIPCIÓ
El conegut joc de l’oca en format molt gran, en què els participants, per equips, han d’anar superant proves i preguntes per guanyar.
OBJECTIUS
Revisar conductes de risc i aspectes de minimització dels riscos associats a la mobilitat.
CONTINGUTS ESPECÍFICS
Treballar la percepció del risc i la influenciabilitat mitjançant el coneixement de diferents conductes de risc que van sortint durant el transcurs del joc.
Reforçar positivament les conductes que minimitzen els riscos en la mobilitat.
Fomentar el treball d’equip.
METODOLOGIA / INSTRUCCIONS DEL JOC
Es fan equips de 4 o 5 components.
Cada equip té una fitxa d’un color diferent.
Es posen totes les fitxes a la casella 1.
Es tira un cop el dau per saber l’ordre de tirada.
Comença la partida:
Els equips es posen en fila a la zona de tirada per esperar el torn.
Un cop tirat el dau s’han d’avançar tantes caselles com el número que hagi sortit.
Un cop a la casella corresponent s’ha de:
 
» Oca: d’oca a oca i torneu a tirar.
» Prova: l’equip ha de marxar i fer la prova; un cop feta, ha de tornar davant l’equip de monitors per veure si l’ha superada:
Si han superat la prova s’han de posar a la cua de tirar per esperar el torn de tir de dau.
Si no han superat la prova han de tornar a marxar i seguir preparant la prova.
 
» Pregunta: el monitors fan un pregunta de la llista de preguntes.
Resposta correcta: torneu a tirar immediatament i avanceu fins a la casella corresponent.
Resposta incorrecta: torneu a tirar però compteu les caselles enrere.
 
» Penalització: si es cau en una casella de penalització s’ha de complir allò que diu la casella.
» Premi: si es cau en una casella de premi s’ha de complir allò que diu la casella.
Guanya l’equip que arriba primer a la casella 62.
Si es vol allargar el joc, els equips següents poden competir pel segon i tercer lloc.
DEBAT I CONCLUSIONS
Potser en un algun altre moment caldria obrir un debat per extreure algunes conclusions del joc per tal d’ajudar a:
Identificar els conceptes de seguretat i perill en relació amb els diferents espais de mobilitat.
Comentar i identificar els elements per augmentar la seguretat (casc, colzeres...).
Reflexionar sobre el desplaçament segur.
Reflexionar sobre les conductes segures i les conductes de risc. Reflexionar sobre com influencien els altres en l’adopció d’unes o altres conductes.
RECURSOS / MATERIALS PREPARATIUS DEL JOC
Imprimiu en format A4 les 62 caselles que trobareu aquí.
Busqueu una zona prou gran per anar posant les caselles a terra, tot fent un cargol, ordenades de la 1 a la 62.
Segons l’espai de què disposeu, les caselles es poden posar més separades o més juntes.
També podeu plastificar les imatges i així les podreu fer servir moltes vegades.
Fabriqueu-vos unes fitxes amb ampolles d’aigua de plàstic buides:
 
» Pinteu una ampolla de cada color.
» Necessiteu tantes ampolles i tants colors com grups participin al joc.
Si no disposeu d’un dau gran us el podeu fabricar amb cartolina gruixuda retallant la plantilla que trobareu aquí.
Disposeu d’una zona per tirar el dau, en què els equips puguin anar fent cua fins que els toqui tirar un altre cop.
PREGUNTES
1 Amb la bicicleta és obligatori l’ús del casc quan anem per vies interurbanes? I a les vies urbanes?
Resposta:
Sí que és obligatori a les interurbanes; en canvi, a les vies urbanes l’ús del casc és recomanable.
2 El casc ens protegeix. A part del casc, amb què més ens podem protegir si anem amb bicicleta?
Resposta:
Amb ulleres i guants.
3 Per on hem d’anar quan circulem amb bicicleta per la carretera?
Resposta:
Hem d’anar per la dreta, pel voral si s’hi pot passar.
4 Què és un carril bici?
Resposta:
És un carril reservat per al pas de la bicicleta que cal utilitzar sempre que sigui possible.
5 Les bicicletes han de fer cas dels senyals de trànsit?
Resposta:
Sí, com qualsevol altre vehicle i, a més, pot haver-hi senyals només per a les bicis.
6 Quan anem amb bicicleta i posem el braç esquerra en forma d’angle recte, què volem dir?
Resposta:
Que volem girar cap a la dreta.
7 Quan anem amb bicicleta i estirem el braç esquerra, què volem dir?
Resposta:
Que volem girar cap a l’esquerre.
8 Quan anem amb bicicleta i volem parar, com ho senyalitzarem?
Resposta:
Estirarem el braç esquerre i el mourem lleugerament amunt i avall.
9 En un cotxe, on han de seure els nens i nenes?
Resposta:
Millor al darrere del cotxe i sempre ben subjectes amb una cadireta o un elevador segons l’edati el pes.
10 Com ho farem per baixar del cotxe?
Resposta:
Sempre pel costat de la vorera i mai de la calçada.
11 El ciclomotor és un vehicle de 49 cc. Amb quins requisits es pot conduir?
Resposta:
S’ha de tenir llicència per conduir ciclomotors o un permís de conduir.
12 En quins llocs és obligatori l’ús del casc en ciclomotors?
Resposta:
A tot arreu, sempre.
13 En una bici normal, hi poden viatjar dos nens de 10 anys?
Resposta:
No. (Els adults poden transportar nens de fins a 7 anys, sempre que disposin d’un seient addicional homologat per al nen.)
14 Per què serveixen els llums de la bicicleta?
Resposta:
Per veure-hi i perquè els altres et vegin.
15 ...
 
PROPOSTES D'ACTIVITATS
3-8 ANYS
8-13 ANYS
Mobilitat i conflictes

El gran joc de les parelles

El gran joc de l'oca

Concurs de mímica

Inventa la teva història

Joc de Piu

Dilemes morals

Gimcana de la mobilitat

13-17 ANYS