L’objectiu del joc:
Cadascun dels equips de nois i noies han d’aconseguir passar totes les proves per obtenir el carnet de “Vianant Bon-Jan”.
Desenvolupament del joc:
1. Presentem el joc i l’objectiu. Pensem si cal que recordem les normes del grup a
l’hora d’anar pel carrer.
2. Fem la distribució dels equips i el monitor de l’equip (en cas de nois i noies de 8-10
anys, si ho considerem oportú).
3. Donem a cada equip el “Recorregut per al Vianant Bon-Jan de l’equip X”, en què
especificarem l’itinerari que ha de fer cadascun dels equips i la ubicació de les proves.
Cal que indiquem clarament on serà el punt de trobada final.
4. Desenvolupament de les proves. Proposem:
Prova 1: El pas de vianants. Som en un pas de vianants del barri. Un de nosaltres
serà el policia
i la resta diferents personatges: conductor de cotxe, ciclista,
avi i nét, vianants...
Prova 2: Pugem al cotxe. Som una família, tenim el cotxe ben aparcat al carrer i
marxem d’excursió. DistribuÍu-vos els papers i pugeu al cotxe.
Prova 3: El semàfor. Som en un semàfor. Un de nosaltres serà el policia i la resta
diferents personatges amb actituds concretes. El policia haurà de felicitar o
penalitzar l’actitud de cadascun: conductor de cotxe que passa en groc,
motorista que avança amb la moto abans que el semàfor es posi verd,
infants que passen corrent en verd i miren abans de passar...
Prova 4: Anem pel carrer. Aquesta prova la realitzareu durant tot el recorregut.
Atenció!
Prova 5: Agafem el tren! Hem d’agafar el tren (tramvia, autobús...) per marxar
d’excursió. Quines passes hem de seguir des que som a l’andana fins que
baixem a la nostra parada? DistribuÍu-vos els papers.
Prova 6: Coneixeu els senyals? En aquesta cantonada hi ha força senyals de trànsit.
Identifiqueu-los.
5. Trobada final, recollida de tots els “Recorregut per al Vianant Bon-Jan de l’equip...”,
verificació de les proves realitzades per cada equip i lliurament dels carnets de
“Vianant Bon-Jan” a tots els nois i noies.
Proposta de pautes per als educadors:
A. Preparació de la gimcana:
1. Proposta d’equips de nois i noies: per tal d’afavorir la bona relació entre el grup,
podem elaborar unes condicions a partir de les quals els mateixos nois i noies es
distribuiran en equips (ex.: distribució equitativa entre nois i noies, distribució
equitativa d’edats...).
2. Preparació amb els ajudants: per a la bona realització de les proves necessitarem
comptar amb un equip d’ajudants que acompanyin els equips de nois i noies (si cal) i
que estiguin en cadascuna de les proves. Podem comptar amb antics monitors/ores,
mares, pares, joves de l’entitat... Caldrà que fem una reunió amb tothom per
determinar les funcions i tasques de cadascú, els responsables de cada prova i què
cal tenir en compte.
3. Pot anar molt bé que avisem la policia local de la realització de l’activitat.
B. Desenvolupament de la gimcana:
1. Tant si els equips van acompanyats o no d’un monitor/a, pensem si cal que ens
distribuÍm en zones estratègiques del barri per observar-los i vetllar per la seva
seguretat.
2. Contingut de cada prova:
Prova 1: El pas de vianants. Podem ubicar la prova en un parc i dibuixar el pas de
vianants a la sorra o amb corda o cinta. El responsable d’aquesta prova pot
avaluar el nombre d’actituds positives, cadascuna amb un punt.
Prova 2: Pugem al cotxe. Podem ubicar la prova en una plaça i dibuixar a terra amb
guix les places i portes del cotxe, la vorera i la calçada. Podem avaluar les
actituds positives, cadascuna amb un punt.
Prova 3: El semàfor. Podem ubicar la prova en una plaça o un carrer ample. El
responsable de la prova pot tenir cartolines dels tres colors del semàfor;
segons les alci alternadament simularà el semàfor. Els personatges
representaran els papers assignats. Avaluarem els encerts amb un punt
cadascun.
Prova 4: Anem pel carrer. Aquesta prova es realitzarà durant tot el recorregut. El
responsable de la prova serà el monitor/a acompanyant, o bé els
observadors. Atorgarem punts positius per cada comportament correcte.
Prova 5: Agafem al tren! Podem ubicar la prova en una plaça i dibuixar a terra amb
guix l’andana i el tren. El responsable de la prova atorgarà un punt per cada
conducta positiva: esperar-se lluny de la via, deixar sortir abans d’entrar,
ajudar a baixar una persona gran, entrar amb precaució, asseure’s i/o
agafar-se, deixar seure una persona gran, embarassada, lesionada o amb
infants a coll, etc.
Prova 6: Coneixeu els senyals? Ubicarem la prova en una cruÍlla de carrers del barri
on hi hagi força senyals. Atorgarem un punt positiu per cada encert.
C. Cloenda de la gimcana:
1. Pensem a implicar els nois i noies en la recollida dels materials de cadascuna de les
proves.
2. Podem donar-li un caire festiu.
3. Un cop obtingut el carnet de “Vianant Bon-Jan”, se’ns donarà una llibreta amb
felicitacions i penalitzacions per repartir als vianants del carrer en una pròxima
activitat. |