PRESENTACIÓ
JUSTIFICACIÓ
LÍNIES EDUCATIVES
COM TREBALLAR-HO?
BIBLIOGRAFIA
 
 
Material per a l'activitat «
Imprimir «
 
Gimcana a la mobilitat
BREU DESCRIPCIÓ
L’activitat és un joc de proves que s’han d’anar superant per equips. Les proves estan distribuÍdes pel barri i els grups de nois i noies hauran d’anar-hi passant tot demostrant les seves habilitats en la mobilitat segura.
OBJECTIUS
• Associar l’aprenentatge de les normes viàries amb la seguretat pròpia i la del grup i
  amb passar-s’ho bé.
• Reforçar l’aprenentatge de les normes viàries i de seguretat.
• Reconèixer i ubicar les diferents senyalitzacions al barri.
CONTINGUTS ESPECÍFICS

• Els elements de senyalització.
• L’entorn proper.
• La consciència de grup.

METODOLOGIA / INSTRUCCIONS DEL JOC

L’objectiu del joc:
Cadascun dels equips de nois i noies han d’aconseguir passar totes les proves per obtenir el carnet de “Vianant Bon-Jan”.

Desenvolupament del joc:
1. Presentem el joc i l’objectiu. Pensem si cal que recordem les normes del grup a
    l’hora d’anar pel carrer.

2. Fem la distribució dels equips i el monitor de l’equip (en cas de nois i noies de 8-10
    anys, si ho considerem oportú).

3. Donem a cada equip el “Recorregut per al Vianant Bon-Jan de l’equip X”, en què
    especificarem l’itinerari que ha de fer cadascun dels equips i la ubicació de les proves.
    Cal que indiquem clarament on serà el punt de trobada final.

4. Desenvolupament de les proves. Proposem:
     Prova 1: El pas de vianants. Som en un pas de vianants del barri. Un de nosaltres
                serà el policia i la resta diferents personatges: conductor de cotxe, ciclista,
                avi i nét, vianants...
     Prova 2: Pugem al cotxe. Som una família, tenim el cotxe ben aparcat al carrer i
                 marxem d’excursió. DistribuÍu-vos els papers i pugeu al cotxe.
     Prova 3: El semàfor. Som en un semàfor. Un de nosaltres serà el policia i la resta
                diferents personatges amb actituds concretes. El policia haurà de felicitar o
                penalitzar l’actitud de cadascun: conductor de cotxe que passa en groc,
                motorista que avança amb la moto abans que el semàfor es posi verd,
                infants que passen corrent en verd i miren abans de passar...
     Prova 4: Anem pel carrer. Aquesta prova la realitzareu durant tot el recorregut.
                Atenció!
     Prova 5: Agafem el tren! Hem d’agafar el tren (tramvia, autobús...) per marxar
                d’excursió. Quines passes hem de seguir des que som a l’andana fins que
                baixem a la nostra parada? DistribuÍu-vos els papers.
     Prova 6: Coneixeu els senyals? En aquesta cantonada hi ha força senyals de trànsit.
                Identifiqueu-los.

5. Trobada final, recollida de tots els “Recorregut per al Vianant Bon-Jan de l’equip...”,
    verificació de les proves realitzades per cada equip i lliurament dels carnets de
    “Vianant Bon-Jan” a tots els nois i noies.

Proposta de pautes per als educadors:
A. Preparació de la gimcana:
1. Proposta d’equips de nois i noies: per tal d’afavorir la bona relació entre el grup,
    podem elaborar unes condicions a partir de les quals els mateixos nois i noies es
    distribuiran en equips (ex.: distribució equitativa entre nois i noies, distribució
    equitativa d’edats...).
2. Preparació amb els ajudants: per a la bona realització de les proves necessitarem
    comptar amb un equip d’ajudants que acompanyin els equips de nois i noies (si cal) i
    que estiguin en cadascuna de les proves. Podem comptar amb antics monitors/ores,
    mares, pares, joves de l’entitat... Caldrà que fem una reunió amb tothom per
    determinar les funcions i tasques de cadascú, els responsables de cada prova i què
    cal tenir en compte.
3. Pot anar molt bé que avisem la policia local de la realització de l’activitat.

B. Desenvolupament de la gimcana:
1. Tant si els equips van acompanyats o no d’un monitor/a, pensem si cal que ens
    distribuÍm en zones estratègiques del barri per observar-los i vetllar per la seva
    seguretat.

2. Contingut de cada prova:
     Prova 1: El pas de vianants. Podem ubicar la prova en un parc i dibuixar el pas de
                vianants a la sorra o amb corda o cinta. El responsable d’aquesta prova pot
                avaluar el nombre d’actituds positives, cadascuna amb un punt.
     Prova 2: Pugem al cotxe. Podem ubicar la prova en una plaça i dibuixar a terra amb
                guix les places i portes del cotxe, la vorera i la calçada. Podem avaluar les
                actituds positives, cadascuna amb un punt.
      Prova 3: El semàfor. Podem ubicar la prova en una plaça o un carrer ample. El
                responsable de la prova pot tenir cartolines dels tres colors del semàfor;
                segons les alci alternadament simularà el semàfor. Els personatges
                representaran els papers assignats. Avaluarem els encerts amb un punt
                cadascun.
     Prova 4: Anem pel carrer. Aquesta prova es realitzarà durant tot el recorregut. El
                responsable de la prova serà el monitor/a acompanyant, o bé els
                observadors. Atorgarem punts positius per cada comportament correcte.
     Prova 5: Agafem al tren! Podem ubicar la prova en una plaça i dibuixar a terra amb
                guix l’andana i el tren. El responsable de la prova atorgarà un punt per cada
                conducta positiva: esperar-se lluny de la via, deixar sortir abans d’entrar,
                ajudar a baixar una persona gran, entrar amb precaució, asseure’s i/o
                agafar-se, deixar seure una persona gran, embarassada, lesionada o amb
                infants a coll, etc.
     Prova 6: Coneixeu els senyals? Ubicarem la prova en una cruÍlla de carrers del barri
                on hi hagi força senyals. Atorgarem un punt positiu per cada encert.

C. Cloenda de la gimcana:
1. Pensem a implicar els nois i noies en la recollida dels materials de cadascuna de les
    proves.
2. Podem donar-li un caire festiu.
3. Un cop obtingut el carnet de “Vianant Bon-Jan”, se’ns donarà una llibreta amb
    felicitacions i penalitzacions per repartir als vianants del carrer en una pròxima
    activitat.

RECURSOS / MATERIALS
Generals:
• carnets “Vianant Bon-Jan” per a cada noi i noia
• “recorregut per al Vianant Bon-Jan de l’equip...”
• llibreta de felicitacions i penalitzacions
Específics de cada prova:

• guixos
• cartolines de color
• corda
• gomets de colors per atorgar punts
• bolígrafs
• cintes de color

 
PROPOSTES D'ACTIVITATS
3-8 ANYS
8-13 ANYS
Mobilitat i conflictes

El gran joc de les parelles

El gran joc de l'oca

Concurs de mímica

Inventa la teva història

Joc de Piu

Dilemes morals

Gimcana de la mobilitat

13-17 ANYS