Visionat d’un curtmetratge en el qual es planteja un “dilema moral” relacionat amb la mobilitat. Després es planteja un debat amb el grup.
OBJECTIUS
• Reflexionar sobre les conductes relacionades amb la mobilitat que suposen un risc.
• Reflexionar sobre les raons que ens fan decidir la nostra conducta.
• Potenciar la presa de decisions autònoma i responsable.
CONTINGUTS ESPECÍFICS
• Comportaments de risc.
• Comportaments d’autoprotecció.
• Procés de presa de decisions: informació-anàlisi-reflexió i valoració-conducta.
• Influències i pressió de grup.
• Dilema moral.
METODOLOGIA / INSTRUCCIONS DEL JOC
Prèviament a la realització de l’activitat, el monitor hauria de visionar les diferents històries que es proposen per escollir les que puguin tenir més interès segons les característiques i necessitats dels participants.
Les fases que es poden seguir són les següents:
1. Preparació de l’espai.Es recomana que els participants es col·loquin en forma d’U o en cercle.
2. Introducció al dilema.El monitor explica què és un dilema i com es desenvoluparà l’activitat.
Una situació és considerada com un dilema moral si:
• Té dues i només dues sortides possibles.
• No hi ha una solució “bona” i una altra de “dolenta”.
• El subjecte es pot identificar fàcilment amb el protagonista i la situació.
• No té un “final”. No té una “solució”.
3. Visualitzaciód’una de les històries.
4.Treball individual.Cada noi i cada noia han de pensar què farien si fossin ells els protagonistes de la història. Es pot formular la pregunta: “Què penses que hauria de fer la persona protagonista?”
En funció de l’elecció, es divideixen en dos grups, que s’han de diferenciar en l’espai: una zona per als que han decidit “A” i una altra zona per als que han decidit “B”.
5. Treball grupal.Es fan petits grups que han de donar resposta a la pregunta: “Quins motius tindria el protagonista per prendre aquesta decisió?”. Cada grup ha d’escollir un portaveu. S’ha d’intentar que cadascuna de les decisions tingui, més o menys, el mateix nombre de portaveus.
6. Exposició.Es posen en comú les reflexions de cada grup.
7. Discussió.Cada participant pot expressar la seva opinió. Fins i tot es pot canviar de bàndol en qualsevol moment.
8. Conclusió.El dilema hauria de quedar obert i sense una solució “correcta”, però es poden introduir
algunes reflexions sobre les conductes de risc i les conductes d’autoprotecció.
RECURSOS / MATERIALS
Podeu obtenir aquest material audiovisual enviant un correu electrònic a l'adreça d'educació per a la mobilitat segura del Servei Català de Trànsit (edums@gencat.cat)
DVD: El repte i altres històries. (Ed. primària, cicle sup.: 10–12 anys)
Es plantegen 3 dilemes:
• El repte (4 min)
• MaleÍda pilota (4 min)
• La sortida amb bicicleta (4 min)
OBSERVACIONS:
En comptes de fer un dilema a partir de la visualització de la pel·lícula es pot fer una dramatització.
• Es fan grups i cada grup ha de fer una representació: què faríeu en aquesta situació?
• La situació de partida és el dilema moral que es planteja en el vídeo.
• Cada persona del grup ha de representar un dels personatges de la història que
han visualitzat.
• Després de les representacions s’analitzen les diferents respostes i les possiblesconseqüències de cadascuna.