"Des de la responsabilitat social compartida, agents públics i privats, hem de seguir treballant per reduir l’accidentalitat i assolir els objectius de la Unió Europea”. Aquest és el principal missatge que va voler traslladar el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Joan Josep Isern, durant l’acte de cloenda de la jornada Bones Pràctiques en Mobilitat i Seguretat Viària, celebrada el 18 de març passat al Parc Tecnològic i Científic de Girona. Isern, a més, va aprofitar per fer un repàs de les principals mesures adoptades des de l’òrgan que ell dirigeix i per reflexionar sobre els reptes futurs que convé assolir pel bé comú. Així mateix, va anunciar que "per tal de millorar la feina, l’SCT avaluarà els propis sistemes de gestió d’acord amb la nova norma ISO 39001 de seguretat viària que recomanen les Nacions Unides”.
La jornada, organitzada per PrevenControl en col·laboració amb l’SCT, el Departament d’Empresa i Ocupació, AENOR i l’Ajuntament de Girona, va servir per fer un recorregut per la situació actual en matèria de mobilitat i seguretat viària. Durant l’acte, empreses i entitats de diferents sectors van exposar les seves bones pràctiques en matèria de trànsit i van mostrar-se disposades a continuar treballant per garantir desplaçaments encara més segurs.
Per part del Servei Català de Trànsit, el cap de l’Oficina del Pla Català de Seguretat Viària, Rafael Olmos, va presentar la ponència "Política de l’SCT en mobilitat i seguretat viària”. Durant la seva intervenció, Olmos va subratllar que en el període 2000-2013 hi ha hagut una davallada de la mortalitat a 24 hores a la xarxa viària urbana i interurbana de Catalunya del 70,2%. D’un total de 778 persones mortes l’any 2000 s’ha passat a les 232 del 2013.
Rafael Olmos també va destacar la importància del Pla estratègic de seguretat viària (PESV) 2014-2020, impulsat per l’SCT i aprovat pel Govern de la Generalitat el 14 de gener passat, a l’hora d’assolir una reducció dels morts en accidents de trànsit en un 50% respecte del 2010 de cara al 2020 i també el decrement del 40% del nombre de ferits greus amb seqüeles per a tota la vida. "Entre les estratègies que seguirem des de l’SCT, destaquem l’educació, la formació i la conscienciació, el pensament global i l’actuació local, la innovació i tecnologia al servei de la mobilitat, la col·laboració interdepartamental i la responsabilitat compartida entre agents públics i privats, així com la millora de la seguretat viària dels usuaris més vulnerables.”
Text: Mireia Camats
Fotografies:
Marc Castellet