En l’actualitat, hi ha prop d’una quinzena de vies que constitueixen la xarxa obligada de la XIMP. En concret, l’AP-2, l’AP-7, l’A-27 (també anomenada N-241), l’A-22 (entre el punt quilomètric 0, enllaç amb l’A-2, i el 19, a Almacelles), la C-44 (entre el punt quilomètric 1, enllaç amb l’AP-7 a l’Hospitalet de l’Infant, i el 26,5, a Móra la Nova), la C-12 (entre el punt quilomètric 60,6, a Móra la Nova, i el 63,6, a Móra la Nova, a l’enllaç amb la N-420), la C-16 (entre el punt quilomètric 13,5, enllaç amb l'AP-7 a Sant Cugat del Vallès, i el 96, a Berga), la C-17 (entre el punt quilomètric 62, a Gurb, i el 92, a Ripoll), la C-25 (entre el punt quilomètric 82, enllaç amb l’A-2 a Cervera, i el 237, enllaç amb l’AP-7 a Riudellots de la Selva), l’A-2 (entre el punt quilomètric 519, enllaç amb la C-25 a Cervera, i el 443, a Soses), la C-26 (entre el punt quilomètric 1, enllaç amb l’AP-7 a Borrassà, i el 8, enllaç amb la N-260 a Ordís), la N-260 (entre el punt quilomètric 45,5, enllaç amb la C-26 a Ordís, i el 62, a Besalú), i l’A-26 (entre el punt quilomètric 62, a Besalú, i el 64, a Sant Jaume de Llierca).
Com es deriva de la XIMP actual, la circulació de vehicles amb matèries perilloses entre la demarcació de Tarragona i les Terres de l’Ebre i la demarcació de Lleida només es pot fer per l’AP-2 i l’AP-7; entre el Pirineu Central i la Serralada Litoral només s’admet per la C-16; entre l’est i l’oest, per la C-25; i entre el nord i el sud, per l’AP-7. Després, però, quan s’abandona la xarxa obligada, es poden utilitzar altres vies. Precisament per això també estan determinades unes rutes concretes en funció de l’origen i el destí del vehicle.
No obstant això, l’SCT sempre ha valorat i continuarà valorant les particularitats que puguin anar sorgint entre les empreses del sector afectat per facilitar-los els desplaçaments sempre que sigui possible continuar mantenint uns criteris de màxima seguretat.
Quines són les novetats que s’han introduït aquest 2014?
L’ampliació de la xarxa XIMP d’enguany ha afectat la C-16 (on s’ha ampliat el tram de Sant Cugat del Vallès a Berga, ja que abans només abraçava el tram comprès entre Cerdanyola i Terrassa). A més, s’han inclòs l’A-27, la C-17, la C-25, l’A-2, la C-26, la N-260 i l’A-26 en els trams ja esmentats. D’altra banda, també hi ha hagut un altre canvi: s’ha decidit que la C-58, entre Cerdanyola del Vallès i Terrassa, ja no forma part d’aquesta xarxa obligada.
Quins vehicles estan obligats a circular per la xarxa XIMP i com s’identifiquen?
La xarxa XIMP constitueix una ruta obligatòria per als vehicles o conjunts de vehicles de mercaderies perilloses de qualsevol massa que estan obligats a portar panells taronja de senyalització de perill.
En l’àmbit del transport, es considera mercaderia perillosa (MP) qualsevol matèria o objecte que, en cas d’accident durant el seu transport, pot suposar uns riscos per a la població, els béns o el medi ambient. En conseqüència, la normativa defineix com a MP aquella matèria o objecte el transport del qual està prohibit o bé només està autoritzat en unes condicions determinades recollides a la normativa.
El transport de mercaderies perilloses per via terrestre (transport viari i ferroviari) està regulat per les normatives ADR (carretera) i RID (ferrocarril) a escala internacional. D’acord amb aquestes normatives, hi ha nou classes de mercaderies perilloses: substàncies i objectes explosius; gasos comprimits, liquats o dissolts a pressió; matèries líquides inflamables; matèries sòlides inflamables; matèries susceptibles d’inflamació espontània; matèries que desprenen gasos inflamables en contacte amb l’aigua; matèries comburents; peròxids orgànics; matèries tòxiques; matèries infeccioses; matèries radioactives, matèries corrosives i matèries i objectes perillosos diversos.
Tot vehicle de transport de mercaderies perilloses ha d’anar identificat amb un panell taronja. Malgrat algunes excepcions, aquest panell conté un codi numèric que indica el tipus de matèria transportada i també el perill que representa. El codi de perill o número d’identificació de perill (NIP), que ocupa la meitat superior del panell, consta de dues o tres xifres i a vegades pot portar la lletra X, que indica que la substància reacciona de manera perillosa en contacte amb l’aigua i, a més a més, permet identificar de manera ràpida quin és el perill principal de l'MP i quins són els secundaris, si n’hi ha. La repetició d’una mateixa xifra en aquest codi sempre indica la intensificació del perill que representa. Pel que fa al codi ONU, que ocupa la meitat inferior del panell taronja, consta de quatre xifres i identifica cada mercaderia perillosa. Cal tenir en compte, però, que una mateixa substància pot correspondre a diferents números ONU ja que, en alguns casos, es té en compte si la substància es transporta en estat sòlid, líquid o gasós o, fins i tot, si la substància es troba més concentrada o més diluïda, entre altres aspectes.
Quin protocol se segueix en cas d’accident i quines recomanacions cal seguir?
A Catalunya hi ha zones on el risc per transport d'MP és important. Sobretot, en aquells casos en què la proximitat d’àrees força industrialitzades, com el Barcelonès, el Baix Llobregat i el Camp de Tarragona (amb una concentració important d’indústries químiques), coincideix amb nuclis de gran densitat de població; o bé en els casos de zones turístiques o nuclis de població que, alhora, són zones de pas obligatori de transport de mercaderies perilloses, sigui per xarxa viària o ferroviària.
Davant d’aquest risc, hi ha el Pla especial d’emergències per accidents en el transport de mercaderies perilloses per carretera i ferrocarril a Catalunya, l’anomenat TRANSCAT, que va ser homologat per la Comissió de Protecció Civil de Catalunya el dia 15 de juliol de 1999 i aprovat per acord de Govern en la sessió del dia 13 de desembre de 1999, tot i que posteriorment s’ha revisat i modificat en tots aquells aspectes que han anat quedant obsolets.
A banda de l’activació d’aquest Pla, tant l’SCT com Protecció Civil fan les següents recomanacions en cas d’accident amb un vehicle de mercaderies perilloses involucrat:
• Trucar de seguida al 112, indicar el lloc de l’accident i sobretot esmentar el fet que el vehicle porta un panell taronja. Si és possible, dir també el número que apareix al panell, si en té.
• En el cas de detectar una fuita del producte del camió o de la càrrega o bé un incendi, allunyar-se immediatament del lloc en sentit contrari a la direcció del vent.
• Procurar no deixar el propi vehicle en un lloc on interrompi el trànsit o dificulti l’actuació dels serveis d’emergència, i senyalitzar-lo adequadament. Seguir sempre les instruccions dels serveis d'emergència.
D’altra banda, també cal prendre mesures d’autoprotecció:
• Seguir sempre les instruccions dels equips d’intervenció en l’accident.
• Tancar-se a l’edifici més proper: el cotxe no és un lloc segur per refugiar-se.
• En cas de ser a casa, tancar les portes i finestres i aturar els aparells de climatització.
• Seguir les recomanacions d’autoprotecció i l’evolució de l’emergència a través dels canals de comunicació del Departament d’Interior i a través dels mitjans de comunicació.
• No sortir de casa o de l’edifici en què s’està confinat fins que les autoritats no ho autoritzin.
Informació d’interès sobre el tema. Enllaços:
RESTRICCIONS A LA CIRCULACIÓ A LES CARRETERES I AUTOPISTES CATALANES 2014
IDENTIFICACIÓ DELS VEHICLES DE MERCADERIES PERILLOSES
PLA TRANSCAT DE PROTECCIÓ CIVIL