El Servei Català de Trànsit (SCT), en col·laboració amb la Federació Espanyola d’Associacions del Sector Òptic (FEDAO) i l’associació Visión y Vida, va posar en marxa el 28 de març passat una campanya a través dels 207 panells de missatgeria variable instal·lats al conjunt d’autopistes i carreteres catalanes —71 del Servei Català de Trànsit i 136 de les concessionàries de les vies— per conscienciar els conductors de la importància de revisar-se la vista per conduir amb seguretat.
El missatge de la campanya "Revisa’t la vista, és seguretat” s’ha difós durant 15 dies i es preveu que es torni a repetir al llarg de tot l’any en diferents períodes. D’aquesta manera es pretén recordar als conductors la necessitat de posar-se al volant o al manillar amb plenes facultats visuals.
Convé destacar que el missatge de la campanya es divulgarà a través dels panells de missatgeria variable disposats a la xarxa viària de Catalunya, sempre que no se'n requereixi l’ús per a la informació i gestió d’afectacions i incidències viàries.
Visió i conducció
Normalment l’examen visual que es realitza en els centres de reconeixement mèdic es limita a avaluar l’agudesa visual de lluny, atès que és un indicador fàcil de mesura i presenta un punt de tall clar per saber si el conductor supera o no la prova.
Amb tot i segons l’estudi L’estat de la visió dels conductors espanyols impulsat per l’associació Visión y Vida i la FEDAO i elaborat per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), un de cada quatre conductors de l’Estat espanyol té problemes visuals, és a dir, que sis milions de conductors circulen per les carreteres amb alguna deficiència a la vista. La normativa actual no considera l’agudesa visual de prop. Els conductors a partir dels 45 anys poden patir de presbícia i per tant poden tenir dificultats per veure-hi bé. És per això que es recomana avaluar-se la vista tant de lluny com de prop i l’ús si és necessari de vidres progressius que permetin als conductors la visió nítida en totes les distàncies.