L’enquesta, elaborada amb més de 2.000 entrevistes, indica que la seguretat viària no és vista pels enquestats com un dels problemes principals que té actualment Catalunya. Un apunt important, atès que fa deu anys la seguretat viària era percebuda com una de les preocupacions principals.
La seguretat viària no només ha deixat de ser un problema social com a mínim quant a la sensació de seguretat, sinó que els catalans li posen un nota alta. La majoria li dóna entre un 7 i un 8, i la mitjana global se situa en un 6,6 en una escala del 0 al 10.
Per a la majoria de catalans l’excés de velocitat és la primera causa d’accidents de trànsit, seguida del consum d’alcohol i drogues, les distraccions i altres actituds al volant com l'agressivitat, la impaciència o la negligència.
El conseller va destacar que les conclusions de l’enquesta indiquen que s’han d’emprendre encara més polítiques i accions per combatre la sinistralitat. En aquest sentit Ramon Espadaler va remarcar que "el 73% del ciutadans ens demanen que actuem en primer lloc sobre les persones que condueixen parlant amb el mòbil, i en segon lloc, un 70% reclama que fem accions més contundents sobre els conductors que condueixen sota els efectes de l’alcohol”.
El conseller Espadaler també va fer referència a l'opinió que tenen els ciutadans sobre els límits de velocitat i en aquest sentit va assegurar que els catalans atorguen un notable (un 7,3 de mitjana) a la velocitat variable com a eina òptima per gestionar el trànsit.
"Vuit de cada deu persones estan d’acord a apujar el límit a 130 km/h en determinats trams de les autopistes."
En relació amb la mesura de rebaixar els límits de velocitat a les carreteres secundàries i l’augment a 130 km/h a les autopistes, el conseller va dir que la meitat dels consultats no veuen clar que s'abaixin els límits, però en canvi vuit de cada deu entrevistats no veuen cap problema en l’increment a 130 km/h per a determinats trams i moments a les autopistes.
En aquest sentit el conseller va anunciar que s’estudiaria en quins trams es podrien aplicar aquests 130 km/h, però en qualsevol cas va precisar que els trams que es triïn hauran de complir com a mínim tres requisits: que no tinguin sinistralitat prèvia, que siguin llargs i sempre que les condicions meteorològiques i ambientals ho permetin.
Finalment el conseller Espadaler va voler posar èmfasi en la percepció positiva que tenen els ciutadans de la presència dels Mossos d’Esquadra a les carreteres catalanes.
"Les enquestes valoren positivament la feina dels Mossos d’Esquadra a les carreteres."
En relació amb possibles actuacions que s’han de portar a terme, els enquestats van indicar una presència policial més gran a les carreteres per combatre la inseguretat viària, fer més controls d’alcoholèmia, fer més campanyes de sensibilització, imposar sancions més dures i, finalment, posar més radars.
"Els catalans perceben un bon nivell de seguretat viària a la nostra xarxa viària."