El PSV 2014-2016, del qual la Comissió Catalana de Trànsit i Seguretat Viària (CCTSV) ha emès informe favorable aquest mes de març respon a un compromís ferm del Govern de la Generalitat per continuar reduint la sinistralitat viària a Catalunya.
A banda de l’objectiu general i estratègic, el PSV per a aquest trienni també preveu una sèrie d’objectius específics per a diferents col·lectius d’usuaris de reducció de la sinistralitat viària, en relació amb l’any 2010, de:
- 24% de ferits greus amb seqüeles per a tota la vida
- 36% del nombre d'infants morts
- 12% del nombre de morts i ferits greus en motoristes
- 18% del nombre de morts per atropellament
- 12% del nombre de morts i ferits greus in mission i in itinere
- 6% del nombre de morts en gent gran
- I promoure l'ús de la bicicleta sense que augmenti l'accidentalitat
Responsabilitat compartida
El Pla de seguretat viària, que es renova cada trienni, és el document clau que revisa i proposa les línies d’actuació que s'han de seguir per aconseguir els objectius generals de seguretat viària. Així, el Servei Català de Trànsit (SCT) ha elaborat al llarg d’aquests anys plans de seguretat viària per reduir l’accidentalitat, en els quals ha establert objectius genèrics de reducció del nombre de víctimes mortals que s’han anat complint abastament.
Si bé l’SCT és qui lidera i coordina el Pla, assumint el paper d’impulsor principal en l’acompliment de les accions establertes en el document, per tal de poder-les executar es compta amb la participació activa de la resta d’agents implicats en la seguretat viària, tant en l'àmbit institucional com de la societat civil. Així, el Pla promou que tots els agents amb capacitat d’influir en la seguretat i la prevenció de l’accidentalitat treballin sota un marc estratègic comú en un sistema de responsabilitats compartides.
Quant a les accions, més d’un centenar, estan agrupades en funció dels sis objectius que marca el Pla estratègic 2014-2020:
1. Protegir els usuaris de la mobilitat i control eficaç de les conductes de risc
2. Impulsar un espai continu de seguretat viària (zones urbanes i interurbanes) i crear entorns de mobilitat transversals
3. Involucrar i coordinar entitats públiques i privades en la millora de la mobilitat segura
4. Disposar de les estructures, instruments i mecanismes de gestió de seguretat viària que permetin la consecució de resultats
5. Facilitar l’aprenentatge de la mobilitat segura al llarg del cicle vital
6. Recerca + desenvolupament + innovació en la seguretat viària
Accions destacades del PSV 2014-2016
Ampliar l’educació sobre conducció segura de ciclomotors i motocicletes a secundària i formació professional: actualment, l’SCT dóna suport als centres educatius mitjançant els parcs infantils de trànsit que desenvolupen activitats didàctiques i de conducció amb bicicletes a primària i ciclomotors a secundària. Ara, tenint en compte l’ascens de l’accidentalitat en el grup de motoristes, l’SCT també realitzarà un programa educatiu sobre conducció segura de motocicletes que s’oferirà als joves escolaritzats a partir de 16 anys que disposin de permís de conduir.
Crear l’Observatori de Seguretat Viària: amb aquest ens es vol promoure el posicionament de l’SCT a escala internacional així com analitzar la informació i investigar sobre el trànsit i la seva seguretat, especialment en l’àmbit urbà.
Donar suport a les empreses per a l’elaboració de plans de seguretat viària laboral en els plans de prevenció de riscos laborals: actualment els plans de prevenció de riscos laborals no preveuen d'una manera específica la seguretat viària, o bé ho fan d'una manera generalista. Per facilitar la tasca dels professionals de la prevenció l’SCT, juntament amb la resta d’agents implicats, dissenyarà una guia per realitzar plans de seguretat viària laboral a les empreses dins dels seus plans de prevenció de riscos.
Realitzar campanyes d'informació i sensibilització sobre els riscos del consum d'alcohol, drogues i psicofàrmacs en la conducció: per tal d'arribar als usuaris més vulnerables per edat (joves de 16 a 25 anys), es faran campanyes específiques en coordinació amb el Departament d'Ensenyament i amb els establiments de lleure nocturn (especialment discoteques i altres equipaments nocturns als quals només es pot accedir en vehicle privat). D’altra banda, per fer arribar el missatge a la resta de la població, també es proposa crear una campanya específica en coordinació amb el Departament de Salut.
Crear nous grups de treball per abordar problemàtiques específiques en matèria de seguretat viària: a l’objectiu estratègic de reduir el 50% de víctimes mortals l'any 2020 respecte de l'any 2010 hi van associats un conjunt d’objectius específics per a diferents col·lectius d’usuaris. Per assolir aquests objectius es preveu la creació de grups de treball específics per a temes concrets, com ara: GT de seguretat laboral viària, GT de mobilitat segura i sostenible (col·lectius vulnerables), GT de comunicació de la seguretat viària, GT de qualitat dels centres de formació de conductors, GT de Salut, GT sobre ITV, GT Fundació del SIAVT, GT d'Ensenyament, GT d'avaluació dels processos formatius i tots aquells que siguin necessaris per abordar problemàtiques específiques.
Implantar l’ISO 39001 en el Servei Català de Trànsit: publicada l’octubre de l’any 2012, aquesta norma estableix els requisits per a la seguretat viària i les millors pràctiques de gestió, la superació dels objectius i la millora de la coherència entre organitzacions implicades en la millora de la seguretat viària. Amb l’objectiu d’assolir un model de gestió orientat a l’excel·lència, es proposa implantar l’ISO 39001 i elaborar el full de ruta per adaptar el sistema de gestió a la norma.